Thoth som newsreader
Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-05-02 09:03

Jeg forsøger at bruge en newsreader der kan det hele - incl. hente
Yenc. MP3 filer. Det lader til at Thoth lige er sagen til det. Kan
åbenbart også tælle til 72 - så det bliver en pæn ombrydning. Jeg har
skam forsøgt at bruge suppen - men den er dræbende langsom til at hente
nye postings. Jeg har forsøgt i flere omgange - med forsk. OS´er - men
resultatet har altid været det samme.
Nu ser jeg lige hvordan det virker her. Så må jeg i gang med signatur
(max. 4 linier) og kill-filter m.m.
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 12-05-02 00:54

Villy Erichsen <villyerich@post99.tele.dk> wrote:

> [...]
> resultatet har altid været det samme.
> Nu ser jeg lige hvordan det virker her. Så må jeg i gang med signatur

Eller gør som mig. Jeg købte Thoth udelukkende til binære newsgroups
(tænk i øvrigt over en komerciel news-udbyder som GigaNews hvis du
downloader meget) og bruger MacSOUP til ikke-binære grupper.

Jeg har ikke fundet nogen newsreader jeg kan bruge til begge dele, mest
fordi jeg er vild med MacSOUP
Men attachments dur den altså ikke til. Thoth er kanon til den slags.

Hvis man i øvrigt er sur over yEnc fordi ens newsreader ikke
understøtter det, så kig på
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14736&db=mac>

Mojn, Thomas

--
Ever wonder about those people who spend $2.00 a piece on those
little bottles of Evian water? Try spelling Evian backwards: Naive

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-05-02 18:20

In article <110520021002459587%villyerich@post99.tele.dk>,
> [...]

> skam forsøgt at bruge suppen - men den er dræbende langsom til at hente
> nye postings. Jeg har forsøgt i flere omgange - med forsk. OS´er - men

Jeg kan ikke forstå, at du kalder MacSOUP langsom. Hvis der er noget
galt med news-serveren, kan det selvfølgelig godt tage lidt tid at hente
artiklerne, men virker news-serveren går det da meget tjep.
Når artiklerne er hentede, viser MacSOUP sig rigtigt fra sin hurtige
side. Da det er en off-line reader, bliver alle artikler hentet ned på
harddisken. Så går det da lynhurtigt at åbne artiklerne. Og man kan lige
så hurtigt køre tilbage i tråden for at finde tidligere artikler. Alle
de andre news-readere holder en lille kunstpause, hver gang man åbner en
ny artikel, for de skal lige hente den på serveren. Og det er noget
værre bøvl at finde andre artikler i samme tråd, hvis man lige leder
efter noget, som man mener, en eller anden har skrevet. Det er der ingen
der gør lige så godt som MacSOUP.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-05-02 18:52

On 12.5.2002 19:19, in article muenster-7708AA.19195812052002@news.tele.dk,
"Henrik Münster" <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> værre bøvl at finde andre artikler i samme tråd, hvis man lige leder
> efter noget, som man mener, en eller anden har skrevet. Det er der ingen

Flere artige små skoledrenge? FÅRK MacSOUP!
[Det skulle bryde stilheden]

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-05-02 22:19

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Flere artige små skoledrenge?

Ja, jeg er artig, men skoledreng - og lille - ville nok være at opfatte
som en alt for sen kompliment :)

>FÅRK MacSOUP!
> [Det skulle bryde stilheden]

Ja, med al det råberi gik det da.
Men ellers synes jeg ikke at Suppen 'fårker' .... det er bare ærgerligt,
at den ikke er til OSX endnu.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-02 19:00

"Henrik Münster" <muenster@mac.com> writes:

> [...]
> så hurtigt køre tilbage i tråden for at finde tidligere artikler. Alle
> de andre news-readere holder en lille kunstpause, hver gang man åbner en

Eftersom at ingen er tilfreds med nogen programmer (der er ALTID
noget), så er standardtricket efterhånden blevet at have en lokal
newsserver kørende, og så læse op mod den. Fink har leafnode i
systemet, og det installerer fint under OS X. Med lidt fiflen med
konfigurationsfilen er man kørende, og så kan man frit vælge
newsreader uden at skulle hente indlæg mere end een gang.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-05-02 22:19

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> konfigurationsfilen er man kørende, og så kan man frit vælge
> newsreader uden at skulle hente indlæg mere end een gang.

Øh, kunne man måske lige overtale dig til lidt uddybende omkring dette.
Det lyder interessant, men der er (endnu) for mange huller i min viden
om OSX. Så det må meget gerne være _meget_ pædagogisk
- en lokal newsserver kørende? Hardware eller noget blødtvare på
maskinen? Kræver det ikke fast forbindelse?
- Fink og leafnode har jeg læst lidt om her i gruppen ... men er slet
ikke fortrolig med dem.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-05-02 22:49

In article <1fc3f1n.1ku9qx3lo1vpcN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> - en lokal newsserver kørende? Hardware eller noget blødtvare på
> maskinen?

Blødware

> Kræver det ikke fast forbindelse?

Nej.

> - Fink og leafnode har jeg læst lidt om her i gruppen ... men er slet
> ikke fortrolig med dem.

jeg kan godt guide dig gennem en installation.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-02 23:16

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> - en lokal newsserver kørende? Hardware eller noget blødtvare på
> maskinen? Kræver det ikke fast forbindelse?

Oprindeligt var en newsserver et stort stykke software som forventede
fuld, konstant forbindelse til andre servere. Der har så siden været
folk som har konstateret et behov for en lokal mini-newsserver som
hentede de grupper hjem som folk faktisk læste, og så sendte
eventeulle svar tilbage til de store newsservere. Set lokalt er det
en newsserver, set udefra fungerer den som klient.

Fidusen er så at man fortæller den hvilke servere man ønsker at snakke
med, hvorefter den henter oversigterne hjem, og præsenterer dem som et
samlet hele, og når man så tilmelder sig en gruppe er der kun eet
indlæg, men når man læser det, bliver gruppen registreret som aktiv,
hvorefter den begynder at hente indlæg hjem i den gruppe. Hvis der
ingen trafik er i en periode, bliver gruppen afmeldt igen.

Dvs indlæggene ligger i een kopi paa den lokale server og man kan
bruge alle de newslaesere man vil til at bladre og kigge og analysere
og alting.

Det er så ens opgave at sætte op, hvor tit der skal synkroniseres med
udbyderens server, og det gøres oftes med et cronjob, eller når man
logger på via ppp.

Når det spiller, kører det rigtigt fint.

> - Fink og leafnode har jeg læst lidt om her i gruppen ... men er slet
> ikke fortrolig med dem.

Det er også lidt langhåret. Måske er der en grydeklar pakke et sted?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-05-02 22:53

In article <kkadr5gsbt.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Fink har leafnode i systemet, og det installerer fint under OS X.

har du haft problemer med din installtion? Min leafnode instaleret via
fink crashede for et godt ord, så nu har jeg istedet installeret den
manulet (kompilerer fint med bsdmake når først autoconf er installeret)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-02 23:19

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> har du haft problemer med din installtion? Min leafnode instaleret via
> fink crashede for et godt ord, så nu har jeg istedet installeret den
> manulet (kompilerer fint med bsdmake når først autoconf er installeret)

Næh, men jeg har næsten heller ikke brugt den. Mit newslæseri foregår
primært på en anden maskine, og min Mozilla henter direkte fra TDC.

Jeg bruger det en del til noget UsenetSQLtamtam under Linux.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 12-05-02 20:47

> [...]

> galt med news-serveren, kan det selvfølgelig godt tage lidt tid at hente
> artiklerne, men virker news-serveren går det da meget tjep.
Alle ca. 10.000 artikler.
Det tog ca. 1 minut med Thot - Suppen kvittede jeg efter et kvarters
tid.
> Når artiklerne er hentede, viser MacSOUP sig rigtigt fra sin hurtige
> side. Da det er en off-line reader, bliver alle artikler hentet ned på
> harddisken.
Thot kan også køre offline.
> [...]
> værre bøvl at finde andre artikler i samme tråd, hvis man lige leder
> efter noget, som man mener, en eller anden har skrevet. Det er der ingen
Prøv Thoth, den er OS.X kompatibel - hvad med suppen.
Ikke fordi jeg vil omvende nogen - det kan jeg heller ikke . Men bare
lige dele mine erfaringer.
Mit formål er - af ren og skær dovenskab at bruge en reader der kan det
hele. Mail, up & downloade binære filer, news og pakke Yenc filer ud.
Det har jeg fundet ud af at Thot gør glimrende.
Jeg bruger en del tid på at hente musik fra de gode gamle dage - fra
dengang vi hørte Radio Luxembourg til langt hen på natten - men lige
pludselig blev NG´s oversvømmet med Yenc filer i stedet for de sædv,
MP3 filer. Så noget måtte der gøres. Jeg kunne vælge at fortsætte med
Ya Newswatcher og hente filerne - udpakke med Rosetta - men det er da
nemmere når det hele foregår i en arbejdsgang.
Venlig hilsen
Villy Erichsen

--
Signatur=sig natur: Natur - naturligvis.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-05-02 22:19

Villy Erichsen <villyerich@post99.tele.dk> wrote:

> Alle ca. 10.000 artikler.
> Det tog ca. 1 minut med Thot - Suppen kvittede jeg efter et kvarters
> tid.

Hej, Villu (eller er det kun på Rømø, de kender dig under det navn?)
Det lyder imponerende med den Thoth og hastigheden. Jeg er selv (meget)
glad for Suppen. (meget) er i () for ikke at kast mere brændvæske på en
religionskrig.
Har lige hentet godt 700 poster ned fra en NG i Suppen, det tog lidt
mere end fire minutter. Så nu sletter jeg nok den NG ..... eller prøver
at fifle mig frem med Thoth

> Thot kan også køre offline.

Lyder godt - med en ISDN forbindelse

Enig med Hnerik i, at Suppen er praktisk. Men har han (du, Henrik, du
læser vel med og kan svare selv?) ret i det med at andre læsere skal
hente indlægget/posten på nettet? Det kræver jo en åben forbindelse hele
tiden (og dét har jeg ikke)

> Prøv Thoth, den er OS.X kompatibel - hvad med suppen.

Got a point, got a point.

> Ikke fordi jeg vil omvende nogen - det kan jeg heller ikke .

Nå, jeg er da ved at give efter, er jeg ikke? Kan du også overbevise
Morten R om de flade, salte fisks smagsmæssige velsignelser? Så har du
_store_ evner. Se, nu lykkedes det mig alligevel at blive (OT), selvom
jeg kæmpede indædt imod trangen Nu, står den vel på pdisk?

>Mail, up & downloade binære filer, news og pakke Yenc filer ud.
> Det har jeg fundet ud af at Thot gør glimrende.

Ikke at jeg bruger meget musik og binære filer, men jeg er stærk
tilhænger af en 'all-in-one' ... og holdt derfor urimeligt længe fast
ved NS som en kombination af browser og mailprogram i ét. Men de nyeste
NSComm er jeg ikke blevet 'gode venner' med og har faktisk aldrig prøvet
dem som news-readere.
Derfor: MS IE som browser (selvom jeg nødigt vil indrømme det), Suppen
til news og Mail til min post. Det summer sig så op til tre symboler i
docken. Bare der dog var en "tre-i-en" - der virkede med samme
stabilitet og kvalitet som de førnævnte.
Eller er det bare 'vanetænkning' ?

> Jeg bruger en del tid på at hente musik fra de gode gamle dage - fra
> dengang vi hørte Radio Luxembourg til langt hen på natten -

lyder hyggeligt!

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-05-02 23:17

In article <1fc3e8x.bxhc1jzht432N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

Det er ikke normalt at hente så mange artikler. Når man følger med i en
nyhedsgruppe taler vi om op til 50 eller måske 100 indlæg ad gangen.
Desuden er jeg ret sikker på, at Thoth kun har hentet overskrifterne,
mens MacSOUP forsøgte at hente hele indlægget.
Der er endvidere noget med den måde en news-server pakker artikler på
som gør, at det bedre kan betale sig at hente flere små portioner. Det
tager altså mere end dobbelt så lang til at hente 500 end 250 artikler.
10.000 er fuldstændig sygt. Sæt i det mindste MacSOUP til kun at hente
overskrifter, hvis det skal være på den måde.

Jeg har ikke gidet prøve, da jeg har en fast forbindelse, men OK, det er
vist rigtigt. Kan man så nemt og hurtigt gå tilbage i tråden og se
artikle, man læste for tre dage siden?

> [...]
> læser vel med og kan svare selv?) ret i det med at andre læsere skal
> hente indlægget/posten på nettet? Det kræver jo en åben forbindelse hele

Netop. De fleste er on-line newsreadere. Du skal have en off-line
newsreader, og mig bekendt hænger de ikke på træerne. Men Thoth skulle
altså kunne det. Måske vil jeg eksperimentere lidt med det, men det står
ikke øverst på listen.

Jeg har aldrig påstået, at MacSOUP kan det hele. Skal man hente binære
file eller 10.000 artikler ad gangen, er den ikke god. Men til
teksbaserede nyhedsgrupper er den sublim. Det fantastiske er
træstrukturen der viser, hvordan en tråd er bygget op. Det er godt, når
vi har adskillige off topic grene på en tråd. Synes du slet ikke, det er
en fordel? Savner du det slet ikke i andre programmer? Endelig går det
dejligt hurtigt at se artiklerne, fordi de er hentet ned. Man kan
sammenligne det med at bruge et rigtigt e-mail-program kontra webmail.
Webmail er meget langsommere at bruge, når man skal åbne, lukke, slette
e-mail. Det samme gælder MT-NewsWatcher, som jeg bruger nu, men også de
fleste andre. Det tager et sekund at åbne en artikel, og nogle gange
mere. Og man kan ikke lige hoppe tilbage i tråde. MT-NewsWatcher kan
åbne alle refererede artikler, men hvis tråden er blevet forgrenet, får
man jo kun den aktuelle gren. Og sådan kan jeg blive ved. Men jeg gider
ikke åbne Classic, så jeg bruger MT-NewsWatcher for tiden. Jeg har
prøvet Thoth, men syntes ikke umiddelbart den kunne mere, udover at
dræne mit VISA-kort for nogle $$.

Henrik Münster
Esbjerg