OS X, langsom indeksering og virusscanning
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-02 19:02

Det er meget lækkert, at man i OS X kan have processer kørende i
baggrunden uden at det influerer på ens arbejde i forgrunden. Jeg synes
bare, at man har mindre styr over, hvad der sker.
Under Mac OS 9 var der en bjælke, der bevægede sig fremad, når man
scannede for virus med Virex 6 eller indekserede harddisken med
Sherlock. Nu kører begge processer bare, uden man aner, hvor langt man
er.
Til overflod tager det en evighed. Før kunne jeg scanne for virus på
et kvarters tid. Jeg har lige scannet i dag, og Virex 7 har været 4
timer og 20 minutter om det.
Indeksering med Sherlock har jeg snart opgivet. Den starter jo hver
gang jeg starter Sherlock. Ud over, at den har kørt af sig selv i
kortere perioder adskillige gange, har den nu kørt et døgn, uden at være
færdig. Før tog det højst et par timer første gang, og så skulle den
bare køre 5-10 minutter hver aften for at indeksere de ændrede
dokumenter.
Det skal siges, at jeg kun har en lille 4 GB harddisk. Bevares, så er
der vel 2,5 GB data på den nu, mod 1,5 før. Men det burde jo ikke gøre
tiderne så meget længere.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 30-04-02 19:13

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> Til overflod tager det en evighed. Før kunne jeg scanne for virus på
> et kvarters tid. Jeg har lige scannet i dag, og Virex 7 har været 4

Det syntes jeg lyder lidt underligt, jeg har da lige brugt Virex 7 idag
og det kørte ret hurtigt...(tog ikke tid

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 19:19

In article <muenster-D0BFD5.20021530042002@news.tele.dk>,
> [...]

> baggrunden uden at det influerer på ens arbejde i forgrunden. Jeg synes
> bare, at man har mindre styr over, hvad der sker.

Åben et terminal vindue og skriv 'top' eler åben
/Applications/Utilities/Processviewer.app

Med komandorne nice og renice kan du tildele dine processer højere eller
lavere priortet.

> [...]
> færdig. Før tog det højst et par timer første gang, og så skulle den
> bare køre 5-10 minutter hver aften for at indeksere de ændrede

Nøjs med at indexere din home mappe, dernæst slå automatsik indexering
fra - du kan altid opdatere dine index manuelt.

Alternatuivt kan du skrive et æble script der indexerer og lade det køre
under cron.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-04-02 20:45

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Til overflod tager det en evighed. Før kunne jeg scanne for virus på
> et kvarters tid. Jeg har lige scannet i dag, og Virex 7 har været 4
> timer og 20 minutter om det.

Måske nogle vil være uenige med mig når det gælder virus og deres natur,
men jeg mener ikke at man behøver at scanne andet end ens homemappe.
/library og /Applications kan man nøjes med at scanne når man har lagt
emner i dem.

> [...]
> færdig. Før tog det højst et par timer første gang, og så skulle den
> bare køre 5-10 minutter hver aften for at indeksere de ændrede

Indekser kun din homemappe og slå de uvæsentlige sprog fra.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-02 21:39

In article <1fbh2p9.9v6fnzwhxtqN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> [...]
> men jeg mener ikke at man behøver at scanne andet end ens homemappe.
> /library og /Applications kan man nøjes med at scanne når man har lagt

Så du mener godt, jeg kan fjerne krydset ved "Internet" og lade være med
at scanne samtlige danske domæner?

> Indekser kun din homemappe og slå de uvæsentlige sprog fra.

Jamen så vidt jeg kan se, kan jeg kun vælge at indeksere min mappe.
Selve harddisken "kan ikke indekseres". Jeg har luget ud i sprogene, men
det er f.eks. svært ikke at kalde kinesisk for et væsentligt sprog. Der
er jo en milliard mennesker, der taler det.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-04-02 22:52

> Så du mener godt, jeg kan fjerne krydset ved "Internet" og lade være med
> at scanne samtlige danske domæner?

Hmmm jeg er ikke helt med eller også hiver du mig i benet. Kryds ved
"internet" er det scanning af dokumenter/programmer som du nedlaster?

> [...]
> det er f.eks. svært ikke at kalde kinesisk for et væsentligt sprog. Der
> er jo en milliard mennesker, der taler det.

Jeg beklager på det ydmygste fornærmelsen.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 08:19

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Hmmm jeg er ikke helt med eller også hiver du mig i benet. Kryds ved
> "internet" er det scanning af dokumenter/programmer som du nedlaster?

Går man helt op i toppen af hierakiet, når man skal vælge, hvad der skal
scannes, kan man vælge mellem harddisken(e) og Network. Jeg tænkte, at
det sidste nok går ud og scanner netværket, som i mit tilfælde er
Internettet. Det ville da være fint, hvis man kunne fjerne alle virus i
verden på den måde. Men det kræver nok en G4 maskine og en hurtigere
forbindelse. Det var ment som en spøg. Man får en lidt syg form for
humor på et sygehus.

> Jeg beklager på det ydmygste fornærmelsen.

Jeg har luget ud i sprogene igen. Sjovt nok var Afrikaans slået til
igen, og det taler jeg ikke så tit. Nu har jeg også fjernet tysk,
fransk, norsk og svensk. Så ved jeg bare ikke, hvad jeg skal gøre, hvis
jeg en dag skal finde en smørgås.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-05-02 09:16

> [...]

> verden på den måde. Men det kræver nok en G4 maskine og en hurtigere
> forbindelse. Det var ment som en spøg. Man får en lidt syg form for

Er det ikke sådan at de fleste pådrager sig et eller andet på et
sygehus! Mht Virex er jeg ikke bekendt dets muligheder. Har du
nogensinde fanget et virus? (på din Mac)

> Jeg har luget ud i sprogene igen. Sjovt nok var Afrikaans slået til
> igen, og det taler jeg ikke så tit.

Hm, det taler jeg flydende efter et par timer på bodegaen.

> Nu har jeg også fjernet tysk,
> fransk, norsk og svensk. Så ved jeg bare ikke, hvad jeg skal gøre, hvis
> jeg en dag skal finde en smørgås.

Eliminering ved indtagelse.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 09:37

In article <1fbi1ii.txrt6oxox1h0N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Er det ikke sådan at de fleste pådrager sig et eller andet på et
> sygehus! Mht Virex er jeg ikke bekendt dets muligheder. Har du
> nogensinde fanget et virus? (på din Mac)

Ja, det har jeg faktisk. Den var ikke ultra-farlig, men den ødelagde
nogle af mine programmer.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 01-05-02 09:42

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Ja, det har jeg faktisk. Den var ikke ultra-farlig, men den ødelagde
> nogle af mine programmer.

kan du huske hvad de hed ? jeg fangede en på arbejdet igår (på et
worddoc.) der hed noget i stil med "win97.gen" (kan ikke huske den
præcist) kunne ikke se at den havde gjort noget...
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 11:38

kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> kan du huske hvad de hed ? jeg fangede en på arbejdet igår (på et
> worddoc.) der hed noget i stil med "win97.gen" (kan ikke huske den
> præcist) kunne ikke se at den havde gjort noget...

Takket være den fantastiske søgefacilitet i Mail.app fandt jeg en gammel
e-mail om det. Det var vist bare en orm, der hed:

666 virus (SevenDust, Graphic Accelerator)

Mine programmer ville ikke åbne, og Virex kom med en advarsel, hvorefter
det selv blev inficeret. Jeg tror, jeg reddede mine dokumenter og
reformaterede harddisken og geninstallerede alting. Det er jo alligevel
godt at rydde op en gang imellem.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-05-02 19:49

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Takket være den fantastiske søgefacilitet i Mail.app

Godt at høre at der er noget du kan lide ved programmet!

> fandt jeg en gammel
> e-mail om det. Det var vist bare en orm, der hed:
>
> 666 virus (SevenDust, Graphic Accelerator)

Det er vist en fire år gammel fætter.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 09:53

Henrik Münster <muenster@mac.com> writes:

> [...]
> det er f.eks. svært ikke at kalde kinesisk for et væsentligt sprog. Der
> er jo en milliard mennesker, der taler det.

Jeg har ogsaa problemet med at Sherlock starter den der indeksdims,
som koerer i timevis. Jeg plejer at give den et gok med kill, men det
ville da vaere rart hvis det kunne fungerer godt paa trods af det.

Hvem har en tilfredsstillende konfiguraiotn under OS X?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-05-02 10:15

On 1.5.2002 10:52, in article kkg01c1c8b.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> ville da vaere rart hvis det kunne fungerer godt paa trods af det.
>
> Hvem har en tilfredsstillende konfiguraiotn under OS X?

Som Morten siger: Man slår indeksering fra og gør det engang imellem ‹ i
home directory.
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 11:42

In article <B8F57EB0.18FB1%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Som Morten siger: Man slår indeksering fra og gør det engang imellem
> ‹ i home directory.

Men det kræver vel, at den bliver færdig på et tidspunkt. Jeg indekserer
og indekserer, men den bliver aldrig færdig.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-05-02 19:49

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Men det kræver vel, at den bliver færdig på et tidspunkt. Jeg indekserer
> og indekserer, men den bliver aldrig færdig.

Jeg går ud fra at du har valgt dansk i systempref. Prøv at vælge engelsk
og start derefter sherlock, så får du lidt mere visuel feedback.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 21:30

In article <1fbiv00.od0cr31vixuwsN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Jeg går ud fra at du har valgt dansk i systempref. Prøv at vælge engelsk
> og start derefter sherlock, så får du lidt mere visuel feedback.

Det var lige godt pokkers! Der gik tre sekunder, og så var den færdig.
På engelsk tæller den dokumenterne, den indekserer. Det vil altså sige,
at den hele tiden har været færdig med at indeksere, men pga. dårlig
oversættelse til dansk, fremgår det ikke. Den skriver:

"Indekserer... (ons d. 1. maj 2002 af 22:24)"

Jeg har tolket det som, at det var der indekseringen startede, da det
stemte med, da jeg tændte Sherlock. I virkeligheden betyder det altså,
at indekseringen er afsluttet på det tidspunkt.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-05-02 21:34

On 1.5.2002 22:30, in article muenster-FBC137.22300501052002@news.tele.dk,
> [...]

> stemte med, da jeg tændte Sherlock. I virkeligheden betyder det altså,
> at indekseringen er afsluttet på det tidspunkt.

Brug altid engelsk/us, det er meget nemmere.
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-05-02 21:50

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Brug altid engelsk/us, det er meget nemmere.

Der en del bugs i den danske "oversættelse".

Hva så Henrik, brokker du dig stadig over indekseringshastigheden?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 22:55

In article <1fbj0or.18vz4dp1s731dlN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Der en del bugs i den danske "oversættelse".
>
> Hva så Henrik, brokker du dig stadig over indekseringshastigheden?

/%&)/(&%(/&(=%?(=¤###/&=!

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 23:25

> /%&)/(&%(/&(=%?(=¤###/&=!

Jeg slettede mit indeks, og bad den starte forfra. Efter 2 timer har
den indekseret 22000 af 120000 "ting", og blæseren er godt igang.

Henrik, vil du låne nogen filer? Jeg har fx kildeteksten til Java 1.3
hjemme - der står i README'en, at den kræver 1.25 Gb diskplads for at
kunne oversættes...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-02 22:18

In article <kkg01bcxqj.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Henrik, vil du låne nogen filer? Jeg har fx kildeteksten til Java 1.3
> hjemme - der står i README'en, at den kræver 1.25 Gb diskplads for at
> kunne oversættes...

Jeg er slet ikke sikker på, at jeg har så meget diskplads mere.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 11:41

> [...]

> som koerer i timevis. Jeg plejer at give den et gok med kill, men
> det ville da vaere rart hvis det kunne fungerer godt paa trods af

Man kan jo slå den fra i Indstillinger til Sherlock. Og den forstyrrer
vel ikke så meget. Men det var nu rart, hvis den blev færdig en gang
imellem.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 11:42

Henrik Münster <muenster@mac.com> writes:

> Man kan jo slå den fra i Indstillinger til Sherlock. Og den forstyrrer
> vel ikke så meget. Men det var nu rart, hvis den blev færdig en gang
> imellem.

Den sloever min maskine maerkbart ned. Jeg kan omgaaende maerke det,
baade i QuickTime og i Java-omgivelserne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 12:02

In article <kk4rhs5eux.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Den sloever min maskine maerkbart ned. Jeg kan omgaaende maerke det,
> baade i QuickTime og i Java-omgivelserne.

Så må du jo få dig en ordentlig maskine med magt over tingene. Ligesom
vi andre - ROFL.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 12:05

Henrik Münster <muenster@mac.com> writes:

> Så må du jo få dig en ordentlig maskine med magt over tingene. Ligesom
> vi andre - ROFL.

Det er snyd at bruge Scanneren til at skrive brevkasse paa.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 11:46

> [...]

> som koerer i timevis. Jeg plejer at give den et gok med kill, men det
> ville da vaere rart hvis det kunne fungerer godt paa trods af det.

det skulle væe nok at markere det emne der indexeres og vælge:

Find -> Stop indexing

> Hvem har en tilfredsstillende konfiguraiotn under OS X?

Sherlock -> Preferences, slå begge automatisk indexeringsmuligheder fra.
Start indexering manuelt én gang og lad den køre færdig. Derefter
opdaterer du indexet manuelt efter behov (evt via et æblescript der
afvikles af cron)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 12:02

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> det skulle væe nok at markere det emne der indexeres og vælge:
>
> Find -> Stop indexing

Den er bare ligeglad. Tid til et nyt gok.

> [...]
> Start indexering manuelt én gang og lad den køre færdig. Derefter
> opdaterer du indexet manuelt efter behov (evt via et æblescript der

Nu ser jeg om det hjaelper. Takker.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 12:28

In article <kkvga83zcq.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Den er bare ligeglad. Tid til et nyt gok.

Skal den ikke bare have lidt tid til at stoppe?

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 14:31

In article <muenster-6D12CF.13275701052002@news.tele.dk>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Skal den ikke bare have lidt tid til at stoppe?

jo

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 21:02

In article <6nqoaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> jo

Nu har jeg vovet mig ud i terminalen. Når man bruger "top", kan man se,
hvor meget programmerne tager af processorens ydelse. Sherlock tager
præcis 0%. Selv om computeren har været tændt hele dagen, har Sherlock
kun brugt godt en halv time. Til sammenligning har mit vejrprogram SWG
brugt 14 timer.
Hvis det er den energi, Sherlock lægger i det, så kan jeg godt
forstå, at den aldrig bliver færdig med at indeksere. Det bringer os
også tilbage til mit første spørgsmål. Man har ikke så meget styr over
det i OS X. Der står bare, at Sherlock indekserer. Men der er ikke nogen
bjælke, der viser fremgangen. Der er ikke angivelse af, hvilken fil den
er i gang med, og der er ikke estimeret tid til, at den er færdig.
Nu kan jeg jo se, at det er løgn det hele. Den indekserer overhovedet
ikke. Med mindre den er så klog, at den kan gøre det uden processorens
hjælp.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 22:18

In article <muenster-7374DF.22021501052002@news.tele.dk>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Nu kan jeg jo se, at det er løgn det hele. Den indekserer overhovedet
> ikke. Med mindre den er så klog, at den kan gøre det uden processorens
> hjælp.

Belive me - du kan sagtens mærke det på din masine når der indexeres -
Når du opdaterer dit index, er det selvølgelig kun nye og ændrede filer
der indexeres igen, men det ser jeg andet sted i tråden at du har
opdaget.

Du kan iøvrigt ændre processers prioritet med nice og renice.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-02 22:17

In article <m1mpaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Belive me - du kan sagtens mærke det på din masine når der indexeres -

#¤&"% Det har jo også vist sig, at den var færdig med at indeksere. Det
forklarer jo ligesom, at jeg ikke kunne mærke noget på maskinens ydelse.

> Når du opdaterer dit index, er det selvølgelig kun nye og ændrede
> filer der indexeres igen, men det ser jeg andet sted i tråden at du
> har opdaget.

Det er jeg godt klar over. Under Mac OS 9 indekserede jeg hver aften.
Det tog 5-8 minutter. Men første gang efter en geninstallering af det
hele tog det flere timer.

> Du kan iøvrigt ændre processers prioritet med nice og renice.

Jeg kan også skrive til Apple og forklare dem den sproglige forskel på
"indekserer" og "indekseret".

Henrik Münster
Esbjerg