Identifikation af gammel film
Fra : Merethe Nielsen

Dato : 12-05-02 14:52

Det er en amerikansk film fra tredverne.
Handlingen foregår under depressionen, og hovedpersonen er
en ung mandlig journalist som vil skrive om hvordan det er at
være hjemløs.
For at opleve situationen indefra, skifter han identitet og lever
sammen med hjemløse, uden at røbe hvem han virkelig er.
Han gemmer sine identifikationspapirer i sine sko, og da disse
bliver stjålet mens han sover, kommer han i klemme.
Jeg er lidt usikker på resten af handlingen, for jeg har kun set
filmen en gang, og det er 40 år siden.
Men som jeg husker det, bliver han anklaget for en forbrydelse,
han ikke har begået. Politiet tror naturligvis ikke på at han er
den, han påstår at være, og han får ingen mulighed for at
komme i kontakt med folk som kender ham.

Slutningen husker jeg ikke, men mon ikke den endte godt?
Det var en af den slags film med en opdragende morale:
Folk behøver ikke nødvendigvis at være forbrydere, fordi de
er fattige.
Jeg vil være glad for ethvert gæt, der kan føre mig på sporet.

Merethe

Fra : Ole Kofoed

Dato : 12-05-02 15:26

"Merethe Nielsen" <aqh@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil være glad for ethvert gæt, der kan føre mig på sporet.

Et gæt kunne være "Sullivan's Travels" af Preston Sturges, selv om den
er fra 41/42 og hovedpersonen er en filminstruktør og ikke journalist.

http://uk.imdb.com/Title?0034240

Hvis du har en regionsfri DVD-afspiller kan Criterion's udgivelse
anbefales:
www.dvd-basen.dk/resultat.php3?idhop=14383

Mvh.

Ole

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 12-05-02 16:45

Ole Kofoed skrev:

> Et gæt kunne være "Sullivan's Travels" af Preston Sturges, selv om den
> er fra 41/42 og hovedpersonen er en filminstruktør og ikke journalist.

Tak for hurtigt svar.
Jeg kender 'Sullivan's Travels', og selv om der er flere lighedspunkter,
er jeg sikker på at det ikke er den film, jeg søger. Den var
socialrealistisk, og gjorde meget ud af at beskrive de enkelte triste
skæbner. Den var ikke så letbenet som 'Sullivan's Travels'.

Jeg er også sikker på at Joel McCrea ikke spillede hovedrollen.
Desuden var den eneste kvinde i historien kun med i ganske få scener,
og hun var ikke hjemløs, men en fra hans private liv.
Muligvis har det været en B-film, aldrig hørt om siden. Jeg syntes,
den var ganske vellykket, men jeg var kun et letpåvirkeligt,
filminteresseret barn, da jeg så den.

Merethe