Wok og klargøring af den.
Fra : Ukendt

Dato : 04-05-02 10:25

Hej

Jeg har købt mig en wok. Jeg fandt en i IKEA i metal, og jeg kunne
ikke lade være med at købe den. Jeg har faktisk ledt efter sådan en.

Jeg læste så vejledningen om hvad man skulle gøre inden den tages i
brug, men den er stadig meget "beskidt". Den var støvet med noget sort
"støv". Jeg har vasket den i vand og en lille smule vaskemiddel, men
den var stadig "beskidt". Så varmede jeg den op med olie over det hele
som der stod, lod den køle af, og tørrede olien af med et stykke
papir. Papiret var helt sort.

Dette sorte, er det farligt, og skal jeg blive ved med at gøre den ren
til den er helt ren?

Undskyld min evt. uvidenhed.

Mvh

Susan

Fra : Henrik

Dato : 04-05-02 10:56

Efter min mening skal den ikke være sort før brug....så jeg ville skrubbe
den grundigt med en grydesvamp, og så gentage oliebehandlingen.
Min gamle blik-wok er også sort i bunden, men det er mit eget sorte "skidt",
der opstår ved brugen ved høj varme og det faktum at den aldrig må se
skyggen af sæbe.....

H.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-05-02 11:12

<Susan> skrev i en meddelelse
> [...]
> papir. Papiret var helt sort.
>
> Dette sorte, er det farligt, og skal jeg blive ved med at gøre den ren

Tillykke med din nye wok ... en uundværlig ting i et køkken. .Jeg synes, du
skal vaskes den en gang til en en stor omgang opvaskemiddel. Hæld derefter
vand i wok'en med lidt salt i og stil den på kpomfuret. Tænd for varmen og
bring vandet i kog. Vask den en gang mere bagefter og så turde jeg godt
bruge den.
ras