Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udregning af sparphedsdybde?
Fra : Peter Andersen

Dato : 29-04-02 16:36

1. Hvordan gøres det helt generelt?

2. Jeg skal ha taget nogle billeder med en nærlinse, hvordan regnes det så
ud med sådan en foran på objektivet?

vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-04-02 09:46

Peter Andersen wrote:

> 1. Hvordan gøres det helt generelt?
>
> 2. Jeg skal ha taget nogle billeder med en nærlinse, hvordan regnes
> det så ud med sådan en foran på objektivet?

Den skal du bedømme med dine øjne...

Når du bruger nærlinser (progsarer), mellemring eller bælg, så kan du
ikke bruge mærkerne på objektivet, du må blænde ned og se i søgeren hvad
der er skarpt, reglen om at dybdeskarpheden er en 1/3 foran og 2/3
bagved focus planet gælder dog forsat.

Ved næroptagelser er dybdeskarpheden så begrænset, at der ikke er meget
at gi' af, og det vigtigste er, at motivets forgrund er skarp, så et
stativ, masser af lys og et objektiv der kan blændes langt ned, er
forudsætningen for et godt resultat.

Jeg vil ikke undlade at sige, at når det handler om nær- og makrofoto,
så er et digicam mindst 10 x så godt som et traditionelt SLR-kamera.

Fra : Lars

Dato : 30-04-02 16:15

> [...]
> ikke bruge mærkerne på objektivet, du må blænde ned og se i søgeren hvad
> der er skarpt, reglen om at dybdeskarpheden er en 1/3 foran og 2/3

Reglen siger at dybdeskarpheden er en 1/2 foran og 1/2 bagved
fokuseringspunktet - specielt med makro fotografering.
Dybdeskarpheden bliver dog mindre foran og større bagved når
fokuseringspunktet flyttes længere væk, og den nævnte regel - 1/3
foran og 2/3 bagved fokuseringspunktet - opnås ved uendeligt.

> Jeg vil ikke undlade at sige, at når det handler om nær- og makrofoto,
> så er et digicam mindst 10 x så godt som et traditionelt SLR-kamera.

Det kan jo diskuteres. Personligt ville jeg foretrække et SLR kamera,
til f.eks. fotografering af dyr og insekter, hvor fokuseringsafstanden
er meget større.

Mvh.
[Lars]

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-04-02 17:04

Lars wrote:

> Reglen siger at dybdeskarpheden er en 1/2 foran og 1/2 bagved
> fokuseringspunktet - specielt med makro fotografering.

Sludder og vrøvl, dybdeskarpheden er altid 1/3 foran og 2/3 bagved focus
planet, og den regel gælder uden undtagelser, på alle afstande, men alle
kameraer/objektiver, og det er helt ligegyldig om man macrofotograferer
eller laver en optagelse med en kraftig tele.

Du kan ta' et hvilket som helst objektik, og se på dybdeskarheds
markeringerne, prøv så at indstille focus på 1 meter, og aflæs så hvor
mange cm's dybdeskarhed du ved blænde 16 eller 22 har foran og bagved
focus, gentag proceduren på andre afstande.

Det eneste man kan sige imod reglen, er at når man når til uendligt, så
er der ikke tale om et konkret målbar afstand, men det er jo lidt
ligegyldigt i denne sammenhæng.

> Dybdeskarpheden bliver dog mindre foran og større bagved når
> fokuseringspunktet flyttes længere væk, ......cut.......

Sludder og vrøvl...!

> Det kan jo diskuteres. Personligt ville jeg foretrække et SLR kamera,
> til f.eks. fotografering af dyr og insekter, hvor fokuseringsafstanden
> er meget større.

Din smag og behag vil jeg naturligvis ikke anfægte, men du overser den
væssentligt større dybdeskarphed, som man får med et digicams meget
korte brændvidde.

Fra : JS

Dato : 30-04-02 18:33

> [...]
> kameraer/objektiver, og det er helt ligegyldig om man macrofotograferer
> eller laver en optagelse med en kraftig tele.

Kan det tænkes i blot er uenige om hvad der menes med foran og bagved ?
Måske man skulle bruge definitionen længere væk og tættere på.

Hvis jeg ser på min 50mm så er f.eks ved focus på 2m markeret skarphed ved
blænde 8 fra ca 1.5 til 3m.

mvh/JS

Fra : JS

Dato : 30-04-02 19:27

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Hvis jeg ser på min 50mm så er f.eks ved focus på 2m markeret skarphed ved
> blænde 8 fra ca 1.5 til 3m.

Der er masser af calculators online :
Disse 3 er ret enige om tallene, som underligt nok er en del inden for
markeringerne på mit Zeiss optik ??

For ovenstående eksempel giver det ca 1.7 til 2.5 m.

http://www.silverlight.co.uk/resources/dof_calc.html

http://www.dof.pcraft.com/dof.cgi?frames=no

http://onlineconverters.com/depthoffield.html

Flere calculators som ikke synes helt enige....

http://www.reflectiveimages.com/depthoffield.htm

http://www.outsight.com/hyperfocal.html

http://planeta.clix.pt/mapril/dof.htm

mvh/JS

Fra : Lars Thrane

Dato : 30-04-02 22:45

Her er lige lidt mere vedr. dybdeskarphed.

http://www.luminous-landscape.com/dof2.htm

lthrane

Fra : Lars

Dato : 01-05-02 12:36

JS,

> Hvis jeg ser på min 50mm så er f.eks ved focus på 2m markeret skarphed ved
> blænde 8 fra ca 1.5 til 3m.

Det oprindelige spørgsmål gik på dybdeskarpheden ved brug af nærlinse
og min påstand om en 50-50 fordeling af dybdeskarpheden var relateret
til makro fotografi.

Med en 50mm linse som i eksempelet skal man meget tættere på end de 2
meter som du nævner, for at få en forstørrelse der svare til det man
normalt forbinder med makro fotografi.
Hvis du ændre fokuseringsafstanden til din linsens minimums
fokuseringsafstand vil du se, at fordelingen af dybdeskarpheden
henholdsvis foran og bagved fokuseringspunktet er tæt på 50-50.
Når fokuseringsafstaden øges vil forholdet mellem dybdeskarpheden
henholdsvis foran og bagved fokuseringspunktet ændre sig, med en
mindre del foran (mellem fokuseringspunktet og linsen) og en større
den bagved fokuseringspunktet.

Markeringerne på linsen er derfor kun en guideline for dybdeskarpheden
og ikke en 100% korrekt indikation.
Markeringerne er selvfølgelig bedre ingen indikering, men det bedste
er at bruge DOF knappen hvis en sådan findes på kameraet.

Jeg indrømmer at ovenstående ikke stemmer overens med det man til
tider læser i flere 'gode' fotoblade og bøger, og der er da også visse
professionelle fotografer der benægter påstanden.
Det ændre dog ikke ved sandheden af ovenstående påstand, men siger
mere om troværdigheden af de pågældende blade og bøger.

[Lars]

Fra : JS

Dato : 01-05-02 13:49

"Lars" <naturfoto@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Med en 50mm linse som i eksempelet skal man meget tættere på end de 2
> meter som du nævner, for at få en forstørrelse der svare til det man

Jo det er jeg med på.
Prøvede på et tidspunkt at tage billeder af min pickupnål ved at montere min
50mm omvendt uden på en zoom, ved hjælp af en hjemmestrikket bælg.
Det gav en enorm forstørrelse, man kunne se ca 1/4 pickup men
dybdeskarpheden var så også nede på et par millimeter !

Der var det i øvrigt et hit med TTL blitz styring, da den præcise blænde man
har i sådan en opstilling er lidt svær at beregne

> Hvis du ændre fokuseringsafstanden til din linsens minimums
> fokuseringsafstand vil du se, at fordelingen af dybdeskarpheden
> henholdsvis foran og bagved fokuseringspunktet er tæt på 50-50.

Tja, jeg kan godt se forskellen bliver mindre men der er stadig klart
markeret mere afstand længere væk end focuspunkt, men det er så heller ikke
et macro objectiv, min er omkring 0.6 m

mvh/JS

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 30-04-02 15:03

Hej peter
Blot som tillæg til det Niels Ebbesen skrev, du skal også huske at
dybdeskarpheden ikke kun "gælder" foran og bagved fucus planet men i aller
højeste grad også til siderne.
hilsen
Flemming Aagaard