Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Budgetkonto
Fra : Michael Nielsen

Dato : 04-02-01 20:28

Jeg har i November oprettet en budgetkonto i min bank, og der
bliver overført en lille smule mere, end der gennemsnitligt skal
bruges.

Faktisk har der i slutningen af hver måned været overtræk på kontoen,
så jeg spekulerer på om banken på et tidspunkt kan finde på at bede
mig om at indbetale ekstra beløb? Det er jo banken selv, der har
beregnet det månedlige beløb.

Hvordan er det generelt?

Michael Nielsen
michael@nielsen.person.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-02-01 21:29

Michael Nielsen wrote:

> [...]
> så jeg spekulerer på om banken på et tidspunkt kan finde på at bede
> mig om at indbetale ekstra beløb? Det er jo banken selv, der har

Du kan være helt rolig, banken skal nok beregne sig mellem 17 og 22%
rente af overtrækket
Mens du får 0.1% af dit indestående

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-02-01 16:54

> Du kan være helt rolig, banken skal nok beregne sig mellem 17 og 22%
> rente af overtrækket

Det er jeg helt klar over. Som tiden går bliver overtrækket mindre og
mindre, så jeg forventer faktisk heller ikke at de beder mig om, at
indbetale mere end jeg gør i forvejen. At jeg så måske gør det
alligevel er en anden sag.

> Mens du får 0.1% af dit indestående

Jeg får nu noget mere, men bortset fra det...

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : Throm

Dato : 05-02-01 07:06

Da banken jo er med til at lægge bugetet må de jo vide at det vil ske så jeg
ville ikke værre bange.

M.V.H.

Henrik

Fra : LaC

Dato : 05-02-01 11:21

> [...]
> så jeg spekulerer på om banken på et tidspunkt kan finde på at bede
> mig om at indbetale ekstra beløb? Det er jo banken selv, der har

Jeg tror du må regne med at det banken har givet dig er en rådgivning.
Ansvaret og regningen er i sidste ende din, og som før nævnt i tråden her,
så skal banken nok organisere en, for dem, rimelig rentesats. Men da
ansvaret for din økonomi i sidste ende er din egen, ville jeg stillet i
samme situation nok rette henvendelse til banken, at gøre dem opmærksom på
problemet.

Lars.

Fra : Jørgen Bak

Dato : 05-02-01 12:42

On Mon, 5 Feb 2001 11:21:02 +0100, "LaC" <la.c@get2net.dk> wrote:

> [...]
>samme situation nok rette henvendelse til banken, at gøre dem opmærksom på

Jeg vil give Lars helt ret. Ansvaret er ens eget.
Hvad har de en bankrådgiver til, hvis det ikke er for at han/hun
sørger for at banken tjener lidt.

Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 05-02-01 18:28

Jørgen Bak påstod i dk.penge at:

>Hvad har de en bankrådgiver til, hvis det ikke er for at han/hun
>sørger for at banken tjener lidt.

Nemlig.
På den anden side er der et lovforlag på vej om bankers og
relkreditforeningers rådgivningsansvar. Jeg ved ikke hvad loven går ud
på, men det er noget med at de skal kunne holdes til ansvar for den
(dårlige) rådgivning de giver. Forståeligt nok er Finansrådet og
Realkreditrådet ikke begejstrede.
Stakkels dem, sådan pludselig at skulle holdes ansvarlige for de
oplysninger de giver folk.

--
Stina H. Diderichsen
cwb@gid.dk

Fra : sux

Dato : 05-02-01 21:09

Hej Michael

En ting ved jeg, og det er at du skal holde dig fra de såkaldte
overtræksgarentier, som man kan tegne på budgetkontoen, det kostede mig 770
kr om året at have en på 5000 kr, så den er "slagtet", og jeg har i stedet
sat 5000 kr fra min opsparing ind på budgetkontoen, jeg tror faktisk at det
kan betale sig, at låne pengene til at sætte ind på budgetkontoen, da
almindelige forbrugslån typisk koster 12-14% hvor et overtræk på
budgetkontoen koste 15-18% + administration (gerne 2-3% af det maksimale
overtræk)

MVH
Peter Hansen
hovmann@get2net.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-02-01 18:17

> [...]
> almindelige forbrugslån typisk koster 12-14% hvor et overtræk på
> budgetkontoen koste 15-18% + administration (gerne 2-3% af det maksimale

Det drejer sig om ca. 2.000-3.000,- så jeg gider ikke have besvær med
at låne pengene: Jeg har bedt banken om at hæve min faste
overførsel indtil overtrækket er væk. Det tager formentlig et halvt
års tid.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-01 19:30

Michael Nielsen wrote:

> [...]
> at låne pengene: Jeg har bedt banken om at hæve min faste
> overførsel indtil overtrækket er væk. Det tager formentlig et halvt

Dårlig ide
Lån 3kkr af din mor, din samlever eller hvem du ellers har krediværdighed
ved, sæt dem ind på kontoen nu,
og tilbyd dem en god middag om et år, som du betaler,
så har alle haft overskud, (undtagen banken

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-02-01 00:16

Go ide. Jeg har dyrket princippet sammen med min bror, hvor vi har
hjulpet hinanden i tilfælde af manglende billige likvider. Ganske vist
noget større beløb, men som alternativ til banken har det været
billigt, selv om vi har været enige om at forrente summen med
inflationen og derved holde hinandne skadesløse.
jørgen

Fra : HEHA

Dato : 05-03-01 14:29

Hej Michael!

Det er svært at sige noget generelt om de enkelte pengeinstitutters budgetkonti og budgetservices, idet udformningen og håndteringen af disse varierer fra pengeinstitut til pengeinstitut, og i nogle tilfælde sågar fra afdeling til afdeling - eller endog fra person til person!?!

Der er dog ingen tvivl om, at det er en god ide, at undersøge de gældende indlåns-, udlåns- og overtræksrentesatser på din budgetkonto og sammenligne disse med tilsvarende i andre pengeinstitutter.

Som der er skrevet tidligere, vil banken typisk beregne en overtræksrente, der ligger væsentligt over udlånsrenten, hvis du overtrækker kontoen uden at have fået lov (ikke-bevilget overtræk).

Jeg vil kort og godt foreslå dig, at du kontakter din rådgiver, og enten får bevilget dit overtræk ind til, at det er afviklet som følge af den månedlige merindbetaling, eller alternativt får tilknyttet en kredit til kontoen. Under alle omstændigheder er det usmart at fortsætte med et ikke-bevilget overtræk, da det jo groft sagt kan sidestilles med at stjæle - eller ihvertfald at låne uden at spørge om lov først!?!

Vælger du at få tilknyttet en kredit til din budgetkonto skal du for alvor begynde at kigge dig omkring. Der er stor forskel både på rentesatser og gebyrer fra pengeinstitut til pengeinstitut.

www.mybanker.dk kan være en hjælp til at danne sig et overblik over de mange tilbud fra de danske pengeinstitutter.
Vær opmærksom op, at såfremt årlige omkostninger i procent er væsentlige højere, end den nominelle renteprocent tyder det på, at der er en del omkostninger (gebyrer o.lign.) i forbindelse med etablering og/eller brug.

Håber jeg har været til hjælp!

Med venlig hilsen

Henrik

http://www.kandu.dk/