Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Et meget vanskeligt spørgsmål ang TV-out k~
Fra : ScooterHead

Dato : 08-05-02 07:44

Jeg har spurgt tidligere men har endnu ikke fået svar på mit spørgsmål:

hej ng,

Jeg har et GF"4" MX440 med tv-out.

Kan kun med meget besvær læse tekster osv. når jeg kobler til mit TV.
Har læst at man højest kan køre i 800x600 pixel, men burde vel kunne se
teksten ret tydeligt alligevel. - det kan jeg da på min pc-skærm i den
opløsning.

dvd film er også ret håbløse - faktisk ringere end alm. VHS-film kvalitet.

Er der noget at gøre ved det, eller er tv-out bare ikke bedre ?

/SH

--
/

Fra : Lars Christiansen

Dato : 08-05-02 08:35

"ScooterHead" <batteries@ping.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har spurgt tidligere men har endnu ikke fået svar på mit spørgsmål:
>
> hej ng,
>
> Jeg har et GF"4" MX440 med tv-out.
>
> Kan kun med meget besvær læse tekster osv. når jeg kobler til mit TV.
Nu har du ikke lige skrevet hvor stort dit TV er, det har jo også en hel del
at sige.

> Har læst at man højest kan køre i 800x600 pixel, men burde vel kunne se
> teksten ret tydeligt alligevel. - det kan jeg da på min pc-skærm i den
> opløsning.
Du har ret i at max opløsningen ud på fjernsynet er 800x600, men du kan ikke
sammenligne et TV og en pc-skærm da der er mange flere detalje punkter på en
pc-skærm. Så billedet vil du ALDRIG kunne få til at se ud som på din pc'er.

> dvd film er også ret håbløse - faktisk ringere end alm. VHS-film kvalitet.
Så har du godt nok en meget video......

> Er der noget at gøre ved det, eller er tv-out bare ikke bedre ?
Hvordan har du forbundet din pc'er til dit TV ?? hvis du ikke allerede
bruger det kan du evt. bruge et super video kabel, da det er noget bedre en
et coaxielt kabel.

> /SH
>

> --
> /

Mvh Lars Christiansen
squize@person.dk
www.squize.person.dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-05-02 12:32

> [...]
en
> pc-skærm. Så billedet vil du ALDRIG kunne få til at se ud som på din

Jeg har også et GF4MX440 fra Asus, og der kan jeg vælge mellem tre
opløsninger - 640x480, 800x600 og 1024x768 - så man kan altså vælge højere
opløsninger. Men jo højere opløsning man vælger jo mindre er teksten i
ikonerne og jo sværere er det at læse dem. Så hvis du er ude på at kunne
læse hvad der står i Word eller lignende vil jeg ikke anbefale højere end
640x480. Til film kører jeg normalt 800x600 - uden egentlig at have andre
grunde end at det står den bare på til dagligt

Jeg bruger sjældent undertekster, men de gange jeg har prøvet har jeg ingen
problemer haft med at kunne læse dem. Det kan jo være der er problemer med
dit kabel eller omformerstik i grafikkortet som gør at det er utydeligt for
dig.
F.eks. er der en fejl i mit omformerstik fra Asus der gør at SVideo virker
MEGET ringe, men RCA delen virker glimrende - så jeg er nødt til at bruge
RCA stikket i stedet (det der ligner phono).

Det er meget tæt på at være lige så godt som min DVD-afspiller (en Pioneer
DV-525), men der er en lille bøjning i de to øverste hjørner og en lille
sort kant der gør at Pioneeren vinder. Selve skarpheden og lige så god på
grafikkortet som den er på afspilleren, så jeg kan ikke se anden forklaring
end at der må være et problem med dine kabler eller dit tv.

Tv out er i hvert fald en hel del bedre på mit kort fra Asus. Så måske du
kan gøre det bedre ved at skifte kabler/omformerstikkene ud?

Flemming

Fra : Peter

Dato : 08-05-02 14:28

"ScooterHead" <batteries@ping.dk> wrote in message

> Jeg har et GF"4" MX440 med tv-out.
Hvilket fabrikat er det? Det er lidt forskelligt hvad for en tv-encoder som
producenterne sætter på, og dermed er der også forskel på
kvaliteten af tv-out. Jeg har f.eks. et Asus mx440, med en conexant tv-chip
(nvidia ref.). Den er jeg er rimelig tilfreds med.

> Kan kun med meget besvær læse tekster osv. når jeg kobler til mit TV.
Prøv hvis det er muligt, at bruge svhs udgangen på grafikkortet, og køb et
ordentligt afskærmet kabel, istedet for det *crap* der ofte følger med
grafikkort.

> Har læst at man højest kan køre i 800x600 pixel, men burde vel kunne se
> teksten ret tydeligt alligevel. - det kan jeg da på min pc-skærm i den
> opløsning.
Med asus kortet kan man opløsninger på helt op til 1024 X 768 på
tv-udgangen, men det betyder jo ikke at du får den sammen fine opløsning som
på en pc-monitor. Idet pal formatet som vi bruger i danmark , kun har 625
horizontale linjer. Derfor bliver det mere "gnidret" når man ser billedet på
sit tv.

> dvd film er også ret håbløse - faktisk ringere end alm. VHS-film kvalitet.
På mit asuskort synes jeg det står kanon.

> Er der noget at gøre ved det, eller er tv-out bare ikke bedre ?
Der er en fortsat udvikling på området, og jeg tror grafikkortproducenterne
langsomt bliver mere bevidste om værdien af tv-out funktionen. Ati laver
efter min mening den bedste tv-out funktion, så det kunne du jo evt.
overveje, hvis tv-out er det vigtigste.
check her evt. http://www.powermagic.com/review/radeon/bench_house_2.html

> Vanskeligt spørgsmål.....
Nah........

mvh Peter

Fra : Onkel

Dato : 08-05-02 14:46

"Peter" <t_h_o_r42{remove_this}@hotmail.com> wrote in message

> [...]
tv-chip
> (nvidia ref.). Den er jeg er rimelig tilfreds med.

Et GF4 MX440?! Har de ikke indbygget dekodning i GPUen og derfor _ingen_
tv-chip? Derfor også samme kvalitet på alle GF4 MX modeller og fabrikat.

Mener du ikke et GF2 MX400?

Fra : Peter

Dato : 08-05-02 15:03

> Et GF4 MX440?! Har de ikke indbygget dekodning i GPUen og derfor _ingen_
> tv-chip? Derfor også samme kvalitet på alle GF4 MX modeller og fabrikat.

Ifølge Nvidia er deres geforce4 reference boards udstyret med conexant
tv-chippen, men jeg må da indrømme at jeg ikke har kunnet finde chippen, når
jeg kigger på mit grafikkort, så måske den på en eller anden måde er
indbygget i gpu'en på MX modellerne?. Den understøtter ihvertfald opløsning
på 1024*768, som conexant (tidligere brooktree) også understøtter.

> Mener du ikke et GF2 MX400?
Nej!

Fra : Onkel

Dato : 08-05-02 15:10

> Ifølge Nvidia er deres geforce4 reference boards udstyret med conexant
> tv-chippen,

Mon ikke det er GF4 Ti serien det drejer sig om?

> men jeg må da indrømme at jeg ikke har kunnet finde chippen, når
> jeg kigger på mit grafikkort, så måske den på en eller anden måde er
> indbygget i gpu'en på MX modellerne?.

Jeg er overbevidst om at dekodningen foregår i GPUen og ikke via en ekstern
tv-chip. Det gælder dog kun for GF4 MX serien, alle andre har en ekstern
tv-chip.

Fra : Peter

Dato : 08-05-02 15:38

"Onkel" <noemail@noemail.no> wrote in message

> "Peter" <t_h_o_r42{remove_this}@hotmail.com> wrote in message

> Mon ikke det er GF4 Ti serien det drejer sig om?
Jo det tror jeg egentlig godt du kan have ret i.

> Jeg er overbevidst om at dekodningen foregår i GPUen og ikke via en
ekstern
> tv-chip. Det gælder dog kun for GF4 MX serien, alle andre har en ekstern
> tv-chip.
Okay har du et link, der har mere information om det?
Noget kunne jo tyde på at Nvidia er ved at tage tv-out lidt mere seriøst,
hvilket jo er en god ting.

Spørgsmålet er så om den interne tv-encoding er noget værd ifht andre
tv-chips. Synes ikke det er til at finde nogen sider der specifikt har
testet det.
Af egen erfaring kan jeg ihvertfald sige at asus geforce4 mx440 tvudgangen
er mindst lige så god som mit tidligere asus tnt2 kort, hvor der også var
tv-udgang, men her var det en chrontel 7005 chip der styrede begivenhederne
:)
mvh Peter

Fra : Onkel

Dato : 08-05-02 17:49

> ekstern
> Okay har du et link, der har mere information om det?

Tjaa, nu havde jeg jo håbet på at jeg slap for at lede, men det har jeg vel.

'All three cards are equipped with a TV-out >>(which is realized via the
GPU)<<, but only the SUMA's card has an S-Video-to-RCA adapter. By the way,
let's take a look at the sets of accessories'
http://www.digit-life.com/articles/gf4mx/index4.html (findes ca midt på
siden)

Desuden er mere på www.nvidia.com under GF4 MX kortene, nvidia kalder det
for VPU (Video Processing Unit)

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om den interne tv-encoding er noget værd ifht andre
> tv-chips. Synes ikke det er til at finde nogen sider der specifikt har

Se om du kan gætte mit favorit tech site men du læser disse 2d og video
kommentarer vedrørende GF4 MX440 kort.

Det bliver som regl blot nævnt som en sidebemærkning, som f.eks her
'What the NV17 lacks in DirectX 8 frame rates it makes up in great video
signal quality, smooth DVD playback'
http://www.tech-report.com/reviews/2002q2/pine-gf4mx/index.x?pg=10

og mere her

'Video signal quality
Frame rates are great, but for those of us that use their computers for more
than just gaming, video signal quality is as much, if not more important.
We've all come to expect great 3D image quality from NVIDIA, and the
e-GeForce4 MX 440 doesn't disappoint. However, it's in 2D that the
e-GeForce4 MX 440 really surprises.
The e-GeForce4 MX 440 sports a 350MHz RAMDAC, and to my eye, its video
output is almost indistinguishable from Matrox's latest offerings-it's just
that good. I spend far too many hours a day in front of a G550, so I know
what great signal quality looks like. Subjectively, the only place the
e-GeForce4 MX 440 lags behind the Matrox is in text sharpness, and that's
being really picky.'

http://www.tech-report.com/reviews/2002q1/evga-gf4mx/index.x?pg=9

'Video signal quality
Using a Matrox card has made me a bit of a video signal quality snob when it
comes to graphics cards. I spend hours a day staring at text and graphics on
a screen, and I want that experience to be as easy on my eyes as possible.

ATI's graphics offerings have always had great video quality, but then ATI
has always made the cards themselves. In letting third party manufacturers
produce cards, there's a danger that manufacturers will use sub-par parts
that could sacrifice signal quality. Fortunately, the 3D Prophet FDX
8500LE's video signal quality is among the best I've seen. To my eye, the 3D
Prophet FDX 8500LE's picture quality is almost as good as the latest
GeForce4 MX 440 offering from eVGA.com, and that's saying a lot since I'd
rank the GeForce4 MX 440 right behind Matrox in terms of subjective visual
goodness. Unfortunately, no one has been able to match Matrox's text
quality, especially after extended viewing periods.'

http://www.tech-report.com/reviews/2002q1/prophet-8500le/index.x?pg=9

Fra : Zike

Dato : 08-05-02 18:25

"Onkel" <noemail@noemail.no> skrev i en meddelelse

> Tjaa, nu havde jeg jo håbet på at jeg slap for at lede, men det har jeg
vel.

Tak for info specielt http://www.digit-life.com/articles/gf4mx/index2.html
var meget interessant. Asus mx440 får rimelig god kritik, bortset fra at de
har sat 5 ns ram på kortet, men har vist ikke den store betydning, med
mindre man planlægger oc.

Virker som om nvidia's interne tv-encoding, får ret meget ros. Måske kun
overgået af matrox. Jeg kan ihvertfald skrive under på at det står ret
godt. Jeg spekulerer dog på hvordan de har fået dualview til at virke dvs.
billede både på tv og monitor. Det var noget tv-tool kunne klare før, men
det understøtter stadigvæk ikke geforce4.

mvh Peter

Fra : ScooterHead

Dato : 08-05-02 21:58

Undskyld at jeg var væk så længe.

kortet er et Chaintech A-G440 GeForce4 MX 440 som også er vist i testen,
som er omtalt længere nede i tråden.
Mit TV er et 28" SONY trinitron af lidt ældre model, med rund stik som
passer
til det medfølgende kabel (SVHS tror jeg det hedder)

OT: i omtalte test stod der for øvrigt noget med at der kunne forekomme
streger på skærmen,
men at det kunne afhjælpes ved at opdatere BIOS. - Jeg troede at det var min
nye skærm
der var fejl på, men gad ikke slæbe den tilbage for at bytte den.
Jeg iler for at opdatere, måske kan det også forbedre TV-out kvaliteten.

/SH