Brian Mikkelsen/voldsspil
Fra : mrx

Dato : 05-05-02 22:01

Er jeg den eneste der har lagt mærke til at Kulturministeren vil sætte
advarsler på voldelige spil ?

kan man virkelig være så dum at tro at børn bliver voldelige af at
spille et computerspil ? det er sku da samfundet og forældrene der
danner et menneske efter min mening ! hvad mener i ?

Og han sagde at han ikke ville lade sine børn spille ekstremt
voldelige spil som diabolo *LOL* han kender vist ikke meget til spil
for jeg kender da de første 100 spil der er langt mere voldelige end
diabolo !

jeg har spillet 3dskydespil siden DOOM og jeg syntes stadig at det er
mere ulækkert og skræmmende at se tvavisen når de viser folk der
bliver hængt , halve mennesker der bliver slæbt af sted , folk i
afrika der hugger hinanden i hovedet med økser og sværd ,
chausesko"ved ik lige hvordan det staves blive henrettet for åben
skærm talibanerne der skar halsen over på kvinder ,inderne der sætter
ild til kvinder o.s.v. alle disse ting glemmer man da ikke når man ser
det i tvavisen og det er jo VIRKLIGHED og det er da langt værre at se
og det værste er jo at man vænner sig til at se på det fordi man får
det i hovedet hver dag når man tænder tvet ! computerspil ved man da
at er et spil ! har jeg ikke ret ?

Fra : flemsus

Dato : 05-05-02 22:28

JO !
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Arcana

Dato : 05-05-02 23:37

"mrx" <ingen@emailadresse.com> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste der har lagt mærke til at Kulturministeren vil sætte
> advarsler på voldelige spil ?

Er jeg den eneste der kan huske den samme debat fra den gang DOOM kom ud?
)

Forget it.

--
Greetings,
Arcana Dragon

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-05-02 00:07

mrx wrote:

> [...]
> spille et computerspil ? det er sku da samfundet og forældrene der
> danner et menneske efter min mening ! hvad mener i ?

Computerspil indgår i det samlede billede og faktisk kan jeg ikke se det
kan skade at mærke computerspil (Faktisk er mange af dem mærket
allerede) så det kan hjælpe med at vejlede forældre.

> [...]
> voldelige spil som diabolo *LOL* han kender vist ikke meget til spil
> for jeg kender da de første 100 spil der er langt mere voldelige end

100 er mange

Hvis du tænker over det så er Diablo temmelig voldeligt, bare tænk
bodycount, og det gør også en del ud af splatter effekterne i de
flimsekvenser som indgår i spillet. Samtidig så visser hans udtalelse om
Diablo jo netop at det er svært for udeforstående at overskue hvad det
er for nogle spil som bliver udbudt.

> [...]
> og det værste er jo at man vænner sig til at se på det fordi man får
> det i hovedet hver dag når man tænder tvet ! computerspil ved man da

Jo, det ved du og heldigvis stort set alle andre - desværre findes der
mennesker som har svært ved at skelne fantasi og virkelighed. Og for et
barn der måske mangler rollemodeller i sit liv, kan det måske ske at de
vil identificere sig med figurerne i spil og derved tro deres problemer
kan løses med vold.

Jeg er klart for mærkning af computerspil så længe vi ikke får tyske
tilstande hvor blod skal være grønt o.s.v., så er der pludselig tale om
censur og det er noget andet. Jeg også for mærkning af videofilm,
biograffilm, at de i TV gør opmærksom på at en udsendelse er uegnet for
børn, at Rejseholdet ikke bør sendes kl. 20, at porno ikke skal stå i
børnehøjde i kiosker... sagt på en anden måde så synes jeg kun det er
fornuftigt børn bliver passet på.

Mvh

Bruno

Fra : Dopedog

Dato : 06-05-02 00:12

> [...]
> voldelige spil som diabolo *LOL* han kender vist ikke meget til spil
> for jeg kender da de første 100 spil der er langt mere voldelige end

Det hedder Diablo ... :)

-Ronnie

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-02 06:51

On Sun, 05 May 2002 23:00:44 +0200,
mrx <ingen@emailadresse.com> wrote:
> [...]
> spille et computerspil ? det er sku da samfundet og forældrene der
> danner et menneske efter min mening ! hvad mener i ?

Vold i medier og spil har absolut også indflydelse herpå. Ham
tyskeren der lige slagtede en flok lærere var inkarneret Quake
spiller, og det var vist lidt i samme retning han så virkeligheden.

Et andet problem er, at børn ofte sidder uden den store menneskelige
kontakt når de spiller, og det eneste de er fælles med andre om er
vold, død og ødelæggelse.

> [...]
> og det værste er jo at man vænner sig til at se på det fordi man får
> det i hovedet hver dag når man tænder tvet ! computerspil ved man da

Nej. Du lærer at våben løser problemer. Du får det bekræftet i
nyhederne.

Jeg spiller selv en del Operation Flashpoint, et spil mange synes
er for kedeligt da der kan være langt mellem action. Jeg synes det
er fremragende, men nu har jeg også været hos forsvaret, og kan
på den måde forholde mig til det, også på en anden måde end de unge
der kun er udendørs den tid det tager at gå fra hoveddøren og ud til
bilen, og fra bilen til skolen.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 06-05-02 09:03

> Vold i medier og spil har absolut også indflydelse herpå. Ham
> tyskeren der lige slagtede en flok lærere var inkarneret Quake
> spiller, og det var vist lidt i samme retning han så virkeligheden.

Ja men mange danske psykoloer sagde også at spil ikke havde noget at påvirke
på ham, men at en hel række ting havde det.. bla. dårlig opvækst, vold i
familien m.m.

Mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-02 16:31

On Mon, 6 May 2002 10:03:04 +0200,
Michael Thomsen <gichael@hunters.dk> wrote:

> Ja men mange danske psykoloer sagde også at spil ikke havde noget at påvirke
> på ham, men at en hel række ting havde det.. bla. dårlig opvækst, vold i
> familien m.m.

Så vil du påstå, at såfremt han ikke havde set vold på TV og
i computerspil, så ville han helt spontant have fået ideen til
at klæde sig i ninjatøj, og skyde en masse lærere ?

Medierne sætter en masse skøre ideer på folk. Ideer som de ikke
havde i forvejen. Det gælder også inden for det seksuelle område
hvor der kommer flere og flere afsporede personer.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 06-05-02 19:39

>Så vil du påstå, at såfremt han ikke havde set vold på TV og
>i computerspil, så ville han helt spontant have fået ideen til
>at klæde sig i ninjatøj, og skyde en masse lærere ?

Og du siger altså, at havde han aldrig spillet et eneste computerspil,
så var han blevet en lille knægt, der gik i søndagsskole? Nah... godt
nok er historien fra før computeren og TV'et ikke specielt godt
dokumenteret, men der har vist eksisteret mennesker med den slags
tendenser før.

Jeg siger ikke at computerspil, voldsfilm o.l. er uden skyld - men de
er absolut ikke andet end ét (meget lille) element. Og at
censurere/forbyde dette blot fordi enkelte individer er skruet forkert
sammen, det... tja, fuck, det bliver kedeligt.

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Renegade

Dato : 06-05-02 09:58

Jeg har nu det indtryk fra mine besøg i børneinstitutioner, at de netop IKKE
er alene omkring det. Der sidder altid en klump på 10 unger omkring den
spillende. Det at spille computerspil har vist sig at være en meget social
aktivitet for størstedelen. Jeg tror ikke problemet i denne sag er
computerspillet.

Hvor ved du fra at han så virkeligheden sådan? "Det var vidst lidt i samme
retning"? Kender du ham da? Ved du hvad der foregik indeni ham? Ved du om
han fx. har været ultra deprimeret fordi, han hele livet har været lidt ved
siden af de andre og det at blive smidt ud af skolen måske var dråben?
Mobbeoffer? Det er for nemt bare at skyde skylden på computerspil og heavy
metal.

Hvis medier og spil skal have skylden for denne situation, burde der så ikke
være temmelig mange flere tilfælde som dette? Alle de undersøgelser som jeg
har læst om dette, og det er en del da jeg skriver speciale om emnet, viser
netop at børn sagtens kan abstrahere fra spillet. At de godt ved, at det de
laver her det er et spil, og ikke noget de skal gå ud og lave i
virkeligheden. Men denne diskussion er faktisk gammel. Computerspil blev
beskyldt for lignende situationer tilbage dengang, hvor det mest avancerede
"voldsspil" hed Space-Invaders.
Allerede dengang var der den samme storm omkring voldsspil, og her snakker
vi om et spil som består af legoklodser more or less. Der er ingen tvivl om,
at Hr.Steinhüber (mener jeg han hedder) har haft et problem, men at skyde
skylden på computerspil og Heavy Metal (som jo også er et af ynglings målene
i situationer som disse) er for nemt. I Tyskland har politikere udtalt, at
han havde lært at skyde så godt på grund af spil som Counterstrike og
lignende, men vælger blankt at overse at manden altså er en dygtig
sportsskytte. Men det ville jo også være et problem hvis de skulle til, at
lukke alle sportsskydningsklubber. Det er nok nemmere og mere populært, at
ville forbyde voldsspil.

Derudover, er jeg faktisk for en mærkning af computerspil. Det er vel bare
rimeligt at man fører linen ud fra biograferne og tv, og alt andet ville
være ulogisk.

Fra : mrx

Dato : 06-05-02 12:17

On Mon, 6 May 2002 10:58:01 +0200, "Renegade"
<steinb@REMOVETHISworldonline.dk> wrotd:

> [...]
>spillende. Det at spille computerspil har vist sig at være en meget social
>aktivitet for størstedelen. Jeg tror ikke problemet i denne sag er

,,,,,,,,,,,enig jeg ved også at børnene i fritidsklubber er meget
sociale omkring spillene , det gælder om at være bedst og der bliver
set op til dem der er gode ligesom i fodbold og andre spil ! dem der
sidder alene derhjemme og spiller ,kan da ligeså godt blive mærkelige
af at spille sims eller noget andet ! det er jo fordi at de mangler
menneske kontakt og det er da forældrenes skyld efter min mening og
ikke et pcspils skyld

> [...]
>siden af de andre og det at blive smidt ud af skolen måske var dråben?
>Mobbeoffer? Det er for nemt bare at skyde skylden på computerspil og heavy

......enig igen det er sku samfundets skyld og ikke spillets skyld , i
meget gamle dage mente de også at skønliteratur drev folk ud på
sideplan . Skal bøgerne også mærkes ? nej folk må tage ansvaret
for deres børn istedet for at skylde skylden på andre

> [...]
>skylden på computerspil og Heavy Metal (som jo også er et af ynglings målene

,,,,,,,,,,,,,,,enig og der er også folk der mener at technomusikken er
skyld i at folk tager stoffer ! nogle gange er det åbenbart bare for
svært /indviklet at se virkligheden som den er ? og virkligheden er at
vores samfund er blevet mere og mere rådent og ligegladt med mennesker
"efter min mening"

> [...]
Men det ville jo også være et problem hvis de skulle til, at
>lukke alle sportsskydningsklubber. Det er nok nemmere og mere populært, at

,,,,,,,,,,,,,,,ja tyskerne er ik for kloge ! se på hvad der skete da 2
pittbullterriere bed en 6årig dreng ihjel for 2 år siden ! de forbød
alle de _engelske_ bullracer , uha de er jo farlige . Men da der for 3
uger siden skete det samme med 2 _tyske_ rotweilere skete der intet ?
og det er jo også fordi at det er en tysk race og meget udbredt
dernede så den kan de jo ikke bare forbyde . Hvis folk tog sig
ordentligt af hinanden og af deres hunde ville de situuationer aldrig
opstå . Og når de så gør det aligevel så prøver man at forbyde sig ud
af det.

Fra : Decker

Dato : 06-05-02 19:09

["Renegade" <steinb@REMOVETHISworldonline.dk> wrote:]

>I Tyskland har politikere udtalt, at han havde lært at skyde så
>godt på grund af spil som Counterstrike og lignende,

Uhm? Riight! Man får jo præcist de samme færdigheder ved at bruge
computer-mus og keyboard til at skyde med, som ved at have et rigtigt
gevær/pistol i hånden - med rekyl, sikringslås, osv.

>men vælger blankt at overse at manden altså er en dygtig
>sportsskytte.

<satire>
Det skulle ikke undre mig, at hvis han spillede Counter-Strike, så
brugte han også en af de der mange aim-bots. Gad vide om han brugte
sådan en, da han gik amok i skolen?
</satire>

--
/Decker - http://www.planetquake.com/quark - map-editor for Half-Life and more.
decker:AT:planetquake:DOT:com

Fra : Simon Nejmann

Dato : 06-05-02 10:34

On Mon, 6 May 2002 05:51:00 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk (Povl
H. Pedersen) wrote:

>Vold i medier og spil har absolut også indflydelse herpå. Ham
>tyskeren der lige slagtede en flok lærere var inkarneret Quake
>spiller, og det var vist lidt i samme retning han så virkeligheden.

Hvis han så virkeligheden som et spil Quake, så ligger skylden stadig
hos forældrene, lærerne og de (voksne) personer omkring ham, fordi de
burde have have opdaget at han var _langt_ ude og gjort noget ved det
(psykolog hjælp) - jeg nægter at tro at der ikke var nogen advarsels

>Et andet problem er, at børn ofte sidder uden den store menneskelige
>kontakt når de spiller, og det eneste de er fælles med andre om er
>vold, død og ødelæggelse.

Igen er det ikke spillets skyld!
Forældre bør ikke lade deres børn sidde alene uden meneskelig kontakt
lige meget hvad de laver. Computerspil, tv, bøger, selv almindelig leg
kan påvirke børn på underlige måder (specielt hvis børnene er i
uballance i forvejen). Det er forældrenes ansvar at stikke hovedet ind
til børnene en gang i mellem for at se hvad der sker - også så børnene
får en fornemmelse af at mor/far interesserer sig for dem og at de
ikke er alene i verden.

Faktisk kan man stille det lidt på spidsen og sige at mærkning kan
forværre problemet: Så kan forældrerne købe spil til børnene med
indbygget garanti for at de ikke er skadelige - ergo er der så _ingen_
grund til at se til sine børn eller interesserer sig for hvad de laver
længere og antallet af ignorerede (skadede) børn vil stige.

Generelt kan man sige at mærkning/ikke mærkning er fuldstændigt
ligegyldigt for alle de famillier der er velfungerende, men at der
findes 100'vis af meninger (og ingen svar) om hvad der er bedst for de
belastede famillier...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Jeppe Møller

Dato : 06-05-02 12:12

*cut*
> [...]
> til børnene en gang i mellem for at se hvad der sker - også så børnene
> får en fornemmelse af at mor/far interesserer sig for dem og at de

Jeg er enig- og man bliver ikke syg i hovedet af at spille computerspil, man
skal være syg i forvejen- læs: Ved at spille computer kan latent sindsyge
(af en elelr anden form) kunne motiveres til udvikling i forskellige
stadier. -jeg ved ikke hvilke pyskologer der har skrevet om dette, men
diskussionen omkring medier skiller sig populært i to lejre; medier kan ses
i en effekt- el. e anvendelsesmodel. Effektmodellen vil sige at vold avler
vold- man (børn) bliver voldelige af at se voldsfilm. Anvendelsesmodellen
taler for en 'renselseseffekt,' dvs. at man ved at se (fx) en film vil man
kunne udleve nogle følelser gennem filmen istedet for at give afløb for
(her) sin agressivitet overfor andre mennesker.
Drengen i Tyskland var jo syg- ellers går man ikke ud og dræber en flok
mennesker og dernæst sig selv.

*cut'
> [...]
> grund til at se til sine børn eller interesserer sig for hvad de laver
> længere og antallet af ignorerede (skadede) børn vil stige.

Interessant pointe- lidt den samme som folk der køber økologisk og 'ikke
testet på dyr' går det for at få en bedre samvittighed og ikke for at hjælpe
andre end sig selv. Ud fra nemhedsprincippet ville det jo være tragisk hvis
forældre på den måde kunne købe spil med 'aflast.'

> [...]
> ligegyldigt for alle de famillier der er velfungerende, men at der
> findes 100'vis af meninger (og ingen svar) om hvad der er bedst for de

Der kunne ske det samme som med 'Parental Advisory' og musikken- folk går
bevidst efter produkter med dette mærke.

/Jeppe

Fra : mrx

Dato : 06-05-02 12:17

On Mon, 06 May 2002 11:33:37 +0200, Simon Nejmann
<snejmann@worldonline.dk> wrotd:

> [...]
>burde have have opdaget at han var _langt_ ude og gjort noget ved det
>(psykolog hjælp) - jeg nægter at tro at der ikke var nogen advarsels

,,,,,,,,,,,,,,,,ja og ville et advarselsmærke på quakespillet have
ændret situationen ?

> [...]
>grund til at se til sine børn eller interesserer sig for hvad de laver
>længere og antallet af ignorerede (skadede) børn vil stige.

,,,,,,,,,,,,ja spørgsmålet er så også om det ikke bare ville gøre det
endnu mere spændende hvis et spil var mærket farligt ? børn vil jo
gerne lege det farlige og det forbudte sådan har det altid været !

jeg så et børneprogram af astrid lindgren for et stykke tid siden hvor
2 børn kravlede op på en kæmpelade og hoppede ned fordi de sagde til
hinanden at de ikke turde , børn er altid tiltrukket af det farlige og
ulovlige så hvis man mærker nogle spil som farlige så vil de bare
blive endnu mere populære

Fra : Arcana

Dato : 06-05-02 13:43

"mrx" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> ja og ville et advarselsmærke på quakespillet have
> ændret situationen ?

Spil ER allerede mærket - i det mindste de amerikanske, hvor man bruger et
system som inddeler spil i "Everyone" og "Teens (evt. med tilføjelsen
"Blood, gore and violence")", sådeeet...

--
Greetings,
Arcana Dragon

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 06-05-02 10:46

Bliver du sindssyg alene fordi du spiller quake,
eller bliver du sindssyg, fordi du sidder alene og spiller
quake?

--
vh ¸.·´¯)

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnadc6e4.7h2.nospam@home.terminal.dk...

,

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-02 16:36

On Mon, 6 May 2002 11:45:49 +0200,
Torben Abildgaard <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote:
> Bliver du sindssyg alene fordi du spiller quake,
> eller bliver du sindssyg, fordi du sidder alene og spiller
> quake?

Du bliver inspireret til voldelige handlinger. Og får ideer etc.

Hvorvidt triggeren til at du kammer over er computerspillet
eller ej er sekundært. Jeg mener det farlige er at man sætter de
agressive "problemer løses med vold" tanker ind i hovedet på folk.

Og hvis man gentager det tilstrækkeligt ofte, så tror folk på det.
Der er en grund til at der findes/fandtes folkeforførere, såsom en en lille
østrigsk fremadarbejder i Tyskland ved navn Adolf.

Fra : Sadat

Dato : 06-05-02 14:42

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Vold i medier og spil har absolut også indflydelse herpå. Ham
> tyskeren der lige slagtede en flok lærere var inkarneret Quake
> spiller, og det var vist lidt i samme retning han så virkeligheden.

Har du spillet quake? Det er jo ultra urealistisk.... det vil sige at det
lige så godt kunne være Snurre Snups skyld fordi at han sprængte Anders And
i luften med engang TNT?

Hold nu op.... så dum er hjernen ikke!!!

> Et andet problem er, at børn ofte sidder uden den store menneskelige
> kontakt når de spiller, og det eneste de er fælles med andre om er
> vold, død og ødelæggelse.

Rent faktisk spiller man online får at få "kontakt"... og selvfølgelig
bliver man lidt agressiv.. ligesom når man ser fodbold. Sådan er det jo med
alt får man rigtig går op i det.

> Nej. Du lærer at våben løser problemer. Du får det bekræftet i
> nyhederne.

Jeg ville sgu også sige at våben løser problemmet hvis jeg blev overfaldt at
monstere.

> [...]
> på den måde forholde mig til det, også på en anden måde end de unge
> der kun er udendørs den tid det tager at gå fra hoveddøren og ud til

Hvem tror du der er farligst.... en som har være i forsvaret eller en dreng
som har spillet operation flashpoint?

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- What would you do if it was you?

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-05-02 23:41

On Mon, 6 May 2002 15:42:14 +0200, "Sadat" <sadat@mail.dk> wrote:

>Har du spillet quake? Det er jo ultra urealistisk.... det vil sige at det
>lige så godt kunne være Snurre Snups skyld fordi at han sprængte Anders And
>i luften med engang TNT?
Hov hov Snurre Snups har aldrig spillet sammen med Anders And, det er
Daffy Duck, Bucks Bunny (snurre Snups) plejer at sprænge i luften.

>Hold nu op.... så dum er hjernen ikke!!!
Nej men der er altså set noget med realismen fra tegnefilmen også til
spil som CS og ghost Recon, så det er msåke ikke et helt godt
eksempel.

mvh
Anders

Fra : DWM

Dato : 07-05-02 18:08

Povl H. Pedersen wrote:
> Vold i medier og spil har absolut også indflydelse herpå. Ham
> tyskeren der lige slagtede en flok lærere var inkarneret Quake
> spiller, og det var vist lidt i samme retning han så virkeligheden.

Muligt han spillede quake meget men det betyder vel ikke at det
var derfor? Men et eller andet skal medierne jo skrive når de nu
ikke kan spørge ham.

Fra : Herold

Dato : 06-05-02 10:59

> [...]
> voldelige spil som diabolo *LOL* han kender vist ikke meget til spil
> for jeg kender da de første 100 spil der er langt mere voldelige end

Han sagde voldelige og makabre, og når det gælder de områder, så er der ikke
mange der overgår Diablo.

Fra : JH

Dato : 06-05-02 12:56

"Herold" <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> skrev i en meddelelse

> Han sagde voldelige og makabre, og når det gælder de områder, så er der ikke
> mange der overgår Diablo.

Ja, men Diablo foregår i en fantasy verden, der ikke har meget tilfældes
med den virkelige verden.
Så jeg er helt sikker på at børn er i stand til at skelne spil fra virkelighed.
Jeg kunne forstå hvis han feks havde nævnt Soldier of Fortune, Max Payne,
Half Life og de forskellige millitærspil, hvor det jo er mennesker man slår
ihjel.

JH

Fra : Sadat

Dato : 06-05-02 14:49

"Herold" <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> wrote in message

> Han sagde voldelige og makabre, og når det gælder de områder, så er der
ikke
> mange der overgår Diablo.

Syntes du at filmen Lord of The Rings var voldelig? Det er stort set de
samme elementer i spil og film...

--
_________________

Fra : Herold³

Dato : 06-05-02 17:06

> Syntes du at filmen Lord of The Rings var voldelig? Det er stort set de
> samme elementer i spil og film...

Ja, der var elementer af vold i den. Jeg kan godt gennemskue hvorfor
forældre syntes det er voldeligt at en barbar render rundt og lammetæver
div. monstre med et stoleben. Jeg vil ikke betegne det som grotesk vold, men
vold... det er det.

Fra : Sadat

Dato : 06-05-02 18:18

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message

> [...]
> forældre syntes det er voldeligt at en barbar render rundt og lammetæver
> div. monstre med et stoleben. Jeg vil ikke betegne det som grotesk vold,

Det synts jeg er langt fra.... hvis man altså har oplevet vold i
virkeligheden. Det er en helt helt anden føelse på et helt andet nivuea som
ingen film eller spil nogensinde opnår... det du kalder "vold" vil jeg
nærmere kalde underholdning. Når jeg sidder og ser Steven Segal så pumper
adrenalinen ikke og jeg er ikke bange... men jeg synts det er fedt.

--
_________________

Fra : Herold³

Dato : 06-05-02 21:20

> [...]
> nærmere kalde underholdning. Når jeg sidder og ser Steven Segal så pumper
> adrenalinen ikke og jeg er ikke bange... men jeg synts det er fedt.

Ja. Men du kommer ikke uden om at indholdet handler om at slå ihjel, og det
endda på en blodig måde... og _det_ er vold.

Fra : Arcana

Dato : 07-05-02 09:53

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> skrev i en meddelelse

> Ja. Men du kommer ikke uden om at indholdet handler om at slå ihjel, og
det
> endda på en blodig måde... og _det_ er vold.

Hvis voldelige PC-spil vitterlig gjorde folk til frådende monstrøse
massemordere, ville vi nok have set mange flere rende rundt i gaderne med
BFG'er og lege Duke Nukem.

Nøjagtig den samme debat har været fremme omkring tegneserier (fordærver
ungdommen), radiospil, film o.s.v., o.s.v.

Hvis man vil forbyde spil som Diablo (som BM anser for at være ekstremt
voldeligt), bør man også forbyde film med Bruce Willis, Schwarzenbassen og
Rejseholdet.

Debatten er efter min mening latterlig. Hvis folk bliver massemordere eller
voldsforbrydere efter et spil Quake eller CS, var de såmænd blevet det
alligevel.

arc@na

Fra : Herold

Dato : 07-05-02 12:27

> det
>
> Hvis voldelige PC-spil vitterlig gjorde folk til frådende monstrøse
> massemordere, ville vi nok have set mange flere rende rundt i gaderne med
> BFG'er og lege Duke Nukem.

Det har jeg skam heller ikke sagt (hvis det er mit indlæg du refererer til
:) ). Jeg nyder skam at fråde i både GTA3, Soldier of Fortune, film og til
tider Heavy Metal...

Jeg kan bare godt se hvorfor Brian M. mener at Diablo er både voldeligt og
makabers. For det er det for en som ham.

> Nøjagtig den samme debat har været fremme omkring tegneserier (fordærver
> ungdommen), radiospil, film o.s.v., o.s.v.

Præcis.

> Hvis man vil forbyde spil som Diablo (som BM anser for at være ekstremt
> voldeligt), bør man også forbyde film med Bruce Willis, Schwarzenbassen og
> Rejseholdet.

Voldeligt OG makabert. Nu var det også bare et eksempel...

Hørt.

Fra : Arcana

Dato : 07-05-02 12:56

"Herold" <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> skrev i en
meddelelse news:3cd7ba43$0$18620$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Det har jeg skam heller ikke sagt (hvis det er mit indlæg du
> refererer til :) ). Jeg nyder skam at fråde i både GTA3, Soldier of
> Fortune, film og til tider Heavy Metal...

Jeg foretrækker at lege Necromancer i Gothic - der er ikke noget som at låse
portene til en by, påkalde en hær af Skeletal Warriors og en Golem, og dræbe
hele befolkningen... gnæk, gnæk..
Men jeg har aldrig i virkeligheden påkaldt dæmoner til at gøre mit beskidte
arbejde, og jeg er såmænd heller ikke blevet satanist... )

> Jeg kan bare godt se hvorfor Brian M. mener at Diablo er både
> voldeligt og makabers. For det er det for en som ham.

Han er da også en Løjtnant Grøn-type...

--
Greetings,
Arcana Dragon

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-05-02 23:26

On Tue, 7 May 2002 10:52:58 +0200, "Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov>
wrote:

> [...]
>
>Hvis voldelige PC-spil vitterlig gjorde folk til frådende monstrøse
>massemordere, ville vi nok have set mange flere rende rundt i gaderne med
Det kunne jo være en mulighed at voldelige PC-spil havde den virkning
på en lille procent del af befolkning som når de blev presset ud i en
situation som de ikke kunnne klare (som f.eks. at blive smidt ud af
skolen) blev til massemorder.

snip

>Debatten er efter min mening latterlig. Hvis folk bliver massemordere eller
>voldsforbrydere efter et spil Quake eller CS, var de såmænd blevet det
>alligevel.
Din holdning er latterlig, at sige at voldlige spil, film osv. ikke
har nogen virkning eller betydning bare fordi at flertallet ikke
udvikler voldelige physkoser er noget pjat!!

Anders

Fra : Sadat

Dato : 07-05-02 16:18

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message

> Ja. Men du kommer ikke uden om at indholdet handler om at slå ihjel, og
det
> endda på en blodig måde... og _det_ er vold.

Det er ikke vold, fordi vold er noget der sker i virkeligheden. Du deler
heller ikke virkeligheden op i kategorier vel?

Det eneste man kan få fra et spil eller en film er inspiration, f.eks. hvis
Jackie Chan laver et specielt spark, eller Arnold har et specielt våben....
men de gør dig ikke voldelige.

--
_________________

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-05-02 15:16

On Mon, 6 May 2002 19:18:00 +0200, Sadat wrote:

> [...]
>nærmere kalde underholdning. Når jeg sidder og ser Steven Segal så pumper
>adrenalinen ikke og jeg er ikke bange... men jeg synts det er fedt.

Den lader vi lige stå et øjeblik...

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Arcana

Dato : 07-05-02 15:28

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Dyrker du kampsport? Eller ishockey?

> Den lader vi lige stå et øjeblik...

Jeg er altså også ret vild med et par uforpligtende timer med Steven S. -
der kommer faktisk en lige om lidt i fjerneren...

arc@na

Fra : Sadat

Dato : 06-05-02 14:38

"mrx" <ingen@emailadresse.com> wrote in message
> [...]

[Snip]

At give film, musik og spil skylden for vold er jo totalt hjernelamt. ALLE
de sager der handler om skoleskydning har det været børn som enten har været
medlem at en skytte-union eller nogle der var våben-fanatiker, havde en
våben-hobby. Men nej nej, medierne skriver straks.... han spillede quake som
selvfølgelig var grunden til at han gik ud og drabte en masse mennesker.
Folk der har problemmer og ligepludselig føelsesmæssigt sprænger har hvert
deres måde at reagere på... hvis jeg var medlem af karate-klubben, hvordan
tror du så jeg vil reagere?

Det er sgu da våbene der er problemmet. Hvis ham der Robert ikke havde en
pumpgun derhjemme, så han han jo nok bare banket en eller anden dreng over i
skolen i steddet for... ikke skudt mange mennesker.

Utroligt at folk kan være så blinde...

--
_________________

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-02 16:44

On Mon, 6 May 2002 15:37:38 +0200,
Sadat <sadat@mail.dk> wrote:
> [...]
> medlem at en skytte-union eller nogle der var våben-fanatiker, havde en

Hvor får en person denne særlige interesse ? Det gør han ved at
se nogle der render rundt med våben / skal prøve de ting han ser
i film / computerspil i virkeligheden.

> Men nej nej, medierne skriver straks.... han spillede quake som
> selvfølgelig var grunden til at han gik ud og drabte en masse mennesker.

Nu er det normalt sådan, at man lærer respekt for våben i en skytteklub,
og man skyder normalt ikke mod menneskelignende figurer i civil
skydning. Og i Tyskland er der ikke terrænskydninger for civile, da det
jo er en terroristuddannelse.

> [...]
> pumpgun derhjemme, så han han jo nok bare banket en eller anden dreng over i
> skolen i steddet for... ikke skudt mange mennesker.

Og hvis du er karategut bør du lige have hænder og fødder sat af hvis
du bliver uligevægtig.

Måske havde han i stedet brugt en kniv, eller lavet bomber.
Måske havde han brug en økse, eller knust ofrenes hjerner med en sten,
kastet dem ud fra taget, etc.

Det er ikke våben der dræber. Det er mennesker der dræber.

> Utroligt at folk kan være så blinde...

Ja, giv du bare våben skylden for menneskenes fejl og mangler.

Fra : Sadat

Dato : 06-05-02 18:24

> Hvor får en person denne særlige interesse ? Det gør han ved at
> se nogle der render rundt med våben / skal prøve de ting han ser
> i film / computerspil i virkeligheden.

Nej... han spiller måske fordi han har interesse for våben? Desuden er de
våben i quake så langt fra ægte så jeg fatter ikke hvad du skriver!

> [...]
> og man skyder normalt ikke mod menneskelignende figurer i civil
> skydning. Og i Tyskland er der ikke terrænskydninger for civile, da det

Nej det er altså der han har fået sine våben fra... og det har han udnyttet
til at dræbe.

> Måske havde han i stedet brugt en kniv, eller lavet bomber.
> Måske havde han brug en økse, eller knust ofrenes hjerner med en sten,
> kastet dem ud fra taget, etc.

Tror jeg ikke... men siden han have interesse i våben kunne det lige så godt
være også bomber.

> Det er ikke våben der dræber. Det er mennesker der dræber.

Våbene er til for at dræbe....

> Ja, giv du bare våben skylden for menneskenes fejl og mangler.

Våbene er menneskernes fejl!

--
_________________

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 06-05-02 19:35

Der er en gensidig afhængighed her.

Mennesker kan slå ihjel med og uden våben, men våben uden mennesker er dog
uskadelige

Mine 0.02 skud... cents dammit.

Fra : Sadat

Dato : 06-05-02 19:54

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> wrote in message

> Mine 0.02 skud... cents dammit.

Våben er våben... og våben er ting som mennesket har fundet "nyttigt" at
opfinde sådan at det er nemmere at dræbe. og våben er så effektive at bare
ved tryk på en knap så kan du dræbe 1/8 del af denne planets befolkning.
Våben dræber, men det er menneskets skyld.

--