Kommentarer/oplysninger til Buch i Verst o~
Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 27-04-02 20:44

Hej gruppe.

Jeg ønsker kommentarer/oplysninger til følgende anerække:

Mads Buch, død 1584, præst i Egtved, provst i Jerlev herred.

datter af ovennævnte: Mette Madsdatter Buch gift 17.6.1576 med Lambert
Sørensen Riber Barfod, død 2.8.1601, præst i Øse-Næsbjerg.

datter af sidstnævnte par: Anna Lambertsdatter Riber, født ?.3.1579, død
8.1.1654, gift 21.6.1602 med Poul Jørgensen Barfod, præst i Øse-Næsbjerg,
provst i Skads herred.

søn af sidstnævnte par: Mads Poulsen Buch, død 1669, gift 1650 med Sara
Jensdatter Hundevad. Mads Poulsen Buch var rektor i Ringkøbing 1649, præst i
Verst-Bække 1650-69.

søn af sidstnævnte par: Poul Madsen Buch, gift med Anne Andersdatter
Spandet. Poul Madsen Buch var præst i Øse-Næsbjerg.

Er ovennævnte oplysninger rigtige ? Kan der tilføres yderligere oplysninger
?

Alt modtages med tak !!!!

Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen MF
E-mail: arfdl@ra.dk
www.netby.net/Centrum/Alle/Damgaard

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 28-04-02 14:48

Hej Flemming

Da jeg fra flere er blevet gjort opmærksom på dit indlæg, må jeg svare dig
følgende:

Jeg kan se af personerne du spørger til, at rækken er det der står i
Buch-Puslespillet og der vil du også kunne se at kilden er Wiberg - som
indrømmet - ikke er ufejlbarlig, men indtil andet er bevist må vi tro på
ham.

Da du selv er blandt modtagerne af Buch-netværkets Nyhedsbrev og ved at vi
gang på gang har efterlyst debat og nærmere efterforskning af indtastede
personer i Nyhedsbrevet, ville det have været fint, hvis du enten havde
gjort opmærksom på at oplysningerne stammede derfra og at du tvivlede på
Wibergs troværdighed eller havde skrevet det til Nyhedsbrevet som konkrete
spørgsmål dertil og hvori din tvivl består, så alle Netværkets øvrige
medlemmer (der er lige så interesseret i troværdighed som dig) kunne følge
diskussionen.

Med venlig hilsen

Beth

Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 28-04-02 17:41

Hej Beth.

Ganske rigtigt, jeg bruger Wiberg aktivt, efter at jeg for en del år siden
købte værket. Jeg prøver så vidt muligt, at checke Wibergs oplysninger, da
der jo er ganske mange fejl i Wiberg. Jeg mener ikke, at Wibergs oplysninger
er korrekte indtil det modsatte er bevidst. Wibergs oplysninger skal
naturligvis også dokumenteres, lige som alle andre.
I den aktuelle problemstilling har jeg OGSÅ været inde og se på
Buch-puslespillet, men for at blive helt sikker har jeg både til gruppen her
og også til Buch-netværkets Nyhedsbrev fremsendt forespørgsel, der er
enslydende, på nær en enkelt skrivefejl. Jeg har i min e-mail til
Buch-Netværkets Nyhedsbrev givet stor ros til aktiviteterne i
Buch-Netværket. Alligevel synes jeg ikke at al Buch-forskning skal
monopoliseres der. Jeg tror faktisk på, at det er ved fri forskning, hvor
alle må være med, der opnås de bedste resultater. Så jeg kan faktisk ikke
rigtigt se hvad det er jeg har forbrudt mig imod.

Men jeg er meget åben for påvisning af hvad jeg har gjort forkert. Bl.a.
derved kan jeg gøre det bedre i fremtiden.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 28-04-02 20:56

Hej Gruppe
Jeg ken ikke nærre mig for at kommentere dette her.
Jeg bruger selv Wiberg men han er ret glemsom i sine optegnelser.
Så jeg bruger som suplement Aage Dahl som også har skrevet en præstehistorie
i stil med Wiberg. Med dissse to så er det ret godt, men skal man være helt
sikker så er det et besøg vær at tage på Rigsarkivet som har et værk stående
på magasinet, "Optegnelser til præstehistorie efter Wiberg 205 kasser og 6
pakker" dette værk er i A6 sider og maskinskrevet for det meste, jeg har
selv brugt disse kasser til at finde oplysninger, selve bogværket er aldrig
kommet ud da det blev lavet af en arkivar som af økonomiske årsager blev
stoppet, her kan man være mere sikker når alle tre har de samme oplysninger.

Niels Gjermandsen