kold kartoffelsalat - verdens bedste - hvo~
Fra : sune vuorela

Dato : 01-05-02 22:36

Hejsa!

Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvordan laver man verdens bedste kolde
kartoffelsalat?

Ideer modtages gerne

--
sune

Fra : Tina

Dato : 02-05-02 09:52

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i
> Hejsa!
>
> Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvordan laver man verdens bedste kolde
> kartoffelsalat?
>
> Ideer modtages gerne

Her er min favorit-kartoffelsalat:

Et bæger creme fraiche (18 eller 9% vælg selv)
ca. 350-400 g. kolde, kogte kartofler skået i skiver/stykker
et bundt frisk purløg, fintklippet
Lidt salt og peber

Det hele vendes sammen, smages til med salt og peber, trækker lidt, og
pyntes med purløg.

Ingen rå løg, da masser af purløg også giver en mild løgsmag.

Velbekomme

Tina

Fra : Gitte J

Dato : 02-05-02 08:09

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> wrote in message
<snip>
> [...]
> pyntes med purløg.
> Ingen rå løg, da masser af purløg også giver en mild løgsmag.

- Og så kan man lige tilsætte syltede agurker skåret i små tern .... så har
man min yndlingskartoffelsalat

Fra : cloe

Dato : 02-05-02 13:11

Så hellere bruge Miracle whip, der er mere smag i efter min mening. Det
behøver hverken salt eller peber, løg eller purløg er fint nok og så lidt
tomater også måske.

Fra : Esben

Dato : 02-05-02 19:54

> [...]
> <snip>
> Her er min favorit-kartoffelsalat:
>
> - Og så kan man lige tilsætte syltede agurker skåret i små tern .... så

Lidt sennep kan man osse putte i.

--
Esben

Fra : Duggi

Dato : 02-05-02 22:18

> <snip>
> Her er min favorit-kartoffelsalat:
>
> - Og så kan man lige tilsætte syltede agurker skåret i små tern .... så
har
> man min yndlingskartoffelsalat

Min favorit er kolde kogte kartofler og creme fraiche som smages til med
karry, salt og peber.

Pyntes med tomater og/eller agurke skiver

Mvh. Klaus

Fra : Annika Pedersen

Dato : 02-05-02 22:21

Den foretrukne her er ikke for sund, men det er jo ikke så tit, så hvad
pokker

½ mayonnaise
½ creme fraise
kartofler
salt, peber, karry og purløg

Annika
http://annika.dk

Fra : Lene Heier

Dato : 03-05-02 07:25

En grøn kartoffelsalat:

Småbitte kolde, kogte kartofler vendes i en olie-/eddikedressing som
til en grøn salat. Et par finthakkede rødløg kommes i sammen med
masser - MASSER- af hakket purløg, persille, kørvel ... og hvad haven
ellers formår af grønt. En lille slatten dusk fra supermarkedet gør
det ikke. :)

Mvh
Lene Heier

Fra : Svend Andersen

Dato : 03-05-02 08:11

lene@post2.tele.dk writes:
>MASSER- af hakket purløg, persille, kørvel ... og hvad haven
>ellers formår af grønt.

Alle de mange slags grønt er sgu da smagsforvirrende.
Een eller højst 2 slags grønt TAK !

hilsen Svend A

Fra : Lene Heier

Dato : 04-05-02 08:15

On Fri, 03 May 2002 09:10:39 +0200, "Svend Andersen"
<svend@enterpol.dk> wrote:

>Een eller højst 2 slags grønt TAK !

Monsieur le Prince (Henrik, du ved!) bruger altid 3 slags i sin
frokostomelet: Purløg, persille, dild. :)

Mvh
Lene Heier

Fra : Detlev von Krüchten

Dato : 03-05-02 16:25

Hej,
hvis du kan læse tysk, er det værd at se på www.kartoffelsalate.de.
Her sner det med opskrifter.
Mvh Detlev

Fra : Leif Langeskov Pouls~

Dato : 04-05-02 14:32

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvordan laver man verdens bedste kolde
> kartoffelsalat?

Grundindegrienser:
Kartofler, faste
løg, finthakkede
Kogende vand
(oliven)olie
(hvidvins)eddike
salt
peber

Fremgangsmåde:
Kartoflerne pilles og skæres i skiver mens de endnu er varme, cirka 1/2 kg.
ad gangen.
Tilsæt 150 - 200 g. finhakket løg, 2 - 3 spsk. (oliven)olie og salt, peber
og eddike mit gefühl.
Til sidst tilsættes kogende vand for at forskrække løgene lidt, og for at
gøre kartoflerne smidige.
Salaten blandes.
Proceduren gentages til der ikke er flere kartofler resp. løg tilbage.

Salaten skal nu stå roligt og køle ned.
Er den for tør tilsættes mere kogende vand.

Hvis den efter en time stadig er for våd (som en suppe) tilsættes flere
kartofler.

Dette basisprodukt kan spises som det er eller kan varieres med krydderier
f.eks. merian, basilikum, hvidløg, kinesisk soya, sennep o.lign.

mvh. leif