Olsen Kage
Fra : Annika Galsklint

Dato : 03-05-02 09:37

Hejsa,
jeg er lige kommet i tanke om en kage, min familie prøvede at lave da
jeg var mindre. Jeg mener den hed Olsen. Jeg kan huske at man for at
kunne lave kagen, skal have et stykke dej fra en anden kage. Jeg kan
også huske, at kagen tager flere dage at lave. Hver dag skal man røre
lidt i den og komme en ingrediens mere i.

Nu kunne jeg godt tænke mig at lave den sammen med mine børn, men har
ikke opskrift eller dej. Er der mon nogen der kender til denne kage, har
en opskrift eller endnu bedre, selv er igang med at lave den.

Venligst Annika

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-02 10:14

"Annika Galsklint" <galsklint@yahoo.dk> writes:

> [...]
> også huske, at kagen tager flere dage at lave. Hver dag skal man røre
> lidt i den og komme en ingrediens mere i.

Den kender jeg god. Hjemme hos os hed han bare Herman.

> Nu kunne jeg godt tænke mig at lave den sammen med mine børn, men har
> ikke opskrift eller dej. Er der mon nogen der kender til denne kage, har
> en opskrift eller endnu bedre, selv er igang med at lave den.

Desværre har jeg ikke opskriften selv, den står i min mors gamle
håndskrevne kogebog, men jeg har sendt bud efter den. Den skulle gerne
komme engang i eftermiddag eller i aften. Så skal jeg nok poste den.

Hilsen Trine

http://usenet.dk

Fra : Annika Galsklint

Dato : 03-05-02 10:18

> Den kender jeg god. Hjemme hos os hed han bare Herman.

Det er da rigtigt, det kan jeg da godt huske nu Jeg ved ikke hvor
jeg fik Olsen fra!!!

Annika

Fra : Fru Hof

Dato : 03-05-02 11:32

.. Er der mon nogen der kender til denne kage, har
> en opskrift eller endnu bedre, selv er igang med at lave den.
>

> Venligst Annika

Hej!
En søgning på Hermann på google gav bl. a. denne
http://www.sporgbiblioteket.dk/Sporgbiblioteket/mad.htm

mvh
Tove

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-02 12:12

"Fru Hof" <p.hoffmann@stofanet.dk> writes:

> . Er der mon nogen der kender til denne kage, har
> >
> Hej!
> En søgning på Hermann på google gav bl. a. denne
> http://www.sporgbiblioteket.dk/Sporgbiblioteket/mad.htm

Den ligner meget den min mor lavede, jeg kan dog ikke huske æblet, men
taget resten i betragtning, så passer det godt ind.

Hilsen Trine, som pludselig får lyst til lidt lækkert.

http://usenet.dk

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 03-05-02 15:00

"Fru Hof" <p.hoffmann@stofanet.dk> wrote in message
> Hej!
> En søgning på Hermann på google gav bl. a. denne
> http://www.sporgbiblioteket.dk/Sporgbiblioteket/mad.htm

Spøjst :) Hvordan starter man så Herman?

Carsten Sørensen

Fra : Kim Juul

Dato : 03-05-02 15:29

> Spøjst :) Hvordan starter man så Herman?

Hermann eller vennekage.

Surdej:

250 g mel
5 g gær
425 ml lunkent vand
eller 6 dl hvedesurdej, man har i forvejen

Fodring:

300 g mel
400 g flormelis
½ l lunken mælk

Kage:

125 g hakket, syltet pomeransskal
175 g korender
fintreven skal af en appelsin
3 spsk. friskpresset appelsinsaft
1 spsk. orangeblomstsvand
275 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
1½ tsk. allehånde
100 g flormelis
100 g lys muscovadosukker eller rørsukker
2 store æg
1 dl mild olivenolie

Knas:

1 tsk. stødt kanel
50 g rørsukker
25 g smør

Fremgangsmåde:
Rør surdejsingredienserne sammen, dæk med et vådt viskestykke og lad det stå
og syrne i køkkenet i 3 dage. Hver morgen pisker man energisk i dejen og
fugter viskestykket. 4 dags morgen skulle dejen gerne være boblende og dufte
af surdej.

Her skrider vi så til den egentlige dej.

Dag 1. Rør halvdelen af surdejsfodringen sammen og rør den i surdejen.

Dag 2. Rør i dejen og fugt stykket.

Dag 3. Som dag 2.

Dag 4. gør stykket vådt.

Dag 5. Rør resten af fodringen sammen og rør den i dejen. Fugt stykket.

Dag 6. Som dag 2.

Dag 7. Som dag 2.

Dag 8. Som dag 4.

Dag 9. Som dag 4. Denne dag er desuden den store dag, hvor man lægger den
tørrede frugt i blød i appelsinsaft, sammen med den revne skal og
orangeblomstsvandet.

Dag 10. Kagebagedag. Sigt mel, bagepulver, sukker, salt og krydderier
sammen. Rør ægget sammen med olien. Del surdejen i 4 glas, et til kagen, et
til næste kage, og 2 til at give væk.
Den ene blandes i melet. Rør gradvis æggene i, og til sidst frugten. Kom
dejen i en smurt springform. rør sukker og kanel sammen, og spred
smørklatter ud over kagen til sidst. Bag vidunderet ved 190 grader i 15 min.
Skru ned til 180 grader og bag i 30 min. Prøv med en strikkepind at stikke
den i kagen og den skal kommer ren ud af kagen. Køl af og vend ud.

Surdejen skal straks gives videre. Den er bedst indenfor en uge.

Kagen kendes også som Amish friendship cake.

Venlig hilsen

--
Kim Juul
----------------

Fra : Gitte J

Dato : 03-05-02 15:28

"Annika Galsklint" <galsklint@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> ikke opskrift eller dej. Er der mon nogen der kender til denne kage, har
> en opskrift eller endnu bedre, selv er igang med at lave den.

Jeg fandt den inde på www.bager-kim.dk under sandkager Inkl.
surdejsopskrift osv.
-Gitte

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-05-02 08:19

"Annika Galsklint" <galsklint@yahoo.dk> skrev följande i meddelandet...

> [...]
> også huske, at kagen tager flere dage at lave. Hver dag skal man røre
> lidt i den og komme en ingrediens mere i.

Han hedder Hermann!, HERMAN!!...

To learn more..
Læs evt. også de oplysende artikler om 'Herman' i tråden omkring 8-10.
nov. 2001. *(man behøver ikke at læse mit indlæg, for den er helt hen i
vejret).
Emne: "Special kage..."

Tryk her og en ny verden åbner sig:
http://makeashorterlink.com/?X33E23EC

NB: Se specielt indlægget og opskriften den 10. nov. Det virker som om
Bager-Kim har hentet opskriften fra Jette Mogensen eller er det
omvendt, -jeg er forvirret!

Rigtig god weekend, og husk 'Magasin' har åben søndag 10-16!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Tøv ikke..
med at skrive til vores lille nyhedsgruppe dk.kultur.mad+drikke.
Vi har masser af super-intelligente tiptop specialuddannede hhv. aktive
/ tidligere kokke, bagere, konditorer, kogekoner, økonomaer,
skolelærere, videnskabs- og koagulerings-eksperter samt dygtige
velfungerende kundskabsrige energiske studerende m.fl. - til at svare
lynhurtigt og korrekt på dit og dat, også de specifikke, fx .. guf,
kærnemælkskoldskål, skum, Coca Cola-sovs, hestekød, salt, koge æg,
peberbøsser, Kylling i Cola, koge vand, spejle æg, pizza, pasta, chili
chokolade-sovs, fedtfattigt mad, McDonalds opskrifter, pommes
frites-sovs, majonæse og det sidste nye!.. en mormon morder, samt meget,
meget andet...

Fra : Kim Juul

Dato : 04-05-02 14:34

> NB: Se specielt indlægget og opskriften den 10. nov. Det virker som om
> Bager-Kim har hentet opskriften fra Jette Mogensen eller er det
> omvendt, -jeg er forvirret!

Nu skal du ikke være så forvirret mere.

Opskriften er hentet på en amerikansk side. Den minder meget om de andre jeg
har liggende og som jeg fik en portion af i 1978 af min arbejdsskivers
hustru som en kædebrev kage der hed "Vennekage"

Den armerikanske side, som jeg ikke kan finde lige nu, indeholdt mange
forskellige opskrifter.
Ikke kun på vennekager, men flere hundrede opskrifter. Det største arbejde
ved den side, var at oversætte opskrifterne til dansk.

Venlig hilsen

--
Kim Juul
----------------

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-05-02 05:06

"Kim Juul" <kim-juul@mail.dk> skrev följande i meddelandet...

> Nu skal du ikke være så forvirret mere.

NU.. er jeg ikke forvirret mere!

> Opskriften er hentet på en amerikansk side.. .. [klip] ..

Tak for beretningen Kim!

--
Mvh.
Peter W. Bosse