Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Banker
Fra : Astrid S. Thusgaard

Dato : 07-05-02 13:51

Hej nyhedsgruppe

Jeg skriver, fordi min kæreste og jeg er begyndt at kigge lidt på muligheden
for at skifte bank. Vi har Nordea og er blevet opmærksomme på, at de
tilbyder meget dårlige renter og priser på stort set alt, hvis man
sammenligner med en del andre banker.

Jeg har været inde på mybanker.dk for at se på, hvad vi kan spare ved at
skifte, men en ting er de rent faktuelle rente- og prisinformationer - en
anden ting er hvad folk synes om de forskellige banker.

Jeg er derfor ude efter nogle first hand erfaringer i forhold til en række
forskellige banker - positive og negative. Det er vigtigt, at den pågældende
bank har en god netbank med mange muligheder.

Nykredit Bank
Basisbank
SkandiaBanken
SEB
Day2Day Bank
Lån og Spar Bank
Lån og Spar NEXTbank
Alm. Brand Bank
Bonusbanken
Nordea
Handelsbanken
BG Bank
Danske Bank

Jeg glæder mig til at høre, hvad I har at sige - på forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Astrid Sloth Thusgaard

Fra : Niels Chr.

Dato : 07-05-02 13:58

"Astrid S. Thusgaard" <astrid@thusgaard.com> skrev i en meddelelse
> Hej nyhedsgruppe
>
> Jeg skriver, fordi min kæreste og jeg er begyndt at kigge lidt på
muligheden
> for at skifte bank. > Venlig hilsen
> Astrid Sloth Thusgaard

Hej selv

Jeg bemærker mig at du ikke skriver noget om SpareKasser. Der findes typisk
en del små Sparekasser i lokal samfundet, som tilbyder fornuftige renter,
samt en god betjening. Desuden har de fleste af dem en fælles adgang til
Homebanking via nettet. Jeg har selv SpareKassen Skanderborg, og er yderst
tilfreds. Jeg møder jævnligt min rådgiver i Brugsen, og det giver en dejlig
smidig arbejdsgang når man skal have ordnet noget papir, da man ikke ser så
stift på formalia.
Mine erfaringer har tidlilgere været: Provinsbanken, Arbejdernes Landsbank,
Morsø Sparekasse og nu Sparekassen i Skanderborg.
Den seneste er udelt den bedste - men Danske Banks Homebanking er bedre...

Ncc

Fra : PHK

Dato : 08-05-02 14:17

> [...]
> Hej nyhedsgruppe
>
> Jeg skriver, fordi min kæreste og jeg er begyndt at kigge lidt på

Gå _ikke_ i Basisbanken. Når først du er indenfor, hæver de renter og
gebyrer med en eller anden syg undskyldning. Senest - for 3 dage siden - har
de hævet renten fra 7,9% til 9,9% - hvis du var så heldig at have en
kassekredit. Ellers måtte du bløde 1% mere. Alternativt oprette en konto med
25.000 kr´s opsparing, eller 50.000 kr. i en pulje, eller oprette et
boliglån med sikkerhed - så kunne du allernådigst få lov til at blive på den
rente, du oprindelig lavede dit lån til.

Vi flytter til Jyske Bank, hvor vi har fået et bedre tilbud end vi _havde_
hos Basisbank! Overflytningen koster ingenting.

--
_
|_|

Fra : BN

Dato : 08-05-02 14:44

Min erfaring med discount bankerne er at den rådgivning man får ikke er
noget at værdi.

Lån og spar manden havde efter papirarbejdet sagt, jamen du er en
ønskekunde. 10 dage senere får man afslag, da hovedkontoret er uenng. Altså
deres rådgiver har ingen rettigheder og er derfor utroværdige.

Skandiabank fik i en mail nogle nøgletal og blev også ringet op samme dag.
Telemarketing manden der ringede, "jamen, havde du tænkt på at skift - så
skal du snak med en rådgiver". IDIOT af mand. Kunne ikke svare på de mest
simple spørgsmål og jeg havde slet ikke lyst til at fortsætte med skiftet.

Derfor menerjeg, at det kan godt ske at man betaler dyrt i gebyer og renter
hos de store. Men ender man i en uheldig situation, så er de faktisk til at
tale med ( ihvertfald i de små filialer). Jeg har altid fået hvad jeg kom
efter hos danske bank og i min yngre dage spar nord.. Så jeg har opgivet
søgning efter en billig bank, selv om jeg kunne spare ca. 300 kr. om måneden
i renter.

mvh
Brian Nielsen

Astrid S. Thusgaard <astrid@thusgaard.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:85QB8.101$3g4.185442445@news.orangenet.dk...

Fra : Poulerne

Dato : 08-05-02 19:06

Personligt har jeg vestjysk bank og den er jeg meget glad for. Det er en
alround bank som er til at tale med ;)

Dog vil jeg også gerne fremhæve Sparekassen for nørre nebel og omegn den har
også fair renter, god service og ingen gebyrer som du ikke kan undgå !!! Dog
er den lidt dyr når det drejer sig om udenlandske aktier i depot (det var
derfor jeg skiftede).

Fra : Jørgen Rasmussen - R~

Dato : 08-05-02 21:00

Du skal være klar over, at har du behov for rådgivning, at
internetbankerne ikke lige sagen.

Jeg har Skandiabanken i kombination med Nørre Nebel, og har ikke behov
for rådgivning hos nogen af dem.

Skandiabanken er billig, og har man en sund økonomi, er de absolut en
overvejelse værd. Derudover har de et udemærket handelssystem til
aktier og en lav kurtage.

Jeg har fået arrangeret en kassekredit i forbindelse med aktiehandel,
så hvis jeg vil lave nogle hurtige handler, kan jeg trække på
kreditten og betale pengene tilbage efter nogle få dage.

Du bør derfor gøre op med dig selv, hvor megen rådgivning, du ønsker.
Derudover er jeg lidt tvivlsom indstillet overfor bankernes
rådgivning, der jo mest handler om salg.

vh
jørgen

Fra : Jørgen Rasmussen - R~

Dato : 08-05-02 21:08

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 20-05-02 12:17

> Jeg er derfor ude efter nogle first hand erfaringer i forhold til en række
> forskellige banker - positive og negative. Det er vigtigt, at den pågældende
> bank har en god netbank med mange muligheder.

Vil give Niels Chr. ret i at de mindre sparekasser ofte er de bedste.
Benytter selv Sparekassen Himmerland [ http://www.sparhim.dk ] og har altid
været godt tilfreds. De benytter SDC's Homebanking ( online-banking.dk ).

--
Michael
http://www.vitsms.tk - GRATIS, daglige vittigheder på din mobil...!

Fra : Bachelor

Dato : 26-05-02 18:58

"Astrid S. Thusgaard" <astrid@thusgaard.com> wrote in
news:85QB8.101$3g4.185442445@news.orangenet.dk:noget der ligner dette

> [...]
> BG Bank
> Danske Bank
>
> Jeg glæder mig til at høre, hvad I har at sige - på forhånd tak for

Din verden hvad angår pengeinstitutter fokuserer
meget på de tunge "gebyrmaskiner".
Hvorfor vælger du ikke en mindre lokal bank eller
sparekasse ? Du store der er gnider sig i hænderne
når du træder ind af døren.

Fra : Knud Hansen

Dato : 28-08-02 21:03

Hej
Jeg har de sidste 3 år prøvet BG Bank, Lån & Spar, Basisbank.
Basisbank har været den bedste og giver den bedste rente.
Hvis du har behov for rådgivning er en bank ikke det rigtige sted at gå
hen, personalet er kun interesseret i at sælge egne produkter.
mvh
Knud Hansen

Fra : Garfield

Dato : 28-08-02 21:28

Hej Knud,

det afhænger nok af, hvilke banker man "benytter". Nogle banker slår sig op
på at være en rådgivningsbank, og kan faktisk leve op til det.

Basisbank har rigtig nok de laveste renter, men der følger jo heller ikke
nogen rådgivning med. Ja bankerne sælger deres egne produkter, men hvis
disse produkter kan tilføre dig en merværdi, så er det vel ikke forkert, at
banken også tjener penge på det?

Det er jo en virksomhed - på ligefod med alle andre (Novo, TDC osv.).

Og hvor vil du hente den rådgivning som du fravælger i bankerne - hos
revisorer eller hvor?

Garfield_dk

Fra : poul_nyrop

Dato : 30-08-02 05:16

"Garfield" <garfield@email.dk> wrote in message news:<akjbnt$1v3q$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
> Det er jo en virksomhed - på ligefod med alle andre (Novo, TDC osv.).
>
> Og hvor vil du hente den rådgivning som du fravælger i bankerne - hos

Du får også "rådgivning" i diverse NG'er ganske gratis !
Hvis det er lån i hus, kan du selv henvende dig direkte til en
kreditforening.
Er det investering så fravælg aktier hvis det ikke er langsigtet
investering.
Vælg istedet kreditforeningsobligationer, så er du med til at andre
kan låne
i deres nyindkøbte huse mm.
Hvad andet "rådgivning" gør en bank i ?
Du kan også få "rådgivning" hos din læge eller sågar hos din præst
ganske gratis, medens "rådgivning" hos revisorer må betales den
medgået tid

Fra : Garfield

Dato : 31-08-02 06:47

"poul_nyrop" wrote in message

> Du får også "rådgivning" i diverse NG'er ganske gratis !

Altså jeg ville nok ikke umiddelbart følge råd som bliver givet
her i denne NG. Der sidder mange som har en mening, men
hvor man nogle gange glemmer skatte-aspekter osv.
Altså kan man risikere mangelfulde råd, hvilket kan give tab.

Bankerne har også beregningssystemerne som kan give nogle
eksakte tal, fremfor et anslået og upræcist her.

> Hvis det er lån i hus, kan du selv henvende dig direkte til en
> kreditforening.

*LOL* - og du tror ikke kreditforeningerne er ude på at
tjene penge??? - Nu stopper festen sq.

> Er det investering så fravælg aktier hvis det ikke er langsigtet
> investering.

Det er da helt forkert. Det afhænger da helt klar af din holdning
til risiko og afkast. Altså kort fortalt din investeringsprofil.

Du kan da ikke sige, at alle er som Fru Olsen der kun vil have
obligationer - ej heller kan man sige, at alle skal have aktier.
Det er da lige så individuelt som det er at vælge Flex eller fast
rente i sit hus.

> Vælg istedet kreditforeningsobligationer, så er du med til at andre
> kan låne i deres nyindkøbte huse mm.

Det er nok ikke noget problem alligevel, da det jo er udlandet og
pensionskasserne der sidder på hovedparten af de obligationer.

Måske det var bedre for en investor med kr. 50.000 at købe
via en investeringsforening, da der er uforholdsmæssigt mange
omkostninger ved at opbevare en obligation i et depot, og
samtidig får du ikke plejet din investering her.

> Hvad andet "rådgivning" gør en bank i ?

Pension - hvilket er et meget overset område hos mange
topskatte betalere. Der kan virkelig spekuleres imod staten.

Fx. hvis man kun har 5 år til pension, så kan man lave
en ratepension, Arbejdsgiverordning, hvor man udligner
topskatten - den manglende nettoindtægt finansierer
banken så.

Generelt omkring folks økonomi.

> Du kan også få "rådgivning" hos din læge eller sågar hos din præst
> ganske gratis,

Ja tak skæbne - hvis du anvender dem til din økonomi, sååå

Fra : PHK

Dato : 30-08-02 11:32

"Garfield" <garfield@email.dk> skrev i en meddelelse

> Basisbank har rigtig nok de laveste renter,

Måske på papiret, men i virkeligheden ??

Jeg gik fra basisbanks 9,9% i renter til 7% i Jyske Bank.

Årsagen var Bondefangerbank .... øhh Basisbanks pludselige renteforhøjelse
uafhængig af diskontoen. Det bragte familiens pis i kog og vi måtte flytte.

Det var basisbanks egne "rådgivere" der anbefalede os at flytte!

Tak for det, basisbank. Det kunne jo betale sig!

Og jeg venter spændt på hvornår de næste gang trækker deres kunder rundt i
manegen.

--
_
|_|

Fra : Knud Thomsen

Dato : 31-08-02 10:47

"Garfield" <garfield@email.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvor vil du hente den rådgivning som du fravælger i bankerne - hos
> revisorer eller hvor?

Siden hvornår har du fået rådgivning i en bank ???
De fleste bankmedarbejdere har fået besked på at sælge varen. I en bank er
det noget som på en eller anden måde kan give afkast til banken (lån,
indlån, forsikring, børshandel etc). Som konsekvens af dette
afhængighedsforhold kan man ikke tale om rådgivning.

Skal du ægte rådgivning må du finde en uafhængig - og det kunne være en
revisor eller lignende.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Garfield

Dato : 01-09-02 02:11

Selvfølgelig sælger banken de produkter de har på hylden? - Sådan er det da
i alle virksomheder - når du går ind i en butik der sælger et tøjmærke, så
siger han jo heller ikke - "prøv det og det produkt fra konkurrenten"??...

Bankernes produkter ligner i stor udstrækning hinanden (der er ikke så mange
muligheder for variation) - så det eneste der adskiller bankerne fra
hinanden er jo pris og rådgivningen. Så må man jo så selv vurdere, hvor
meget man vil betale for den rådgivning.

Der er en holdning til, at bankerne kun er ude på at snyde folk - men hvis
det stod så grelt til, så ville flere nok gå i pengeinstitut-ankenævnet?

Garfield_DK

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-02 03:12

Garfield wrote:

> Der er en holdning til, at bankerne kun er ude på at snyde folk - men hvis
> det stod så grelt til, så ville flere nok gå i pengeinstitut-ankenævnet?

Det gør du jo kun, hvis du har noget at sammenligne med, og hvor
får du det fra ? Banken ?

Og pengeinstitutter snyder ikke, de tjener alle de penge på dig,
de kan komme til, det er faktisk det, du som aktionær vil have.
Men de udnytter al din uvidenhed til det.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-09-02 11:25

Garfield> Selvfølgelig sælger banken de produkter de har på hylden? - Sådan er det da
Garfield> i alle virksomheder -

Ja.

Garfield> når du går ind i en butik der sælger et tøjmærke, så
Garfield> siger han jo heller ikke - "prøv det og det produkt fra konkurrenten"??...

Nej, men tøjekspedienten kalder heller ikke sig selv for tøjrådgiver og påstår
at han er uafhængig.

Garfield> Bankernes produkter ligner i stor udstrækning hinanden (der er ikke så mange
Garfield> muligheder for variation) - så det eneste der adskiller bankerne fra
Garfield> hinanden er jo pris og rådgivningen. Så må man jo så selv vurdere, hvor
Garfield> meget man vil betale for den rådgivning.

0 kr i mit tilfælde.
Og når rådgivningen kun består i at sælge egne produkter er den ikke noget
værd.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>