farver til links og bookmarks
Fra : Helle Skals

Dato : 30-04-02 09:02

Jeg arbejder lige for tiden med frames.
Jeg bruger både links og bookmarks.
Linksene befinder sig i teksten og er i den obligatoriske blå og
når man fører musen hen over så bliver skriften omdannet til
versaler og stadig i den blå farve.
Problemet er nu at alle bookmarks'ene også bliver blå og det er
ikke meningen de skal kunne ses, de skal være sorte som resten af
teksten.
Min kode:
color: #0000FF;background-color:none;}

Det skal lige siges at jeg bruger stadig den tusse-gamle FP98.

Hilsen Helle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Familien Rohde

Dato : 30-04-02 19:00

"Helle Skals" <heskpe@kbhamt.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er nu at alle bookmarks'ene også bliver blå og det er
> ikke meningen de skal kunne ses, de skal være sorte som resten af
> teksten.

Er der ikke bare at markere teksten og vælge sort skrift...? Det plejer da
at virke for mig.

Mvh. Søren

Fra : Vittrup

Dato : 01-05-02 10:12

Jeg tror du skal gå ind i egenskaber for hyperlink og vælge typografi og
dernæst skrifttype. Her vælger du så sort i stedet for automatisk

mvh Søren Vittrup

Fra : Helle Skals

Dato : 02-05-02 08:10

Helle Skals wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> Min kode:
> color: #0000FF;background-color:none;}
>
> Det skal lige siges at jeg bruger stadig den tusse-gamle FP98.

Jeg tror jeg har fundet ud af hvad der var galt. I koden <style> a {
text-decoration : none; color: #0000FF}</style> skulle
color:#0000FF fjernes! Hvorfor den var i vejen ved jeg ikke . . .
Tak for hjælpen!
Mvh. Helle

Fra : Leif Tvede

Dato : 20-05-02 00:24

"Helle Skals" <heskpe@kbhamt.dk> skrev i en meddelelse

klip

klip

Hej Helle

Jeg strikker også hjemmesider en gang i mellem.

En uddybende forklaring for linien:

lyder sådan:

a er koden for et hyperlink.
{text-decoration er koden for tekst farve,
: none er kode for når siden ikke har været besøgt, og musen ikke er over
linket,
og color:# er koden for farven.

Farven angives hexadecimalt, altså med 16 cifre fra 0 til F,
i RGB format. 00 for den røde, 00 for grøn og FF for blå. = 100% blå

Det hexadecimale talsystem er et kapitel for sig selv, men den højeste værdi
for et enkelt ciffer er altså F, = 16 i det normale decimale talsystem.
A = 10, B = 11 osv.

På nettet kan du finde sider der fortæller om de "sikre" farver til web, her
er bare vist et enkelt eksempel: http://www.nha.dk/allefarver.html hvor du
aktivt kan klikke og se forskellen på værdierne.

Hvis du retter din linie til:
får du sorte bogstaver i dine hyperlinks, indtil musen kommer ind over,
eller indtil linket er aktivt, eller har været besøgt....

er iøvrigt koden for rød til et besøgt link

klip

klip

Sjovt nok (undskyld), henviser du lige herover, faktisk næsten selv til et
sted hvor du kan se lidt om farver http://www.html.dk , klik på "artikler"
og "farvecirklen... så rammer du : http://www.html.dk/dokumentation/farver/

Med altid venlig hilsen
Leif