Connecte til ODBC-driver
Fra : a

Dato : 29-04-02 12:52

Jeg har oprettet en ODBC-driver på Win2000 som peger på en MS SQL-server
(trustet connection). Ved nogen hvilke driver skal jeg installere og hvordan
for at connecte fra JAVA via denne ODBC-driver til SQL-serveren.

Tak.

Venlig Hilsen
Michael L.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-04-02 12:57

Lars Dam's mail fra d. 25 april, som du lige har besvaret viser hvordan
man kunne gøre. Desuden må der formodes at findes lidt dokumentation
(f.eks. i JDK dokumentationen) et eller andet sted.

Driveren du skal bruge er identificeret ved klassen
"sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver".

URL'en du skal bruge kan jeg ikke huske (men det klingede vist lidt a'la
"jdbcbc:<dsn>" så vidt jeg husker).

-dennis

Fra : a

Dato : 29-04-02 13:31

Jeg har nu forsøgt med forskellige 3 forslag til programstumper og det som
virker bedst (kan kompileres uden fejl) er nedenstående:

//------------------------------------
import java.util.Properties;
import java.sql.*;

class DBExample{

public static void main( String[] args ){
Driver driver = null;
Connection connection = null;

String userName = "mig";
String password = "hemmeligt";
String server = "jdbc.odbc.testdb";

Properties properties = new Properties();
properties.put( "user", userName );
properties.put( "password", password );

try{
driver = new sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver();
connection = driver.connect( server, properties );
PreparedStatement pstmt = connection.prepareStatement( "SELECT * FROM
Persons" );
ResultSet rs = pstmt.executeQuery();
while( rs.next() ){
System.out.println( "Navn: " + rs.getString(1) + " " +
rs.getString(2) );
}
pstmt.close();
}catch(Exception e ){
e.printStackTrace();
}
}
}
//------------------------------------

Ved kørsel får jeg følgende fejl:

C:\A_Java>java DBExample
java.lang.NullPointerException
at DBExample.main(Compiled Code)
C:\A_Java>

Jeg har en odbc-driver i win2000 som hedder "kk", som sagt pegende på en
MS-SQL-server. Derfor er det vel ikke nødvendigt at definerer password m.m.
når den er sat op til at køre Trustet.

Vh. Michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-02 13:41

"a" <mal@proinvent.dk> writes:

> C:\A_Java>java DBExample
> java.lang.NullPointerException
> at DBExample.main(Compiled Code)
> C:\A_Java>

Hvor ligger den java.exe du bruger?

Proev eventuelt at bruge den der kom med din Forte.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-04-02 14:14

a wrote:
> Jeg har nu forsøgt med forskellige 3 forslag til programstumper og det som
> virker bedst (kan kompileres uden fejl) er nedenstående:

[SNIP]

> Ved kørsel får jeg følgende fejl:
>
> C:\A_Java>java DBExample
> java.lang.NullPointerException
> at DBExample.main(Compiled Code)
> C:\A_Java>

Har du mulighed for at compile med debug information? (-g på
kommandolinien, eller en indstilling for compileren i dit IDE).

Det vil give linietallet hvor din exception bliver kastet.

NullPointerException er (hvis du ikke ved det allerede) en hyppigt
forekommende exception. Den bliver kastet når man referer et felt eller
en metode via en objektreference som er null.

-dennis

Fra : a

Dato : 30-04-02 10:13

Følgende fra prompten:

javac -g DBExample.java

Giver ingen output.

Vh. Michael

Fra : Lars Dam

Dato : 30-04-02 10:29

On Tue, 30 Apr 2002 11:13:10 +0200, "a" <mal@proinvent.dk> wrote:

>Følgende fra prompten:
>
>javac -g DBExample.java
>
>Giver ingen output.

Nu har du blot kompileret java koden med debug info. Hvis du kører
programstumpen med java, så skulle der helst komme et stacktrace med
linienummer hvor NPE'en kommer.

>Vh. Michael

vh. ld

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-04-02 10:31

Nej, men det skulle lave nogle .class filer til dig, som indeholder
linietal til brug for fejlbeskeder mv.

Hvis du kører dit program igen skulle der gerne stå

at DBExample.main(line XX)

i stedet for

Fra : a

Dato : 30-04-02 11:47

Der kommer nu ingen nummer ved kørsel på følgende måde:

C:\A_Java>javac -g DBExample.java
C:\A_Java>java DBExample
java.lang.NullPointerException
at DBExample.main(Compiled Code)
C:\A_Java>

det virker da lidt underligt.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 30-04-02 11:56

"a" <mal@proinvent.dk> wrote in message
> Der kommer nu ingen nummer ved kørsel på følgende måde:

> [...]
Hej Michael

Hvilken version/udgave af JRE (Java Runtime Environment)
bruger du ?
Det kan ses med:
java -version
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : a

Dato : 30-04-02 15:12

1.1.8.

michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 15:20

"a" <mal@proinvent.dk> writes:

> 1.1.8.

Opgradér. Brug fx den der fulgte med din Forte.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : a

Dato : 30-04-02 15:44

Det forstår jeg ikke en pind af. I suns tutorial står der i (your first Cup
og Java):

To write your first program, you need:
1.. The JavaTM 2 Platform, Standard Edition. You can download the SDK now
and consult the installation instructions. (Make sure you download the SDK,
not the JRE.)
De skriver, at jeg ikke skal downloade JRE. Skal jeg det alligevel?

Jeg kan nævne at jeg indtil nu har downloadet og installeret følgende filer:

j2sdk-1_4_0-win.exe 36 MB
j2sdk-1_4_0-forte-ce-3_0-bin-win.exe 65 MB

Vh Michael

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Opgradér. Brug fx den der fulgte med din Forte.
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen
> http://homepage.mac.com/ravn

begin 666 otherIcon.gif
M1TE&.#EA"P`+`*(!`/___[^_OYGM_S->9APB``"XW0";NP```"'Y! $```$`
M+ `````+``L```,E&*JUKJ*,!X49TPEK;@Y;)V)!48@H0008:JA+V\%.2S_#
&3:U.`@`[
`
end

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 15:48

"a" <mal@proinvent.dk> writes:

> and consult the installation instructions. (Make sure you download the SDK,
> not the JRE.)
> De skriver, at jeg ikke skal downloade JRE. Skal jeg det alligevel?

Nej. JRE er en ægte delmængde af SDK.

> Jeg kan nævne at jeg indtil nu har downloadet og installeret følgende filer:
>
> j2sdk-1_4_0-win.exe 36 MB

Godt. Nu skal du så have tilføjet det "bin" directory som ovenstående
har installeret forrest i din CLASSPATH variabel.

Ved du hvordan man gør det? (Det afhænger af om det er en NT eller
DOS baseret Windowsversion du bruger).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : a

Dato : 01-05-02 09:35

Okay nu har jeg fjernet nogle sybasedefinitioner i miljøvariablerne og
indsat en ny Path. Endvidere slettet alle de javac.exe som lå rundt omkring
på harddisken, undtagen den nyeste. Derved får jeg følgende rigtige version:

C:\A_Java>java -version
java version "1.4.0"

I relation til det oprindelige problem kan jeg nu se, at kørsel af
programmet herunder giver fejl i linje 22:
---->PreparedStatement pstmt = connection.prepareStatement( "SELECT * FROM
Persons" );

Hvorfor gør den det? Som skrevet tidligere har jeg en ODBC-driver med navn
"kk" pegende på en database på en MS SQL-server (trustet connection). Hvor
skal jeg angive det? og behøver man at angive String userName = "mig" og
String password = "hemmeligt" ?

Venlig Hilsen
Michael

//------------------------------------

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-05-02 13:58

a wrote:
> [...]
> java version "1.4.0"
>
> I relation til det oprindelige problem kan jeg nu se, at kørsel af
> programmet herunder giver fejl i linje 22:

Din variabel 'connection' er - som du måske allerede ved - null. Det
betyder, at du ikke har fået en Connection.

Efter din linie

> connection = driver.connect( server, properties );

bør du nok lige checke at 'connection' ikke er null.

Grunden til at du ikke får en connection er ikke til - for mig - at se.
Jeg vil foreslå dig at se om du kan finde noget log for din ODBC
forbindelse eller lignende. Det kan godt være noget med brugernavn og
password som du selv er inde på.

-dennis

> [...]
> skal jeg angive det? og behøver man at angive String userName = "mig" og

Jeg ved ikke om en trusted connection kan gøre det. Måske.

Mht. konstanterne userName og password, benyttes de i den kode du sendte
med ved at blive sat i et Properties objekt der videregiver diverse
oplysninger (som her: brugernavn og password) til driveren.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-05-02 07:20

a wrote:
[SNIP]
> Jeg kan nævne at jeg indtil nu har downloadet og installeret følgende filer:
>
> j2sdk-1_4_0-win.exe 36 MB
> j2sdk-1_4_0-forte-ce-3_0-bin-win.exe 65 MB

Jeg tror nok, at den sidste af de to filer blandt andet indeholder det
samme som den første.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-04-02 13:30

Og her er du sikker på, at du kører de class filer der blev lavet med -g?

Prøv at slette dine eksisterende class filer først og lave dem igen med -g.

-dennis

Fra : a

Dato : 30-04-02 15:15

Efter at have slettet samtlige class-filer i kataloget får jeg det samme
resultat.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-04-02 15:21

Spøjst. Det er ikke den opførsel jeg oplever. Men den version af java du
har nævnt du har i den anden post er også ret gammel. Jeg ved ikke om
det måske kunne være grunden.

-dennis

Fra : Morten

Dato : 30-04-02 17:59

a wrote:
> Efter at have slettet samtlige class-filer i kataloget får jeg det samme
> resultat.

Prøv: SET JAVA_COMPILER=NONE
Eller: java -Djava.compiler=NONE DBExample

Fra : Morten

Dato : 29-04-02 13:08

a wrote:
> Jeg har oprettet en ODBC-driver på Win2000 som peger på en MS SQL-server
> (trustet connection). Ved nogen hvilke driver skal jeg installere og hvordan
> for at connecte fra JAVA via denne ODBC-driver til SQL-serveren.

Du skal installere en JDBC/ODBC bridge. Der findes flere (prøv google),
den jeg har brugt koster lidt, men du kan downloade en
evalueringsversion hos producenten.

http://www.datadirect-technologies.com/

Mvh Morten