TV tuner = TV kvalitet ?
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 12-05-02 14:48

Jeg har tænkt mig at anskaffe noget god kvalitets tv-tuner hardware, med en
god 19 " skærm og en funklende ny computer...

Set i forhold til alm. fjernsynsskærm, hvordan er billedkvaliteten så ved
tv-kiggeri ?

Og kan det bedst betale sig at købe seperat tuner-kort og grafikkort eller
at købe et integreret sæt?

(hvis du brænder inde med konkrete bud på løsninger, er de også velkomne -
men bare kunne få svar på ovennævnte, mange tak)

Peter Ulriksen (som har læst den lidt dårlige test i et dansk edb blad, den
gav i hvert fald ikke helt svar på mine spørgsmål)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-05-02 15:17

De fleste TV kort giver en ganske god kvalitet, men når man ser TV på en
computermonitor er billedet ofte (normalt!) lidt hårdt, hvilket skyldes
computermonitoren. Philips har lavet nogle skærme med et passende filter,
der skulle undgå det.

TV signalet er på 768 x 576 pixels og det skal så skaleres til din
computerskærms opløsning, og det kan godt gøre billedet kornet, hvis du vil
kører i fuld skærm. Kører din computer monitor i 800 x 600 vil det være
dumt at køre i fuld skærm, men kører du i en højere opløsning bliver
billedet lidt kornet. Sidder du tæt på skærmen ser du det, men sidder du i
afstand fra skærmen ser du det ikke.

De fleste TV korts antennefølsomhed er ikke for god, så du skal have et OK
antennesignal.

Jeg har haft et AVmedia TV kort, Matrox Marvel e450 og har nu er WinTV. Det
er 3 meget forskellige kort. Det ene et simpelt TV kort, det andet et
kombineret grafik og tv kort, og det tredje et tv kort med MPEG processor.
Det sidste er klart bedst!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Peter Holm

Dato : 13-05-02 08:56

> [...]
> er 3 meget forskellige kort. Det ene et simpelt TV kort, det andet et
> kombineret grafik og tv kort, og det tredje et tv kort med MPEG processor.

Hvad er det for et WinTV du har ? Er det et WinTV PVR ? Er der ingen
problemer med striber i billedet (specielt ved hurtige bevægelser osv.) ved
grapping ?
Jeg står for at købe et grapper-kort, og spørger derfor.
/peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-05-02 12:04

> [...]
ved
> grapping ?
> Jeg står for at købe et grapper-kort, og spørger derfor.

WinTV PVR - ingen problemer med streger eller andet!

Eneste anke: Ved WinXP skal W2k driveren installeres og derefter opgrades
til XP.
Regn med at din CPU skal nok være 800+ MHz, men det er jo ikke noget krav i
dag.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : TBC

Dato : 14-05-02 11:15

"Peter Holm" <phc@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> grapping ?
> Jeg står for at købe et grapper-kort, og spørger derfor.

Jeg har en Win-TV PVR, og det er ikke pixelering ved hurtige bevægelser
eller dårlig deinterlacing der giver striber ved hurtige bevægelser der er
problemet. PVR's problem er hardware encodingen af stærke farve flader, det
kan den ikke holde helt rent. (f.eks hvis man optager et prøvebillede). Godt
nok skal man være kræsen (som jeg er) for at generes stort af det. Til
gengæld er billedkvaliteten eminemt ved "live" Tv kigning, og kortet er oven
i købet kompatibelt med D-scaler (en gratis software version af en
videoprocessor).

Læs om hardware videoprocessore her
http://www.faroudja.com/products/dvp.html, som er dem der laver de bedste af
den slags

TBC

Fra : Karsten Olesen

Dato : 12-05-02 19:41

> [...]
> god 19 " skærm og en funklende ny computer...
>
> Set i forhold til alm. fjernsynsskærm, hvordan er billedkvaliteten så ved
********************

Jeg har erfaret, at billedkvaliteten er langt bedre ved ME end ved Windows
2000.
Det er et driverspørgslmål.

Generelt er billedet rigtig godt, jo større, jo dårligere...
Men har du et billede kørende mens du er på nettet mv.,
så er det helt perfekt.

Blæses det op i full-screen, så er der i de fleste tilfælde
problemer med bevægelse i billedet, samt de ofte
er lidt slørede, og ikke kan hamle op med et ægte TV.
Dog brugbart, helt sikkert.

Det er PCI slottets begrænsning, som gør billedet dårligt.

MVH

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 12-05-02 21:03

> [...]
>
> Generelt er billedet rigtig godt, jo større, jo dårligere...
> Men har du et billede kørende mens du er på nettet mv.,

Vil det så også sige: Jo større skærm, des bedre billede - altså ved hjælp
af forholdsregning (den aktuelle tv-skærms størrelse i forhold til hele
skærmens areal)... eller jo større opløsning, des bedre billede - altså 1600
x 1200 er bedre end en mindre opløsning, hvilket virker ulogisk, når et
tv-signal jo ikke har specielt høj opløsning...?

Og undskyld, men jeg forstod heller ikke helt Michael Lund Jørgensens
forklaring, det er som om der er en fejlslutning i argumentationen...men jeg
er godt nok heller ikke særlig stærk indenfor feltet, så...

> [...]
> Dog brugbart, helt sikkert.
>
> Det er PCI slottets begrænsning, som gør billedet dårligt.

Nu har jeg ikke testen (Alt om Data, tror jeg) ved mig, men det blev nævnt,
at et af korttyperne havde en fordel mht. PCI slottets begrænsning - eller
er den umulig at komme uden om?

Har det noget som helst med grafikkortet at gøre, og hvornår har det/ har
det ikke?

Mange tak for svarene indtil videre, men jeg er ikke helt klog på det
endnu - har aldrig set det i virkeligheden hos en forhandler fx, hvilket
ikke tegner så godt, eller hvad?!

Venlig hilsen Peter Ulriksen (som køber ny computer om et par måneder, yep)

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 12-05-02 21:19

> [...]
> forklaring, det er som om der er en fejlslutning i
> argumentationen...men jeg er godt nok heller ikke særlig stærk

Altså denne forklaring:

Fra : Karsten Olesen

Dato : 12-05-02 21:55

> [...]
> x 1200 er bedre end en mindre opløsning, hvilket virker ulogisk, når et
> tv-signal jo ikke har specielt høj opløsning...?
***********
Aner jeg intet om.
Men du oplever næppe større kvalitesforskel fra 15 > 19" skærm
andet et et større billede....
***********

> Har det noget som helst med grafikkortet at gøre, og hvornår har det/ har
> det ikke?

**********
Det ER ikke et TV..derfor vil kvaliteten aldrig blive som eet,
men man kommer ganske tæt på...

MVH

Fra : TBC

Dato : 14-05-02 11:39

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har det noget som helst med grafikkortet at gøre, og hvornår har det/ har
> det ikke?

Først vil jeg starte med at opfordre til at holde TVkort og grafikkort
adskilt (TV kortet holder helt sikkert meget længere end et 3d grafikkortet
før udskifning bliver aktuel), blot skal grafikkortet have direct draw.

Det med at billedet bliver kornet eller pga af PCI begrænsninger har jeg
aldrig oplevet eftersom de fleste kort også har deres eget max for direct
draw opløsning. Det er sikkert også en stor misforståelse efter som det
eneste der giver "problemer" er at TV-signaler er interlaced og det bliver
blæst op på en progressiv scanned skærm( monitor el. projector), hvilket er
en bedre standard end interlaced når det vises igennem computeren.

Det er en mindre videnskab at forklare om disse forhold, med læs evt noget
om det her:
http://toolbox.sgi.com/TasteOfDT/documents/video/lurker/fields/fields.html
og her http://www.inwards.com/~dbb/interlace_myths.html

> Mange tak for svarene indtil videre, men jeg er ikke helt klog på det
> endnu - har aldrig set det i virkeligheden hos en forhandler fx, hvilket
> ikke tegner så godt, eller hvad?!

Hvis du har følgende: ICQ, PowerDVD eller WinDVD, og en hurtigt
internetopkobling uden firewall der forhindrer ICQ transfers, kan du maile
mig dit ICQ nummer, så kan jeg prøve at sende dig nogle samples af de MPEG2
filer hhv mit PVR kort optager (og se "problemet" med det) og samples af
hvad mit DVB-s kort optager, hvilket svarer til hvordan du vil se det live
med begge kort (i PowerDVD & WinDVD kan du lege med "force weave" og "BOB"
hvilket åbenbarer hvordan det ser ud på end computerskærm med interlacede

TBC

Fra : TBC

Dato : 14-05-02 11:54

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

Hmm, jeg har med min grammatik vist nærmere bidraget til at gøre
forvirringen total :-/

> [...]
> blæst op på en progressiv scanned skærm( monitor el. projector), hvilket

....Men altså vises på en progressiv scanned skærm igennem computeren.

> (i PowerDVD & WinDVD kan du lege med "force weave" og "BOB"
> hvilket åbenbarer hvordan det ser ud på end computerskærm med interlacede

Skulle jo nok snarere havde været: hvordan det ser ud på end computerskærm
med interlacede
KILDER med og uden software scalering.

sorry
TBC

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 14-05-02 14:06

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:
> [...]
>
> ...Men altså vises på en progressiv scanned skærm igennem computeren.

> Skulle jo nok snarere havde været: hvordan det ser ud på end

Hej TBC

Jeg har sendt dig en mail også, men nogle gange dur de adresser, som folk
sætter news op med, ikke - så her kommer det også.

Det lyder meget fantastisk, hvis det kan lade sig gøre. Jeg har en god
stofa-opkobling og en 200 mhz MMX computer med et sikkert dårligt grafikkort
(skal have ny computer snart, dog...) Jeg har ikke DVD, men jeg har lige
downloaded PowerDVD og mit icqnr. er 148067432 (har også lige downloaded
ICQ, men har brugt det før - bare fortæl hvad jeg skal gøre, så går det nok.

Jeg sætter meget stor pris på det, du tilbyder!