Alternativ køler til GF4-kort.
Fra : Ulrik

Dato : 28-04-02 15:46

Som den uforbedrelige gnier jeg er, har jeg valgt at købe et Creative
GF4-4400 kort og bortset fra det var billigt og kører KANON, var jeg ved at
kaste op af skuffelse, da jeg så køleren. Den ligner min første
legetøjspistol. Først troede jeg, at den var lavet i plastik, men det er dog
metal, blot med et eller anden ukristelig grim substans på, der ligner
plastikmaling, bare med chrom-look.

Er der nogen her, der har _erfaring_ med at udskifte køleren på et GF4-kort?
Det er måske lidt krukket at bekymre sig om kølerens udseende, men det er
heller ikke så meget udseendet i sig selv, som den kvalitet udseende

På forhånd tak.

Mvh, Ulrik

Fra : Lars Krag

Dato : 28-04-02 16:26

"Ulrik" <vondahe@usa.com> skrev ..

> [...]
> metal, blot med et eller anden ukristelig grim substans på, der ligner

LOL, ja jeg troede også først at køleprofilen var af plastic. Har du haft den
taget af og set på bunden af den? Bunden var så ujævn så man skulle tro
det er løgn, og min sad heller ikke for godt fast :-/

> [...]
> Det er måske lidt krukket at bekymre sig om kølerens udseende, men det er
> heller ikke så meget udseendet i sig selv, som den kvalitet udseende

Jeg smed en Crystal Orb på min. Nogen siger den larmer, jeg synes det
dog ikke, men jeg har også taget "låget" af den. Den sluger en PCI slot,
men køler IMO noget bedre, og så sidder den noget bedre fast. Evt kan
man jo sætte den til at køre på 7V eller 5V, hvis man synes den larmer for
meget. Man skal dog snitte en del af de små plastic pins, da hullerne på
GF4 Ti kortet nærmest GPU'en er lidt mindre end de andre.

Lars

Fra : -=Madsen=-

Dato : 28-04-02 16:48

Intersant lars *GGG* hvis vi kunne være så heldige at du har billeder så vil
vi gerne se dem

Her er lige et lint til Rasmus's GF3ti500 med skod blueorb
http://www.spectrus.dk/geforce.htm

Fra : Lars Krag

Dato : 28-04-02 16:56

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i ...

[snip]

> Intersant lars *GGG* hvis vi kunne være så heldige at du har billeder så vil
> vi gerne se dem

Jeg har ikke selv taget nogen billeder, men Kim på www.overclocking.dk
lavede tricket med Crystal Orb'en, og han har sendt nogle billeder til oc.dk,
som du så kan se her: http://www.overclocking.dk/news.asp?id=3039

Det var også Kim der gav mig idéen efter jeg havde lavet et mislykket
førsøg med min Blue orb. Det sværeste ved projektet er altså at få de
sk*de pins til at komme ned i hullerne. Men jeg er so sagt meget tilfreds
med resultatet.

Lars

Fra : Arne

Dato : 29-04-02 20:23

Jeg har bare sat en Intel P3 - retail køler på som jeg havde i skuffen - den
kører 6-7 volt bliver ikke varm og siger ikke noget

Finder mit digi kamera og tager nogle billeder en af dagene

Eivind

Fra : Lars Krag

Dato : 29-04-02 20:37

"Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk> skrev i en meddelelse news:aak6j3$25fa$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har bare sat en Intel P3 - retail køler på som jeg havde i skuffen - den
> kører 6-7 volt bliver ikke varm og siger ikke noget

He-he, det havde jeg også først tænkt på, da mit P3 system bruger en
Alpha køler, men jeg havde ikke plads til P3 køleren. Men den er sikkert
rigtig god

> Finder mit digi kamera og tager nogle billeder en af dagene

Ja gør det. Hvormange pci slots "snupper" den?

Lars

Fra : Arne

Dato : 29-04-02 21:05

2 pci slots - men ellers finder jeg bare en anden køler - det var bare fordi
jeg havde den i skuffen og jeg alligevel
har et bundkort med 6 pci slots - ved godt alt det der med at nogle slots
deler interupts osv.

Men det kører squ fint.

Eivind

Fra : Ulrik

Dato : 30-04-02 16:54

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message
(klip)
> [...]
> førsøg med min Blue orb. Det sværeste ved projektet er altså at få de
> sk*de pins til at komme ned i hullerne. Men jeg er so sagt meget tilfreds

Jeg har lige tre hurtige spørgsmål:
Har du målt temperaturen før og efter?
Hvordan fik du den gamle køler af? Der ser ud som om der sidder et stykke
ballontyggegummi (måske lim) imellem GPU'en og køleren, og så sidder der et
par pinde igennem boardet med en eller anden fjedermekanisme...
Hvordan fik du "blorb'en" fæstnet - er der et trick?

Jeg forestiller mig, at købe noget Artic Silver, for så kunne også tørre den
der jammerlige glidecreme Intel har slasket på min P4-køler af og komme
noget der rent faktisk hjælper lidt.

Mvh, Ulrik

Fra : Lars Krag

Dato : 30-04-02 18:14

"Ulrik" <vondahe@usa.com> skrev i en meddelelse

[snip]

> Jeg har lige tre hurtige spørgsmål:
> Har du målt temperaturen før og efter?

Nope, sorry.

> [...]
et
> par pinde igennem boardet med en eller anden fjedermekanisme...

På mit Creative GF4 Ti4600 var der bare almindeligt kølepasta mellem køler
og GPU, og de to pins var "standard Nvidia", dvs. hiv den i midten op, og så
kan du trykke resten ud.

> Hvordan fik du "blorb'en" fæstnet - er der et trick?

Hehe, tjaeh de pins der følger med skal "barberes" ret meget for at kunne
komme ned i de forholdsvist små huller lige ved GPU'en. Det gjorde jeg med
en Stanley-kniv. Alligevel var jeg nødt til at daske dem forsigtigt i med en
gummi/plastic hammer. Brugte en lille stump træ som afstandsklods. Det er
muligt du er mere ferm med en kniv, men der skal virkelig tages meget af for
at få de sk*de pins til at sidde fast.

> Jeg forestiller mig, at købe noget Artic Silver, for så kunne også tørre
den
> der jammerlige glidecreme Intel har slasket på min P4-køler af og komme
> noget der rent faktisk hjælper lidt.

God idé. Jeg har smidt AS3 på både min P4/Swiftech og mit GF4/Crystal Orb.

Lars

Fra : Ulrik

Dato : 01-05-02 19:30

Tak.