Checke mysql forbindelse
Fra : Thïngmand

Dato : 29-04-02 14:55

Hvilken funktion kan jeg bruge til at checke om der er forbindelse til
mysql?

Ideen er at PHP skal i slutningen af alle scripts, checke om forbindelsen
til mysql er åben, og lukke denne, hvis det er tilfældet...

Fra : Tim Liljendahl

Dato : 29-04-02 15:12

Thïngmand <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message

> Hvilken funktion kan jeg bruge til at checke om der er forbindelse til
> mysql?

Af ren nysgerrighed, hvorfor vil du det? Er det ikke nok bare at bruge
mysql_connect? Den den dropper forbindelsen når dit script dør.

> Ideen er at PHP skal i slutningen af alle scripts, checke om forbindelsen
> til mysql er åben, og lukke denne, hvis det er tilfældet...

Lyder som om du er ved at genopfinde den dybe tallerken :)

--
tim

Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-04-02 11:21

"Tim Liljendahl" <tl@officient.dk> wrote:

> Thïngmand <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message

> Det har jeg da godtnok aldrig hørt om, men hvis du bruger flere forskellige
> databaser på samme måde er det nok en meget god ide :)

hmm jeg vil da sige det er god skik at lukke de forbindelser man åbner
selvom de bliver droppet ved script end, jeg vil også altid bruge
fclose til at lukke en filpointer med efter læsning, etc.

--
Henrik Hansen

Fra : Thïngmand

Dato : 30-04-02 09:40

Fra : Tim Liljendahl

Dato : 30-04-02 10:55

Fra : -Martin-

Dato : 29-04-02 15:57

On Mon, 29 Apr 2002 15:55:13 +0200, "Thïngmand"
> [...]

>Ideen er at PHP skal i slutningen af alle scripts, checke om forbindelsen
>til mysql er åben, og lukke denne, hvis det er tilfældet...

$sqlconn = mysql_connect.... blablablabla

if(!$sqlconn) { database ikk åben }
else { mysql_close($sqlconn); print "Database er lukket nu"; }

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-04-02 17:11

-Martin- skrev:

> if(!$sqlconn) { database ikk åben }
> else { mysql_close($sqlconn); print "Database er lukket nu"; }

Jeg har aldrig brudt mig om den logik (jeg taler ikke om MySQL-tingene,
men om selve logikken i if-else-tingen). Først siger du: "Hvis
variablen $sqlconn IKKE er tom". I linjen under siger du: "Hvis det
IKKE er tilfældet, at variablen $sqlconn IKKE er tom". To negationer.
Sådan noget kan let føre til forvirring. Det er efter min mening bedre
at bruge følgende:

if ($sqlConn) {
mysql_close($sqlConn);
echo "Databasen er lukket nu.";
}
else {
echo "Databasen er ikke åben.";
}

--
Jonas Koch Bentzen

Fasdab - nu med ODBC!
http://understroem.dk/fasdab/

Fra : -Martin-

Dato : 29-04-02 23:48

On Mon, 29 Apr 2002 18:11:20 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> [...]
>IKKE er tilfældet, at variablen $sqlconn IKKE er tom". To negationer.
>Sådan noget kan let føre til forvirring. Det er efter min mening bedre

Tjaa det jeg skrev var bare for at se de hvilke funktioner der eks.
kunne bruges, bruger heller ikk den "funktion" .. slet ikk! men det
var muligheder til hvordan man kunne tjekke forskellige variabler
virkede :)

>if ($sqlConn) {
> mysql_close($sqlConn);
> echo "Databasen er lukket nu.";