Tun
Fra : Steen Vinbæk

Dato : 01-05-02 16:55

Hej NG
Jeg har fået fortalt at i her i gruppe tidligere har fraråder brugen af tun
til kattemad.
Kan jeg få et kort resume om hvorfor ikke?

På forhånd tak

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-05-02 17:52

"Steen Vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> til kattemad.
> Kan jeg få et kort resume om hvorfor ikke?

Tun er som mange andre fede fisk fyldt med tungmetaller, så det fra
rådes at fodre med tun - for ikke at tale om at en diæt af kun tun
bliver ganske ensidig... Tun som en sjælden godbid er ok - de fleste
katte elsker det! Nogle råder til at man supplerer tun med e-vitamin
så kan katten bedre tåle det - nogle katte er nemli allergiske overfor
fisk i det hele taget...
mvh Camilla

Fra : Niels Peter

Dato : 01-05-02 18:07

Jeg ville nu ikke fraråde tun, hvis det vel at mærke drejer sig om
lejlighedsvis tilskud/"søndagsslik".
Som basisfoder, derimod, vil det være problematisk (men det er der vel
heller ingen, der har råd til), af to grunde:
For det første bliver det en noget ensidig kost, og for det andet er det
sådan, at de tungmetaller, der desværre stadig ledes ud i naturen,
opkoncentreres i fisk, især i saltvandsfisk.
Men som sagt, lidt tun en gang imellem kan jeg egentlig ikke se nogen grund
til at fraråde.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Steen Vinbæk