Borneo
Fra : Niels Hansen

Dato : 10-05-02 18:26

Vi er to kammarater, som påtænker en tur rundt på Borneo i okt/nov. Vi vil
være der i ca 1 måned.
Hvilke seværdigheder/steder er man nødt til at se/opleve.
Er der muligheder for jungle-trekking ?
Hvordan ligger prisniveauet på eks. transport, mad, logi og andre ting ?
Skulle nogen have erfaring med dykning på Borneo, har det også interresse.

Mvh
Niels Hansen

Fra : Stig Nielsen

Dato : 10-05-02 23:39

Niels Hansen <niels.h@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdc0325$0$10875$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Hvilke seværdigheder/steder er man nødt til at se/opleve.

Hej Niels

Der er masser af ting at se.
Det er fire år siden at jeg selv var på en guidet tur rundt i Sabah som er
den nordlige del af Borneo og som tilhører Malaysia
Udgangspunktet her er Kota Kinabalu (i daglig tale KK).
Det er her man flyver til og så starter eventyret herfra.
Første stop med lokalbussen, når man nu er der er Mount Kinabalu, som er
Sydøstasiens højeste bjerg (4095 m)der skal bestiges.
Stierne helt op til toppen kan klares af enhver med godt helbred og kræver
ingen bjergbestigningskundskaber.
Husk at hyre bjergguider, uden dem må du nemlig ikke komme derop, slå jer
evt. sammen med nogle andre, så det bliver billigere, guiderne er ligeglade.
Det er for vildt at stå deroppe på toppen og se solen stå op, men husk varmt
tøj !

Fortsæt mod øst og nyd højlandsregnskoven ved Poring Hot Springs, hvor det
er fedt en mørk aften at sidde i de varme kilder med en kold øl, mens lydene
fra junglen omkring en "larmer" og ildfluerne flakser omkring.
Her er også stier rundt i regnskoven, hvor du blandt kommer op på en
hængebro der er spændt ud i toppen af trækronerne 50m oppe.

Fortsæt herefter til Sandakan der er stedet med de næste oplevelser.
I udkanten af byen ligger Sepilok hvor du kan kigge en orangutang dybt i
øjnene.
Sepilok er et af de centre hvor moderløse oranger bliver lært op til
junglens vilde liv igen og her kommer du helt tæt på dyrene, når du to gange
om dagen har mulighed for at følges med dyrepasserne ud til platformene i
skoven hvor de genudsatte aber kommer tilbage for at få lidt mad hvis de har
lyst.
Der er garanti for Orangutang i dette område, men du kan også være heldig at
møde dem hist og pist når du trekker i regnskoven.
Ved Sepilok kan du trekke ind gennem Orangutangernes territorie og møde dem
uden dyrepasser.
Stien er cirka 4-5 timer lang og du er næsten med garanti en af de eneste
der går der, den er meget lidt besøgt, men sikker og umulig at fare vild på.
Der ligger en lodge for enden og herfra kan du hvis du har bestilt inden,
blive afhentet pr. speedbåd og så sejles tilbage til Sandakan.

Øst for Sandakan ligger Turtle Island hvor man kan se de store
havskildpadder lægge æg om natten og du kan være med til at sætte
nyudklækkede unger ud i friheden og det store ocean.
Book i god tid, da der er begrænsning for hvor mange turister der må være på
øen om dagen.

> Er der muligheder for jungle-trekking ?

Køb en organiseret tur til Sukau ved Kinabatangan floden og se regnskoven
fra sin vildeste side.
Her møder du næsehornsfugle, næseaber, varaner, krokodiller og andet kryb
når du i små både bliver sejlet op ad floden
I nærheden ligger også Gomantong-grotterne som er kendt for at loft og vægge
er levende.
Loftet beboes af millioner af flagermus og tusindevis af svaler, hvis reder
bliver høstet og solgt til Japan for masser af penge.
Lortet ligger mere end knæhøjt på gulvet fra de vingede væsener og det giver
så næring til yderligere et par millioner kakerlakker, en oplevelse !

> Hvordan ligger prisniveauet på eks. transport, mad, logi og andre ting ?

Nu er det svært for mig at bedømme eftersom min tur var arrangeret helt
hjemmefra, men som priseksempel (1998)
Indenrigsflyvning med Malaysian Airlines (747) KK-Sandakan (1 time) under
200 DKR
Mad 20-40 DKR
Big Mac 5-8 Kr
Cola 2 kr.

> Skulle nogen have erfaring med dykning på Borneo, har det også interresse.

Hvis du tør, så fremhæver alle Sipadan som STEDET, jeg har dog ikke selv
været der.
Navnkundige Jaques Cousteau har udtalt noget i stil med at det er paradis og
det hører til verdens top 10 steder.
Det skulle være dyrt at bo derude, men man kan bo en times sejlads derfra og
spare en hel del.
Øen var det sted hvor den mest omtalte gidselaffære i forbindelse med
Filippinerne fandt sted, da ca. 10 udlændinge blev bortført af terrorister
og holdt fanget i måneder i Filippinerne.
Billederne blev vist i Nyhederne verden rundt.

På den sydlige del af Borneo siges det at man kan komme på tur til
Iban-folket og bo hos dem nogle dage ude i skoven.
Dette har jeg ikke selv prøvet, så det må andre fortælle om.

ha en god tur og jeg misunder jer slet ikke....................

Husk myggebalsam selvom plagen ikke er så slem.
Køb den derude, der er den billigere (15-20 kr.)og bedre, da Danmark ikke
forhandler den balsam der virker.
Den skal indeholde DEET, ellers er den ikke noget værd.
I Danmark er dette stof blevet forbudt, men det er ikke skadeligt hvis det
bliver brugt med måde.
Seruminstituttet anbefaler det så galt.

Hilsen

Stig

Fra : Flemming

Dato : 15-05-02 16:30

Som Stig siger om dykning, så er Sipadan STEDET. Jeg har tidligere dykket
der i 10 dage, og havde 3 - 4 dyk om dagen med havskildpadder og revhajer på
samtlige dyk (et undtaget...). Vi dykkede med Borneo Divers, og de gjorde
meget ud af servicen.

Læs evt. mere på www.scubaworld.dk, hvor jeg har samlet gode råd mv. om
dykningen derude...

God tur!!!