G4 450Mhz midi/USB?
Fra : Ingolf Olsson

Dato : 05-05-02 14:04

Kan nogle hjælpe med et godt Midi-link,hvor jeg kan få svar på hvordan
min Roland Zynth. XP-10 kobles via USB 2 porte til en G4 450 Mhz.Mit
Musikpr. Overture vil ikke kendes ved lydmodulet.Jeg kan desværre ikke
komme ind på Rolands suport side-jeg får 99% ind -derefter fryser min
maskine.
Det skal tilføjes at alt virker 100% på min gamle Performa 6400 som jeg
bruger nu.
Vewnligst Ingolf Olsson

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 05-05-02 21:04

Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:

> [...]
> Musikpr. Overture vil ikke kendes ved lydmodulet.Jeg kan desværre ikke
> komme ind på Rolands suport side-jeg får 99% ind -derefter fryser min
hvirker fint er med MS explorer 5
prøv at starte hos
http://www.roland.co.jp/worldwide/

> Det skal tilføjes at alt virker 100% på min gamle Performa 6400 som jeg
> bruger nu.

Hvilket OS bruger din G4?
Hvordan er din XP-10 tilsluttet Mac'en (hvad mener du med "kobles via
USB 2 porte")?

Hvis du bruger OS 9, kan dit midisystem (freemidi eller OMS) se din
XP-10?

Har du de seneste driver?

for at give nogle tips er det vigtigt, du uddyber især de første 2
spørgsmål.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Ingolf Olsson

Dato : 05-05-02 21:22

Tak for svar-jeg regnede blot med link-men her er hele min beskrivelse>
Hvem kan hjælpe med et godt råd ?>
Min Zynth. Roland XP-10 og Mac Performa 6400 kører perfekt med mit musikpr.

Overture 2.0.7 (OMS 2.3.8 på lydsiden) Jeg bruger det mest til
nodenotation,gennem
Step inputs. osv.
Nu har jeg anskaffet mig en Mac. G4 450 Mhz.-APG-190 ram og system 9.1-
Problemet er at Overture vil ikke kendes ved min Roland XP-10 Det skal
tilføjes at
den er koblet op gennem en >Keyspan USB Adapter,Twin serial. Version 1.8.4
Der er to porte, og jeg bruger port 1.-fordi min Epson printer var ok. her.

Men Overture vil ikke kendes ved XP-10 i diverse options. Hvorfor?
På min Performa er den representeret i Kontrolpalelets OMS prefered
device-Den er også representeret som muligt valg, i kontrolpanel> QuikTime
settings.-På G4 vises den ingen af stederne.-Jeg har søgt Drivere på nettet
for XP-10 ,hos Roland, men
finder ingen.-I Keyspan USB-kontrolpanel dialog box,gives nogle valg
muligheder for port 1 og 2-De går simpelthen over min hjerne.Dem brugte jeg
heller ikke for at få min printer til at virke.
I Keyspans "Read Me" gøres opmærksom på at den måske ikke er kompatibel med
visse
Midi devices.
Men ved forsøgsvis at afkrydse div. dialog box er det nu lykkedes at få hul
igennem,så step input virker og forbindelsen mellem Zynth. XP-10 og G4 er
OK.-Dog med det mystiske minus at min Zynth. XP-10, nu optræder som > QS7 i
>Inputs enable og >
Device og under Patch Name dukument er den nævnt som "Alesis QS7"-Det
dårlige
er at når jeg vælger instrument, hedder alle instrumenterne noget
andet.Violin på 41
hedder foreks.> Psychobass osv.Alle instr.betegnelser er forandret og lyden
er ikke
helt den samme!-Hvad mangler?- Har nogen et tip?
Venligst Ingolf Olsson.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 06-05-02 09:37

> [...]

> muligheder for port 1 og 2-De går simpelthen over min hjerne.Dem brugte jeg
> heller ikke for at få min printer til at virke.
Jeg kender desværre ikke noget til Keyspan USB -2- serial.

> [...]
> Alle instr.betegnelser er forandret og lyden er ikke
> helt den samme!-Hvad mangler?- Har nogen et tip?

Det er godt nok dumt at den roder rundt i dine instrumenter.
Jeg vil anbefale dig at foregå systematiskt.
Først checke den fysiske forbindelse.
Herefter USB-2-seriel
herefter OMS
derefter dine programmer.

Det lydder som om du har problemer med OMS. Det er nu ikke helt
usædvanlig.

Jeg fik aldrig OMS 238 at virke fornunftigt under OS 9.1 (nu har OS
9.2.2 dog brug for OMS 238). Under OS 9.1 brugte jeg OMS 237 samt en
system extention der hedder "USB floppy enabler". Hvorfor systemet
havde brug for "USB floppy enabler" har jeg aldrig forstået. men uden
den virkede det altså ikke.
Vi bruger en Midiman 2*2 USB-2-midi boks.

Men opcode siger at alle G3 og G4 users skal bruge "USB floppy
enabler" :
http://www.opcode.com/downloads/fixes/usb_enabler_v2_0.hqx

I OMS manualen kan du læse om der stadig er en driver i OMS til din
XP-10 og om den understøtter GM og / eller GS.

Jeg kender desværre ikke til overture

hilsen
Sebastian

Fra : Ingolf Olsson

Dato : 06-05-02 11:36

Tak for svar...Det er så dejligt at have en masse at undersøge i dagene
frem......
Jeg vil afprøve alle de nævnte muligheder.
Ingolf