Dropper nok FW900 og køber 20'TFT
Fra : Dr. Ralph

Dato : 09-05-02 15:21

fra Dell kaldet 2000FP.

Efter at læst en anmeldelse af fladskærme på det ret seriøse cadalyst
online, hvor både nec/misubishi, Samsung (24' TFT) og Dell 2000FP
bliver anmeldt, så er jeg tilbøjelig til at gå efter denne skærm fra
Dell:
http://209.208.199.147:85/reviews/hardware/0402lcd/dell.htm

Håber ikke anmelderen er betalt af Dell under bordet, for han giver
den ros på alle punkter:
Design er i top,
Ergonomi i top,
Tilslutninger i top,
Og vigtigst af alt:

Billedkvaliteten og farvegengivelsen er i top.

Den koster lige nu 14.080 kr incl moms på www.dell.dk -eneste hage
er, at Dell kun giver 1 års garanti på dette dyr - troede 3 år var
normen ?

Men 14.080 kr sat op imod godt 15.500 kr for Sony FW900 - det er
fristende. Jeg har set denne Dell for snart 2-3 måneder siden, men var
på forhånd skeptisk, da den solgtes relativt billigt for en 20' TFT
skærm - og så kører den i 1600*1200 opløsning.

Men nu får den topkarakter af en grafisk journalist, der er ansat af
cadalyst online - de plejer at være meget troværdige og seriøse, når
det kommer til skærme og grafikkort.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 09-05-02 15:45

Det mest mærkelige er lige sket.
Nu har jeg nærmest overvejet FW900 i 1½ år - og hele tiden ventet på
en afløser, der aldrig kom - eller en prismatchende 20' TFT (Dell
200FP) - og så tjekekr jeg for sjov lige en sidste gang, hvad FW900
egentlig står i på edbpriser.dk - og ser jeg sgu' til min store
forbløffelseat DER ER EN AFLØSER på vej for FW900 kaldet FW900CC.

Nogen der ved noget om denne skærm - er det bare en opjusteret Fw900 -
eller er der noget reelt nyt ved den ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 16:04

Dr. Ralph skrev:

> Nogen der ved noget om denne skærm - er det bare en opjusteret
> Fw900 - eller er der noget reelt nyt ved den ?

Efter de specs. jeg kan finde på den ser der ikke ud til at være
forskel udover at der til CC-modellen følger noget kalibreringshard-
og software med ved navn Eye-One.

<http://www.sony.de/press/consumer/020221_1.html>

Madsen.

Fra : Arne

Dato : 09-05-02 20:20

> Den koster lige nu 14.080 kr incl moms på www.dell.dk -eneste hage
> er, at Dell kun giver 1 års garanti på dette dyr - troede 3 år var
> normen ?

alle varer solgt efter 1.januar skal leveres med en 2 årig garanti - når det
er en vare solgt mellem
firmaer (Dell) og privatpersoner.

Eivind

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 10-05-02 13:37

"Arne" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote in message
> alle varer solgt efter 1.januar skal leveres med en 2 årig garanti - når
det
> er en vare solgt mellem
> firmaer (Dell) og privatpersoner.
Det er vel strengt taget en 2 årig reklamations ret der er efter de nye
regler. En garanti skal stille dig væsentligt bedre en den lovpligtige
reklamations ret.

/Carsten Steffensen

Fra : Arne

Dato : 11-05-02 00:17

Ja - okay

Men der er faktisk forbedringer

Der er en 2 årig reklamations ret - men de første 6 måneder er der omvendt
bevisførelse d.v.s
at det er forhandleren der skal løfte bevis byrden. endvidere er der vist
nogle forberede krav til hvornår
man skal have pengene igen osv.

Eivind

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-05-02 21:42

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> Den koster lige nu 14.080 kr incl moms på www.dell.dk -eneste hage
> er, at Dell kun giver 1 års garanti på dette dyr - troede 3 år var
> normen ?

Jeg tror du har misset noget, den koster 14.080 excl. moms. og 17.600 incl
moms.

Ihvertfald hvis jeg tjekker Dell.dk

Kim

Fra : Dr. Ralph

Dato : 10-05-02 00:37

>Jeg tror du har misset noget, den koster 14.080 excl. moms. og 17.600 incl
>moms.

Du har ret - jeg missede lige 3600 kr- men det er stadig et seriøst
alternativ til en FW900, der jo ligger på ca. 15.500 - 16.000 kr

Eneste problem er, at jeg ikke ved, hvordan den vil opføre sig i spil
- nogle TFT er jo bedre end andre - men hér er CRT stadig langt at
foretrække.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 13-05-02 01:48

Seriøst og seriøst..........det er så meget sagt!
FW 'eren hører dog til blandt verdens rigtige proff'er
hvad angår billedkvalitet.

For et seriøst bud med udgangspunkt i prisen ville jeg
nu hellere kigge på disse skærme i stedet:

1. EIZO 18.1" LCD FlexScan L685 set til 15.400-.
2. SAMSUNG 19" LCD SyncMaster 191T set til 12.295-.
3. SONY 18,1" LCD MultiScan SDM-N80 set til 18.150-.

BEMÆRK at alle tre skærme har 3 års garanti (med
onsite ombytning/rep det første år ku' jeg forestille mig)

Mvh
Ali

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 02:03

> [...]
>
>BEMÆRK at alle tre skærme har 3 års garanti (med
>onsite ombytning/rep det første år ku' jeg forestille mig)

Tak for forslag, men disse skærme har jeg da tjekekt ud - men til
grafisk brug og billedbehandling er 1600X1200 opløsning et must - og
ingen af disse skærme er store nok til at køre denne opløsning - og
1280*1024 er ikke bare en "skæn" opløsning, men heller ikke egnet til
grafisk brug.

Prøv at tjekke cadonline's anmeldelse af Dell FP2000 - hvor den oppe
imod Samsung mastodont 240T - en 24' WIDE TFT skærm til 38.000 kr.
Cadonline roser Samsungs lækre skærm til skyerne, men Dell får ligeså
gode karakterer mht til alle ting.

Nec/Mitsubishi og Viewsonic har begge deres topmodeller med i testen -
og de får begge dårligere karaktér end Dell'en.

Du kan se karaktererne hér:
http://209.208.199.147:85/reviews/hardware/0402lcd/benchmarks.htm

De 3 skærme du nævner er som sagt både for små og kører i for lav
opløsning til at være et egntligt alternativ til en Sony FW900 skærm.

Dell FP2000 er iøvrigt lige steget til 19.000 kr - jeg snakkede med en
sælger på Dell idag, og han fortalte, at de ganske enkelt havde solgt
denne 20* TFT med tab i starten for at se, om folk ville købe til
denne pris - og for at tiltrøkke potentielle cad/grafiker kunder til
Dell's sortiment.

Men jeg kan alligevel ikke finde Fw900 til billigere end 16.000 - og
har fået et tilbud på Dell FP2000 til 17.000 kr - så jeg slår nok
snart til - hvis ikke nogen lige har et sidste råd til mig inden jeg
smider pengene på bordet.

OK FW900 giver et reelt billedstr. på 22,5' - men den fylder som et
ondt ord - og mange grafikkort er svære at tweake til denne opløsning
(spørg bare Madsen om dette :) )

Dell FP2000 ER en TFT - men jeg har altid haft stor tiltro til
anmelderene på www.cadonline.com. Det er seriøse mennesker, der dag ud
og dag ind beskæftiger sig med de bedste cad/grafik produkter i verden
- og har altid leveret seriøse anmeldelser af skærme.

Når deres anmelder ikke bare roser TFT skærmene i denen test for at
være blevet bedre - men decideret siger, at de kan anvendes til
cad/grafik arbejde så stoler jeg på ham. Og når han direkte hævder, at
Dell FP2000 ikke står tilbage for Samsung 240T 24' wide TFT skærmen i
en direkte sammneligning - så overbeviser det mig om, at Dell FP2000
er et godt valg. Jeg kan desværre ikke teste skærmen - for som med
alle dyre skærme, så er de aldrig udstillet noget sted her ilandet -
da der er så få kunder til dem.

Men mig bekendt er der en retur ret på alt købt over nettet, ikke - så
må jeg vel kunne levere den retur, hvis jeg er utilfreds med den, ikke
?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 02:21

Glemte lige, at Dell giver 3 års onsite garanti på FP2000 - talte med
dem i dag.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Per Bruus

Dato : 15-05-02 11:23

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har fået et tilbud på Dell FP2000 til 17.000 kr - så jeg slår nok
> snart til - hvis ikke nogen lige har et sidste råd til mig inden jeg

Skynd dig nu at bestille den, så vi andre kan få en rapport
Jeg var ellers lige ved at ryge på en VG191, da jeg andet steds
så en test hvor den klart vandt, over samsung 181 og sony 18" LCD
Desværre kan jeg ikke lige komme på hvor jeg så testen,
derfor ingen link.

Men du må meget gerne kommentere skærmen
(hvis du da kan få læderet frem)
specielt i grafisk sammenhæng, farvekalibrering o.s.v.
Desværre ser det lidt surt ud for hardware kalibrering,
da Spider ikke dækker højere kontrast en 300 og dell
skulle være i stand til at give et kontrastomfang på 500:1

Vh.
Per

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 02:38

Dr. Ralph skrev:

> OK FW900 giver et reelt billedstr. på 22,5' - men den fylder som et
> ondt ord - og mange grafikkort er svære at tweake til denne opløsning
> (spørg bare Madsen om dette :) )

Ja, det kan godt være svært og 1600 x 1200 er ikke det bedste på en
sådan skærm. Widescreenformatet giver nogle fordele og specielt når man
tager dvd-kiggeri med ind i billedet(*), men ikke alle grafikkort er
lige gode til det. Gad vide om Parhelia fra Matrox kommer med
Widescreen-understøttelse (bob, bob!). Jo, det gør det nu nok. ;)

(*) Havde jeg haft et tv-kort i pc'en, så var mit fjernsyn røget ud
forlængst til fordel for FW-900. Jeg har kun et lille åndsvagt Luxor
21" fjernsyn, som hyler og skriger lige så snart billedet bliver for
konstrastrigt.

Jeg vil give dig ret i din mening angående størrelsen på FW-900. Det er
den eneste ulempe ved den skærm, hvis man endelig skal sætte en finger
på noget. Hvad man så må opveje er om man skal prioritere billed-
kvalitet eller størrelse på skærm. Gid man kunne få en forhandler til
at stille Dell 2000FP og Sony FW-900 op ved siden af hinanden, så man
kunne sammenligne billedkvaliteten, men det er desværre de færreste
forhandlere man får til at gøre det. (Det er også nogle dyre skærme at
tage hjem selvfølgelig, for der er sikkert ikke ret mange forhandlere
der har dem stående på lageret).

Fut sat til <news:dk.edb.hardware.skaerm> da det vel mest er skærme jeg
ævler om her.

Madsen.