Sønderjydsk rugbrød
Fra : Mogens Egan

Dato : 01-05-02 17:22

[This followup was posted to dk.kultur.mad+drikke and a copy was sent to the cited author.]

Hej

Når jeg køber brød hos Føtex/Bilke/favør osv. køber jeg nogle gange
et rugbrød der hedder Sønderjysk Rugbrød.

Et overvejende mørkt brød, uden kerner med, med en meget ensartet og
'blød/tæt' struktur.

Brødet er aflangt 'franskbrødformet' med en en glat, blød skorpe.

Er der nogen der har en opskrift på et sådant brød. Det det er rart med
lidt afveksling til 'alm. hjemmebagt' rugbrød med eller uden surdej ....

mvh
Mogens Egan

--
Mogens Egan
Denmark

Fra : Kim Juul

Dato : 03-05-02 14:52

> [...]
>
> Er der nogen der har en opskrift på et sådant brød. Det det er rart med
> lidt afveksling til 'alm. hjemmebagt' rugbrød med eller uden surdej ....

Da jeg i tidernes morgen var bager i Sønderborg, bagte vi rugbrød tilsat
franskbrød der var sat i blød i vand i nogle timer.
Vi tog en spand med gamle franskbrød (fra dagen før) og kom vand i. Fyldte
mere brød i og blev ved til spanden var godt fyldt med en masse.
Det brugte vi til at komme i rugbrødsdejen. Hvilke gjorde at brødet blev en
lind masse og brødet blev meget fint.

De andre steder hvor jeg har været ansat (København og Hillerød) har jeg
prøvet at få dem til at lave på den måde, men indtil nu forgæves.
Rugbrødet bliver meget bedre og skorpen blive meget fint.

Jeg har prøvet at lave rugbrød hjemme på den måde og fik en godt resultat.

Tag en franskbrød og sæt det i blød nogle timer i lidt vand. Husk at rive
brødet i stykker. Nogle rundstykker kan også bruges. Bare ikke noget med
kerne.

Kom det i dejen og bland det godt sammen.

Bag som man plejer.

Venlig hilsen
--
Kim Juul
----------------

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-05-02 16:41

Kim Juul skrev:

> Da jeg i tidernes morgen var bager i Sønderborg, bagte vi
> rugbrød tilsat franskbrød der var sat i blød i vand i nogle
> timer.

Ku' man mon opnå det samme ved at mindske mængden af rugmel i dejen
en smule og tilsætte mere hvedemel?

I tyske rugbrød er det almindeligt med 70% rugmel og 30% hvedemel.
Hvor højt kan man mon sætte mængden af hvedemel, og stadig få et
rugbrød ud af det?

// Klaus

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-05-02 19:32

> Ku' man mon opnå det samme ved at mindske mængden af rugmel i dejen
> en smule og tilsætte mere hvedemel?

yep, i Sønderjydsk rugbrød er der nemlig et relativ stort indhold af
hvedemel........
Har ikke lige en opskrift på det, men det er ligesom et mørkt rugbrød uden
kerner, hvor man bruger 40-50 % hvedemel.

Jakob