XNews og CPU forbrug
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-04-02 13:27

Hep,

Bare lige en sidebemærkning.

Er der nogle af Jer der har bemærket at XNews tager 100% CPU kraft
når man holder museknappen nede i et vindue i XNews? F.eks hvis jeg
venstre klikker i dette composer vindue (som hvis jeg ville markere
noget tekst), så stiget CPU load til 100%?

Det generer mig ikke voldsomt, men det kan umuligt være tilsigtet

Word2000 har iøvrigt samme bug, men der er kommet et fix til det.

- Bare lige en bemærkning jeg fik lyst til at slynge ud

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 13:35

Palle Hans Jensen skrev:

> [...]
> venstre klikker i dette composer vindue (som hvis jeg ville markere
> noget tekst), så stiget CPU load til 100%?

Det sker ikke her. (Xnews 5.03.24)

> Det generer mig ikke voldsomt, men det kan umuligt være tilsigtet
>
> Word2000 har iøvrigt samme bug, men der er kommet et fix til det.

Det sker heller ikke her i Word2000. Godt nok stiger kurven en 10-20
% når jeg markerer noget i Word2000, men der er jo også langt op til
100, så det må være i forbindelse med specielle konfigurationer, eller
noget i den stil.(?)

Madsen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-04-02 13:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Det sker ikke her. (Xnews 5.03.24)

Kører du ikke med et dualprocessor system?

Kan du se loadet på den enkelte processor?

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-04-02 13:56

Morten Bjergstrøm, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Kører du ikke med et dualprocessor system?
>
> Kan du se loadet på den enkelte processor?

Ser du problemet Morten?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-04-02 13:55

Madsen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det sker ikke her. (Xnews 5.03.24)

- Hmm..

> [...]
> langt op til 100, så det må være i forbindelse med specielle
> konfigurationer, eller noget i den stil.(?)

- Nej. Har du ikke kørt updates eller lign.?

- Jeg fattede det ikke, men fandt en artikel hos MS.:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q282893

- Og så var jeg rolig igen

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 14:02

Morten Bjergstrøm skrev:

> Kører du ikke med et dualprocessor system?

Jo.

> Kan du se loadet på den enkelte processor?

Jeg kan se en kurve for hver cpu. (CPU Usage History).
Umiddelbart ser det dog ud til at baren som hedder CPU Usage er dem
begge slået sammen. <http://www.wol.dk/~hijklm/2cpu/cpu_usage.gif>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 14:07

Palle Hans Jensen skrev:

> - Nej. Har du ikke kørt updates eller lign.?

Jo, jeg har hentet de opdateringer der kan hentes til Win2000 via
Windows Update og Hfnetchk, men det er også det eneste.

> - Jeg fattede det ikke, men fandt en artikel hos MS.:
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q282893
>
> - Og så var jeg rolig igen

Nå, men det drejer sig jo også om Win2000. Jeg sidder pt. med WinXP. :)
Jeg skal da vist have prøvet senere om Word2000 gør det samme på
Win2000, men det er ikke noget jeg har bemærket tidligere, men det er
da kun fordi jeg ikke har gloet på Task Manager og Word på samme tid.

Madsen.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-04-02 14:33

Madsen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Nå, men det drejer sig jo også om Win2000. Jeg sidder pt. med
> WinXP. :)

Det samme her... Om det er XP eller W2K er lige meget, så længe det
bare er Word2000 fra Office2000 pakken

Fra : Dino

Dato : 28-04-02 14:43

Den 28-4 2002 skrev Madsen i dk.edb.internet.software.mail+news:

Ny hjemmeside & ny version
<http://xnews.newsguy.com/> 5.04.25

--
Dino

Spelling inspected prior to transmission.
Any errors occured en route.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-04-02 14:46

Dino, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ny hjemmeside & ny version
> <http://xnews.newsguy.com/> 5.04.25

Har set det... Er det iøvrigt ikke rigtigt at man bare overskriver
exe-filen når man opgraderer?

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 14:48

Palle Hans Jensen skrev:

> ... Om det er XP eller W2K er lige meget, så længe det bare er
> Word2000 fra Office2000 pakken

Nå, men så oplever jeg altså ikke problemet på WinXP(Pro), for jeg
kører med Word2000 fra Office2000-pakken og har ikke installeret det
fix du omtalte i <news:Xns91FE97CF4C144diesellazydk@193.88.15.213>

Madsen.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-04-02 14:56

> [...]

> Nå, men så oplever jeg altså ikke problemet på WinXP(Pro), for
> jeg kører med Word2000 fra Office2000-pakken og har ikke

Man behøves ikke installere det fix. Men det er vist inkluderet i en
af deres SR.

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 15:01

Dino skrev:

> Ny hjemmeside & ny version
> <http://xnews.newsguy.com/> 5.04.25

Haps! :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 15:08

Palle Hans Jensen skrev:

> Har set det... Er det iøvrigt ikke rigtigt at man bare overskriver
> exe-filen når man opgraderer?

Det står på http://xnews.newsguy.com/

To install/update Xnews, just unzip all files into a directory of your
choice. It's safe to overwrite everything. All your data/settings will
remain intact.

Madsen.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 29-04-02 06:44

Madsen wrote in

> Det står på http://xnews.newsguy.com/
>
> To install/update Xnews, just unzip all files into a directory
> of your choice. It's safe to overwrite everything. All your
> data/settings will remain intact.

Jamen de filer der er med er jo nogle jeg nødigt ville resette. Ini
osv. Dem undlod jeg så... Ser også ud til at virke fint med exe
filen..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-04-02 09:06

Palle Hans Jensen <diesel@pokerface.dk> skrev:

> Jamen de filer der er med er jo nogle jeg nødigt ville
> resette. Ini osv. Dem undlod jeg så... Ser også ud til at
> virke fint med exe filen..

EXE-filen er også det eneste der er nødvendigt for at køre Xnews -
men du kan nu alligevel sagtens pakke alle filerne ud. De to .ini-
filer der er med er hhv. sample-score.ini og groups0.ini - som
begge er demonstrationsfiler. De filer der betyder noget:
xnews.ini, groups.ini, score.ini og evt. servers.ini, folders.ini,
keys.ini og plonker.ini - bliver ikke rørt, og den nye xnewsversion
benytter dem uden videre.

Resten af filerne i pakken er manual, vejledninger og en readme-
fil.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-04-02 16:08

> Ser du problemet Morten?

Ja jeg oplever det samme som dig.

Men jeg anser det nu ikke som et problem eller et "problem" da jeg
aldrig holder musen nede i vinduerne

En helt anden ting er, at problemet måske ikke nødvendigvis er
forårsaget af XNews men er måske istedet forårsaget af riched.dll eller
lignende?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-04-02 18:05

Hej Morten Bjergstrøm, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> En helt anden ting er, at problemet måske ikke nødvendigvis er
> forårsaget af XNews men er måske istedet forårsaget af riched.dll
> eller lignende?

Jeg tror ikke, den fil er problemet. Jeg anvender Win95 OSR2 (hvor
riched.dll selvfølgelig også er til stede, men som noget fast i
systemfolderen), fandt frem til musen og tjekkede med Norton
Utilities. Også her bevirker den noget specielle procedure 100% CPU-
udnyttelse.

Mit eneste gæt er, at der sker et loop af en art (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-04-02 19:27

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Også her bevirker den noget specielle procedure 100% CPU-
> udnyttelse.

Hov, jeg glemte at nævne, jeg ved samme lejlighed prøvede at tjekke
diverse procedurer (nu NU var åben, og jeg havde tilføjet CPU-
måleren).

Jeg kan ikke finde andet, der bevirker uventet højt CPU-belastning. Og
afmærkes tekst på normal vis (Shift+piletaster), slumrer den mellem 0
og 8% (med en P200 mmx) - omend jeg med et overraskelsesangreb
(Ctrl+End i en satans langt indlæg fik den op på 11%, inden den
ved næste opdatering (en gang pr. sekund) igen faldt ned på 2%.

Måske er Xnews så fornuftigt hæklet sammen, at det er allergisk
overfor mus

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-04-02 17:29

> [...]
>
> Jeg kan se en kurve for hver cpu. (CPU Usage History).
> Umiddelbart ser det dog ud til at baren som hedder CPU Usage er dem

Det var egentligt bare for at checke om der måske blev brugt 100% på
den ene CPU og ~0% på den anden eller noget i den stil.

PS: For lige at være lidt nysgerrig, hvad bruger man 2GB ram til?

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 17:49

Morten Bjergstrøm skrev:

> Det var egentligt bare for at checke om der måske blev brugt 100% på
> den ene CPU og ~0% på den anden eller noget i den stil.

Det ser så ikke ud til at forekomme her.

> PS: For lige at være lidt nysgerrig, hvad bruger man 2GB ram til?

Prøv at jonglere med en A3-plakat i CMYK-farver og 300 ppi bestående
af f.eks. 45 lag i Photoshop, og så samtidig være for doven til at
skulle lukke for de 3-4 andre tunge programmer man ikke bruger lige
nu, men skal bruge om 10 min. :)

Desuden valgte jeg at købe dem på et heldigt tidspunkt hvor de var
meget billige. (Under 1 kr. pr. MB, hvilket er steget en del siden).

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-04-02 17:59

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> af f.eks. 45 lag i Photoshop, og så samtidig være for doven til at
> skulle lukke for de 3-4 andre tunge programmer man ikke bruger lige

*Nu* løste mysteriet sig.

Jeg har jævnlig undret mig over (men altid glemt det igen inden jeg
når at spørge), hvorfor du egentlig har anskaffet dig det enorme pc-
monster Men der er altså en praktisk grund.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 18:51

Rudi Stegen skrev:

> Jeg har jævnlig undret mig over (men altid glemt det igen inden jeg
> når at spørge), hvorfor du egentlig har anskaffet dig det enorme pc-
> monster Men der er altså en praktisk grund.

Ja, der er skam en praktisk grund. :)
Det er mest grafisk arbejde jeg bruger min pc til og da de programmer
jeg bruger(*) har en god understøttelse for både 2 cpu'er, men også har
behov for store mængder ram, så valgte jeg at springe ud i det og købe
en dual-cpu pc. Det har jeg bestemt ikke fortrudt at jeg gjorde.
Oprindelig blev den købt med 2 x 512 MB. men sidenhen købte jeg så 2
x 512 MB. mere. (Bundkortet understøtter 4 GB. men det har jeg dog ikke
behov for).

(*) Hovedsageligt programmer fra Adobe.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-04-02 19:33

> [...]

> programmer jeg bruger(*) har en god understøttelse for både 2
> cpu'er, men også har behov for store mængder ram

Ja, det var det det med grafikken, der fik brikkerne her til at falde
på plads. Den slags programmer - og ikke mindst "de rigtige" fra Adobe
og Corel - er _tunge_. Og med _store_ grafikker er den slags ikke
noget, man spøger med

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-04-02 16:19

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev:

> Mit eneste gæt er, at der sker et loop af en art (?)

Det kan godt være men det er udsagnet om, at det også var et problem i
Office 2000, der godt kunne give mig en mistanke om, at det var noget
mere centralt i systemet, der var årsagen.

Men en mindre fejl i XNews er bestemt ikke usandsynlig.

Fra : Dino

Dato : 29-04-02 17:14

Den 29-4 2002 skrev Morten Bjergstrøm i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Men en mindre fejl i XNews er bestemt ikke usandsynlig.

En fejl i Xnews, det er da ikke muligt?!?