G-force 4 hva er bedst
Fra : Marianne Jespersen

Dato : 27-04-02 13:32

Jeg synes jeg ser flere hundrede grafikkort med G-force 4 chippen fra
forskellige producenter (så som Creatice og MSII) men er der forskel på
kortene....

Og hvis der er hvilket er så bedst?

formoder det må være Nvidia, men har de lavet et endnu?

Og i så fald hvor kan man købe det?

PFT

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-04-02 14:26

Marianne Jespersen wrote:

> Jeg synes jeg ser flere hundrede grafikkort med G-force 4 chippen fra
> forskellige producenter (så som Creatice og MSII) men er der forskel på
> kortene....
>
> Og hvis der er hvilket er så bedst?

Canopus, men det skal du hente i Japan.

Ellers så er LeadTek og Gainward gode bud. Jeg ville undgå Creative
Labs, som forøvrigt ikke laver kortene selv, og Asus for der er mange
problemer med kvaliteten af deres kort.

Gennerelt er det sådan at hvis ikke du er meget kræsen så køb det
billigste med de features du har behov for. Bemærk at der er forskel på
de forskellige GeForce4 chips hvor Gf4mx chipsne snarer burde hedde Gf2½
fordi de ikke understøtter Dx8 i hardware!

> formoder det må være Nvidia, men har de lavet et endnu?

Nvidia er dem som udvikler GeForce chipsne og så laver de et
referencekort som de forskellige fabrikanter så laver deres ud fra. De
laver ikke deres egne kort.

Nvidia er lidt ligesom fx. Intel og AMD der laver CPU'er og ikke computere.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Hauerslev And~

Dato : 29-04-02 10:54

"...Asus for der er mange
problemer med kvaliteten af deres kort...."

Hvad er det for nogle problemer? Er det problemer der forholder sg specifikt
til deres nye GF4-serie eller er det generelt?

/Jesper

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Jesper Hauerslev Andersen, Studentermedhjælper ved Institut 11

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 29-04-02 14:16

Jesper Hauerslev Andersen wrote:

> Hvad er det for nogle problemer? Er det problemer der forholder sg specifikt
> til deres nye GF4-serie eller er det generelt?

Hvis du læser lidt i gruppen så vil du se en del folk der har problemer
og ellers så søg lidt med google. Omkring deres Gf4 kort er det nok for
tidligt at sige noget, der er vil næppe nogen så har deres kort endnu,
blot er deres hidtidige produkter ikke uproblematiske.

Mvh

Bruno

Fra : N/A

Dato : 30-04-02 15:16

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-04-02 15:16

Jesper Hauerslev Andersen wrote:

>der er jeg så ganske uenig - jeg kører med et Asus GeForce V6600 Pure og det har
>altid kørt godt.

Jeg har haft et V6600 DeLuxe og det var somænd udemærket bortset fra at
billedkvaliteten i 1600*1200 og højere ikke var særlig tilfredsstillende
og så er der lige den med at Asus er pisse langsom til at komme med
drivere. Så valgte var altid om man ønskede at udnytte de særlige
features eller bruge opdaterede drivere, så vidt jeg husker holder de
endda op med at opdatere deres drivere til deres kort så snart de har
bragt en ny serie ud

Mvh

Bruno

PS. Undlad venligst at mail direkte og svar istedet i gruppen så alle
kan få glæde af udvekslingen af informationer/meninger.

Fra : Filthy few

Dato : 30-04-02 00:57

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

Jeg ville undgå Creative Labs, som forøvrigt ikke laver kortene selv, og
Asus for der er mange
> problemer med kvaliteten af deres kort.

Hvorfor undgå Creative Labs, fordi de ikke laver kortene selv? Det er da
ikke noget argument i sig selv, med mindre det er fordi kvaliteten er
dårlig. Det kan jeg så bekræfte, at det er den IKKE. Jeg har selv et
Creative 3D Blaster 4 Ti4400, som er det bedste grafikkort jeg har ejet,
både mht. 3D ydelse og 2D billedkvalitet. For øvrigt er forskellen mellem de
forskellige producenter GeForce4 kort ret lille, idet Nvidia har skærpet
kravene betydeligt til producenterne. Det hvilket bevirker at billedkvalitet
(både 2D og 3D) er meget ens hvis identisk på alle kort , ligesom ydelsen
også stort set er den samme. De største forskelle er i praksis valg af
køleløsning og TV out chip (Phillips eller Conexant).
Anders

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-04-02 01:42

Filthy few wrote:

> Hvorfor undgå Creative Labs, fordi de ikke laver kortene selv? Det er da
> ikke noget argument i sig selv, med mindre det er fordi kvaliteten er
> dårlig.

Det var skam heller ikke ment som noget argument, men blot en oplysning.
Pointen er at man ikke skal tro at bare fordi man kender Creative for
deres lydkort, så skal man ikke tro det er det samme med deres grafikkort.

> Det kan jeg så bekræfte, at det er den IKKE. Jeg har selv et
> Creative 3D Blaster 4 Ti4400, som er det bedste grafikkort jeg har ejet,
> både mht. 3D ydelse og 2D billedkvalitet.

Dvs. du bassere din holdning til Creative Labs udfra et grafikkort eller
har du haft andre Gf4 kort - nej, vel!

Måske du skulle læse lidt i Creative Labs nyhedsgrupperne eller kigge
lidt på de dårlige ram løsninger Creative forsøger at snige med på de
billige Gf4mx kort.

> For øvrigt er forskellen mellem de
> forskellige producenter GeForce4 kort ret lille, idet Nvidia har skærpet
> kravene betydeligt til producenterne.

Der er snare tale om at de har ændret på deres reference design og
så er RAMdac'en blevet integreret så den er ens på alle kort. Hvorfor
tror du forøvrigt jeg skrev at man skulle fokusere på pris og features.

> [...]
> også stort set er den samme. De største forskelle er i praksis valg af
> køleløsning og TV out chip (Phillips eller Conexant).

Og så er der altså lige de kort hvor der fx. er dual DVI output,
medfølgende firewire kort o.s.v.

Mvh

Bruno

Fra : Filthy few

Dato : 30-04-02 13:26

> Dvs. du bassere din holdning til Creative Labs udfra et grafikkort eller
> har du haft andre Gf4 kort - nej, vel!

Jeg baserewr det på min gen erfaring samt de efterhånden utallige reviews
jeg har læst. Ingen side har på noget tidspunkt fremhævet at Creatives
GeForce4 Ti kort skulle være inferiøre. Flere review sites har endda tildelt
GeForce4 Ti kort en editors choice award. Se selv efter links på
www.creative.com.

> Måske du skulle læse lidt i Creative Labs nyhedsgrupperne eller kigge
> lidt på de dårlige ram løsninger Creative forsøger at snige med på de
> billige Gf4mx kort.

Det aner jeg ikke noget om. Mit svar gik udelukkende på GeForce 4 Ti
kortene.

> Der er snare tale om at de har ændret på deres reference design og
> så er RAMdac'en blevet integreret så den er ens på alle kort. Hvorfor
> tror du forøvrigt jeg skrev at man skulle fokusere på pris og features.

Det ved jeg heller ikke. Men jeg påpegede blot, at du kritiserede Creative
(og Asus) uden at komme med håndfaste beviser.

> Og så er der altså lige de kort hvor der fx. er dual DVI output,
> medfølgende firewire kort o.s.v.

Som så er tilsvarende dyrere...

Min pointe er, at der ikke er nogen grund til at undgå Creative's GeForce 4
Ti kort, med mindre man har brug for Firewire eller Video capture funktion.
Anders