OS X vil ikke starte...
Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 03:11

....og det er fordi jeg har været en pilfinger.

Jeg var af den opfattelse, at hvis jeg ændrede min /etc/hostconfig fil
så der stod 'HOSTNAME=mit.domæne.dk' istedet for 'HOSTNAME=-AUTOMATIC-'
samt foretog de ændringer i netinfo manager der er nævnt i denne
artikel:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010328234510985>

så ville jeg i min bruser kunne skrive 'mit.domæne.dk' i stedet for
'127.0.0.1' og få vist den lokale index-fil på min box.

Nuvel, det virkede ikke helt som jeg syntes det skulle, jeg skulle
stadig skrive 127.0.0.1 for at komme til den, og derfor tænkte jeg at
jeg lige ville pille lidt. Jeg gjorde derfor hvad der står i denne
artikel:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010515062331512>

og da det ikke virkede [jeg fik stadig ikke vist den lokale index-fil
når jeg skrev 'mit.domæne.dk'] ville jeg lige tjekke at jeg havde
skrevet det rigitge i Netinfo manager. Men den ville ikke åbne, og det
ville terminalen heller ikke. Grosse kravalle!

Jeg genstartede, men nu vil den kun nå til opstartsfasen hvor den
skriver 'Starting directory services' hvor den bliver hængende.

Mit spørgsmål er nu, har jeg nogle muligheder for at redde mig ud af
denne misere _uden_ en komplet reinstallation af OS X?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |
- Der fremover vil undgå at pille ved for meget som root -

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-02 03:35

In article <1fc3rzu.gnfl8k1npsvmkN%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> Mit spørgsmål er nu, har jeg nogle muligheder for at redde mig ud af
> denne misere _uden_ en komplet reinstallation af OS X?

Er det ikke bare at boote i OS 9 og så editere filerne manuelt?

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 11:16

> Er det ikke bare at boote i OS 9 og så editere filerne manuelt?

[Hillemænd, hvad lavede du dog oppe på det tidspunkt? Jeg troede kun der
var fjolser som mig der blev holdt vågen så længe (:]

Det forsøgte jeg i nat. Jeg ledte efter alle filer der var blevet
redigeret inden for den sidste time, og jeg fandt da også en der hedder
store.160, som jeg åbnede i BBEdit. Jeg kunne se, at den indeholdt en
linie der meget lignede den jeg havde tilføjet i netinfo manager.

Jeg overvejede at ændre i den, men filerne er vel med *nix-line breaks
(hvilket BBEdit selvfølgelig godt kan håndtere), og hvad med ressource
fork, der er OS X vel heller ikke så tosset med?

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-02 11:47

In article <1fc4ema.1gmw4j019bt8gcN%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> [Hillemænd, hvad lavede du dog oppe på det tidspunkt? Jeg troede kun der
> var fjolser som mig der blev holdt vågen så længe (:]

Mit spørgsmål ville lyde noget i retning af "Hvorfor helvede kan børn
ikke blive født med tænder?".

> [...]
> store.160, som jeg åbnede i BBEdit. Jeg kunne se, at den indeholdt en
> linie der meget lignede den jeg havde tilføjet i netinfo manager.

Hvor fandt du den fil henne?

> Jeg overvejede at ændre i den, men filerne er vel med *nix-line breaks
> (hvilket BBEdit selvfølgelig godt kan håndtere), og hvad med ressource
> fork, der er OS X vel heller ikke så tosset med?

De filer du har ændret i, er /etc/hosts og /locations/lookupd/hosts. Led
i de to filer efter stavefjel.

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 12:07

> Mit spørgsmål ville lyde noget i retning af "Hvorfor helvede kan børn
> ikke blive født med tænder?".

Ja, de små pus har det med at være lidt touchy i den periode.

[ snip ]

> Hvor fandt du den fil henne?

/private/var/db/netinfo/local.nidb/Store.160

og indholdet ser sådan her ud:
http://verture.net/storage/store160.jpg

> De filer du har ændret i, er /etc/hosts og /locations/lookupd/hosts. Led
> i de to filer efter stavefjel.

Jeg kan ikke finde nogen mappe der hedder locations, og ej heller
lookupd. Jeg kan også kun finde én host-fil og den ser fin ud, den har
jeg nemlig ikke pillet ved. Min hostconfig derimod har jeg ændret i, men
den ser også ok ud [altså stavefjels-mæssigt].

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-02 12:39

In article <1fc4h2q.sgxgx930apv6N%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> /private/var/db/netinfo/local.nidb/Store.160

Google er din ven, en søgning på /private/var/db/netinfo/local.nidb/
giver:
<http://www.macwrite.com/criticalmass/locked-out-mac-os-x-solved.php>

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 13:51

> Google er din ven, en søgning på /private/var/db/netinfo/local.nidb/
> giver:
> <http://www.macwrite.com/criticalmass/locked-out-mac-os-x-solved.php>

Desværre hjælper det ikke noget i denne sag. Jeg har prøvet som artiklen
foreskriver. Prøvede først med at rename de nævnte filer, og da det ikke
hjalp slettede jeg dem. Den hænger stadig når den når til Starting
directory service.

Jeg har forsøgt mig med følgende linie:
nicl -raw /var/db/netinfo/local.nidb

som jeg fandt på denne side:
<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/single-user.html> --

men her får jeg at vide, at der er 'Duplicate record in datastore".

Nu har jeg så fundet en side der forklarer lidt om hvordan jeg får kørt
med den gamle nidb, som cron laver en backup af [i følge denne side:
<http://diveintoosx.org/faq/#boot.nonetinfo>] -- og det vil jeg så prøve
nu.

Tak for hjælpen.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-05-02 07:48

> [...]

> Jeg genstartede, men nu vil den kun nå til opstartsfasen hvor den
> skriver 'Starting directory services' hvor den bliver hængende.

brøv at boote i verbose mode (æble+V) og se præcist hvad der sker - Jeg
vil tro at der er tale om at netinfo databasen er beskadiget. root's
crontab burde have lavet en back-up af din netinfor database

> Mit spørgsmål er nu, har jeg nogle muligheder for at redde mig ud af
> denne misere _uden_ en komplet reinstallation af OS X?

muligvis - prøv først at boote fra Cd'en og reset root password på din
installation. Virker det ikke kan du prøve at boote i single user mode
(æble+S) og redigere henholdsvis og din adm konto og root med passwd
(dvs 'passw' og 'passwd voss')

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 11:50

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> brøv at boote i verbose mode (æble+V) og se præcist hvad der sker - Jeg
> vil tro at der er tale om at netinfo databasen er beskadiget. root's
> crontab burde have lavet en back-up af din netinfor database

OK, her giver den mig følgende linier:
Localhost netinfod local [214]: file_init failed. Remote System error
Localhost netinfod local [214]: ni_init failed. Remote System error
Localhost netinfod local [214]: Start_service failed. Remote System
error
Lookupd Netinfo connection failed for server 127.0.0.1/local

Det er her den hænger.

> [...]
> installation. Virker det ikke kan du prøve at boote i single user mode
> (æble+S) og redigere henholdsvis og din adm konto og root med passwd

Jeg har prøvet at boote i single-user mode, hvor jeg så skrev sudo
pico/etc/hostconfig og rettede i filen [dvs. jeg kommenterede mine
tilføjelser ud]. men når jeg prøvede at gemme filen skrev den at den
ikke kunne gemme ændringerne.

Jeg prøvede også at gøre det samme logget ind som root -- samme
resultat, kunne ikke gemme ændringerne.

Det sidste [det med at redigere min adm konto og root] bliver du vist
nød til at skære lidt ud i pap for det dumme barn.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 14:28

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> [...]
> pico/etc/hostconfig og rettede i filen [dvs. jeg kommenterede mine
> tilføjelser ud]. men når jeg prøvede at gemme filen skrev den at den

Hvilket jo er forståeligt nok, hvis man læser maskinens besked om at man
skal køre fsck -y og mount -uw / før man kan ændre filer på disken
[golfklap til mig].

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-02 15:18

In article <1fc3rzu.gnfl8k1npsvmkN%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> ...og det er fordi jeg har været en pilfinger.

[snip]

Men nu er jeg tilbage, takket være M&M's forslag, og lidt leden rundt
selv.

Det endte med at blive løst ved at boote i single-user mode [æble+s
under opstart], omdøbe /var/db/netinfo/local.nidb til
/var/db/netinfo/local.nidb.corrupted.

Herefter tilsatte jeg en genstart, der igen hang ved Starting director
services.

Endnu en genstart, rørt op med en CD, blot for at se om den overhovedet
ville noget som helst. Det ville den godt. Gjorde dog ingenting, da jeg
kun kunne resette root password på CD'en, hvilket jeg syntes var lidt
besynderligt.

Rebootede fra HD i verbose mode [æble+v under opstart], og bingo, så kom
jeg igennem til registreringsskærmen ligesom første gang man
installerede OS X.

Oprettede en bruger med nøjagtigt samme specs som sidst jeg
installerede, og så booter jeg direkte ind i de gamle settings. Alt
virker som før, og der er lavet en ny local.nidb, som jeg vil undgå at
molestrere denne gang.

Pyha, tak for hjælpen.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |