lav link klibare...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-02 15:21

Hvordan laver jeg en function der udskifter http:// adresser til et
klikbart link i en tekst ?
- evt, så den kan udskifte {LINK:http://adresse/} til et link...

Jeg har prøvet med noget eregi og lign., men den gik 120% i koks hvis
der var flere links på samme linie...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Klaus Rene Hansen

Dato : 08-05-02 15:39

http://sconk.dk/php_stuff.phps

Det er noget jeg har fra et gammelt forum men har mistet credits ;(

Fra : Rasmus Beuchert \(es~

Dato : 08-05-02 18:02

Gå ind på http://www.ljweb.biz/?Ref=usefulscripts og kig efter tagster_lib

MVH

Rasmus Beuchert (speedy@espeedy.dk)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-02 23:05

"Rasmus Beuchert \(espeedy.dk\)" <espeedy@espeedy.dk> wrote in

> Gå ind på http://www.ljweb.biz/?Ref=usefulscripts og kig efter
> tagster_lib

Jeg siger tak til jer begge og kigger på det ;)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-05-02 11:27

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> [...]

Har du kigget på http://www.php.net/manual/en/function.ereg-replace.php
eksempel 3?

/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 15:04

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> wrote in

> Har du kigget på
> http://www.php.net/manual/en/function.ereg-replace.php eksempel
> 3?

har da kigget på den side ja, men åbenbart ikke godt nok
- tak for det forslag!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 16:20

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> wrote in

> Har du kigget på
> http://www.php.net/manual/en/function.ereg-replace.php eksempel
> 3?

$text = ereg_replace("[[:alpha:]]+://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/]",
"<a href=\"\\0\">\\0</a>", $text);

- hvordan får jeg den til at undlade at lave links der allerede er
klibare klikbare igen ? (altså, <A href="http://adresse/">tekst
skal ikke have lavet værdien i href om til et link - og dermed have
linket ødelagt!!)
Jeg er ikke så god til regex, så mine forsøg med at få den til at
stoppe hvis der var et " til sidst lykkedes ikke...

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-05-02 21:44

Davs

> [...]
> klibare klikbare igen ? (altså, <A href="http://adresse/">tekst
> skal ikke have lavet værdien i href om til et link - og dermed have

Æv, nu stiller du jo store krav :)

Kan man evt. nøjes med at sige, at der kun må ske noget, hvis der er
mellemrum omkring urlen?

$text =
ereg_replace("[:space:][[:alpha:]]+://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/][:space:]",
"<a href=\"\\0\">\\0</a>", $text);

Jeg har ikke testet det.

/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-02 00:56

> Æv, nu stiller du jo store krav :)

jeps ;)

> [...]
> ereg_replace("[:space:][[:alpha:]]+://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/]
> [:space:]", "<a href=\"\\0\">\\0</a>", $text);

Hvis linket står i starten af en linie fanger den det slet ikke
(intet mellemrum i starten), hvis jeg fjerner kravet om mellemrum før
og beholder det efter, så laver den det totalt mærkeligt, f.eks.
bliver ftp://mirrors.tiscali.dk/ lavet til et link til
ftp://mirros.tiscal - resten står der stadig men er ikke lavet til et
link! - jeg forstår intet...
(den laver iøvrigt samme trick hvis jeg sætter et ? efter [:space:] i
begyndelsen...)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-05-02 19:53

Davs

> [...]
> bliver ftp://mirrors.tiscali.dk/ lavet til et link til
> ftp://mirros.tiscal - resten står der stadig men er ikke lavet til et

Så prøver vi lige igen:

<?php

$text = "Der var engang en lille <a href=\"http://www.hund.dk/\">hund
med vinger " .
" og et link: http://tv.tv2.dk. " .
" Hunden hed <a href=http://www.feta.dk>Henning" .
" ... men det kunne <a href=ftp://sunsite.auc.dk/>den</a> jo ikke gøre
for." .
" Vi skal osse lige have en med <a HREF=\"http://www.vovse.dk\">store
bogstaver.";

echo ereg_replace(

"([^\"=])((http|HTTP|https|HTTPS|ftp|FTP)://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/])([^\
"])",
"\\1<a href=\"\\2\">\\2</a>\\4",
$text
);

?>

Nu matches noget som IKKE er et " eller = efterfulgt af http/https/ftp og
noget mere url-værk og til sidst noget som IKKE er et ".

Mvh. Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-02 22:50

> Så prøver vi lige igen:

Se det virker hvis jeg kopierer dit forslag direkte ind i en ny php
fil, hvorfor det så ikke virker når jeg sætter det ind i mit eget
script ved jeg ikke... :(

Jeg må prøve mig lidt frem, jeg vender tilbage!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-02 23:16

> Jeg må prøve mig lidt frem, jeg vender tilbage!

Sådan!

Lidt modifikationer til mit script, en enkelt i dit (ereg_replace til
eregi_replace) og så virker lortet ;)

Tusind tak allesammen ;)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-05-02 08:43

Davs

> Lidt modifikationer til mit script, en enkelt i dit (ereg_replace til
> eregi_replace) og så virker lortet ;)

Gooodt så :)

.... men når du laver det om til eregi_replace, så kan du jo osse fjerne
HTTP, HTTPS og FTP:

echo eregi_replace(
"([^\"=])((http|https|ftp)://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/])([^\"])",
"\\1<a href=\"\\2\">\\2</a>\\4",
$text
);

Mvh.
/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-02 12:59

> ... men når du laver det om til eregi_replace, så kan du jo osse
> fjerne HTTP, HTTPS og FTP:

jepser, det har jeg også gjort - ligesom jeg har ændret variabel
navnet ;)

Der er dog stadig en lille ting... - hvis URL'en står som det
allersidste på linien laver den en /> bagefter, hvis jeg sætter et
mellemrum efter den forsvinder det. Jeg har prøvet at rette i den
\n\r du har indsat, ingen forskel...

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-05-02 16:34

Davs

> [...]
> allersidste på linien laver den en /> bagefter, hvis jeg sætter et
> mellemrum efter den forsvinder det. Jeg har prøvet at rette i den

Det er fordi den vil prøve at matche noget efter URLen - denne dims ([^\"])
sidst i det regulære udtryk er synderen. Den kan du fjerne hvis du så osse
fjerner \\4.

echo eregi_replace(
"([^\"=])((http|https|ftp)://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/])",
"\\1<a href=\"\\2\">\\2</a>",
$text
);

Nu vil den osse matches URLer som står bagerst i en streng... men dem der
står forrest bliver ikke fanget (af samme årsag).

Jeg tror jeg ville holde mig til den hvor dimsen og \\4 stadig er der og så
pakke den ind i en funktion. Funktionen klistrer et mellemrum i hovede og
r.. af strengen, kalder eregi_replace og returnerer strengen minus de to
ekstra mellemrum:

function url2link($text) {
$text =
eregi_replace("([^\"=])((http|https|ftp)://[^<>[:space:]]+[[:alnum:]/])([^\"
])",
"\\1<a href=\"\\2\">\\2</a>\\4",
" " . $text . " "
);

return substr($text, 1, strlen($text) - 2);
}

Mvh.
/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-02 18:06

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> wrote in

> Nu vil den osse matches URLer som står bagerst i en streng...
> men dem der står forrest bliver ikke fanget (af samme årsag).

Virker ikke :/

> [...]
> mellemrum i hovede og r.. af strengen, kalder eregi_replace og
> returnerer strengen minus de to ekstra mellemrum:

Den går ikke. Input er jo ikke nødvendigvis kun en linie, dvs. hvis
linket står midt i $input efterfulgt at et linieskift vil skidtet
ikke hjælpe noget alligevel..

Fra : Frost

Dato : 10-05-02 08:26

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg en function der udskifter http:// adresser til et
> klikbart link i en tekst ?

Hej Henrik

Selv bruger jeg denne funktion:

function parsehyper($string) {
$search = array
("/([\w\.\/\&\=\?\-]+)@([\w\.\/\&\=\?\-]+)/",

"/((ftp(7?):\/\/)|(ftp\.))([\w\.\/\&\=\?\-]+)/",

"/((http(s?):\/\/)|(www\.))([\w\.\/\&\=\?\-]+)/");
$replace = array ("<a class=normallink href='mailto:$1@$2'>$1@$2</a>",
"<a class=normallink
href='ftp$3://$4$5'target='_blank'>$2$4$5</a>",
"<a class=normallink
href='http$3://$4$5'target='_blank'>$2$4$5</a>");
return preg_replace ($search, $replace, $string);
}

//Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-02 18:55

"Frost" <pppp@DELETE_THISeurope.com> wrote in

> Selv bruger jeg denne funktion:

Tjaa, den virker ikke til mit brug,
1. Den er ikke case insensitiv (HTTP trigger den ikke)
2. Den har samme problem som alle de andre, den ødelægger det hvis et
link allerede er skrevet som et link.

Men ellers tak for forslaget!