Hvordan bør man gemme?
Fra : Troels

Dato : 28-04-02 15:54

Hej
Så har jeg endeligt fået mit Pinnaclekort til at køre under XP. Det er jo
herligt, men hvordan bør man gemme/komprimere for stadig at kunne nyde det
bagefter, evt. på en tv-skærm. Altså hvilken størrelse og hvor mange
kbits/sec. så det stadig ser ordentligt ud?

/Troels

Fra : Tinky Winky

Dato : 28-04-02 16:37

> [...]
> bagefter, evt. på en tv-skærm. Altså hvilken størrelse og hvor mange
> kbits/sec. så det stadig ser ordentligt ud?

Prøv at optag noget, afspil det og vurder kvaliteten.

Fra : Johnny

Dato : 30-04-02 19:13

Hej Troels, du skrev:

> [...]
>bagefter, evt. på en tv-skærm. Altså hvilken størrelse og hvor mange
>kbits/sec. så det stadig ser ordentligt ud?

Der er jo meget individuelt hvad man har det bedst med, men:
1. Hvad optager du fra?
2. Hvordan har du tænkt dig at afspille det igen?

Komprimering er jo også et vidt begreb. DivX er blevet meget populært.
De fleste kan finde ud af at komprimere med DivX, nogle få kan
ovenikøbet lave et flot resultat.

MPEG1 er ikke det flotteste på en PC monitor (men hvem gider sidde
foran den og se film?) Til gengæld har MPG1 den fordel at hvis man
blot holder sig til standard constant bit rate, så kan langt de fleste
DVD-afspillere vise dem så hele familien kan se med.
Billedkvaliteten af en ordentlig VCD på en TV-skærm er absolut
rimelig, men afhænger også af DVD-afspillerens kvalitet.

Mange tror desværre at MPEG1 er MPEG1, men der er stor forskel på
kvaliteten blandt forskellige HW-encodere og generelt har jeg ikke set
en HW realtime encoder der kunne matche kvaliteten på f.eks TMPGEnc
der er gratis så længe man kun vil encode MPEG1.

MPEG2 er klart min favorit til mange formål. (Bl. a. fordi min
DVD-afspiller kan afspille S-VCD) Til gengæld kan der kun være ca.
35-40 minutters video på en 80-min CD-R i modsætning til VCD der kan
rumme 80 min.

Uanset hvad du vælger at komprimere med, så er der to væsentlige ting
at være opmærksom på:
1. Lad for *#¤ være med at encode lyd i VBR MP3! (variable bit rate)
2. Hvis du komprimerer en DivX kilde til MPG bliver resultatet lige så
dårligt som hvis du komprimerer en MPG kilde med DivX

Et par tommelfingerregler for capture:

Kilde = VHS -> 384*256 24 bit, komprimering under capture MJEPG,
384*256 YUY2 og komprimering med Huffyuv.

Kilde = Hi8 eller MiniDV -> 480*576 YUY2 og komprimering med Huffyuv.

Prøv at kigge på www.vcdhelp.com eller www.doom9.org for tips og
downloads.

.... Johnny

Fra : Troels

Dato : 04-05-02 13:51

> Der er jo meget individuelt hvad man har det bedst med, men:
> 1. Hvad optager du fra?
Video via scartstik og kamera

> 2. Hvordan har du tænkt dig at afspille det igen?
På computeren gennem videokort så det kan ses på TV

Og mange tak for hjælpen. Det kræver vist lidt øvelse før man får det bedste
resultat....

/Troels