/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Hjælp med akkorder... (Pfh. tak)
Fra : El Jayz


Dato : 11-05-02 20:35

Jeg har siddet og lyttet til Kashmir: Mom in Love, Daddy in Space.
Fingerspillet i starten er bygget over nogle akkorder, jeg har fundet frem
til følgende:

| Am/E | H7/Eb | G#dim/D | C6 | F/C | G7/D | G/D | E |

Efter taktorden og med den dybeste tone først er tonerne:
E-A-C = Am/E
Eb-A-H = H7/Eb
D-G#-H = G#dim/D
C-E-A = C6
C-F-A = F/C
D-F-H = G7/D
D-G-H = G/D
E-G#-H = E

Spørgsmålet er så: Udgør disse toner de skrevne akkorder? Hjælp udbedes
venligst


--
Mvh eljays
fjern TRAET_AF_SPAM ved svar

Hvis du ikke kan sige hvad du mener,
så mener du aldrig hvad du siger.



 
 
Bjørn Løndahl (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 12-05-02 06:45

"El Jayz" <eljayzTRAET_AF_SPAM@Hotmail.com> skrev i
news:DkeD8.958$HN.57702@news010.worldonline.dk:

>| Am/E | H7/Eb | G#dim/D | C6 | F/C | G7/D | G/D | E |
>
> Efter taktorden og med den dybeste tone først er tonerne:
> E-A-C = Am/E
> Eb-A-H = H7/Eb
> D-G#-H = G#dim/D
> C-E-A = C6
> C-F-A = F/C
> D-F-H = G7/D
> D-G-H = G/D
> E-G#-H = E
>
> Spørgsmålet er så: Udgør disse toner de skrevne akkorder? Hjælp
> udbedes venligst

Jeg har ikke det Kashmir-nummer, men ud fra afspilning på klaver er
jeg enig med dig i hvad du er kommet frem til.

Med risiko for et længere indlæg fra David R. vedrørende antallet
af toner i en akkord skal det selvfølgelig med, at akkorderne
H7/Eb, G#dim/D, C6 og G7/D mangler en tone for at være fulde
akkorder

--
B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Jesper Juellund Jens~ (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 12-05-02 07:06

El Jayz skrev:

> Eb-A-H = H7/Eb
Eller mere præcist (men med samme effekt): H7/D#. Som Bjørn skriver er
det så underforstået, at kvinten ikke spilles. Hvis du vil angive det
(men det gør næppe den store musikalske forskel), kan du skrive
H7omit5/D#. Puha.

> C-E-A = C6
Her underforstår du så en kvint (g). En mere præcis betegnelse ville
være: Am/C.

> D-F-H = G7/D
Og her underforstås igen et g. En mere præcis betegnelse er Hdim/D.
Betegnelsen "dim" bruges dog både om tre- og firklange, så den helt
præcise og utvetydeige, men også lige lovlig besværlige, betegnelse er:
Hmb5/D.

Jeg har her kun taget stilling til becifringerne ud fra de angivne
toner, og ikke om tonerne er korrekte i forhold til nummeret.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

David Rasmussen (12-05-2002)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 12-05-02 12:39

Jesper Juellund Jensen wrote:
> El Jayz skrev:
>
>
>>Eb-A-H = H7/Eb
>
> Eller mere præcist (men med samme effekt): H7/D#. Som Bjørn skriver er
> det så underforstået, at kvinten ikke spilles. Hvis du vil angive det
> (men det gør næppe den store musikalske forskel), kan du skrive
> H7omit5/D#. Puha.
>
>
>>C-E-A = C6
>
> Her underforstår du så en kvint (g). En mere præcis betegnelse ville
> være: Am/C.
>
>
>>D-F-H = G7/D
>
> Og her underforstås igen et g. En mere præcis betegnelse er Hdim/D.
> Betegnelsen "dim" bruges dog både om tre- og firklange, så den helt
> præcise og utvetydeige, men også lige lovlig besværlige, betegnelse er:
> Hmb5/D.
>
> Jeg har her kun taget stilling til becifringerne ud fra de angivne
> toner, og ikke om tonerne er korrekte i forhold til nummeret.
>

Alt korrekt, men man skal også lige tage højde for, at på det pågældende
nummer ligger der en bas under disse brudte akkorder. Som regel ligger
grundtonen i bassen. Derfor bliver becifringerne til nummeret som helhed
noget enklere fordi der ikke skal angives kvint- og tertsstilling etc.
Og for guitaristens arbejde alene ville det efter min mening være lidt
meningsløst at angive becifringerne på ovenstående måde, fordi det ikke
er den akkord der skal høres når nummeret skal spilles. Bastonen er vigtig.

/David


Jesper Juellund Jens~ (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 12-05-02 13:26

David Rasmussen skrev:

> [...] man skal også lige tage højde for, at på det pågældende nummer
> ligger der en bas under disse brudte akkorder.
Bestemt. Jeg gik bare ud fra, at den første tone var den dybeste.

> Derfor bliver becifringerne til nummeret som helhed noget enklere
Ja, det hjælper jo en del.

> fordi der ikke skal angives kvint- og tertsstilling etc.
Det er nu ikke "stillingen" (den højeste tone), men "omvendingen", man
angiver. Det tror jeg nu også, at du mente.

> Og for guitaristens arbejde alene ville det efter min mening være lidt
> meningsløst at angive becifringerne på ovenstående måde, fordi det ikke
> er den akkord der skal høres når nummeret skal spilles.
Enig.

> Bastonen er vigtig.
Ja, det er nummerets dybeste tone, der bestemmer omvendingen.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

David Rasmussen (12-05-2002)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 12-05-02 13:41

Jesper Juellund Jensen wrote:
> David Rasmussen skrev:
>
>
>>[...] man skal også lige tage højde for, at på det pågældende nummer
>>ligger der en bas under disse brudte akkorder.
>
> Bestemt. Jeg gik bare ud fra, at den første tone var den dybeste.
>
>
>>Derfor bliver becifringerne til nummeret som helhed noget enklere
>
> Ja, det hjælper jo en del.
>
>
>>fordi der ikke skal angives kvint- og tertsstilling etc.
>
> Det er nu ikke "stillingen" (den højeste tone), men "omvendingen", man
> angiver. Det tror jeg nu også, at du mente.
>

Ja, selvfølgelig :)

>
>>Og for guitaristens arbejde alene ville det efter min mening være lidt
>>meningsløst at angive becifringerne på ovenstående måde, fordi det ikke
>>er den akkord der skal høres når nummeret skal spilles.
>
> Enig.
>
>
>>Bastonen er vigtig.
>
> Ja, det er nummerets dybeste tone, der bestemmer omvendingen.
>

Nemlig.

/David


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste