/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Spg. angående Logitech Cordless Desktop
Fra : Joergen Ramskov


Dato : 30-04-02 12:14

Benytter den USB eller ps/2, eller USB og ps/2?

Det jeg er interesseret i at vide er om den kan køre med USB udelukkende?

--
Joergen Ramskov - Do something useful with your idle cycles!
http://tsf.dbestern.net/


 
 
Chuke Mimergolf (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 30-04-02 12:22

"Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> skrev
> Benytter den USB eller ps/2, eller USB og ps/2?
>
> Det jeg er interesseret i at vide er om den kan køre med USB udelukkende?

Musen kan køre begge dele, mens tastaturet er ps/2 - At tastaturet er ps/2 er
i øvrigt rart nok, da det ellers ville være ret ubrugeligt i DOS, og du ville
have pokkers svært ved at komme ind i bios

mvh
Peter



Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 12:34

Chuke Mimergolf skrev:

> Musen kan køre begge dele, mens tastaturet er ps/2

Det er da noget nyt så. Mit Logitech Cordless Desktop-sæt kører fint på
USB alene. Og der er ingen problemer i DOS eller BIOS. Min gamle maskine
havde slet ikke PS/2-porte.

--
Mvh. Peter



Chuke Mimergolf (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 30-04-02 12:45

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev

> > Musen kan køre begge dele, mens tastaturet er ps/2
>
> Det er da noget nyt så. Mit Logitech Cordless Desktop-sæt kører fint på
> USB alene. Og der er ingen problemer i DOS eller BIOS. Min gamle maskine
> havde slet ikke PS/2-porte.

Ups... Jeg glemte lige alt om den famøse setting i BIOS, der kan få
computeren til at tolke USB-porten som en PS/2 port. "USB legacy Support"
hedder den vist Uden denne support skal du op i en Win95sr2 eller
derover, før USB enheder understøttes.

Ok, så må vi hellere konkludere at Logitech Desktop Cordless-sættet kan køre
på USB alene, men så vidt jeg husker følger der ingen ps/2 til usb-adaptor
med sættet?! Er det korrekt?

mvh
Peter






Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 12:52

Chuke Mimergolf skrev:

> Ups... Jeg glemte lige alt om den famøse setting i BIOS, der
> kan få computeren til at tolke USB-porten som en PS/2 port.
> "USB legacy Support" hedder den vist

Jeg mener faktisk, at der i min BIOS var et punkt ved navn "USB keyboard
support" eller lignende.

> Ok, så må vi hellere konkludere at Logitech Desktop
> Cordless-sættet kan køre på USB alene, men så vidt jeg
> husker følger der ingen ps/2 til usb-adaptor med sættet?! Er
> det korrekt?

Det er desværre også forkert. Så vidt jeg kan huske, ender
modtagerenheden i to USB-stik, og med i pakken er der så to
USB->PS/2-omformere.

--
Mvh. Peter



Chuke Mimergolf (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 30-04-02 13:17

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev

> > Ok, så må vi hellere konkludere at Logitech Desktop
> > Cordless-sættet kan køre på USB alene, men så vidt jeg
> > husker følger der ingen ps/2 til usb-adaptor med sættet?! Er
> > det korrekt?
>
> Det er desværre også forkert. Så vidt jeg kan huske, ender
> modtagerenheden i to USB-stik, og med i pakken er der så to
> USB->PS/2-omformere.

Njah.... Er vi enige om, at det er det sorte sæt med den optiske mus?
(http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=CDO2001)
I det sæt, jeg sidder ved lige nu ender modtagerenheden i et USB-stik til
musen og et PS/2 stik til tastaturet. Med i pakken fulgte (så vidt jeg
husker) en USB til PS/2 adaptor.

Hvis det er samme tastatur-og-mus sæt vi taler om, må de eventuelle forskelle
skyldes forskellige "revisioner". Mit tastatur er ét af de første af slagsen,
fra efteråret 2001.

mvh
Peter



Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 13:35

Chuke Mimergolf skrev:

> Njah.... Er vi enige om, at det er det sorte sæt med den
> optiske mus?

Nej, mit første indlæg snakker ikke om det optiske sæt. Jeg burde
naturligvis havde pointeret dette i stedet for bare at cutte "Optical"
fra. Mit sæt er halvandet år gammelt og hedder Logitech Cordless Desktop
(vist nok med et iTouch i enden). Her ender modtagerenheden som skrevet
i to USB-stik, og der medfølger to convertere.

Du sidder tilsyneladende med det optiske sæt og må derfor vide bedst.
Det kan altså tyde på, at Jørgen måske alligevel ikke kan bruge
keyboardet i det optiske sæt til USB.

Det undrer mig dog meget, hvorfor Logitech har droppet USB-muligheden.

--
Mvh. Peter



Joergen Ramskov (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Joergen Ramskov


Dato : 30-04-02 13:21

Peter Bjerre Rosa wrote:
> Chuke Mimergolf skrev:
>
>>Ups... Jeg glemte lige alt om den famøse setting i BIOS, der
>>kan få computeren til at tolke USB-porten som en PS/2 port.
>>"USB legacy Support" hedder den vist

Der er noget usikkerhed må man sige :)

Grunden til spørgsmålet er at jeg gerne vil styre 2 PC'ere fra 1 skærm,
mus og keyboard. Dertil skal man benytte en switchboks og sådan en boks
kan man få med enten ps/2 eller med USB stik.

Derfor er det ret vigtigt om både mus og tastatur er med USB stik :)

--
Joergen Ramskov - Do something useful with your idle cycles!
http://tsf.dbestern.net/


Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 13:39

Joergen Ramskov skrev:

> Der er noget usikkerhed må man sige :)

Ja, tak - nu er jeg pludselig blevet *helt* forvirret. På Logitechs
hjemmeside står følgende om det optiske sæt -
http://www.logitech.com/cf/products/productfeatures.cfm/105 :

| System Requirements: [...]
| Available USB port or PS/2 keyboard port and
| PS/2 mouseport (USB requires Windows® 98 or higher) *

Noget tyder altså på, at musen kræver en PS/2-port.

Men Chuke skriver jo i sit første svar "Musen kan køre begge dele, mens
tastaturet er ps/2". Hm ...

--
Mvh. Peter



Chuke Mimergolf (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 30-04-02 13:54


"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev

> | System Requirements: [...]
> | Available USB port or PS/2 keyboard port and
> | PS/2 mouseport (USB requires Windows® 98 or higher) *
>
> Noget tyder altså på, at musen kræver en PS/2-port.

Ja hmmm - min kører nu udmærket på USB. Det er derimod tastaturet, som kræver
en PS/2 port....
Det bedste er nok at gribe knoglen og spørge den forhandler, hvorfra man
påtænker at købe sættet, hvilke stik og eventuelle medfølgende adaptorere,
der er med til det pågældende tastatur.

> Men Chuke skriver jo i sit første svar "Musen kan køre begge dele, mens
> tastaturet er ps/2". Hm ...

Sådan er det i hvert fald på min udgave, men der kan være sket meget siden
efteråret 2001. (Fx kunne man håbe at Logitech havde fundet noget tryksværte
frem, der ikke så let kunne slides af tasterne!)

mvh
Peter






Joergen Ramskov (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Joergen Ramskov


Dato : 30-04-02 14:01

Ok, nu tog jeg mig sammen og ringede til Logitech :)

Der fik jeg at vide at det fint kan køre med blot USB stikket - den
behøver altså ikke ps/2 stikket for at fungere.

--
Joergen Ramskov - Do something useful with your idle cycles!
http://tsf.dbestern.net/


Jens U. K. (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens U. K.


Dato : 30-04-02 14:13

"Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> wrote in message
news:3CCE9585.7000707@sneakemail.com...
> Ok, nu tog jeg mig sammen og ringede til Logitech :)
>
> Der fik jeg at vide at det fint kan køre med blot USB stikket - den
> behøver altså ikke ps/2 stikket for at fungere.

Og for at være helt sikker, snakker vi så om denne pakke:
<http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=520090>

/Jens Ulrik


Jens U. K. (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens U. K.


Dato : 30-04-02 14:21

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
news:MJwz8.55$Vt6.2261@news.get2net.dk...
> "Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> wrote in message
> news:3CCE9585.7000707@sneakemail.com...
> > Ok, nu tog jeg mig sammen og ringede til Logitech :)
> >
> > Der fik jeg at vide at det fint kan køre med blot USB stikket - den
> > behøver altså ikke ps/2 stikket for at fungere.
>
> Og for at være helt sikker, snakker vi så om denne pakke:
> <http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=520090>

Og det kan jeg selv svare på: ja!

Jeg har også et sådan. Jeg bruger USB til mus og ps/2 til tastaturet. Det
er de to kabler som går ud fra recieveren. Og så kommer mit egentlige
spørgsmål:
Kan jeg fjerne ps/2-tilslutningen, således at kablet slet ikke er koblet
til pc'en og det altså kun er usb-stikket der sidder i?

/Jens Ulrik


Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 14:26

Jens U. K. skrev:

> Kan jeg fjerne ps/2-tilslutningen, således at kablet slet ikke
> er koblet til pc'en og det altså kun er usb-stikket der sidder i?

Jeg er ikke helt med på, hvad du spørger om, men man kan sagtens nøjes
med at have ét af input-devicerne installeret. Jeg kørte i en kort
periode med et standard tastatur og så Logitechs trådløse USB-mus.

--
Mvh. Peter



Jens U. K. (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens U. K.


Dato : 30-04-02 14:29

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> wrote in message
news:aam5uu$37a$1@sunsite.dk...
> Jens U. K. skrev:
>
> > Kan jeg fjerne ps/2-tilslutningen, således at kablet slet ikke
> > er koblet til pc'en og det altså kun er usb-stikket der sidder i?
>
> Jeg er ikke helt med på, hvad du spørger om, men man kan sagtens nøjes
> med at have ét af input-devicerne installeret. Jeg kørte i en kort
> periode med et standard tastatur og så Logitechs trådløse USB-mus.

Jeg snakker om at have både tastaturet og musen, men kun at have
usb-ledningen i pc'en.

/Jens Ulrik


Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 14:39

Jens U. K. skrev:

> Jeg snakker om at have både tastaturet og musen, men kun
> at have usb-ledningen i pc'en.

Jeg tror ikke, jeg skal udtale mig meget mere om det trådløse, optiske
sæt, for jeg tager muligvis fejl. Men med mit trådløse sæt ville det kun
være enten musen eller tastaturet, der virkede, hvis man kun satte den
ene ledning i pc'en.

Jeg vil gætte på, at det forholder sig på samme måde med dit sæt. Hvis
du ikke sætter PS/2-stikket i pc'en, vil musen ikke virke.

--
Mvh. Peter



Jens U. K. (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens U. K.


Dato : 30-04-02 14:44

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> wrote in message
news:aam6mf$5qr$1@sunsite.dk...
> Jens U. K. skrev:
>
> > Jeg snakker om at have både tastaturet og musen, men kun
> > at have usb-ledningen i pc'en.
>
> Jeg tror ikke, jeg skal udtale mig meget mere om det trådløse, optiske
> sæt, for jeg tager muligvis fejl. Men med mit trådløse sæt ville det kun
> være enten musen eller tastaturet, der virkede, hvis man kun satte den
> ene ledning i pc'en.
>
> Jeg vil gætte på, at det forholder sig på samme måde med dit sæt. Hvis
> du ikke sætter PS/2-stikket i pc'en, vil musen ikke virke.

Det synes jeg også lyder meget logisk, men jeg kunne ikke rigtig
gennemskue diskussionens konklusion... derfor mit spørgsmål
Hvad siger du Joergen Ramskov?

/Jens Ulrik


Chuke Mimergolf (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 30-04-02 14:07


"Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> skrev
> Ok, nu tog jeg mig sammen og ringede til Logitech :)
>
> Der fik jeg at vide at det fint kan køre med blot USB stikket - den
> behøver altså ikke ps/2 stikket for at fungere.

Jeg beklager jeg kører tråden længere ud, end det måske er nødvendigt, men nu
er jeg altså nysgerrig : Vil det sige, at de nye udgaver af tastaturet
leveres med to usb-stik og en usb->ps/2 adaptor til musen?

mvh
Peter





Peter Bjerre Rosa (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 30-04-02 14:13

Chuke Mimergolf skrev:

> Vil det sige, at de nye udgaver af tastaturet
> leveres med to usb-stik og en usb->ps/2 adaptor
> til musen?

Ikke ifølge Logitechs hjemmeside:
| The package includes: [...]
| 1 PS/2 adapter

Igen underligt, at de ikke smider to adaptere med, hvis det ikke er
noget problem.

--
Mvh. Peter



Joergen Ramskov (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Joergen Ramskov


Dato : 01-05-02 08:21

Chuke Mimergolf wrote:
> "Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> skrev
>
>>Ok, nu tog jeg mig sammen og ringede til Logitech :)
>>
>>Der fik jeg at vide at det fint kan køre med blot USB stikket - den
>>behøver altså ikke ps/2 stikket for at fungere.
>
> Jeg beklager jeg kører tråden længere ud, end det måske er nødvendigt, men nu
> er jeg altså nysgerrig : Vil det sige, at de nye udgaver af tastaturet
> leveres med to usb-stik og en usb->ps/2 adaptor til musen?

Nej, hvis jeg forstod ham Logitech manden korrekt, så skulle det fungere
med blot det ene usb stik. Hvis man ikke har usb, så kan man så benytte
ps/2, hvilket er grunden til at der er et ps/2 stik og en usb -> ps/2
converter med til sættet.

--
Joergen Ramskov - Do something useful with your idle cycles!
http://tsf.dbestern.net/


Chuke Mimergolf (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 01-05-02 08:56


"Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> skrev

> Nej, hvis jeg forstod ham Logitech manden korrekt, så skulle det fungere
> med blot det ene usb stik. Hvis man ikke har usb, så kan man så benytte
> ps/2, hvilket er grunden til at der er et ps/2 stik og en usb -> ps/2
> converter med til sættet.

Spændende... Det vil jeg straks prøve

mvh
Peter



Chuke Mimergolf (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 01-05-02 09:01


"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

> Spændende... Det vil jeg straks prøve

Ja, det virker skam med kun USB stikket isat. Vældig fancy

mvh
Peter



Peter Bjerre Rosa (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 01-05-02 09:17

Chuke Mimergolf skrev:

> Ja, det virker skam med kun USB stikket isat. Vældig
> fancy

Blæret! Selvom det for alvor får alt, hvad jeg har skrevet i denne tråd
til at falde til jorden. D'oh!

--
Mvh. Peter



Jens U. K. (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens U. K.


Dato : 01-05-02 09:20


"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> wrote in message
news:aao863$t5v$1@sunsite.dk...
> Chuke Mimergolf skrev:
>
> > Ja, det virker skam med kun USB stikket isat. Vældig
> > fancy
>
> Blæret! Selvom det for alvor får alt, hvad jeg har skrevet i denne tråd
> til at falde til jorden. D'oh!
>
> --
> Mvh. Peter
>

Ja. Jeg må hjem og prøve det!

/Jens Ulrik



Chuke Mimergolf (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 30-04-02 13:59

"Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> skrev

> Grunden til spørgsmålet er at jeg gerne vil styre 2 PC'ere fra 1 skærm,
> mus og keyboard. Dertil skal man benytte en switchboks og sådan en boks
> kan man få med enten ps/2 eller med USB stik.
>
> Derfor er det ret vigtigt om både mus og tastatur er med USB stik :)

Det er mit sæt som nævt ikke, men hvis du "bare" vil have to ens stik, kan du
bruge den medfølgende USB->PS/2 adaptor på musen. Således vil begge stik være
PS/2.

mvh
Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste