"Gammelt" Grafikkortkøb
Fra : KJA

Dato : 11-05-02 01:37

Jeg har for nylig fået tilbudt et "ældre" grafikkort af min storebror, et
Geforce2 MX220 tv-out som jeg tog gladeligt imod da jeg altid gerne har
villet kunne se film m.m. på fjernsynet fra computeren. Problemet er bare at
mit "geniale" kabinet ikke har en agp-port og at jeg derfor skal have fat i
et PCI-kort. Derfor ville jeg gerne høre:

- For det første, kan man sætte en slags agp til pci på så agp-kortet kan
bruges alligevel (nej vel?)?
- For det andet, hvis jeg skulle ud og investere i et pci-kort med tv-out
(ville nok blive lignende det tilbudte) som skulle opfylde følgende ting (ok
grafik intet vildt da jeg ikke spiller på min computer, skal helst kunne
vise billede på min skærm og mit tv samtidig da det virker lettest at
håndtere, skal have tv-out, skal være pci)

Hvad skal jeg vælge?

MVH

Kåre Andersen

PS: Mht. til det med at køre på skærm og tv samtidig (er det det der hedder
twinview?) hvad er så alternativet til dette rent praktisk hvis det ikke kan
lade sig gøre indenfor mine rammer?

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 11-05-02 08:07

"KJA" <kja@orangenet.dk> wrote in message
> - For det første, kan man sætte en slags agp til pci på så agp-kortet kan
> bruges alligevel (nej vel?)?
Nej, det er ikke muligt.
> [...]
> vise billede på min skærm og mit tv samtidig da det virker lettest at
> håndtere, skal have tv-out, skal være pci)

Et eller andet Matrox har lavet. Matrox er de eneste der understøtter
TV-Out. ATI har OK billedkvalitet, men det er for latterligt den måde de
styrer hvad der skal vises på TV'et. nVidia kan du godt glemme, de kan ikke
lave TV-Out - kvaliteten er ringe, og de har endnu mindre styr på det end
ATI.

Så vidt jeg husker har Matrox vist lavet en G450 version i PCI.

/Lars

Fra : KJA

Dato : 11-05-02 11:00

Kiggede lidt på edbpriser.dk.... ingen af matroxkortene har pci, kun agp

Kåre

Fra : KJA

Dato : 11-05-02 11:13

Har til gengæld fundet følgende på shg.dk:

Asus V7100 Geforce2 MX-400 Pro 32 MB SDRAM, TV-OUT, retail
PCI

PixelView Geforce-2 MX200 grafikkort, 64MB PCI , m. TV-Out. på prc-data.dk

Inno3D Tornado GeForce2 MX200 64MB TV-Out PCI på pc-netto.dk

Inno3D Tornado GeForce2 MX400 64MB TV-Out PCI

Hvilke vil være bedst for mig?

MVH

Kåre

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 11-05-02 11:28

"KJA" <kja@orangenet.dk> wrote in message
> Kiggede lidt på edbpriser.dk.... ingen af matroxkortene har pci, kun
agp

http://shopmatrox.com/europe/products/datasheet.asp?ID=129

Bemærk at du også skal bestille TV-Out kablet!

Det koster en del, men nu levere det jo også bedre TV-Out end de dyreste
nVidia/ATI kort!

Opgraderer du senere computeren, kan du beholde dette PCI kort og smide et
nVidia kort i AGP porten - så får du både god TV-out og 3D grafik (og
mulighed for 2-3 monitorer - hvilket er uundværligt når man først har prøvet
det)

/Lars

Fra : KJA

Dato : 11-05-02 12:43

Jeg har selv en hel del kabler som jeg har fået af min storebror så jeg
skulle være dækket ind... Umiddelbart ser det jo ud som et udemærket
grafikkort, de 2 spørgsmål der melder sig er:

- Er udgangssignalet/porten composite eller s-vhs (mit fjernsyn har nok ikke
s-vhs, men jeg har en converter fra s-vhs til composite)
- Kan det købes nogen steder i DK (findes ikke på edbpriser.dk)

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 11-05-02 14:10

> Jeg har selv en hel del kabler som jeg har fået af min storebror så jeg
> skulle være dækket ind... Umiddelbart ser det jo ud som et udemærket
> grafikkort, de 2 spørgsmål der melder sig er:

Nej - du SKAL bruge det kabel.

> - Er udgangssignalet/porten composite eller s-vhs (mit fjernsyn har nok
ikke
> s-vhs, men jeg har en converter fra s-vhs til composite)

Kablet sættes på VGA stikket på kortet og giver 1xComposite og 1xS-Video
(S-VHS er et båndformat - men det bliver ofte rodet sammen med S-Video, da
det engang i gamle dage kun var S-VHS video maskiner der havde S-Video) :)

> - Kan det købes nogen steder i DK (findes ikke på edbpriser.dk)

Aner det ikke - jeg bor ikke i Danmark. Her i Amsterdam er det ikke så let
at finde Matrox kort, da folk kun køber grafik kort efter hvor gode de er
til 3D - de går ud fra TV-Out er ens for alle kort.

Men bort set fra det, så tror jeg da også hellere jeg vil købe det hos
Matrox selv end én eller anden lavpris dansk fusk forhandler der kan lukke
når som helst!

/Lars

Fra : Preben Bohn

Dato : 11-05-02 08:54

> [...]
> mit "geniale" kabinet ikke har en agp-port og at jeg derfor skal have fat i
> et PCI-kort. Derfor ville jeg gerne høre:

Er det kabinettet eller motherboardet? .-) I det første tilfælde skulle
det da nok være muligt at få plads til det... :)

> - For det første, kan man sætte en slags agp til pci på så agp-kortet kan
> bruges alligevel (nej vel?)?

Svjv, nej...

> [...]
> vise billede på min skærm og mit tv samtidig da det virker lettest at
> håndtere, skal have tv-out, skal være pci)

Hvilket motherboard/cpu har du? Måske skulle du i stedet invistere en
smule i et nyt mb/cpu, beholde det "ældre" agp kort, og dermed få dig en
meget bedre computer?

Med venlig hilsen

Preben Bohn

Fra : KJA

Dato : 11-05-02 10:50

Ok, mine formuleringer er altså ikke præcise nok Selvom der faktisk ikke
rigtig er plads til mere i kabinettet (det er meget lille, klassisk
misforståelse at design er vigtigere end funktionalitet) så er det
selvfølgelig motherboardet der ikke har nogen agp-slots... at jeg ikke går
ud og investerer i en ny pc er at det er en firmapc jeg har fået stillet til
rådighed (og som jeg derudover er yderst tilfreds med) så der er for mig
ingen grund i at investere i en computer...

Kåre