Lidt spørgsmål om netværk
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 17:48

Hvis et netværk kører med IP adresser, der hedder:

192.168.0.100 = router adress
192.168.0.101 = en eller anden Mac

og det kører via switches, hvori der er trukket et kabel til en anden
virksomhed, som så fordeler dette ene kabel i en hub og har en 5 - 8
maskiner samt printere på, skal de så ikke alle også køre:

192.168.0.XXX adresser ?

Lige nu står de til 192.168.1.XXX - det er sgu da forkert ikke ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 18:06

In article <1fbezt4.r89cnx33b47mN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Lige nu står de til 192.168.1.XXX - det er sgu da forkert ikke ?

Næh, det kommer an på hvad man vil opnå, samt subnetmasken.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 18:24

> Næh, det kommer an på hvad man vil opnå, samt subnetmasken.

De skal kunne printe ud samt lægge filer på en server hos det firma de
låner ADSL forbindelsen af.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 19:04

In article <1fbf1nt.1higm0a9bgpwyN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> De skal kunne printe ud samt lægge filer på en server hos det firma de
> låner ADSL forbindelsen af.

Kan de det?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 19:57

> Kan de det?

De (firma B) kan ikke printe ud længere på deres egne printere, som er
forbundet til deres egen hub. Om de kan printe ud hos firmaet (A) der
har ADSL'en ved jeg ikke.

De kunne printe ud inden jeg ordnede hele firma A's netværk, da de
(firma A) ikke kunne maile til hinanden eller flytte filer mellem deres
computere. De var der selvfølgelig en god forklaring på, da ingen af
hverken deres Mac'er eller PC'ere var konfigureret korrekt. Nogle havde
sågar de samme IP numre. Nu virker alle firma A's e-mails, fælles diske
og så videre, men hos firma B driller deres printere.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 20:15

In article <1fbf5y2.539i2k10pt8geN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> De (firma B) kan ikke printe ud længere på deres egne printere, som er
> forbundet til deres egen hub. Om de kan printe ud hos firmaet (A) der

Hub/switch er i denne forbindelse ligegyldig.

> [...]
> sågar de samme IP numre. Nu virker alle firma A's e-mails, fælles diske
> og så videre, men hos firma B driller deres printere.

Er printerne IP-printere, og står deres gateway-adresse i så fald
rigtigt?
Hvis subnetmasken er 255.255.255.0, kommer netværkene 192.168.0.x og
192.168.1.x ikke til at snakke med hinanden uden en router. Hvis de skal
betragtes som samme netværk, skal subnetmasken være 255.255.0.0.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 21:43

> Hub/switch er i denne forbindelse ligegyldig.

> Er printerne IP-printere, og står deres gateway-adresse i så fald
> rigtigt?

Det mener jeg det er.

> Hvis subnetmasken er 255.255.255.0, kommer netværkene 192.168.0.x og
> 192.168.1.x ikke til at snakke med hinanden uden en router. Hvis de skal
> betragtes som samme netværk, skal subnetmasken være 255.255.0.0.

Men er det nemmeste ikke bare at lade hele netværket bestå af adresser
mellem:

192.168.0.0 - 192.168.0.255

og så lade subnet masken være 255.255.255.0 på alle maskiner uanset hvor
i huset de er placeret ?

Det er lavet sådan nu at alle numre mellem 0 - 98 er PC'ere, printere i
firma A.

192.168.0.99 er en helt ny IBM server til billeder.

192.168.0.100 er gateway

192.168.0.101 - 200 er Mac'er

192.168.0.201 - 255 er Mac'er, PC'ere, printere UDENFOR firma A

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 21:58

In article <1fbfauj.3gmayqr3vjwN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> mellem:
>
> 192.168.0.0 - 192.168.0.255
>
> og så lade subnet masken være 255.255.255.0 på alle maskiner uanset hvor

Joda.

> [...]
>
> 192.168.0.100 er gateway
>
> 192.168.0.101 - 200 er Mac'er
>
> 192.168.0.201 - 255 er Mac'er, PC'ere, printere UDENFOR firma A

Med den topologi forstår jeg ikke hvor 192.168.1.x er kommet fra.
Nogen har nosset i det...

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 22:40

> Joda.

Fint nok. Så jeg kan godt bede firma B om at bruge IP adresserne fra:

192.168.0.201 - 255

som hele tiden har været min plan ?

> Med den topologi forstår jeg ikke hvor 192.168.1.x er kommet fra.
> Nogen har nosset i det...

Det forstår jeg godt at du ikke forstår, men hvis du så hvordan alt
deres udstyr er konfigureret, så ville du korse dig. Intet er
dokumenteret, der er ingen back up, der er ingen password på fælles
drev......

Major fuck up !

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 22:58

In article <1fbfdkj.1aj4p7b1vxogq9N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Fint nok. Så jeg kan godt bede firma B om at bruge IP adresserne fra:
>
> 192.168.0.201 - 255
>
> som hele tiden har været min plan ?

Du skal ikke bede dem om noget, de skal bare gøre det.

> Major fuck up !

Det virker sådan. De trænger til en BOFH.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 23:11

> Du skal ikke bede dem om noget, de skal bare gøre det.

> Det virker sådan. De trænger til en BOFH.

Brutal overhaling fra hoften ??

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 23:16

In article <1fbff67.ydmdx51qrnmeyN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Brutal overhaling fra hoften ??

Det kunne det være, men jeg tænkte nu mere på sådan en:
<http://www.theregister.co.uk/content/30/index.html>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 11:55

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Men er det nemmeste ikke bare at lade hele netværket bestå af adresser
> mellem:
>
> 192.168.0.0 - 192.168.0.255

Pas MEGET på I ikke løber tør!

I en sådan situation er DHCP guld, fordi man kan ændre hele
opsætningen centralt. Se eventuelt min debat med Niels Ebbesen for
nylig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Enslev

Dato : 29-04-02 19:44

in article 1fbezt4.r89cnx33b47mN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 29/04/02 18:47:

> [...]
>
> 192.168.0.XXX adresser ?
>
> Lige nu står de til 192.168.1.XXX - det er sgu da forkert ikke ?

Hej
På det netværk jeg er på, har hver maskine nr

192.168.1.2, 192.168.1.3 etc uafhængigt af hvor mange swiches de er
forbundet igennem

Venlig hilsen

Henrik

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-02 21:43

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> På det netværk jeg er på, har hver maskine nr
>
> 192.168.1.2, 192.168.1.3 etc uafhængigt af hvor mange swiches de er

Sådan ville jeg også umiddelbart lave det ?

Nu bruger de bare 192.168.0.1 - 255

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 11:53

> [...]

> 192.168.0.XXX adresser ?
>
> Lige nu står de til 192.168.1.XXX - det er sgu da forkert ikke ?

Det afhænger helt af din broadcastadresse og tilhørende netmaske.

Hvis netmasken er 255.255.0.0 er det ok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 11:56

In article <kk7kmp1mr7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis netmasken er 255.255.0.0 er det ok.

Jeg er da glad for at vi er enige.

"No!" ville forresten være mere udtryksfuldt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 12:02

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg er da glad for at vi er enige.
>
> "No!" ville forresten være mere udtryksfuldt.

Jeg har været BOFH - det er jeg vokset fra.

At jeg så har en formodning om at Jespers biks kunne have stor glæde
af at købe sig til noget netværksviden, er en anden historie.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 12:06

In article <kksn5dzbz3.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg har været BOFH - det er jeg vokset fra.

Jeg troede at den slags bare visnede.

> At jeg så har en formodning om at Jespers biks kunne have stor glæde
> af at købe sig til noget netværksviden, er en anden historie.

Et par timer brugt på <http://www.sustworks.com> ville nok ikke være en
grim ide.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 14:50

> Jeg troede at den slags bare visnede.

Næh. På et tidspunkt løber man tør for nye udfordringer.

> Et par timer brugt på <http://www.sustworks.com> ville nok ikke være en
> grim ide.

Næppe. Deres ting er baseret på at man har et veldesignet netværk der
af en eller anden grund ikke duer. Jespers net er stadig i
designfasen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 16:01

In article <kk4rht47p7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Næppe. Deres ting er baseret på at man har et veldesignet netværk der
> af en eller anden grund ikke duer.

Jeg mener da at der er en del grundlæggende teori. Læser man manualen
igennem til IPNR, så har man fået en del værdifuld information.

> Jespers net er stadig i designfasen.

Til Jespers forsvar skal det siges at de lyder som om han er kommet på
banen længe efter trådene er trukket.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 16:13

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg mener da at der er en del grundlæggende teori. Læser man manualen
> igennem til IPNR, så har man fået en del værdifuld information.

Maaske. Jeg kiggede bare hvad de lige havde paa forsiden.

> Til Jespers forsvar skal det siges at de lyder som om han er kommet på
> banen længe efter trådene er trukket.

Jeg siger ikke det skyldes Jesper.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 16:39

In article <kk1ycxb4pf.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg siger ikke det skyldes Jesper.

Det siger jeg heller ikke at du siger

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-02 16:26

> [...]
> igennem til IPNR, så har man fået en del værdifuld information.

> Til Jespers forsvar skal det siges at de lyder som om han er kommet på

Exactly.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-02 16:25

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Næppe. Deres ting er baseret på at man har et veldesignet netværk der
> af en eller anden grund ikke duer. Jespers net er stadig i

Det er ikke mit net - det er en kundes net ! Birgittes og mit fungerer
fint.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 16:44

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Det er ikke mit net - det er en kundes net ! Birgittes og mit fungerer
> fint.

Anbefal din kunde en DHCP-server, og DHCP-klienter over hele linien.
Det der er lige stort nok til at de ramler ind i problemer paa et
tidspunkt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn