Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Selvbygger dias-scanforsats
Fra : Jens Olsen

Dato : 27-04-02 15:51

Er der en der har adressen til den hjemmeside der beskriver hvordan
man kan selvbygge en dias-adapter til en fladscanner?

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-02 16:19

Jens Olsen wrote:

> Er der en der har adressen til den hjemmeside der beskriver hvordan
> man kan selvbygge en dias-adapter til en fladscanner?

Havde du læst lidt tilbage i gruppen, så havde du fundet flg. link:
http://home19.inet.tele.dk/poulm

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-04-02 23:49

>Havde du læst lidt tilbage i gruppen, så havde du fundet flg. link:
>http://home19.inet.tele.dk/poulm

Jeg kiggede faktisk en masse meddelelser igennem uden at finde den -
men takker for adressen.

Det er til en bekendt der blot skal indscanne til en arkivoversigt.
Jeg selv har jo min dejlige Nikon-scanner

Jens

Fra : Poul Petersen

Dato : 28-04-02 07:01

"Jens Olsen" <tiljens@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men takker for adressen.
>
> Det er til en bekendt der blot skal indscanne til en arkivoversigt.
> Jeg selv har jo min dejlige Nikon-scanner

NB ! Jens - du bedes bemærke at den af Niels Ebbesens venlige henvisning til
min hj-side på scanninger kun gælder for s/h-negativer, og ikke farvedias.
Mvh. Poul.

Fra : Langgaard

Dato : 28-04-02 08:28

Hej

Er det ikke kun dias i rammer, den ikke tager ?

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Poul Petersen

Dato : 28-04-02 09:42

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det ikke kun dias i rammer, den ikke tager ?

Jeg har forsøgt mig med alle former for farvedias, men har ikke haft
brugbare resultater.
Der skal korrigeres i farverne - når man retter det ene farvestik - opstår
der et nyt.
Det ville nok være lettere, dersom lyskilden kunne komme tættere på sollys
( kelvin ) selv halogenpærer klarer ikke opgaven.
Jeg har også prøvet med forskellige filtre ovenpå negativet, men hidtil uden
særligt held. Skulle andre have forsøgt sig med godt resultat, vil jeg meget
gerne høre om fremgangsmåden.
Mvh. Poul.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 28-04-02 10:34

Poul Petersen <poulina@mail.dk> wrote:

> [...]
> særligt held. Skulle andre have forsøgt sig med godt resultat, vil jeg meget

Jeg mener at have læst på nettet et eller andet sted at man kan bygge et
"tag" af hvidt papir/karton der reflekterer scannerens eget lys. "Taget"
består af en strimmel hvidt karton der ca. lige så bredt som negativet,
med "gavle" ligeledes af hvidt karton.

Når man scanner lægger man negativet/diaset midt på scanneren, med taget
ovenpå såddan at taget dækker så meget af scannelampen som muligt.

Ideen er at lyset der går gennem glasset nedefra bliver reflekteret af
det hvide karton og der med fungerer som baggrundsbelysning for
diaset/negativet (se fig 1).

/\
/ \
/ \
/ \
/ \ <--------- "tag"
/----- \
/ | | \ <---- lyset reflekteres
/ | | \
/ | v \
----------------^^^^----------------- Scannerglas
^ ^ dias ^ ^
| | | |
lys lys

Fig. 1 Principskitse skal ses med monospaced font f.eks. Courier New,
Andale Mono

Jeg har aldrig selv prøvet at bruge denne metode, så prøv jer frem, hvis
det ikke virker :)

Magnus

Fra : Magnus Rohde

Dato : 28-04-02 10:45

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

Hmm... det kunne være jeg skulle have søgt på google først:

http://www.abstractconcreteworks.com/essays/scanning/Backlighter.html

Magnus

Fra : Jens Olsen

Dato : 28-04-02 13:12

On Sun, 28 Apr 2002 10:41:52 +0200, "Poul Petersen" <poulina@mail.dk>
wrote:

klip
>Jeg har forsøgt mig med alle former for farvedias, men har ikke haft
>brugbare resultater.
>Mvh. Poul.

Jeg sender min bekendte de supplerende oplysninger.

Min HP 6200C fladscanner har en simpel diasadapter der blot fungerer
ved hjælp af to spejle i en pyramideform, således at lysbilledet
lægges i den ene halvdel og tilsyneladende får spejlet noget lys via
den anden. Det fungerer nogenlunde - også i farver, men kan
selvfølgelig langtfra måle sig med Nikon-filmscanneren.

Måske fungerer det, fordi der nede i scanneren er et skråtstillet
spejl der måske spiller sammen med adapteren?

Jens