Blødning fra endetarmen
Fra : Miss T

Dato : 06-05-02 05:16

Er der nogle der ved noget om blødning fra endetarmen. Min far bløder ud af
endetarmen, det kommer typisk når han får alkohol. Hvis der ikke kommer blod
kommer der væske. Da det er rimelige store mængder der kommer er vi
naturligvis bekymrede.

Da han ikke er af den skole, at man går til lægen, håber jeg at der er nogle
der kan hjælpe mig her igennem.

På forhånd tak! ! !

Fra : MalgréTout

Dato : 05-05-02 20:34

"Miss T" <miss@t.dk> skrev i en meddelelse news:3cd5838b$0$97323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Min far bløder ud af endetarmen,

Regel nummer EET: Søg læge, når det bløder fra endetarmen.
Ingen andre end lægen kan vide, om det er en hæmoroide eller
andet, der skal gøres noget ved.

Vil han ikke - så fortæl ham utvetydigt at han ikke kun er uansvarlig
overfor sig selv - men i høj grad også i sit forhold til dig, og at han
ikke kan være bekendt at lade stå til....... når DU vil beholde ham længe.

Mvh
MalgréTout
"Livet er, trods alle dets genvordigheder, værd at leve.."

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-05-02 20:48

"Miss T" <miss@t.dk> wrote in message
> [...]
> naturligvis bekymrede.
>
> Da han ikke er af den skole, at man går til lægen, håber jeg at der er

jeg vil som andre før mig understrege... sig han skal gå til lægen.. NU!!!

herefter så er der nogle detaljer som kan hjælpe sagen videre, men det
kræver en mere detaljeret beskrivelse af din far og hans blødning...
eksembelvis:
hvor gammel er han??...
er blødningerne konsekvent KUN når han drikker alkohol??
hvilke typer alkohol fremkalder blødningerne??
er der pus eller slim sammen med blodet?
kommer blodet alene eller sidder det på afføringen??
lider han af diarre eller forstoppelse??
han han andre symptomer fra tarmen?
har han smerter?
er der en historie af tarmproblemer i hans nærmeste familie?

dette er kun starten af de spørgsmål jeg kan finde på

tro mig når jeg siger man _ikke_ skal tage den slags let..... jeg har netop
selv for 5 mdr siden fået fjernet hele tyktarmen og fået stomi..... noget
der også startede med lidt blod fra endetarmen som jeg troede blot var
hæmorider....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Miss T

Dato : 06-05-02 07:00

> hvor gammel er han??...
67

> er blødningerne konsekvent KUN når han drikker alkohol??
Ja, ellers er det bare væske, der kommer ud

> hvilke typer alkohol fremkalder blødningerne??
Øl hovedsagligt

> er der pus eller slim sammen med blodet?
Nej kun blod og væske

> kommer blodet alene eller sidder det på afføringen??
Alene

> lider han af diarre eller forstoppelse??
Nej

> han han andre symptomer fra tarmen?
Ikke jeg ved af

> har han smerter?
Nej

> er der en historie af tarmproblemer i hans nærmeste familie?
ikke jeg ved af

Mvh. Miss T

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-05-02 22:17

> 67

der er lige nogle ting her jeg fandt på kræftens bekæmpelse som måske kunne
bruges til at overbevise din far...
Hvornår skal man have mistanke om tarmkræft?
De vigtigste tegn på tarmkræft er følgende: Blod eller slim fra endetarmen.
Ændrede afføringsvaner.

Symptomerne på tarmkræft afhænger af, hvor kræftsvulsten sidder. Sidder den
i øverste del af tyktarmen i højre side af bughulen, vil man ofte rammes af
vægttab, feber og træthed på grund af blodmangel. Sidder svulsten i den
nederste del af tyktarmen eller endetarmen vil den ofte medføre at
afføringen ændrer sig og indeholder blod eller slim. Dette kan bevirke at
man får lette smerter eller har besvær med at tømme endetarmen, når man går
på toilettet.

Alle personer over 40-50 år som har blødning fra tarmen eller som i over én
måned har haft ændrede afføringsvaner bør undersøges for tarmkræft.

> Ja, ellers er det bare væske, der kommer ud

hvilken type væske?? altså ren meget tynd diarre... eller direkte vandtynd
grøn galde??

> Øl hovedsagligt

drikker han andre typer alkohol?

er der andre tidspunkter hvor dette er sket uden at der har været alkohol
involveret?

> Nej

er du sikker?? jeg mener når der kommer vædske er det som regel tegn på at
tyktarmen ikke passer sit job... det er nemlig at opsuge væske..... og hvis
den kun gør det når han drikker øl så virker det altså lidt off....
øl kan dog godt resultere i tynd afføring.... men blødningen er nu også det
jeg vile være mest bekymret for...

> Ikke jeg ved af

prøv at spørge lidt ind til det....

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 06-05-02 23:27

Hej Sabina

Læste dit indlæg og må lige høre.....

> [...]

> selv for 5 mdr siden fået fjernet hele tyktarmen og fået stomi..... noget

> der også startede med lidt blod fra endetarmen som jeg troede blot var

En jeg kender blev alvorligt syg i sin tyktarm - det endte med at den skulle
fjernes - hun var vidst kun 18-19 år da det hele skete. Lægerne syede hendes
tyndtarm og endetarm sammen så tyndtarmen nu har lært at tage over.... Er
dette slet ikke muligt i dit tilfælde ? Undskyld jeg sådan spørger, det
undrer mig bare at når min ven (nævner med vilje ikke navn har fået
dette lavet hvorfor kan andre så ikke - jeg aner jo ikke hvad der har været
forskellen fra dit tilfælde og hos vennen, ved heller ikke om du har hørt om
at hos nogle har tyndtarmen lært at arbejde.

Tanker fra Mette

Fra : John Sahl

Dato : 06-05-02 23:50

"Mette B. Rahm" <robogirl@worldonline.dk> wrote in message news:3cd70339$0$97325$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> forskellen fra dit tilfælde og hos vennen, ved heller ikke om du har hørt om
> at hos nogle har tyndtarmen lært at arbejde.

Jeg tillader mig lige at svare for Sabina da hun sover

Det er netop det forløb Sabina er ved at gå igennem, hun skal opereres 2
gange mere for at det hele er færdigt og tyndtarmen syet fast hvor den skal.
Der efter kan hun leve næsten 100% normalt igen. Indtil da er det lidt en hård
proces at komme igennem, men hun er jo tapper og forsøger så at give sine
erfaringer videre så godt hun formår, hvilket jeg er utrolig imponeret over at
så mange gør her på nettet.

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 06-05-02 23:55

> Jeg tillader mig lige at svare for Sabina da hun sover

Oki - forståeligt, jeg er også selv på vej iseng

> Det er netop det forløb Sabina er ved at gå igennem, hun skal opereres 2
> gange mere for at det hele er færdigt og tyndtarmen syet fast hvor den
skal.

Ok

> [...]
> proces at komme igennem, men hun er jo tapper og forsøger så at give sine
> erfaringer videre så godt hun formår, hvilket jeg er utrolig imponeret

Ja, det er tit en god ting at "tale" ud om sine ting i steddet for ar gå og
tygge på dem selv.

I hvertfald vil jeg sige til Sabina - held og lykke med det hele

Venligst Mette