Andet multimedie
bentjuul 3670
Computer-to-plate aka CTP
Fra : culpa mea

Dato : 06-05-02 21:31

Greetings

Kan en trykke-kyndig person forklare/skitsere "quick and dirty" hvad CTP
går ud på? -og de klare fordele samt indlysende ulemper (er allerede
klar over miljø og pris).
Jeg er selvfølgelig blevet beordret til at lave et oplæg om følgende og
det er stort set umuligt at finde et CTP "FAQ" hverken på engelsk eller
dansk ud over reklamer som jo ikke er meget værd.

Hov, kender nogle forresten den danske pendant til det engelske udtryk
"proofing"?

mange mange tak.

/culpa mea

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 22:00

culpa mea skrev:

> Hov, kender nogle forresten den danske pendant til det engelske
> udtryk "proofing"?

Prøvetryk eller korrekturtryk vil jeg tro.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 22:11

Madsen skrev:

> Prøvetryk eller korrekturtryk vil jeg tro.

Egentlig ville det nok være mere korrekt hvis man slet og ret
oversætter proofing til korrektur, for proofing behøver jo
nødvendigvis ikke at have noget med tryk at gøre.
Det var fordi du nævnede det med CTP at jeg var i trykkens verden :)

Madsen.

Fra : culpa mea

Dato : 06-05-02 22:16

> [...]
> nødvendigvis ikke at have noget med tryk at gøre.
> Det var fordi du nævnede det med CTP at jeg var i trykkens verden :)

Heh jeg viste det var prøvetryk men af en eller anden mystisk grund
kunne jeg ikke finde et dansk udtryk...lol :) takker Madsen. Du kender
ikke noget til ctp publishing?

~culpa mea~

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 22:41

culpa mea skrev:

> Du kender ikke noget til ctp publishing?

Ikke andet end i teorien. Det ville nok være bedre hvis du fik fat i
en med praktisk erfaring på området.

Jeg måtte lige tilbage i gemmeren hvor jeg havde en cd liggende med
lidt info på. Om du kan bruge det til noget ved jeg så ikke.

> [...]
> trykværket i trykpressen. Teknikken er på ven - spørgsmålet er
> blot, hvor udbredt det vil blive - og hvor hurtigt? Alt dette sker
> ved hjælp af digitalt arbejdsflow. Flere aviser i Norden har på
> nuværende tidspunkt indført denne ny teknik - ligesom nogle få
> reproanstalter kan fremstille trykplader direkte fra computer.
> Investeringerne i elektronik til at udføre de her nævnte teknikker
> er pt. meget voldsomme - men priserne på anlæggene falder dag for
> dag - og i løbet af få år, er der ingen tvivl om, at den gamle
> traditionelle Reprometode med film vil få en ende.

* Ikke at forveksle med Desktop Publishing.

Det sparer sikkert penge når det kører, men uanset hvad så vil jeg
mene at det må kræve endnu mere ekspertise af personen bag skærmen,
da der jo ikke længere er mulighed for at tjekke filmen om alt er
som det skal være inden der bliver lavet trykplader.
Man skal dæleme godt nok vide hvad man gør inden man klikker på ok,
men det er muligt at der er udviklet gode værktøjer til at styre
en sådan proces.

Ovenstående citerede tekst er efterhånden 2-3 år gammel, så den er
vel nærmest forældet.

Madsen.

Fra : The Cloak

Dato : 07-05-02 07:49

klip

> Ovenstående citerede tekst er efterhånden 2-3 år gammel, så den er
> vel nærmest forældet.

måske, men ikke desto mindre beskriver det vel grundprincippet
udemærket.
endnu en gang tak Madsen.

/culpa mea

Fra : N/A

Dato : 08-05-02 12:35

Fra : Storm

Dato : 08-05-02 12:35

Lars E. Knudsen <lars@dtp-consult.dk> wrote:

> Man sender de samme filer til en inkjetprinter/plotter som
> man siden vil sende til CTP-anlægget.
> Med de korrekte farveprofiler kan DTP-eren eller grafikeren,
> som har lavet tryksagen se et elektronisk tryk af sit
> arbejde.
> Efter godkendelse af grafiker og formodentlig også
> tryksagsbestilleren producerer trykkeriet enten trykplader
> (CTP) eller kører direkte videre i trykmaskinen
> (Direct-to-Press).

Nemlig, vi sender meget til CTP, men - og her kommer spørgsmålet om
proofing jo nok ind - _aldrig_ uden at have godkendt en proof af sagen,
helst fra samme RIP (men det er så trykkeriets ansvar).

Det nyeste hit er så DI - Digital Imaging, uden fremkalder belyses
pladerne direkte i pressen fra computeren (men altså stadig med plader).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Niels Svendsen

Dato : 07-05-02 02:33

Havde set dit indlæg og faldt tilfældigt over dette spørgsmål og svar.

Do I need to have a paper copy of the book I'm proofing?
No.

Your job as proofer is to ensure that the e-text you're working on is
readable in itself, and contains no obvious errors. Where you think there
might be an error, but you're not sure, you mark the spot in the e-text, and
let the volunteer who has the paper book look it up.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : culpa mea

Dato : 07-05-02 08:07

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> might be an error, but you're not sure, you mark the spot in the e-text, and
> let the volunteer who has the paper book look it up.

Errr... m'kay

/culpa mea