Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
I denne svære tid (valg af kamera)
Fra : Gjøl

Dato : 29-04-02 11:55

Hej
Man går i sin bedste tro og vurdere hvad man skal købe for en Digitalkammerat, en
man skal følges med de næste mange år.
For så at besøge sin Fotopusher for at høre de bemærkninger han har, men så nemt
skal det ikke være fordi:

For det første så kommer han med 2 kameraer han godt vil sælge, det er begge
Olympus, det ene er et 2100 (5999.00 Kr.) det andet et 2500 til vistnok omkring
7000 Kr.
Men det svære er, at man så får tre kameraer i hånden, som man så lige kan knipse
lidt med og kigge på og simpelthen får lov til lige at bruge i 15-20 minutter,
sidst men ikke mindst et E-20 og jeg må sige at det var da godt nok noget af et
kamera, det er et rigtigt dejligt kamera at røre ved og kigge i/på.
Jeg ved jo godt at jeg ikke er Proff. fotograf, men jeg får da først rigtig lyst
til at skifte fag, når man får sådanne redskaber i hånden.
Jeg leder stadig efter det rette kamera, men jeg har måske allerede fundet det,
mangler blot at se nærmere på Nikon 5000.
--
/\_/\
. .

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-02 12:13

"Gjøl" wrote:

> Hej
> Man går i sin bedste tro og vurdere hvad man skal købe for en
> Digitalkammerat, en man skal følges med de næste mange år.

Det kan du godt glemme alt om, det er med digicam's som det er med alt
andet dataudstyr, der går ikke mere end 3 - 4 år, så er det forældet.

Det var i gamle dage, hvor man købte et et godt kamera, som sagtens
kunne holde et helt liv, men i dag løber udviklingen så stærkt, at man
knap nok kan følge med.

Du skulle tage og læse lidt tilbage i gruppen, så vil du opdage at dine
spørgsmål er diskuteret i tidligere tråde, og når du har dannet dig et
overblik, så er du velkommen til at stille nogle uddybende spørgsmål.

Fra : Gjøl

Dato : 29-04-02 12:24

> Du skulle tage og læse lidt tilbage i gruppen, så vil du opdage at dine
> spørgsmål er diskuteret i tidligere tråde, og når du har dannet dig et
> overblik, så er du velkommen til at stille nogle uddybende spørgsmål.

Tak for oplysningen, det vil jeg da gøre men synes nu ellers jeg har haft fat i
dem alle. Jeg har godt nok sprunget alle dem over med henvisning til "farvede
tests" dem kan jeg ikke bruge til andet en tyggegummi for øjnene.
Men endnu engang tak for oplysningen.

Fra : Lotte M

Dato : 29-04-02 16:39

"Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> skrev :

> Jeg har godt nok sprunget alle dem over med henvisning til "farvede
> tests" dem kan jeg ikke bruge til andet en tyggegummi for øjnene.

Jeg har haft lejlighed til at afprøve 3 forskellige kameraer
(Coolpix 5000, Minolta D7 og Fuji 6900z) og når jeg
sammenligner mine egne erfaringer med testresultaterne på
http://www.dpreview.com er test-konklusionerne og mine
erfaringer ikke markant forskellige.

Der er dog marginale forskelle på kameraerne i CP 5000 klassen
- de har forskellige styrker og svagheder, og hvis du har et
ønske om bestemte funktioner, vil de næppe alle kunne indfri
dine ønsker.

Jeg vil foreslå du formulerer dit behov, finder det/de kameraer
der kommer tættet på at dække behovet og dernæst _afprøver_
det/de mest interessante i praksis.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk .

Fra : J@N

Dato : 29-04-02 18:45

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil foreslå du formulerer dit behov, finder det/de kameraer
> der kommer tættet på at dække behovet og dernæst _afprøver_

Nu har du haft lejlighed til prøve tre forskellige kameraer -
hvilket har du så valgt?

Jan

Fra : Lotte M

Dato : 29-04-02 19:38

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev :

> Nu har du haft lejlighed til prøve tre forskellige kameraer -
> hvilket har du så valgt?

Jeg har ikke besluttet mig endnu. Minoltaen har jeg dog valgt fra, da
jeg synes den lå skidt i min hånd. Betjeningen passede ikke til min logik,
den var storforbruger af batteri og føltes "plasticagtig".

Knapperne på Coolpixen sad rigelig tæt til mine lange fingre, telen
(85 mm) er i underkanten, den kunne ikke fokusere ved sparsomme
lysforhold, histogrammet var misvisende (kan være en decideret fejl
i det pågældende kamera) og kameraet arbejdede generelt langsomt,
ligesom det havde tendens til at klippe højlys. Kvaliteten af den
indbyggede flash var overraskende god. Billedkvaliteten var bestemt
ikke dårlig, men kameraet indfriede ikke helt mine forventninger.

Fujien var en god oplevelse. Den lå godt i hånden og var både logisk
og funktionel i betjeningen. Billederne var skarpe, farvegengivelsen pæn,
ligesom zoom, fokusering og load var hurtig. Fuji'en syntes at have mere
tendens til chromatisk abaration end Coolpixen, til gengæld var den noget
bedre til fokusering i svagt lys..Jeg var ret imponeret over opløsningen,
men når jeg ser på detaljegengivelsen i store udsnit, synes Coolpixen at
være skarpere.

Jeg afventer at få en Sony 707 på prøve og derefter vil jeg få lavet nogle
print i god kvalitet (en bedre printer må blive næste investering), inden
jeg beslutter hvad jeg vil købe.

Jeg er stadig ikke "landet", efter at have set opløsningen i Fuji'en - det
er overraskende, at kameraet kan interpolere med så flot et resultat.

Fotohandleren viste mig i øvrigt et print - 70x100 cm, der var lavet ud fra
en 1.3 mio original - kvaliteten var fantastisk! Det var lavet ude i byen
og der var anvendt en særlig software, der angiveligt skulle være både
ny og kostbar - desværre vidste han ikke præcist hvad det var for noget.

Alt i alt måtte jeg sluge et par interpolerede kameler
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : J@N

Dato : 29-04-02 21:16

> Jeg har ikke besluttet mig endnu. Minoltaen har jeg dog valgt fra, da
> jeg synes den lå skidt i min hånd. Betjeningen passede ikke til min logik,
> den var storforbruger af batteri og føltes "plasticagtig".

"plastikagtig" passende betegnelse, det er også mit indtryk af den.

> [...]
> indbyggede flash var overraskende god. Billedkvaliteten var bestemt
> ikke dårlig, men kameraet indfriede ikke helt mine forventninger.

Coolpix 5000 kiggede jeg på i dag, den virker til gengæld meget gedigen i
udførelsen.

> [...]
> men når jeg ser på detaljegengivelsen i store udsnit, synes Coolpixen at

Har ikke set den i levende live, den er vist mindre end den ser ud til at
være på billeder.

> Jeg afventer at få en Sony 707 på prøve og derefter vil jeg få lavet nogle
> print i god kvalitet (en bedre printer må blive næste investering), inden
> jeg beslutter hvad jeg vil købe.

Sony 707 skulle tage rigtig skarpe billeder, noget af det bedste i klassen

> Jeg er stadig ikke "landet", efter at have set opløsningen i Fuji'en - det
> er overraskende, at kameraet kan interpolere med så flot et resultat.

Hvordan var den uden interpoleringen? Var resultatet ikke udmærket her?

> [...]
> ny og kostbar - desværre vidste han ikke præcist hvad det var for noget.
>
> Alt i alt måtte jeg sluge et par interpolerede kameler

Ja, jeg har det på samme måde, angsten for interpolering ligger dybt
forankret.

Hvilken en af dem havde den bedste manuelle fokusering?

Jan

Fra : Lotte M

Dato : 29-04-02 20:49

> Hvordan var den uden interpoleringen?

Så vidt jeg har forstået er interpoleringen simpelthen chippens måde
af fungere på - jeg aner ikke om billeder i en mindre opløsning er mere
"ægte". Jeg tjekkede ikke i alle opløsninger, da det specifikt er den
høje opløsning jeg går efter.

> Var resultatet ikke udmærket her?

Resultatet var skam fint, grunden til jeg tøver er jeg går efter bedst mulige
opløsning, i den pågældende klasse . derfor kan det godt være jeg fravælger
Fuji'en hvis jeg synes jeg får bedre resultater med en af de andre, når jeg
har set print i en passende størrelse.

> Hvilken en af dem havde den bedste manuelle fokusering?

Det tjekkede jeg ikke, for jeg har ikke funktion i mine fingre, til at kunne
fokusere manuelt.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-02 22:22

"J@N" wrote:

> Har ikke set den i levende live, den er vist mindre end den ser ud
> til at være på billeder.

Meget mindre, men stadig stor nok til at den ligger godt i hånden, man
holder faktisk om batteriet, og holder det varmt i koldt vejr.

Hvis du bor i Storkøbenhavn eller Nordsjælland, så kan vi da mødes på en
fototur et eller andet sted, så kan du prøve at ta' nogle billeder med
min Fuji, og hvis du har et SmartMedia kort, så kan du endda få dine
egne billeder med hjem.

Vi ku' f.eks. ta' til Fotoraly på søndag, jeg tror man ka' få nogle
spændende billeder af en masse arbejdsomme fotografer....:)

Fra : J@N

Dato : 01-05-02 08:34

> [...]
>
> Vi ku' f.eks. ta' til Fotoraly på søndag, jeg tror man ka' få nogle
> spændende billeder af en masse arbejdsomme fotografer....:)

Tak for tilbudet, jeg har netop foretaget mit valg og bestilt en Canon G2
(har EX-blitz og flere CF-kort).
Det lyder ellers spændende med fotorally'et.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-05-02 08:54

"J@N" wrote:

> Tak for tilbudet, jeg har netop foretaget mit valg og bestilt en
> Canon G2 (har EX-blitz og flere CF-kort).

Det er også et godt kamera, mit første digicam var et Conon PowerShot
350, og det har jeg været meget glad for, det er nu 7 år gammelt og
virker stadig upåklagligt, det laver skarpe billeder og farverne er gode
og naturtro, dets eneste mangel er opløsning.

> Det lyder ellers spændende med fotorally'et.

Jeg har tænkt mig at ta' min cykel og slå et smut forbi, med mindre det
øsregner, det kunne da være sjovt hvis du eller andre også dukkede op.

Adressen er "Græstedgaard" - Udlejervej 13 - 3650 Ølstykke

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-02 21:44

Lotte M wrote:

> [...]
> ude i byen og der var anvendt en særlig software, der angiveligt
> skulle være både ny og kostbar - desværre vidste han ikke præcist

Monstro det blot handler om et print, der er lavet på en printer der
kører med Adobe PostScript, de kan klare sig med helt ned til 72 dpi
opløsning, og stadig lave et forbløffende resultat.

Jeg har selv en S/H laserprinter med PhotoGrade, der kører Adobe
PostScript, og hvis jeg printer billeder på en 120 grams papir, så er
deres kvalitet tæt på et traditionelt S/H foto, man kan dog godt
rasteret med en lup.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-02 22:11

Lotte M wrote:

> Jeg har ikke besluttet mig endnu.

Når man er oppe i prisklassen mellem 6 og 10 piskeslag, så er der ikke
store og afgørende forskelle på billed kvaliteten, de høje opløsninger
gir' generelt gode og skarpe billeder.

Så man kan faktisk kun vælge ud fra den totale fotooplevelse, hvor
kameraets menuer og betjening er med til at afgøre valget.

Og da man nok skal ta' mindst 1000 billeder med et kamera, føren man har
fået indarbejdet alt som rutiner, så bliver man nødt til at satse på det
kamera, der umiddelbart virke mest logisk, og bedst passer til en
temperement og fotostil.

For det er først i det øjeblik, at kameraet bliver en næsten "naturlig
del af fotografen", at man kan koncentrere sig om at fange de små unike
øjeblikke, der kendetegner et godt billede.

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-04-02 19:07

Du bør besøge flg. websites og læse reviews, downloade samples, følg
diskussioner på denne gruppe og rec.photo.digital før du bestemmer dig,
specielt hvis du regner med at have glæde at kameraet i nogle år:
http://www.dpreview.com/,
http://www.megapixel.net/,
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html,
http://www.imaging-resource.com/
Derefter finde kameraet billigt på nettet eller find en fotohandler, der vil
sælge det udvalgte kamera til en passende "overpris", imod rådgivning og
afprøvning.
Mvh,
Hans
PS: Jeg endte op med et Canon G2 efter denne øvelse.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-04-02 11:43

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Mvh,
> Hans
> PS: Jeg endte op med et Canon G2 efter denne øvelse.

Det samme gjorde jeg, og foreeløbigt er jeg meget tilfreds med mit G2.
Hvis du ikke har mulighed for at låne dig frem, men gerne vil
sammenligne de to (Canon G2 og Nikon CP 5000) kameraers menusystemer i
ro og mag, kan Du downloade de respektive manualer (på engelsk) her:

http://members.telocity.com/~grablife/default.htm

God jagt!

Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen