Madglad hankat
Fra : SM

Dato : 01-05-02 21:59

Vi har en 1 år gammel hankat, som helst vil spise hele tiden. Når vi ikke er
hjemme søger han alle vegne efter mad. Han får mad 2 gange om dagen. 1 gang
om morgenen ca. kl. 07.30, hvor han får en skål tørfoder, og ved kl. ca.
18.00, hvor han får en skål vådfoder (Pussy kattemad). Problemet er at når
han spiser, spiser han det hele op med det samme, han gemmer ikke noget til
senere. Hvordan kan vi lære ham at gemme maden ?.

Ligeledes går han og klager sig meget i løbet af dagen, ligesom han ønsker
mere mad..... Han vejer allerede 05 kilo, og er en inde kat.

Vi er godt klar over at der findes special mad til overvægtige katte. Men
problemet er at han hele tiden har været besat af mad. Det vi er ude efter
er at han måske kan læres op til at "håndtere" maden bedre. Ligesom
"normale" katte. Dvs. at man kan stille en skål med tørfoder frem og så
katten selv går og "nipper" af maden. Dette vil jo bla. andet også gøre at
vi vil kunne lade ham være alene hjemme mere end én dag af gangen. Som der
er nu er vi jo nødt til at fodre ham kontroleret 2 gange om dagen. Han er så
besat af mad at han vågner og jamre sig ca. kl. 05:30 hver morgen. Vi fodre
ham dog først når vi står op i et forsøg på at lære ham at vente. Det med
kl. 05:30 er trættende i længden.

På forhånd tak.

Søren & Maibrith

Fra : Ann K

Dato : 01-05-02 22:39

Hejsa.
Prøv at lade ham arbejde for maden... Gem tørfoderet i et gammelt
tørklæde eller spred det ud over gulvet... Det tager laaaang tid at
spise på den måde - og katten bliver samtidig hjerneaktiveret, dvs at
han bliver psykisk træt = I kan sove lidt længere
I kan også i dyre domme købe en såkaldt aktivitetsbold, hvor I kan hælde
hans tørkost i - eller også kan I spare nogle penge og lave et lille hul
i en tennisbold... De fleste katte synes, det er sjovt at lege med en
bold - og når der så oven i købet kommer mad ud af den, ja, så er det et
hit!
Hvis I mener at han evt får for lidt at spise ( og dét kan da sagtens
være at _han_ mener det! ), så prøv at blande lidt af de såkaldte
"hunde-ris" i hans vådfoder... risene fylder i maven uden at fede ;)

held og lykke med at få en længere nattesøvn

Mvh Ann - der _ har_ vænnet sig til den knasende lyd af tørfoder, når
man går i soveværelset *sss*

Fra : Birgitte

Dato : 02-05-02 11:14

Hej Ann
Det med de omtalte hunderis er afprøvet på vores Berlinetta, og hun er så at
sige overvægtig
Vi fik ingen gode resultater ud af det, nu har hun så været på lightfoder i
en månede, men stadigvæk tager hun på
Hun er i øjeblikket sat ud i løbegården for at blive aktiveret lidt mere,
men det hjælper heller ikke
Hun er næsten 2 år er en norsk skovkat hun og vejer mellem 5-6 kilo.
Jeg vil yderlig sige at hun er medium til lang i kropsbygning og fødte 3
killinger d. 23/11-2001.
Heller ikke killingerne kunne få hende til at tabe sig, tvært imod, da
smæskede hun jo i sig af killingefoder
Jeg tror mere på den teori, at det ligger i generne, hendes morfar er en
stor dreng på 9 kilo kastrerret for 1 år siden.
Og jeg ved, at også han kæmper med overvægten trods light foder.
Jeg må sige, at have prøvet alt, men intet ser ud til at virke, så
Berlinetta skal åbenbart være lidt rund på maven,- ligner faktisk en hunkat
der er drægtig uden at være det
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-05-02 23:32

"SM" <soren@jubiipost.dk> writes:

> [...]
> han spiser, spiser han det hele op med det samme, han gemmer ikke noget til
> senere. Hvordan kan vi lære ham at gemme maden ?.

Jeg ville nu også give ham "lidt" tørfoder om aftenen også, evt som
Ann K foreslår, fordi vådfoder omsættes hurtigere end tørfoder (privat
teori), så han er sikkert sulten når det er jeres sengetid..

Nogle misser kan lære at spise hen over dagen, specielt hvis de er
vant til at der hele tiden er mad i skålen, men alternativt kan man jo
komme ud for en Garfield, hvis mave overhaler benene..*gg*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Jette

Dato : 01-05-02 23:37

"SM" <soren@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
til
> senere. Hvordan kan vi lære ham at gemme maden ?.

Jeg tror ikke man kan lære en kat at rationalisere sin mad Det skal I
nok hjælpe ham med, f.eks. som Ann foreslår.

Vores to indekatte blev begge kastreret for 14 dage siden, og i den
forbindelse sagde dyrelægen, at den ene var begyndt at få lidt tendens til
hængemave. Hun sagde det er meget almindeligt hos indekatte, da de godt kan
have en tendens til at ty til madskålen når de keder sig. Hun foreslog lige
som Ann, at gøre fodringen til en begivenhed, fremfor bare at hælde det i
madskålen ... og det forsøger vi os nu med

Mvh. Jette

Fra : katja

Dato : 01-05-02 23:41

Jette <jni@omnix.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aapqla$1ass$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> som Ann, at gøre fodringen til en begivenhed, fremfor bare at hælde det i
> madskålen ... og det forsøger vi os nu med

Ja - kender sgu selv det problem - at ty til køleskabet af kedsomhed

*trækker maven ind*

Der er sgu mange ligheder! mellem dyr og menneske

katja

Fra : Mette Svangren

Dato : 02-05-02 11:23

"SM" <soren@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

>..... Han vejer allerede 05 kilo, og er en inde kat.

Hejsa

I har allerede fået mange gode råd ang. selve fodringen. Så jeg vil sådan
set blot kommentere vægten som parameter for overvægt
Hvis jeres kat er stor af bygning, behøver 5 kg ikke at være for meget.
Ligesom med mennesker har kropsbygningen alt at sige, når man skal beregne
en idealvægt.
Jeg har selv en_normalvægtig_hankastrat (huskat) på 7,2 kg!

MVH Mette

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 02-05-02 11:46

Hejsa
Hvis jeres kat har en løbegård, eller I har en høj reol el. lign. er her måske
en ide: Vi har haft gode erfaringer med at anbringe maden lidt afsides, så den
ikke står og frister hele tiden. Hos os skal kattene ud i løbegården, op af et
langt skråt bræt og så hen af en smal planke. For enden venter så en altid fyldt
skål med mad. De smutter op så let som ingenting når de er sultne, men lader til
at have droppet deres kedsommeligheds-spiseri. Vores gamle hankat var et rigtigt
madøre, og denne metode har bestemt hjulpet. Nu kan alle 6 katte enes om at
spise fra en og samme skål, fordi de ikke "hænger ud" omkring den hele dagen.
Husk blot at de skal have let adgang til vand, så en ekstra vandskål placeret
hvor de færdes mest er en god ide!

Hilsen Dorthe

SM skriver: