Ølfestival
Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 08-05-02 08:20

Så er det vist på tide at jeg kommer på banen med lidt info.

Jeg er medlem af foreningen Danske Ølentusiaster og med til at arrangere
ølfestivalen i Valby Hallen i weekenden Jeg kan ganske kort sige at det
er en oplevelse man ikke må gå glip af. Stort set alle danske bryggerier
og importører af øl er tilstede på festivallen. Faktisk er det samlede
øludbud på 450 forskellige øl, heraf ca. 10 regulære danskproducerede
nyheder.

Den største nyhed er nok bryggeriet Ørbæk fra fyn, der efter at have
været lukket i 40 år nu genåbner som økologisk bryggeri. På festivallen
dukker de op med 5-6 vidt forskellige økologiske øl. (bl.a. ale, bock,
hvede og porter)

Derudover holdes der DM i håndbryg om lørdagen, og der vil sikkert blive
mulighed for at smage nogle af de spændende bryg fra folks køkkenborde.

Jeg må lige understrege at festivallen IKKE er lavet som et kommersielt
arrangement. Danske Ølentusiaster som arrangerer festivallen er en
uafhængig organisation, der kæmper for udbredelsen af godt øl i Danmark.
(Alt arbejdskraft på festivallen er desuden frivillige ulønnede
ølentusiaster)

Se evt. på foreningens hjemmeside WWW.ale.dk

Højt skum
Ivan V. Nielsen

Fra : Ulrik

Dato : 08-05-02 17:54

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message
> [...]
> været lukket i 40 år nu genåbner som økologisk bryggeri. På festivallen
> dukker de op med 5-6 vidt forskellige økologiske øl. (bl.a. ale, bock,

Ivan, jeg har kun to ting at sige til dig: "Vi ses på lørdag" og "SKÅÅÅÅL!"

Det arrangement er simpelthen er af de bedste ideer jeg har hørt om i lang
tid!

Mvh, Ulrik

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-05-02 06:07

"Ulrik" <vondahe@usa.com> skrev följande i meddelandet...

> Det arrangement er simpelthen er af de bedste ideer jeg har hørt om i
> lang tid!

Husk indgangen (for alm. dødelige) koster 75 kr. pr. dag, eller 3 dage
200 kr. - oveni kommer selvfølgelig 10-12 kr. pr. 10 cl smagsprøve..

Se http://www.ale.dk/festival/default.htm

-Især linket "Ordbog" synes jeg er overordentlig interessant og
oplysende.
. .
. O .
o__, ||
<| ||
/\ . . ||

Helt ærligt så kunne jeg også godt tænke mig at få en ordenlig' ski' på
i et par dage el. tre, ...så det ka' jo være at vi ses derude!.. - Synd
at der ikke mere brygges Elskovsøl, øl brygget på bl. a. hamp
(marihuana)

--
Mvh. ©¿©
Peter W. Bosse - Foreningen Dansk Ølnyder Selskab

OBS!: Husk sjællandske fåreavlere holder Fåremarked på Frederiksberg
Rådhusplads (Kbh.), lør. d. 11 maj kl. 10-17. Boder med Fårepølser -
Røget kød - Fåreost - Ulddyner - Bamser mv. - Også en indhegning med
får. (Gratis adgang)

Kræmmermarked på Bellahøj (Kbh.) 9-12 maj, 400 kræmmere - Gamle
jerngryder og kogebøger - Levende musik - Tivoli - Fest & dans - 15
madsteder. (Gratis adgang)

Fra : Morten Bagger

Dato : 09-05-02 07:32

Jeps, min billet har ligget klar i mange uger nu. Vi ses!

/Morten

Fra : Jonas Haase

Dato : 09-05-02 17:30

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> writes:

> [...]
> i et par dage el. tre, ...så det ka' jo være at vi ses derude!.. - Synd
> at der ikke mere brygges Elskovsøl, øl brygget på bl. a. hamp

Tja, Hemp House har jo en stand på festivallen, men deres øl er
selvfølgeligt brygget på industrihamp - jeg prøvede begge hampøl de
førte til sidste års festival den ene var forfærdelig sød og havde en
noget kunstig smag mens den anden havde en meget rar blomstret duft og
smag - hvilken øl det hver især er kan jeg naturligvis ikke huske -
jeg kan varmt anbefale at tage noter

Derudover kan jeg anbefale alle der kommer at kigge forbi i
håndbryggerstanden - jeg tror i vil blive svært (positivt) overrasket.

hilsen
Jonas

--
Man skal ikke accellerere geologiske fragmenter i balistiske baner
når man selv residerer i et transperant domicil ...

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 10-05-02 04:30

Og så lige lidt sidste nyheder.

Jeg er med til at stille op derude og kan da komme med et par spændende
nyheder.

Der kan fås hele 7 (syv!!) Danske hvedeøl på festivallen
Måske nordens største samling af Cask Conditioned Ale, Nogensinde
Ihvertfald nordens største samling af ØL, nogensinde.
Bryggeriet Ørbæk kommer og præsenterer deres nye linie af økologiske øl
Husk DM i håndbryg lørdag eftermiddag.
og endelig
Bryggeriforeningen holder gratis foredrag i løbet af festivallen, ligesom
ølskribenterne Michael Jackson (UK) og Greg Glacier (USA) vil være til stede
på festivallen.

Mega Højt skum

ivan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 10-05-02 05:06

"Jonas Haase" <jossSPAMSPAMLOVELYSPAM@ifa.au.dk> skrev...

> [...]
>
> Derudover kan jeg anbefale alle der kommer at kigge forbi i
> håndbryggerstanden - jeg tror i vil blive svært (positivt) overrasket.

Tak for tippet!

Og efter besøget i Valby, så vil en tur på "Long John" i Købmagergade,
og lidt go' swingjazz med Jesper Thilo's orkester sikkert være meget
passende til at slutte dagen af..

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Jeg drikker for at gøre folk mere interessante
-Groucho Marx

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 11-05-02 00:07

indtil nu 2000 gæster kan ikke tage fejl... Det er årets mest velsmagende
oplevelse. Og så enda to dage endnu.

Nu efter den første dag kan jeg ikke få armene ned

Desværre har Ørbæk ikke deres øl klart endnu, men jeg har fundet min
personlige favoritøl på festivallen.

En Chokoladestout fra Bredaryds Værtshus i Småland. Jeg må indrømme at jeg
ikke har fået et stykke choklade der smagte mere af chokolade end denne øl

Mega højt skum

ivan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-05-02 08:49

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message news:<3CDC52A8.736B6847@aub.dk>...
> indtil nu 2000 gæster kan ikke tage fejl... Det er årets mest velsmagende
> oplevelse. Og så enda to dage endnu.
>
> Nu efter den første dag kan jeg ikke få armene ned

Jeg må sige at jeg blev glædelig overrasket over dette arangement.
Ingen støj, råben, skrigen eller larmende popmusik a la Bamses Venner.
Jeg mødte kun flinke rare og mennesker der var kommet for at
prøvesmage alle de mange forskellige øltyper. Også flere af de
såkaldte flinke ølentusiaster som var der, hjalp til med gode råd og
vejledninger. Men hold da helt kæft, hvor findes der mange slags øl.
Nu har jeg så også fundet ud af hvilke Barer/restauranter i byen, hvor
man kan få det gode belgiske øl, fx "Den Tatoverede Enke" i Baron
Boltens Gård

Stand 3, med det excentriske navn "Den Tatoverede Enke" var så afgjort
min favorit-stand. Følgende belgiske øl blev prøvesmagt.. "Bornem"
Dubbel & Trippel, af klosteøltypen m. hhv. 8% og 9%, "Piraat" en
kraftig ale på hele 10,5%, "Bios Kriek" som er modnet med kirsebær og
lagret på egefade, og til sidst "Gulden Draak" ligeledes en stærk
belgisk ale med karamel-agtig-smag på i alt 10%.

Udover de allerede nævnte røg følgende ned..
Indian Pale Ale(Brøckhouse), Ale nr. 16 (Refsvindinge), St. Peters Old
Porter Stout(Gullivers Pub), Rochefort 10, Bel. trapistøl 11,3%,
Grimbergen Double 6,5% (smag af sydhavsfrugter), Chimay Rouge,
Bel.(Barley Wine), Chokolade Stout 8,5% (Bedaryds Wärdshus), Black
Bird (Fuglsang), Hancock Old Gambrinus Beer- Dark 9,8%, Westmalle
Duppel 7%, Bel.(Barley Wine)'ølverdenens Amarone', og endnu et par
stykker som jeg ikke kan huske/el. har noteret...

Man bliver dog ret imponeret over at observere, at øllet mere og mere,
nu også tilsættes fx frugtsmag, hhv. Hindbær, jordbær, kirsebær, æble,
blomme, abrikos, appelsin, citron, solbær, banan, ..og andre varianter
som chokolade, kaffe, karamel, nødder, honning, vanille, tobak,
lakrids.. og jeg ved ikke hvad..
(Jeg fandt dog ingen med kokos!)

Mit besøg strakte sig over 2 dage a 3-4 timer, - og det må siges at
det var kollosalt hyggeligt og meget interessant!.. en go' Ølfestival!

Mvh.
Peter W. Bosse

Hvorfor siger man at vindrikkere generelt har en højere
intelligenskvotient end folk, der kun drikker øl?
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=8&d=17#id59442

el. hvorfor her? ..De klogeste vælger vin til maden