phpmyadmin
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 02-05-02 21:00

Hejsa!

Hvor pokker finder jeg den bedste forklaring på hvad phpmyadmin er for
noget??? jeg har det i min browser og er klar over at det skal bruges til at
lave databaser i min mysql.. men hvor finder jeg ud af hvordan det skal
bruges?

Har selv fundet en artikkel fra computerworld

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=10&ArticleID=2141

Men synes ikke helt det er nok...

Er der nogle der kan komme med lige præcis det perfekte link...?

`På forhånd tak
Mette

--
^~^
Har du vundet i Lotto før?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-05-02 21:31

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> writes:

> Hvor pokker finder jeg den bedste forklaring på hvad phpmyadmin er for
> noget???

Nu kommer John sikkert efter mig, men har du prøvet at klikke på
"phpMyAdmin documentation" når du har forsiden af din phpMyAdmin åben?

Der skulle også være et link til phpMyAdmins hjemmeside. Der er i
øvrigt også et link til <http://sourceforge.net/mail/?group_id=23067>,
som er et par phpMyAdmin-mailinglister.

--
Jacob - www.bunk.cc
A fool must now and then be right by chance.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-05-02 08:47

Mette Frederiksen wrote:
> [...]
> lave databaser i min mysql.. men hvor finder jeg ud af hvordan det skal

- du har den åben og sidder med vinduet hvor der er lavet en database
fra din hosts side, denne er synlig ovre til venstre i en menulignende
spalte - right so far?

så vidt jeg husker har du version 2.2.6 - så skulle databaserne (hvis
der er flere) komme frem i en dropdown-boks...

> Har selv fundet en artikkel fra computerworld
> http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=10&ArticleID=2141

> Er der nogle der kan komme med lige præcis det perfekte link...?
njah - problemet er nok at der (mig bekendt) ikke er lavet en ret meget
bedre introd. til myadmin end den på pc-world

Men det er altså "lige frem efter næsen" - når du har trykket på din db
ovre til venstre får du et vindue op hvor du kan se alle de tabeller der
er oprettet (sikkert ingen), og hvor du (tror jeg - også i din version)
nederst på siden kan oprette nye tabeller... Prøv dig frem - du kan ikke
oprette noget som du ikke kan slette igen - så du kan ikke udøve varig
skade

Jakob foreslog at du tog MyAdmins egen dokumentation som den fremkommer
på forsiden - det er også godt nok hvis man har problemer med at
_installere_ den, men:
1) hos 2 af mine udbydere er det slået fra (vises ikke) af sikkerhedshensyn.
2) der er ikke noget hjælp til hvordan den bruges at hente der

Skriv igen hvis du har uddybende spørgsmål...

mvh

Jesper B.

--
IT-Vest Odense: <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-05-02 08:54

Mette Frederiksen wrote:
> Er der nogle der kan komme med lige præcis det perfekte link...?

jeg fandt faktisk lige noget:
<http://nuketutorials.com/phpmyadmin.html> - klik eller scroll forbi alt
det med installation...

(pssst - hint - det var øverste hit på google med søgningen "phpmyadmin
tutorial")
mvh

Jesper B.

--
IT-Vest Odense: <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-02 12:15

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det med installation...
>
> (pssst - hint - det var øverste hit på google med søgningen "phpmyadmin

OK - fordi jeg er så forbandet lang tid om at svarer, Jespers svar er 1000
gange mere værd end mit lange indlæg

[citater]

"Men det er altså "lige frem efter næsen"" og

"Prøv dig frem - du kan ikke
oprette noget som du ikke kan slette igen - så du kan ikke udøve varig
skade "

[citater slut]

De to er guld værd så enkelt og dog så genialt.

John

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-02 11:01

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> lave databaser i min mysql.. men hvor finder jeg ud af hvordan det skal

Hej Mette

Vi tager det fra en ende så der VIL forekomme ting hvor du tænker : HELT
ærligt de ved jeg sågu godt.

phpmyadmin er "kun" et program til at oprette og vedligeholde databaser, der
findes andre (jeg er bare ikke stødt på bedre).

phpmyadmin har 2 gigant fordele, 1. du *behøver* ikke at kende til SQL for
at bruge det (kan også blive en acilleushæl).
2. NÅR du har foretaget en oprettelse/ændring så fortæller phpmyadmin ikke
*kun* at du er go, men skriver også den SQL sætning der kom ud af dit
arbejde Jeg vil tro at man faktisk kan lærer en del af at læse dem og få
at vide *havd* det var man lige gjorde.
3. (det jo hele tre ting...) Der er et indtastningsfelt til SQL sætninger,
så selvfølgelig, når man så *er* SQL haj, så bruger man bare det istedet,
det giver lidt større frihed

Det var kort om phpmyadmin.

På indexsiden af phpmyadmin, der er en inputboks (tekstfelt) og i nærheden
af det (over/under/ved siden af) står "opret ny database" indtast navnet i
feltet (navn på databasen) og tryk udfør, her *kan* det ikke gå galt , så
har du oprettet en database (på din server har du faktisk bare oprettet
/bruger/mysql/data/database/ biblioteket - men det er nu ligemeget), den kan
endnu ikke bruges til noget som helst, dertil skal du bruge tabeller (ja det
er rart, ikke at gøre det forkert, men man behøver ikke en nobelpris i
kvantemekanik på subatomare partikler for at gøre det , det hjælper at
være en habil hjernekirug) - sæt dig ned, hvil øjnene - tænk din opgave
igennem, for nu skal der laves en *kravspecifikation* UPS !!! der er nogle
der tænker : hvad sagde vi men du får lige en hurtig opskrift, lad være
med at finde links til *hvordan en sådan dims er opbygget og hvilke krav
*sen* skal opfylde.

Kravspecifikation :

Ingredienser :

1 (ny) ternet blok A4
2 (nye) blyanter (ikke tusch, kuglepen el. lign)
1 mellemstort viskelæder
1 lineal (30 cm.)
2 kander stærk kaffe
1½ liter cola (coca cola er bedst)
80 Price ultrastærk
1 meget stort askebæger
1 meget forstående familie

Skriv på side 1, dine mål - hvad skal slutproduktet kunne. Vi tager
vægtvogterne fra de tidligere indlæg :

Der skal være et loginsystem (server eller script)
Der skal tastes brugeroplysninger, de skal gemmes (tekst eller DB)
Der skal løbende kunne tastes opdaterede oplysninger om vægtstatus (tekst
eller DB)
Det skal være muligt for brugeren at ændre personlige oplysninger (tekst
eller DB)
Der skal kunne udskrives vægt- tabel/kurve (script (GD))
....osv...

Side 2 - udviklingsværktøj :

Vi ved allerede at vi har tænkt os at bruge HTML/PHP/mySQL så det er fedt
nok

Side 3 - n

Tabeldesign :

Her finder du ud af hvad der er minimum :

Navn/Nickname i mySQL vil det oftest være et felt af typen VARCHAR, med en
længde, jeg bruger som standard 50, andre bruger mere eller mindre.

Vaegt_idag det er et felt af typen FLOAT, du kan bruge INT (heltal) men det
er jo sjældent at folk vejer præcis 80 kg. Float er decimaltal bruger vi
længden 7,2 har vi rigeligt til at der også skulle kunne komme en
brontosaurus forbi

Dags_dato feltet vil være af typen DATE - nogle vil hævde at TIMESTAMP er
det rigtige, men vi er ligeglade med tidspunktet på dagen

Så har vi i princippet en tabel der kan bruges : SQL tekstboksen kan altså
fyldes med :

CREATE TABLE `vaegtvogter` (
`navn` VARCHAR(50),
`vaegt_dato` FLOAT(7,2),
`Dags_dato` DATE
);

ELLER du kan bruge inputfeltet opret ny tabel : navn (vaegtvogter) antal
felter (3) tryk udfør, så kommer der et nyt skærmbillede, hvor du taster
feltnavn, type, længde - trykker udfør og HVIS du har gjort det rigtigt
kommer phpmyadmin og viser dig at den har gjort ovenstående - du har
altså din første tabel i din første database, fedt nok (MEN) :

Hvad nu hvis vi har brug for flere oplysninger om personen (adresse,
telefonnr, email) og hvad med password ?

Ny tabel :

navn
adresse
postnr
city (by bør ikke bruges da det er en del af mySQL reserverede ord)
telefon
fax
mobil
email
hjemmeside
vaegt_idag
dags_dato
password

MEN ærligt talt, det ER ufedt som bruger at skulle taste de samme
oplysninger om og om igen. Altså *normaliserer* vi databasen

Tabel 1:

navn
adresse
postnr
telefon
fax
mobil
email
hjemmeside
password

Tabel 2:

postnr
city

Tabel 3:

vaegt_idag
dags_dato

Så samkører vi bare de 3 tabeller og vupti, så kører det............. (måske
ikke). Vi har *ingen* mulighed for at vide *hvem* der har tastet i tabel 3
???????? Så der skal indsættes et identifikationsfelt i tabel 3, der
refererer til tabel 1, det skal være unikt : navn - Nah, jeg hedder John
sammen med ca. 32.473 andre mænd i danmark, og vi er 1046 John Larsen -
(kilde : http://www.dst.dk/navne) Adresse - hvad så med resten af familien
skal de IKKE deltage, telefon, fax ryger samme vej (mobil - er vel
efterhånden en privatsag meeeeeeeen NEJ) Vi bliver nødt til at oprette et
felt :

UNIK_ID (fantasifuldt og godt), hvis vi vælger Autoincrement så er vi sikre
på at det *ER* unikt, for det betyder at der tælles op hver gang der
oprettes en ny record (række) i vores tabel :

Tabel 1:

UNIK_ID
navn
adresse
postnr
telefon
fax
mobil
email
hjemmeside
password

Tabel 2:

postnr
city

Tabel 3:

ID (Da dette "bare" er et referancefelt og *ikke* kan være unikt)
vaegt_idag
dags_dato

Når vi så vil vide hvad personen med UNIK_ID 2 har indtastet i tabellen så
bruger vi SQL :

SELECT * from tabel1, tabel2, tabel3 (vælg alle felter, fra alle tabeller)
WHERE (UNIK_ID=2) (hvor unik_id = 2)
AND (tabel2.postnr=tabel1.postnr) (så får vi byen der hører til
postnummeret)
AND (tabel3.ID=tabel1.UNIK_ID) (så udtrækker vi netop denne persons
data, ikke alle de andre)
ORDER BY tabel3.dags_dato DESC (sorter efter dato i faldende orden
descending).

Tilbage er stort set bare at lave et sindsygt flot design, og så
selvfølgelig noget kode der dur, og så selvfølgelig få drukket kaffen og
colaen, røget smøgerne og hakket lidt på familien

John - som siger, du (og andre) er altid velkommen, jeg er stor fortaler for
OPEN source og freeware

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 03-05-02 20:48

> Vi tager det fra en ende så der VIL forekomme ting hvor du tænker :
HELT
> ærligt de ved jeg sågu godt.

Hmm.. det tror jeg næppe!! *G*

> [...]

> så selvfølgelig, når man så *er* SQL haj, så bruger man bare det istedet,

Der ramte du mit ømme punkt!!! Uhmm.. kinderæg!!! *S* Og ikke nok med det..
så gik det også lige op for mig hvad det store textfelt er til! *S* tak!

> Kravspecifikation :
>
> Ingredienser :
>
> 1 (ny) ternet blok A4
> 2 (nye) blyanter (ikke tusch, kuglepen el. lign)
> 1 mellemstort viskelæder
> 1 lineal (30 cm.)
> 2 kander stærk kaffe
> 1½ liter cola (coca cola er bedst)
> 80 Price ultrastærk
> 1 meget stort askebæger
> 1 meget forstående familie

*G* du har da også taget højde for alt! *S* men kaffen og smøgerne giver jeg
nok til kæresten! *S* Det kan selvfølgelig også være at han får hårdt brug
for det... det er jo ham der skal høre på min når jeg ikke kan få det til at
virke!!! *G*

> [...]
> eller DB)
> Der skal kunne udskrives vægt- tabel/kurve (script (GD))

Hvad betyder GD?

> [...]
>
> Dags_dato feltet vil være af typen DATE - nogle vil hævde at TIMESTAMP er
> det rigtige, men vi er ligeglade med tidspunktet på dagen

Er der et sted hvor man kan se hvad alle disse ting begreber er for noget?
nu har jeg da fundet ud af hvad float, tiestamp, date er.. men hvad er
varchar? og hvad er f.eks. blob for noget? for mig lyder det som om jeg er i
gang med at drukne min phpmyadmin! *G*

> [...]
> kommer phpmyadmin og viser dig at den har gjort ovenstående - du har
> altså din første tabel i din første database, fedt nok (MEN) :

Hmmm.. jeg kan ikke oprette nye databaer i mon phpmyadmin.. det hører ikke
med til mit webhotel... så jeg har to en test og en der hører med til mit
domæne.. men det gør ikke noget gør det? eller går der kludder i det så?

Men jeg prøver lige at kigge lidt på det.. Nu må jeg da forpokker da snart
kunne lave en side med det vægtskema! *S*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-05-02 21:35

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> writes:

> Hvad betyder GD?

GD er et programbibliotek til at manipulere grafik. Det holder til på
<http://www.boutell.com/gd/>.

PHP har et API til GD, det er beskrevet på
<http://www.php.net/manual/en/ref.image.php>.

Ja, i MySQL-manualen: <http://mysql.com/doc/C/o/Column_types.html>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Sacred cows make great hamburgers.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 04-05-02 03:51

> [...]
> <http://www.boutell.com/gd/>.
>
> PHP har et API til GD, det er beskrevet på

Tak.. jeg bliver da klogere og klogere for hver dag! *S*

Mvh Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 03-05-02 20:05

Tak!

I er simpelthen bare nuserdejlige!!! *S*

Nu vil jeg bruge min aften på at lege lidt! *S*

KH Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 04-05-02 04:36

hvad betyder denne fejl????

Parse error: parse error in /home/valo.dk/public_html/vaegt.php on line 9

Her kan i se min kildekode:
~~~~~~
<head>
<title>Untitled Document</title>
</head>

<?
$database = mysql_connect("localhost", "min_database", "mit_password"); or
DIE("kunne ikke finde database")
mysql_select_db("min_database", $database);

INSERT INTO vaegt (Brugernavn) VALUES (Mette);

$foresp = mysgl_query("SELECT * FROM vaegt);
while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) eco $data[0]
?>
~~~~~~

På forhånd tak.. (endnu en gang! *S*)

Mette (som synes det efterhånden ser simpelt ud.. men når hun skal prøve
selv er der så mange ting der ikke er simple, men mon ikke hun lærer det!!!
*S*)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-05-02 04:47

On Sat, 4 May 2002 05:36:12 +0200, "Mette Frederiksen"
<rollike@frederiksen.mail.dk> wrote:

>hvad betyder denne fejl????
>
>Parse error: parse error in /home/valo.dk/public_html/vaegt.php on line 9

At der er en fortolkningsfejl i linje 9. At du har noget kode, der
ikke giver mening, PHP-mæssigt set.

Mere præcist er det:

>$database = mysql_connect("localhost", "min_database", "mit_password"); or
>DIE("kunne ikke finde database")

Her er semikolonet sat forkert, da "or die..." hører til din kommando.
Så flyt semikolonet fra efter første slutparentes (ved mysql_connect)
til efter sidste slutparentes (ved die) - altså:

$database = mysql_connect("localhost", "min_database", "mit_password")
or DIE("kunne ikke finde database");

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-05-02 04:57

On Sat, 4 May 2002 05:36:12 +0200, "Mette Frederiksen"
<rollike@frederiksen.mail.dk> wrote:

Der var lige et par andre ting, som vi lige så godt kan kigge på med
det samme:

>INSERT INTO vaegt (Brugernavn) VALUES (Mette);

Hvis du vil have afviklet den forespørgsel (som altså indsætter noget
i tabellen "vaegt", hver gang, scriptet kører), så bør det hedde:

mysql_query("INSERT INTO vaegt (Brugernavn) VALUES ('Mette')");

>$foresp = mysgl_query("SELECT * FROM vaegt);

Tastefejl og manglende afsluttende gåseøjne; skal være:

$foresp = mysql_query("SELECT * FROM vaegt");

>while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) eco $data[0]

while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) echo $data[0];

Noget af koden kan i øvrigt godt gøres lidt anderledes i forhold til
at gøre det mere robust, hvis der skulle optræde fejl. Men det vil nok
forvirre mere end gavne, hvis det bringes på banen i første omgang
sammen med dette.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 05-05-02 06:51

Fejlen er der stadig:

Parse error: parse error in /home/valo.dk/public_html/vaegt.php on line 9

hvad pokker går der galt?

her er min kildekode....
~~~~
<head>
<title>Untitled Document</title>
</head>

<?
$database = mysql_connect("localhost", "valo_dk", "mettefisk") or DIE("kunne
ikke finde database");
mysql_select_db("valo_dk", $database);

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-02 17:40

On Sun, 5 May 2002 07:51:11 +0200, "Mette Frederiksen"
<rollike@frederiksen.mail.dk> wrote:

>Parse error: parse error in /home/valo.dk/public_html/vaegt.php on line 9
>
>hvad pokker går der galt?

Har du lagt den nye kildetekst op? Kopierer jeg den kode lokalt,
oplever jeg ikke det problem.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 05-05-02 18:11

> Har du lagt den nye kildetekst op? Kopierer jeg den kode lokalt,
> oplever jeg ikke det problem.

Jeg har prøvet igen nu.. og nu er siden bare tom.. var det ikke meningen at
man skulle kunne se noget????

Mvh Mette (som indtil nu synes at det her php og mysql er noget indviklet
noget! og at de hæfter man kan få ikke er gode nok!!!)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-02 18:08

On Sun, 5 May 2002 19:11:09 +0200, "Mette Frederiksen"

>Jeg har prøvet igen nu.. og nu er siden bare tom.. var det ikke meningen at
>man skulle kunne se noget????

Du har ikke en URL til hvor, du har lagt siden op?

--
- Peter Brodersen

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 05-05-02 18:55

> Du har ikke en URL til hvor, du har lagt siden op?

Hov.. det skal jeg lige have forklaret... hvad er det for noget jeg skal
ligge op?? og hvordan angiver jeg den url?? kan du komme med et eksempel??

Mvh mette

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-02 18:49

On Sun, 5 May 2002 19:54:36 +0200, "Mette Frederiksen"
<rollike@frederiksen.mail.dk> wrote:

>Hov.. det skal jeg lige have forklaret... hvad er det for noget jeg skal
>ligge op?? og hvordan angiver jeg den url?? kan du komme med et eksempel??

Den PHP, du indtil videre har lavet, ligger vel på en eller anden
webserver et eller andet sted. Kan man få webadressen til den?

--
- Peter Brodersen

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 05-05-02 21:40

> Den PHP, du indtil videre har lavet, ligger vel på en eller anden
> webserver et eller andet sted. Kan man få webadressen til den?

Jeg har lavet min mysql via en phpmyadmin som ligger hos min udbyder...
altså kleinweb og det er også der jeg ligger alle mine sider op.. domænet
valo.dk ligger hos http://www.kleinweb.dk ... er det dét du mener?

Mette

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-05-02 00:17

On Sun, 5 May 2002 22:40:19 +0200, "Mette Frederiksen"
> [...]

>Jeg har lavet min mysql via en phpmyadmin som ligger hos min udbyder...
>altså kleinweb og det er også der jeg ligger alle mine sider op.. domænet

Jaeh, det var mere den præcise URL på den kode, der driller. Jeg kan
se fra:
.... at filen hedder "vaegt.php"

.... så det, jeg var på udkig efter, var:
http://valo.dk/vaegt.php

Den outputter rigtigt nok ikke noget. Kan du se om der kommer noget i
databasen? Evt. kan du rette følgende linke:
> while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) echo $data[0]

til:

print "Antal rækker: ".mysql_num_rows($foresp)."<br>";

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-02 08:19

> [...]
>
> $foresp = mysql_query("SELECT * FROM vaegt");
> while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) echo $data[0]

Denne er (går jeg udfra linie 9)

> ?>

// while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) echo $data[0] IKKE OK - kan
ikke forstås af PHP
//Min ændring :
$i = 1 // vis nogle pæne numre
while ($data=mysql_fetch_array($foresp)) { //Da vi går ind i en løkke SKAL
vi bruge tuborgklammer (block)
echo $i." : ";
echo $data['brugernavn']."<BR>"; // da du godt VED hvilket felt du ønsker
fremvist, navngiv det det gør din kode lettere at læse om 3 måneder, når du
har glemt HVAD den gør
$i++; // nyt nummer til næste række
}
?>

Output :

1 : Mette
2 : Mette
3 : Mette

o.s.v.

John

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-05-02 13:15

Mette Frederiksen wrote:
> Parse error: parse error in /home/valo.dk/public_html/vaegt.php on line 9
> $database = mysql_connect("localhost", "valo_dk", "mettefisk") or DIE("kunne
> ikke finde database");

jeg vil foreslå en lille ændring som jeg bruger meget:

$da[..snip..] or DIE(mysql_error());

den kommer med en meddelelse om hvad der gik galt - ofte ret brugbart

Derudover vil jeg anbefale at bruge det connect-script som omtales under
"abstraktioner" på webcafe [1] - NÅR du har fået din forbindelse til at
virke uden problemer...

Det tyder ikke på at vi i øvrigt kan løse/forstå din fejl som det ser ud
nu...

Når en mysql-kommando ikke virker plejer jeg at prøve om den virker inde
fra input-boksen i myadmin (også fordi det giver præcise fejlmeddelelser)

Jeg ville nok lægge noget i databasen ved at oprette en ny række i
tabellen inde i myadmin, og så teste min forbindelse inde på php-siden med:

> $foresp = mysql_query("SELECT * FROM vaegt");
> while ($data = mysql_fetch_row($foresp)) echo $data[0]

Jeg ved at det ikke er nødvendigt her, men væn dig alligevel til at
omkranse en while-løkkes "arbejdsfelt" med tuborgklammer:

while ($data = mysql_fetch_row($foresp)){
echo $data[0];
}

Endelig (og nu ved jeg godt at vi er ved at nå til information overload,
men du kan jo vende tilbage til det) synes jeg at det er abstrakt og
træls osv. at skulle arbejde med data[0] i stedet for $vaegt og $navn
eller lignende, så jeg bruger i stedet:

[forudsætning: vi har tabellen "personer" med kollonerne "Id", "Navn",
"Efternavn" og et par stykker mere som vi ikke skal bruge nu ]

$HentPerson=mysql_query("
select Id, Navn, Efternavn
from personer")

while($raekke=mysql_fetch_assoc($HentPerson)){
extract($raekke); /* den trækker kolonner ud til variabelnavne - så man
kan bruge $Id i stedet for $raekke["Id"] */
echo "Person: Nr: $Id, Navn: $Navn $Efternavn. <br>\n";
}

Jeg håber at du kan følge mig - og bruge det til noget

mvh

Jesper Brunholm

--
IT-Vest Odense: <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>