Varme til combi-camp
Fra : Vivi Pedersen

Dato : 13-05-02 15:57

Vi er de lykkelige nye ejere af en brugt combi-camp som vi lige har været
ude og prøve af i weekenden. Jeg synes der var lidt koldt om aftenen.
Hvordan kan man få lidt varme ?

Mvh
Vivi

Fra : Arne Keller

Dato : 13-05-02 19:15

On Mon, 13 May 2002 16:57:07 +0200, "Vivi Pedersen"
<vivi@post3.tele.dk> wrote:

>Vi er de lykkelige nye ejere af en brugt combi-camp som vi lige har været
>ude og prøve af i weekenden. Jeg synes der var lidt koldt om aftenen.
>Hvordan kan man få lidt varme ?

Spørg din mand om han ikke har nogle ideer

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : sten basbøll

Dato : 13-05-02 19:29

"Vivi Pedersen" <vivi@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er de lykkelige nye ejere af en brugt combi-camp som vi lige har været
> ude og prøve af i weekenden. Jeg synes der var lidt koldt om aftenen.
> [...]

Hej Vivi -

En kompliseret sag, der for nogle også rummer et stænk tradition og moral.

Tillykke med jeres vogn og campingliv - Vi har gennem årene brugt
gasblussene, og samtidig
hygget os med kaffethe og måske en sjat rom - så glemmer man det er køligt.
En overgang havde vi en gasdreven strålevarmer, men den er også gået af
brug. Skulle omgås meget forsigtigt.

Efterhånden er der kommet 230 V el standere med 10A på de fleste pladser og
da man betaler 20-25 kr. i døgnet for el til lidt lys og en køleboks, har
mange derudover en varmeblæser, der tændes et par timer i hyggestunderne i
forteltet. Pladsen må formodes stadig at kunne tjene et par øre, hvis
brugeren er behersket. Siler regnen ned, og theen osv, igen kommer frem, kan
det blive meget hyggeligt. Find en model der ikke larmer.
Nogle pladser har regler imod det, men når deres forsyningsnet er udbygget
til forbruget, har jeg hørt pladsledere kommentere med, " I må sku hellere
bruge lidt varme en aften, end at ta hjem i utide".

Elforbruget vokser stadig, og folk har jo efterhånden alt muligt hjemligt
udstyr med, paraboler, tv, video. mikroovne, varmtvandstanke, kaffemaskiner,
køl og frys - liste er uendelig og efterhånden en privat sag for de fleste.
Vi har på siden her hørt om aircondition, timeforbrug 16-1800 W døgnet rundt
sydpå, for at man kan opholde sig der, og det er samme problemstilling, vil
man ha gæster, må man stille faciliteter til rådighed.

Vi har venner i både C-C og C-L der har gigt, og de har opdaget, at OBH s
elvarmetæpper kan tåle vask, altså er blevet meget robuste. Bruger ca. 50 W
i timen på fuldt blus - Har man så yderligere et kabel med sikringer/hfi
relæ (fås hos
forhandleren) må sagen siges at være rimelig sikker.
Tændt en times tid før sengetid giver 40 -45 grader at hoppe i, og selv den
mest kuldskære slukker sikkert omgående.

Og så er man vist garderet mod det meste.
I ønskes mange gode ture.
sten

Fra : person

Dato : 14-05-02 15:44

Når vi betaler 20-25 kr. for elforbrug i døgnet må vi vel have lov til at
formode at vi må bruge el. I ethvert tilfælde har jeg ingen skrubler ved at
koble elpatronen til centralvarmen ind når vi ankommer til campingpladserne.
Forbruget, på pladser med afregning efter måler, har været 20-25 kr/døgn når
udetemperaturen har været 5 - 10 grader.

Venlig hilsen
Per Rasmussen

Fra : sten basbøll

Dato : 14-05-02 18:12

"person" <person@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
når
> udetemperaturen har været 5 - 10 grader.

Ja men det er jo dejligt at vide, men betænkeligheden kunne gå på stigende
betaling hvis teltfolket i uisolerede kabiner bare brænder løs. Men, er der
måler er det jo helt fint. Så må de selv om det. Teltfolk er meget ydmyge og
tæt på den lille pige med svovlstikkerne -

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-05-02 15:35

Vi har ingen combi-camp (endnu), men til teltbrug har vi købt en lampe som
hedder Candlelier. Den har 3 stearinlys som brænder i 9 timer, og den varmer
så meget at man sagtens kan koge vand til teen på den. Fås i
friluftsforretninger for ca. 300kr. og 3 lys koster 22kr., og så er
samtidig dekorativ og giver et godt lys.

Lars

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-05-02 06:58

On Sun, 19 May 2002 16:35:14 +0200, "Lars Stokholm"
<lars.stokholm@privat.tele.dk> wrote:

> [...]
>friluftsforretninger for ca. 300kr. og 3 lys koster 22kr., og så er
>samtidig dekorativ og giver et godt lys.

Hvordan er det med ilt forbruget, kan man ikke risikere at den bruger
alt ilten i teltet?

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Leif Pedersen

Dato : 20-05-02 14:26

¨Vi har brugt en varmeblæser som kan stilles fra 1000 til 2000W, og når vi
slukker køletasken, har vi endnu ikke sprunget nogle sikringer, selv om
pladsen siger man ikke må bruge varmeblæser, den skal blot stå i fortelt 1/2
time, så er der varmet dejligt op.

Hilsen
Leif Pedersen

Fra : sten basbøll

Dato : 21-05-02 02:34

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slukker køletasken, har vi endnu ikke sprunget nogle sikringer, selv om
> pladsen siger man ikke må bruge varmeblæser, den skal blot stå i fortelt

Jeg ville være temmelig betænkelig ved at overtræde et direkte forbud fra
pladsen
i mod at bruge elvarme

Sikringer eller ej. De kan jo ikke skelne om det er til 12 min med en
kaffemaskine,
vandkoger eller anden større kortvarig forbruger, så det kan ikke være
udslagsgivende. Men, man kunne dog tænke sig, at dele af hovedkablet/gruppe
får problemer, altså længere inde i systemet, hvis alle har et højt forbrug.
Pladsers el-anlæg er sikkert ofte opstået
med skiftende normer.
Hertil kommer økonomien.

Som tidligere antydet omkrig moral, syntes vi, at vi kan lade varmen
køre i et behersket tidsrum, max, så der stadig er lidt økonomi tilbage til
at afskrive på pladsens el-anlæg. idet man ellers må lade taksterne stige.
1000 w i en time = kr.1.5
Selvfølgelig kan det trække ud en enkelt
aften, men vi har jo godt vejr det meste af tiden og så jævner det sig.

Vi syntes, at det er et gode, at der ikke skal læses måler af, og mener, at
forholdet bygger på et gennemsnit, så det løber rundt.
Målere er en meget stor investering der også skal betales af campisterne-
- For os minder det om at betale for jordbærrene i de små boder i
vejkanten.

Kan man evt. ikke holde varmen i fusserne om natten, er der langt bedre og
behageligere løsninger
bl-a tidligere omtalte OBH varmetæpper - de bruger kun 50 w - .

mvh sten