Faktorisering
Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 05-05-02 01:20

Hejsa,

Enten er jeg blevet dum, eller også er det fordi, det er sent.
Jeg sidder her og forsøger at lavet et forholdsvist simpelt script, der skal
primtalsfaktorisere et tal, som brugeren vælger.
Er der ikke en eller anden, der gider skrive noget pseudokode, eller i det
mindste komme med et lille hint, for lige nu er jeg blank. :)

Venlige hilsner og godnat
Andreas Kryger Jensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-05-02 01:46

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> writes:

> [...]
> Er der ikke en eller anden, der gider skrive noget pseudokode, eller i det
> mindste komme med et lille hint, for lige nu er jeg blank. :)

Start med at gøre dig klart hvilken faktoriseringsalgoritme du vil
bruge. Der findes flere forskellige, som er mere eller mindre
effektive.

Hvis vi antager at du vil bruge den simpleste, nemlig bare rå division
til du finder noget der er bonus på, så prøv noget i stil med:

$testtal = <tal du vil primtalsfaktorisere>;
$divisor = 2;
$foo = $testtal;
while ($foo != 1 && $i < sqrt($testtal)) {
while ($testtal % $i == 0) {
$foo /= $i;
$divisorer[] = $i;
}
$i++
}

Den kan naturligvis optimeres ved bruge af Eratostenes' si, eller blot
ved at undgå at dividere med alle lige tal efter man har prøvet 2 (en
simpel udgave af Eratostenes' si).

Alternativt kan vælges en helt anden algoritme, lidt afhængigt af hvor
store tal du vil faktorisere, fx Pollards rho-metode, Quadratic sieve,
og hvis det skal være avanceret number field sieve, som er blevet
brugt til at faktorisere en del RSA-X tal med.
.... og et par stykker mere, som jeg har glemt i skyndingen, men som du
kan finde i enhver fornuftig algoritmebog.

(med forbehold for at jeg ikke er helt ædru på nuværende tidspunkt :)

--
Jacob - www.bunk.cc
That does not compute.

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-05-02 10:25

Andreas Kryger Jensen wrote in <ab1tq9$ql9$1@sunsite.dk>:
> [...]
> Er der ikke en eller anden, der gider skrive noget pseudokode, eller i det
> mindste komme med et lille hint, for lige nu er jeg blank. :)

Det er jo ikke et PHP-spørgsmål. Du får nok bedre hjælp i en
videnskabs-gruppe, der vist en matematik-gruppe, det er nok der dit
spørgsmål hører hjemme.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 05-05-02 10:36

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> Det er jo ikke et PHP-spørgsmål. Du får nok bedre hjælp i en
> videnskabs-gruppe, der vist en matematik-gruppe, det er nok der dit
> spørgsmål hører hjemme.

Ja, det tænkte jeg faktisk også, men så tog jeg vurderingen, at eftersom mit
spørgsmål gik på php psuedokode eller lignende, var det i orden.

Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-05-02 11:14

Andreas Kryger Jensen wrote in <ab2udc$4dn$1@sunsite.dk>:
> Ja, det tænkte jeg faktisk også, men så tog jeg vurderingen, at eftersom
> mit spørgsmål gik på php psuedokode eller lignende, var det i orden.

Pseudokode knytter sig ikke til noget bestemt sprog. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-05-02 12:07

> Pseudokode knytter sig ikke til noget bestemt sprog. :)

Jooh... for det meste dansk i denne gruppe ;)

mvh
Johan

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 05-05-02 13:09

> Pseudokode knytter sig ikke til noget bestemt sprog. :)

Nope, men det er stadigvæk kode :)
Nå... jeg har fået svar og tak for det :)

Venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen