Hvilke programmeringsplatform er god?
Fra : a

Dato : 07-05-02 08:56

Hej, jeg har som nybegynder i java prøvet at bruge/se platformen Forte til
userinterfacedesign. Den virker dog ret kompleks og svær tilgængelig. Jeg
har downloadet swing 1.1.1 og pakket den ud, men kan ikke starte nogle
exe-filer eller noget. Kan swing bruges til userinterfacedesign? og hvis den
kan, hvordan starter man den så? Er der andre gode, brugervenlige, nemme
applikationer til userinterfacedesign? jeg ved at jbuilder eksistere m.v.
Hvad koster jbuilder egentlig?

Venlig Hilsen
Michael Larsen

Fra : Peter Lind

Dato : 07-05-02 18:34

"a" <mal@proinvent.dk> wrote:
> Hej, jeg har som nybegynder i java prøvet at bruge/se platformen Forte til
> userinterfacedesign. Den virker dog ret kompleks og svær tilgængelig.

Det er vel som man tager det. Forte kan alt, så følgelig er den kompleks.
Men har du prøvet at kigge i Help -> Core IDE Help -> Designing Java GUIs ?
Jeg synes at det er rimelig pænt forklaret - og hvis du allerede har sat dig
ind i at oprette projekter, og tilføje klasser, så skal der ikke så meget
mere til.

> Jeg har downloadet swing 1.1.1 og pakket den ud, men kan ikke starte nogle
> exe-filer eller noget.

Swing er kodenavnet for UI komponenterne i Java. I rigtig gamle dage var
Swing ikke inkluderet i Java (version 1.1.8 mener jeg var den sidste uden).
Swing har dog været med i både JDK1.3 og 1.4.
Swing kaldes også JFC, og er for Java hvad MFC er for Windows programmører.

> Er der andre gode, brugervenlige, nemme applikationer til
userinterfacedesign?

Forte er i mine øjne faktisk en af de bedste, men jeg har ikke prøvet så
mange forskellige.
En mulighed er også at lave brugerfladen i hånden i en god tekst editor
(nogle foretrækker Emacs, andre bruger NotePad, nogle bruger IntelliJ, andre
igen bruger Forte) - hvis du følger Swing Tutorialen på suns hjemmeside
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/index.html så vil du indse
at det faktisk tit er ligeså nemt og hurtigt at oprette komponenter manuelt
og smide dem ind på et panel (med en layoutmanager) som det er at sidde og
flytte dem rundt med musen.

> jeg ved at jbuilder eksistere m.v.
> Hvad koster jbuilder egentlig?

JBuilder koster $55 i en lille personal edition, som sikkert kan det
vigtigste. Man kan vist endda downloade den. For en professional edition,
som jeg ikke ved hvad kan, skal man af med $999 og for den store enterprise
edition som er nødvendig hvis man bruger CVS eller lignende, skal man hoste
op med $3000

Jeg mener ikke at nogle af dem er prisen værd - men det hænger måske sammen
med det jeg bruger dem til.

Men prøv at starte med at følge nogle tutorials - det plejer at virke ret
godt.

mvh
Peter Lind

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-02 18:43

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> [...]
> edition som er nødvendig hvis man bruger CVS eller lignende, skal man hoste

Jeg har netop i dag undersøgt dette nærmere, og Borland har faktisk en
Academic-version af Enterprise, som koster cirka 4200 pr sæde. Dette
er indenfor hvad vi vil give, men man vil jo godt teste det først
under Solaris, Linux og OS X. (Nej, vi har ingen Windowsmaskiner).

Det har efter en del besvær vist sig at den danske Borland mand
(http://www.borland.se/bww/nordic/aboutswe.html - Bryan Lindenskjold)
kan være behjælpelig med den Trial CD som man ikke kan købe via
Borlands website, med mindre man bor i USA.

Prisen er stadig pebret, men man dåner da ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : a

Dato : 08-05-02 10:32

Tak for det. GUI er ganske god til at komme igang.
Vh. Michael

Fra : Allan E

Dato : 11-05-02 15:25

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

> "a" <mal@proinvent.dk> wrote:
> JBuilder koster $55 i en lille personal edition, som sikkert kan det
> vigtigste. Man kan vist endda downloade den.

Du glemmer lige at nævne at de $55 kun er hvis du bestiller en CD.
Downloader du den, skal du ikke betale noget.
Det kræver kun at du registrere dig hos Borland, hvilket man skal under alle
omstændigheder for at benytte deres software!!

Mvh Allan E

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 17:43

"Allan E" <ege@per_fjern_son.dk> writes:

> Det kræver kun at du registrere dig hos Borland, hvilket man skal under alle
> omstændigheder for at benytte deres software!!

Herudover skal man naerlaese deres licensbetingelser. De er
forholdsvis skrappe.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn