Internet med lille
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-02 08:01

Jeg har netop købt den nye 3. udgave af Retskrivningsordbogen. Nu er jeg
kommet til bogstavet "i", og jeg kan se, at internet nu staves med lille
begyndelsesbogstav. Hidtil har Dansk Sprognævn angivet, at det staves
med stort. Der er dog det lille kuriosum, at i 2. udgave var f.eks.
"e-mail" med, men "internet" var ikke. Det er vel det gamle spørgsmål
om, hvad der kom først: Hønen eller ægget?

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas tomcat

Dato : 11-05-02 21:26

in article muenster-11F1F4.09011011052002@news.tele.dk, Henrik Münster at
muenster@mac.com wrote on 11/05/02 9:01:

> Jeg har netop købt den nye 3. udgave af Retskrivningsordbogen. Nu er jeg
> kommet til bogstavet "i", og jeg kan se, at internet nu staves med lille
> begyndelsesbogstav. Hidtil har Dansk Sprognævn angivet, at

Har du set, at der nu om dage er 2 Retskrivningsordbøger - fra henholdsvis
Politiken og Aschehoug ?

Jeg har ikke checket Aschehoug's.
Men en dag nede i gå-gaden læste jeg en plakat forestillende af bagsiden af
Politiken's .. der var to - tre kommafejl.

- så droppede jeg at gå ind i butikken og bladre i selve bogen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-02 21:45

In article <B9034B0D.16A6%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> [...]
> Politiken's .. der var to - tre kommafejl.
>
> - så droppede jeg at gå ind i butikken og bladre i selve bogen.

Der er da tre. Gyldendal laver også en. Da den forrige (2. udgave, 1996)
skulle laves, vandt Aschehoug licitationen over Gyldendal der havde
udgivet 1. udgave. Gyldendal blev smækfornærmet og udgav sin egen
Retskrivningsordbog, hvilket Politikens Forlag åbenbart også gør.
Personlig køber jeg den grønne lavet af Dansk Sprognævn. Det er den,
Aschehoug udgiver. Den er nemlig autoritativ. De andre har måske flere
ord, men ærligt talt, så kan de jo skrive lige hvad de vil. De er jo
ikke godkendte af nogen. Det er Dansk Sprognævn, der afgør, hvordan det
officielle danske sprog skal være, og så er det også Dansk Sprognævns
ordbog der gælder.

Henrik Münster
Esbjerg