MIME i Mail.app
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-02 20:07

Nu har jeg igen fået en e-mail med vedhæftet dokument, hvor den er delt
i to. I teksten står bare:

"Partial message, part 1 of 2
To read this message, select all of the parts of the message and select
the Message --> MIME --> Combine Messages menu item."

Hvorfor skriver Mail.app det, når den funktion ikke findes i Mail.app?
Det er pokkers til bøvl.
Jeg fik samlet de to beskeder med BBEdit lite og afkodet det
indlejrede dokument med Stuffit Expander. Og så kunne jeg koble det til
AppleWorks, der kunne åbne dokumentet som et Word-dokument. Det gav et
meget pænt resultat, bortset fra fodnoterne. Dem måtte jeg tage fra den
rå tekst og selv lægge over. Og afsenderen fatter ikke, der er
problemer. Det hele fungerer jo fint på hans computer. Han skal være
glad for, at han sidder helt ovre i USA.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 09:54

Henrik Münster <muenster@mac.com> writes:

> Hvorfor skriver Mail.app det, når den funktion ikke findes i Mail.app?
> Det er pokkers til bøvl.

Afsenderens postprogram har lagt det i et tekstafsnit i brevet.
Beklag dig til Microsoft.

> [...]
> problemer. Det hele fungerer jo fint på hans computer. Han skal være
> glad for, at han sidder helt ovre i USA.

Der maa vaere en parameter hvor man kan skrue paa stoerrelsen af disse
breve. Heruodver saa tving ham til at gemme i RTF format.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 11:28

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Afsenderens postprogram har lagt det i et tekstafsnit i brevet.

Sikkert. Jeg kunne bare ikke lige finde det. Det drukner nok i alt det
andet bøvl.

> Beklag dig til Microsoft.

De gider nok ikke høre mere på mig

> Der maa vaere en parameter hvor man kan skrue paa stoerrelsen af
> disse breve. Heruodver saa tving ham til at gemme i RTF format.

Det er bare lidt svært at vride armen om på en, der sidder helt ovre i
USA. Men jeg kan da prøve at skrive til ham. Du mener vel, at han skal
bede WordPerfect om at gemme i RTF format og så sende det dokument til
os? Gad vide om hans fodnoter kommer med? Da jeg fik afkodet det, var de
med som klokkesletkoder. Det så meget sjovt ud, at tiden stod flere
steder i dokumentet, og det skiftede fint med uret på computeren. Men
jeg regnede ud, at det nok var koderne for fodnoter, der var gået galt.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 11:39

> [...]

> steder i dokumentet, og det skiftede fint med uret på computeren. Men
> jeg regnede ud, at det nok var koderne for fodnoter, der var gået galt.

RTF er nok det mindst bøvlede, men jeg ved ikke om Word Perfect kan
hitte ud af det i den version han har. Ellers så bed om en
HTML-udgave

Skal I skrive sammen, eller skal du bare læse hvad han har skrevet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 12:27

In article <kkd6wg5ezs.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> HTML-udgave
>
> Skal I skrive sammen, eller skal du bare læse hvad han har skrevet?

Min kone er ved at skrive projekt. Hun sender udkast af sine artikler
til ham. Det gør hun fra sygehuset. Han læser dem så igennem og retter
og kommenterer. Det sidst ved hjælp af fodnoter. Den rettede artikel
sender han så her hjem til os.
Den returnerede artikel skal bare kunne printes pænt ud. Min kone
retter så manuelt i den version, hun har på sin computer. Vi plejer ikke
at have de store problemer. Det er først blevet et problem nu, hvor
artiklen bliver delt i to eller tre. Det er sikkert fordi, der nu er
tale om et relativt stort dokument.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 12:38

> [...]

> at have de store problemer. Det er først blevet et problem nu, hvor
> artiklen bliver delt i to eller tre. Det er sikkert fordi, der nu er

Formentlig.

Det lyder som om det letteste er at faa ham til at saette graensen op
for hvornaar det bliver delt op i flere emails. Det lyder som et
Microsoft produkt, og det ved jeg ikke meget om. Andre?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 14:34

In article <muenster-BE873E.13265501052002@news.tele.dk>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Det er først blevet et problem nu, hvor artiklen bliver delt i to
> eller tre. Det er sikkert fordi, der nu er tale om et relativt stort
> dokument.

kan følgende ikke gøre det? Gem dem som text, navngiv dem 1, 2 og 3 og
træk alle emner over på stuffit expander (på samme tid)

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 20:51

In article <orqoaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> kan følgende ikke gøre det? Gem dem som text, navngiv dem 1, 2 og 3
> og træk alle emner over på stuffit expander (på samme tid)

Nej. De bliver gemt med efternavnet ".rtf". Trækker jeg dem over på
Stuffit Expander, siger den, at de ikke ser ud til at være kodede eller
komprimerede. Microsoft Word ville måske kunne åbne dem, men det program
findes ikke på min computer. Tro mig, jeg har prøvet alt - incl. Eudora.
Kunne man ikke hente det her e-mailprogram fra Microsoft? Er det ikke
gratis? Det må da kunne klare det.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 20:57

In article <muenster-EB93FF.21511201052002@news.tele.dk>,
> [...]

> findes ikke på min computer. Tro mig, jeg har prøvet alt - incl. Eudora.
> Kunne man ikke hente det her e-mailprogram fra Microsoft? Er det ikke

Kunne i ikke overveje noget ftp?

Det er alt andet lige bedre indrettet til store filer. Hvor mange Mb
snakker vi forresten om?

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 22:00

In article <newsspam4-DEC783.21572401052002@dtext.news.tele.dk>,

> Kunne i ikke overveje noget ftp?

Han er en helt almindelig bruger. Det går aldrig. Jeg har foreslået ham
at kopiere teksten direkte ind i mailen, men det gik vist ind ad det ene
øre og ud af det andet. Men du mener, han skulle lægge dokumenterne ud
på nettet, og så skulle jeg bare hente dem? Kan han egentligt lægge dem
i min iTools konto? Det kan man da ikke?

> Det er alt andet lige bedre indrettet til store filer. Hvor mange Mb
> snakker vi forresten om?

De to .rtf-filer, jeg lige har lavet, fylder 4K hver. Det lyder godt nok
af lidt. I dette tilfælde var det et WordPerfect-dokument på 12 sider
med fodnoter, men ellers ikke nogle vilde ting i formateringen. Jeg kan
ikke lige finde ud af at se størrelsen i Mail.app.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:07

In article <muenster-C4F72C.22594001052002@news.tele.dk>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Han er en helt almindelig bruger. Det går aldrig.

Der er ftp-programmer der er *meget* brugervenlige.

> [...]
> det gik vist ind ad det ene øre og ud af det andet. Men du mener, han
> skulle lægge dokumenterne ud på nettet, og så skulle jeg bare hente

Ja, og ligeledes den anden vej.

> Kan han egentligt lægge dem i min iTools konto? Det kan man da ikke?

Skal han ikke bare have et password osv?

> [...]
> med fodnoter, men ellers ikke nogle vilde ting i formateringen. Jeg kan
> ikke lige finde ud af at se størrelsen i Mail.app.

Whut? Hvorfor i alverden bliver så små filer delt op?
Sender han igennem en Exchange-server med Outlook?

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-02 22:10

In article <newsspam4-E60C70.23071601052002@dtext.news.tele.dk>,

> Skal han ikke bare have et password osv?

Og en Macintosh, formoder jeg

> Whut? Hvorfor i alverden bliver så små filer delt op?
> Sender han igennem en Exchange-server med Outlook?

Undskyld, der var vist gået noget galt. Jeg undrede mig også. Det viser
sig, at kun teksten med, hvordan man dekoder, var kommet med over i de
to tekstfiler, jeg læste størrelsen på. De i denne omgang to filer
fylder hhv. 56 og 16 KB efter hvad jeg kan se i Outlook Express, som jeg
nu også har prøvet at hente. Det kan nu heller ikke finde ud af noget.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 22:18

In article <muenster-D42072.23094402052002@news.tele.dk>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Og en Macintosh, formoder jeg

nej - hvis blot han har en vindåse årgang 95 eller nyere og en relativ
ny version af explorer, kan han mounte webDAV (i vindåse terminologi:
web-mappe)

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-05-02 00:04

In article <muenster-D42072.23094402052002@news.tele.dk>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Og en Macintosh, formoder jeg

Det skulle ikke være nødevendigt, men det ville da være et sympatisk
træk.

> [...]
> fylder hhv. 56 og 16 KB efter hvad jeg kan se i Outlook Express, som jeg
> nu også har prøvet at hente. Det kan nu heller ikke finde ud af noget.

Kan du ikke lige prøve at post headeren fra en af mailsene? Du kan evt
lige erstatte emailadresserne med x'er.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-02 20:57

In article <newsspam4-26573D.01041503052002@dtext.news.tele.dk>,

> Det skulle ikke være nødevendigt, men det ville da være et sympatisk
> træk.

Nå, det troede jeg da, men det gælder altså ikke mere, kan jeg forstå.

> Kan du ikke lige prøve at post headeren fra en af mailsene? Du kan evt
> lige erstatte emailadresserne med x'er.

Jo da. Her er, hvad der sker, når jeg vælger "Vis alle headere":

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 22:54

> Nej. De bliver gemt med efternavnet ".rtf".

Prøv: Åben dem i i textedit og konverter dem til almindelig text.

> Trækker jeg dem over på Stuffit Expander, siger den, at de ikke ser
> ud til at være kodede eller komprimerede.
> Microsoft Word ville måske kunne åbne dem, men det program findes
> ikke på min computer.

Text Edit kan også læse .rtf - Det er rent faktisk det native format.

> Tro mig, jeg har prøvet alt - incl. Eudora. Kunne man ikke hente det
> her e-mailprogram fra Microsoft? Er det ikke gratis? Det må da kunne
> klare det.

Muligvis, men OE findes kun til Mac OS 9. Et mere kvalificeret bud vil
dog være at hente dem ind i MacSOUP, markere alle tre mails og gemme
dem som text - drop filen på stuffitexpander.

(B husk dog først at smide den øvrige mail over i en anden mappe, idet
MacSOUP tømmer din konto)

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-02 22:42

In article <65opaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
> [...]

> dog være at hente dem ind i MacSOUP, markere alle tre mails og gemme
> dem som text - drop filen på stuffitexpander.

Undskyld mig, men jeg orker ikke mere lige nu. Det er jo lykkedes mig at
få noget læseligt ud af det. Jeg må prøve at tale med ham om en
alternativ måde at kommunikere på. Som jeg skrev i et andet indlæg, har
jeg også prøvet Outlook Express, men det hjalp heller ikke. Det må være
de nyere udgaver eller Windowsudgaven, der kan det der fine med at
kombinere MIME-e-mail.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 11:51

In article <muenster-594E58.12280501052002@news.tele.dk>,

> De gider nok ikke høre mere på mig

tru dem med at du skifter til windows, og pointer at du med ildhu vil
benytte dig af samtlige dine MS produkters online support.