Smarty-skabeloner
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-05-02 14:46

Jeg har lige hentet Smarty og har eksperimenteret lidt med
skabelontingen. Så vidt jeg kan se, bliver man med - ligegyldigt, om
man er designer eller programmør - nødt til at lære et nyt sprog (omend
et meget enkelt et), hvis man vil bruge Smarty. Hvis nu vi siger, at
alternativet er at bruge klasser og så lade metoderne returnere nogle
variabler, som kan skrives i HTML-siden, hvad er så forskellen på det

<!DOCTYPE bla bla bla>
<head>
<title></title>
</head>

Hej, jeg hedder <?php echo $navn; ?>.

og så Smartys metode

<!DOCTYPE bla bla bla>
<head>
<title></title>
</head>

Hej, jeg hedder {$navn}.

?

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtigt kan se forskellen mellem at bruge
Smarty og så lave klasser, hvis metoder returnerer nogle variabler til
brug i designsiden. Nogen, der har noget input om det? Er der nogen som
helst grund til at bruge sådan noget som Smarty, hvis man i forvejen er
vant til at adskille design og kode vha. klasser?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-05-02 12:16

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Jonas Koch
Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> just offered me, he muttered
some weird stuff, and I had to correct this gibberish:

> [...]
>man er designer eller programmør - nødt til at lære et nyt sprog (omend
>et meget enkelt et), hvis man vil bruge Smarty.

Sådan er det jo med alle Template systemer, man bliver *nødt* til at
have en eller anden måde at vise på, hvor der kan være dynamisk
indhold.

>Hvis nu vi siger, at
>alternativet er at bruge klasser og så lade metoderne returnere nogle
>variabler, som kan skrives i HTML-siden, hvad er så forskellen på det
<snip eksempel>

Jeg syntes ikke forskellen er ret stor. Og designeren/grafikeren skal
jo uanset hvad have at vide hvad han ikke må røre ved. Og hvis man i
sin HTML fil har noget ala:

<?=$USER->getUsername();?>

Og forklarer designeren at <? er start på kode og ?> er slut, så tror
jeg alligevel nok de fleste kan regne ud hvad der sker, når der i
deres design pludselig fremtræder et brugernavn.

De gange hvor der er blevet lavet design til websites, hvor jeg skulle
programmere på, er det dog alligevel sådan at designet bliver lavet og
leveret i f.eks. .psd format, og så har jeg selv skåret det til og
fået det til at passe. - Jeg benyttede engang fasttemplate, men jeg
syntes det bliver noget værre rod når man skal ud i en masse tabeller.

> [...]
>helst grund til at bruge sådan noget som Smarty, hvis man i forvejen er
>vant til at adskille design og kode vha. klasser?

Efter min mening, er det et spørgsmål om vane.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-05-02 12:23

Martin Mouritzen skrev:

> [...]
>
> Sådan er det jo med alle Template systemer, man bliver *nødt* til at
> have en eller anden måde at vise på, hvor der kan være dynamisk

Jeps, men mit argument er jo lidt, at hvis man alligevel skal skrive
kode, så kan man lige så godt skrive PHP-kode frem for at lære (eller
lade sin designer lære) et helt nyt sprog, der ikke engang er så
kraftfuldt som PHP.

Når jeg tænker over det, så kan jeg godt se én grund til at bruge
skabelonting frem for PHP: Der er visse HTML-designerprogrammer, der
har svært ved at håndtere PHP-kode. Dér kan skabelonkoderne være en
fordel. Men eftersom ingen af de designere, jeg arbejder med, bruger
den slags programmer, så tror jeg, jeg foretrækker HTML med PHP-kode
(dog så lidt som muligt PHP-kode i selve HTML-filen) frem for HTML med
skabelonkode.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-05-02 12:27

> [...]

>kode, så kan man lige så godt skrive PHP-kode frem for at lære (eller
>lade sin designer lære) et helt nyt sprog, der ikke engang er så

Jamen, jeg er fuldstændig enig.

> [...]
>den slags programmer, så tror jeg, jeg foretrækker HTML med PHP-kode
>(dog så lidt som muligt PHP-kode i selve HTML-filen) frem for HTML med

Tjaeh, jeg syntes ikke altid "skabelonkoder" er bedre. Med
fasttemplate kom der problemer når "koderne" skulle bruges til at
fastsætte noget design med. - Jeg tror der er flere af
designprogrammerne som har understøttelse for PHP syntax end en eller
anden mere eller mindre "obskur" template syntax

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-05-02 12:38

Martin Mouritzen skrev:

> [...]
> designprogrammerne som har understøttelse for PHP syntax end en eller
> anden mere eller mindre "obskur" template syntax

Det tror jeg nu ikke. Tag f.eks. Smarty-koder (der er eksempler på
http://smarty.php.net/manual/en/language.function.if.html) - det er
noget, der sagtens kan indgå i ethvert almindeligt HTML-dokument, og
derfor tager designprogrammerne ikke notits af dem.

Men hvis ikke der er nogle andre, der blander sig i diskussonen her, så
kan vi vist godt konkludere, at skabelonprogrammer såsom Smarty er
nyttesløse*, med mindre man sidder i den meget specielle situation, at
ens designer bruger et program, der kløjs i PHP-koder.

*) Det skal lige siges, at jeg går stærkt ind for adskillelse af PHP og
HTML. Jeg mener bare, at en adskillelse lige så godt kan opnås ved at
putte sin koder i klasser i separate filer og så have nogle designfiler
(HTML og CSS), der har en lille smule PHP der, hvor det er nødvendigt.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-05-02 13:03

> [...]

>noget, der sagtens kan indgå i ethvert almindeligt HTML-dokument, og
>derfor tager designprogrammerne ikke notits af dem.

Hvad siger designprogrammerne til f.eks. (simpelt eksempel)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-05-02 13:07

Martin Mouritzen skrev:

> [...]
> some weird stuff, and I had to correct this gibberish:

> Hvad siger designprogrammerne til f.eks. (simpelt eksempel)

Okay, der er nok nogle designprogrammer, der vil have problemer med den.
Skal vi så konkludere, at skabelonprogrammer er *fuldstændig*
ubrugelige? : )

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/