Lorteproblem med Stofanet
Fra : Oliver Nielsen

Dato : 13-05-02 06:53

Okay. Her er et problem som ingen har kunnet hjælpe mig med. Ikke engang
stofanet support.

Det drejer sig om at jeg lige har fået stofanet.Jeg har inden
installationen formateret computeren og lagt Win98 2.udgave ind.Og så
har sætte jeg netkortet i og installere drivere til den. Og nu kommer
problemet. Jeg logger på stofa signon, og det går også fint.Men når jeg
henter en tilfældig side og klikker videre på et tilfædigt link, ja så
fryser hele computeren. Musen, tastaturet, alt fryser. Der er ikke andet
end at boote den på den hårde måde.

Min Computer er en Pentium 233Mhz MMx
Motherboard: Microstar M5164
SCSI Kort: AHA-2930 CU
Grafikkort: Riva TNT2 M64
Netkort: Det er fulgte med stofa. Komputeren finder den til at være
Generic.

Please hjælp hvis I kan.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 13-05-02 07:58

"Oliver Nielsen" <stony1@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet. Jeg logger på stofa signon, og det går også fint.Men når jeg
> henter en tilfældig side og klikker videre på et tilfædigt link, ja så

Enten sidder netkortet ikke ordentlig i, eller også er det defekt.

mvh
Peter

Fra : JGD

Dato : 13-05-02 10:56

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> Enten sidder netkortet ikke ordentlig i, eller også er det defekt.
>
> mvh
> Peter

Fuldstændig ening med Peter, dog med en lille tilføjelse. Prøv
at flytte netkortet til anden PCI port, da den anvendte kan være
"defekt". Hvis dette ikke løser problemet, få byttet netkortet.

-hand

JGD.

Fra : sambafreak

Dato : 11-06-02 17:58

***** Det lyder mere som om du Har et Problem med dinne IRQ,er **** SLÅ
ALLE ENHEDER , SOM DU IKKE BRUGER FRA I BIOS,en ( feks. PRINTER , com
porte , USB ,
MODEN - PORT ) Det Gjorde jeg før for eller kunne det ikke køre " pga.
forlidt irqer , i dag bruger jeg en extra pcer...( og det er næsten
ligemeget om det er en SKOD PCER , bare den køre , og styre Stofa ogh
ingen ting andet .

Husk at visse er fastlåst ..... men kan flyttes ved hjælp af Software (
feks. 3com driver software , men det skal GØRES I DOS ellers flyttes
IRQEN IKKE ( Reboot )

Mvh. Hans Alias The S@mb@Fre@k

http://www.kandu.dk/

Fra : Deaster

Dato : 11-06-02 18:41

"sambafreak" <sambafreak.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Husk at visse er fastlåst ..... men kan flyttes ved hjælp af Software (
> feks. 3com driver software , men det skal GØRES I DOS ellers flyttes

Prøv lige at kigge her:
http://www.prc-data.dk/ProduktlisteFrame.Asp?KategoriID=7&VaregruppeID=9

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 11-06-02 23:26

Jøsses, du har en underlig måde at skrive på! Næsten lidt kult! :)

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 13-05-02 11:10

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> Enten sidder netkortet ikke ordentlig i, eller også er det defekt.
>
> mvh
> Peter

Det sidder ordentligt i.

Hvordan kan det være defekt når jeg lige har fået det fra Stofa? Det
lyder usandsynligt at det skulle være det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-05-02 11:17

"Oliver Nielsen" <stony1@e-mail.dk> wrote in message
> Hvordan kan det være defekt når jeg lige har fået det fra Stofa? Det
> lyder usandsynligt at det skulle være det.

Nej, det er skam ikke usandsynligt.

Undersøg det nærmere... Prøv et netkort som du ved virker...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 13-05-02 11:40

On Mon, 13 May 2002 10:09:30 +0000 (UTC), "Oliver Nielsen"
<stony1@e-mail.dk> wrote:

>Hvordan kan det være defekt når jeg lige har fået det fra Stofa? Det
>lyder usandsynligt at det skulle være det.

Det ville ikke være første gang. De netkort som Stofa bruger er
billige skodkort og der er mange dårlige kort imellem.
Jeg måtte have mit kort byttet 2 gange før jeg fik et der duede. :o\

Mvh Mogens

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 13-05-02 11:42

> Hvordan kan det være defekt når jeg lige har fået det fra Stofa? Det
> lyder usandsynligt at det skulle være det.

Det kan meget nemt være defekt. Stofa får nemlig deres netkort tilbage, når
man opsige abonnement hos dem. D.v.s. at det godt kan være et brugt netkort,
du har fået.

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 13-05-02 11:17

Jeg har prøvet at bytte netkortet til andre slots. Men det hjalp heller
ikke.

Hvorfor tror I at netkortet er defekt, når jeg godt kan hente en side
ned, men det er også kun en side jeg kan hente.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 13-05-02 15:42

> [...]
>
> Hvorfor tror I at netkortet er defekt, når jeg godt kan hente en side
> ned, men det er også kun en side jeg kan hente.

Fordi sådan opfører defekte netkort sig alt for tit. Hvorfor ved jeg ikke,
men noget kunne tyde på, at din computer låser sig når der sker et bestemt
instruktionskald til dit netkort - et kald, som ikke foretages i forbindelse
med logon på http://signon.stofanet.dk

mvh
Peter

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 13-05-02 11:21

Oliver Nielsen wrote:

> Netkort: Det er fulgte med stofa. Komputeren finder den til at være
> Generic.

Find ud af hvad det er for et kort og installer de rigtige drivere.
Hvis dette ikke hjælper, må du prøve nogle af de andre forslag, der er
kommet.

--
/kenne
Backup not found.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-05-02 11:41

"Oliver Nielsen" skrev
> [...]
> henter en tilfældig side og klikker videre på et tilfædigt link, ja så
> fryser hele computeren. Musen, tastaturet, alt fryser. Der er ikke andet

Når du kan logge på uden problemer, er der sandsynligvis
ikke noget galt med hverken netkort eller IRQ.
Kan du hente og sende mail uden problemer?
Du har vel ikke installeret Norton Interne
Security? Den f*ckede min computer op i middelsvær
grad. Kunne kun fjernes igen med Format C:
Jeg tror du skal prøve at gen-installere IE.
Du har ikke lagt win98 på en partition, der
er for lille til både swap-fil og midlertidige IE-filer?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 13-05-02 11:43

> Okay. Her er et problem som ingen har kunnet hjælpe mig med. Ikke engang
> stofanet support.

Har du overvejet et andet OS? Windows 2000, XP eller noget helt tredje? Jeg
er ikke sikker på, om det afhjælper dit problem, men det er et godt sted at
starte under alle omstændigheder :)

Fra : [5500]Peter Ravn

Dato : 13-05-02 17:27

Hvis du ikke har driverne til netkortet kan det være jeg kan hjælpe dig,
prøv at se om der ikke står noget med planet på netkortet, det er som regel
det de udleverer, hvis der står det har jeg en driver til det.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Ravn

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 13-05-02 19:08

Jeg har fundet ud af noget gutter. Jeg har prøvet at formatere
komputeren på ny og lægge wib98 2.udgave ind.

Denne gang har jeg sat et S3 Virge 325 kort i(gammelt et). Og bagefter
installerede jeg det medfølgende netkort fra Stofa.

Og denne gang var der ingen problemer. Nu kører komputeren fint på
nettet.

Nu kan jeg være på i lang tid og hente og downloade uden problemer.
Det jeg fandt frem til var at min komputer også låste uden at jeg var på
nettet. Jeg sad og tjekkede hvad der var på Datatids cd i stifinder.Og
så låste komputeren igen på samme måde. Musen og tastaturet fryser.

Min det kan da ikke være mening at jeg skal bruge mit gamle S3 virge
kort, når jeg lige har fået Riva TNT2 M64 med TV-out.

Er der nogen der har haft problemer med denne korttype, så må I meget
gerne sige det til mig.

Min computer:

Intel Pentium 233MMX
128 SD RAM
Es1868 Lydkort.
MicroStar bundkort MS-5164
Riva TNT2 M64 med TV-out (pixelview)
SCSI AHA 2930 CU

Håber I kan hjælpe

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 13-05-02 19:22

"Oliver Nielsen" <stony1@e-mail.dk> skrev

> Er der nogen der har haft problemer med denne korttype, så må I meget
> gerne sige det til mig.

Jeg har faktisk gang haft en grafikkort, hvorpå rammen var defekt, hvilket
resulterede i at computeren låste når man klikkede på et ikon på
skrivebordet. Såøh.... at dit kort forårsager den fejl du nævner, undrer mig
ikke.

mvh
Peter

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 13-05-02 20:18

> [...]
> resulterede i at computeren låste når man klikkede på et ikon på
> skrivebordet. Såøh.... at dit kort forårsager den fejl du nævner, undrer mig

Det er helt nyt grafikkort jeg har.
Men det er alligevel ikke det er galt.Problemet opstår også når jeg
sætter mit SCSI kort i. Så låser den også på nettet.

Den låser også når jeg kører noget/afspiller fra CD-ROM og CD Brænder.
De er begge SCSI og mærket er Plextor.
Noget tyder på at det kan være bundkortet der kan være problemer med.
Med jeg har ikke kunnet finde drivere til mit bundkort Microstar
Ms-5164.

Jeg har også prøvet at opdatere Bios, men det lykkedes ikke. Den ville
ikke opdatere Biosen.

Hvis jeg bare havde et andet bundkort at prøve med.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-05-02 11:06

Oliver Nielsen wrote:

> [...]
> Noget tyder på at det kan være bundkortet der kan være problemer med.
> Med jeg har ikke kunnet finde drivere til mit bundkort Microstar

Der findes slet ikke et MS-5164 på Microstars hjemmeside, check nummeret
igen.

> Jeg har også prøvet at opdatere Bios, men det lykkedes ikke. Den ville
> ikke opdatere Biosen.

Det skal kunne lade sig gøre, hvis du ellers har fundet den rigtige
bios. Noget tyder på at det var den forkerte.

> Hvis jeg bare havde et andet bundkort at prøve med.

Hvor henne i landet er du, det kan da være nogen herfra har lyst til at
lege supporter for en kasse øl eller måske mindre.

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 14-05-02 11:16

Altså jeg ved selv bedst hvad jeg har på min computer.

Og Det er sku et Microstar MS-5164. Og den findes også på deres
hjemmeside.

Under "Other" kan man finde den. De har manualen i PDF og Bios filen
w5164v4.2bin

Og jeg bor i Ålborg.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-05-02 12:14

Oliver Nielsen wrote:
> Altså jeg ved selv bedst hvad jeg har på min computer.
> Og Det er sku et Microstar MS-5164. Og den findes også på deres
> hjemmeside.

Ikke hvis man bruger deres søgefunktion i mainboards.
Ingen hits på 5164.

> Under "Other" kan man finde den. De har manualen i PDF og Bios filen
> w5164v4.2bin

Har fundet det nu, under "More.."
Chipsettet er et Ali M1543, jeg har selv et bundkort liggende med det
chipset, og jeg har opgivet at få bl.a. et scsikort til at virke
ordentligt i det. Jeg har aldrig brugt et AGP-kort i det, så det ved jeg
ikke om der er problemer med.

Så noget kunne tyde på at det er et skod-chipset og at en skrotning er
på høje tid.

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 14-05-02 13:13

Nej, Det er ikke det chipset der sidder i MS-5164.

Der sidder et Alladin 4/4 M1531 Chipset i. Og der er heller ikke et AGP
slot i. Er du sikker på at du har sådan et bundkort?

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-05-02 14:50

Oliver Nielsen wrote:
> Nej, Det er ikke det chipset der sidder i MS-5164.
>
> Der sidder et Aladdin 4/4 M1531 Chipset i.

Der står M1531/M1543 i din manual.
Et chipset består traditionelt af 2 chips, min fejl at jeg ikke skrev
begge numre.
Aladdin 4+ er desuden bare en handelsbetegnelse.

> Og der er heller ikke et AGP
> slot i. Er du sikker på at du har sådan et bundkort?

Chipsettet på mit er M1541/M1543.
Nu svarede jeg lige før i den anden tråd, kan du se ulempen ved to tråde?

Fra : Ziggiman

Dato : 14-05-02 23:04

Da jeg kørte Win98SE havde jeg også alverdens problemer.
Efter at jeg er gået over til Win2k har jeg overhovedet ingen
problemer haft.
Der var bl.a. problemer med netkort som ikke kunne findes eller som
pludselig forsvandt - uden på nogen måde at kunne geninstalleres. Ind
imellem oplevede jeg også problemer med ikke at kunne logge på selvom
alt umiddelbart var i orden. Det kunne løses med format c:
Alt i alt er mit råd at smide Win98SE på hylden. Hverken Linux, Win2k
eller XP har givet mig problemer.

Michael

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 15-05-02 06:51

Jeg tror jeg har løst lidt af problemet. Jeg har opdateret min BIOS til
en 4.2 version. Og så har jeg installeret chipset drivere fra ALi.

Nu kunne jeg lige pludselig køre med mit SCSI kort og netkort samtidigt.
Og stofanet kørte uden problemer i 1 time. Og jeg kunne også afspille
musik fra mit SCSI- Cd-rom drev. Det har jeg ikke kunnet før.
Så det ud til at hjælpe. På nuværende tidspunkt havde jeg SCSIkort, S3
virge og netkort i.

Men så prøvede jeg at satte mit RIVA tnt2 kort i, og nu opstod nye
problemer. Computeren gav den Samme IRQ til SCSI Og Display controller.
DE fik begge IRQ 11.

Nå, men så tog jeg så SCSI ud. Og så ville den ikke starte op i
windows,den viste sort skærm, da den skulle til at gå ind i windows.Og
på mit skærm kunne man sagtens se at skærmen kørte 800*600 i opløsning
og 60Hz opdateringsfrekvens.

Og i fejlsikret tilstand kan grafikkortet godt køre 640*480. Hvad kan
der være galt.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-05-02 07:34

"Oliver Nielsen" skrev
> Men så prøvede jeg at satte mit RIVA tnt2 kort i, og nu opstod nye
> problemer. Computeren gav den Samme IRQ til SCSI Og Display controller.
> DE fik begge IRQ 11.

Der er _normalt_ ingen problemer med at enheder deler
IRQ. Jeg har selv en del enheder der deler IRQ11.
Da jeg i sin tid fik Stofanet, valgte jeg et ISA netkort
fordi jeg havde hørt så meget snavs om netkort, der ikke
ville dele IRQ. I min bios kan man "fastlåse" en IRQ til
ISA, og det funker fremragende.

> [...]
> og 60Hz opdateringsfrekvens.
> Og i fejlsikret tilstand kan grafikkortet godt køre 640*480. Hvad kan

Det lyder som en driverkonflikt. Gå i enhedshåndtering i fejlsikret
tilstand og fjern alle hentydninger til dit gamle grafikkort.
Du kan muligvis også blive nødt til at skimme registerdatabasen
igennem og fjerne dem dér.
Tjek også din skærmdriver som nogle gange tér sig underligt
når man skifter grafikkort.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 15-05-02 09:39

En ting jeg har opdaget ved at opragedere til det nye bios, er at jeg
mangler menuen "IDD HDD Detection" i Biosen.

Men der er også kommet et ny menu frem "HDD Level Format". Skal det være
sådan?

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 19-05-02 08:14

Et lille tip.

Da jeg fik stofanet, røg det medfølgende kort ud af computeren med det samme
og et 3com 10 megabitnetkort kom i istedet for....har aldrig haft problemer
siden den udskiftning.

Claus

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-05-02 14:57

"[4690] Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> og et 3com 10 megabitnetkort kom i istedet for....har aldrig haft

Hvad hedder det 3Com netkort præcis? Og hvad gav du for det?

Hilsen Ole

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-05-02 08:53

"Ole Sørensen" wrote:

> Hvad hedder det 3Com netkort præcis? Og hvad gav du for det?

Hvis du vil have et 3com kort, kan jeg kun anbefale 3c905C, som er et
virkelig godt kort.

--
/kenne
"Programmet har udført en ulovlig handling".

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-05-02 13:16

Jeg bruger Netgear, kører perfekt.-)

Morten
morten@bowman.dk

Fra : sambafreak

Dato : 04-06-02 23:45

http://www.kandu.dk/

Fra : sambafreak

Dato : 04-06-02 23:49

*** ********** Hejsa Oliver Nielsen ***************************

Ja stofa er godt ...men man skal ha hjælp i starten..først ( stofanet
bruger REALTEK - NETKORT som standart kort som hedder """ REALTEK
RLT8029 """")

von-stricker@mail1.stofanet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : @ndersson

Dato : 05-06-02 10:58

hvor mange mb ram har du.. Der kan være problemer hvis du har under 64 mb..
absolut min. 32 mb.
Hvad har du kørende i baggrunden... og kører du gennem en hub eller switch
så skal du kører direkte gennem til stofas installationen indtil det hele
kører.

--
Hilsen

Andy (2630)
skrivtilandy@12move.dk
En glad sejler fra Brøndby Havn
www.brondbyhavn.dk/

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 11-06-02 15:39

"@ndersson" wrote:

> hvor mange mb ram har du.. Der kan være problemer hvis du har under 64 mb..
> absolut min. 32 mb.

Says who?
En gammel pentium 100 MHz med 16MB RAM, kan fint vise hjemmesider
fra en Stofanet forbindelse.
OK, det går måske ikke så hurtigt men det virker.

> Hvad har du kørende i baggrunden... og kører du gennem en hub eller switch
> så skal du kører direkte gennem til stofas installationen indtil det hele
> kører.

Det har intet at sige om du kører gennem en hub eller en switch
Hub'en replikerer blot data på alle porte, og switchen skal nok
sørge for at levere data til det rigtige sted.

--
/kenne
En klog mand sagde engang, at statistik var som en bikini.