Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop batch?
Fra : Steen F.

Dato : 27-04-02 15:22

Hejsa

Jeg har 40 mindre psd-filer som jeg skal have gemt i Save For Web med samme
indstillinger.
Kan man køre en eller anden form for batch-rutine, således at jeg ikke skal
åbne hvert enkelt psd?
Jeg har Photoshop 6.

MVH
Steen

Fra : wulff

Dato : 27-04-02 15:47

On Sat, 27 Apr 2002 16:22:03 +0200, "Steen F."
<feedback56@hotmail.com> wrote:
> [...]
>indstillinger.
>Kan man køre en eller anden form for batch-rutine, således at jeg ikke skal

Ja, du kan lave en ny action der laver 'Save for Web' med de ønskede
indstillinger.

Derefter kan du bruge denne action i et batch job (File > Automate >
Batch...)

hth

Fra : Steen F.

Dato : 27-04-02 15:52

"wulff" <wulff@perlmonks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indstillinger.
> Derefter kan du bruge denne action i et batch job (File > Automate >

Okay lyder godt! Men jeg har aldrig brugt disse "actions" i PS før. Hvordan
laves de, eller hvor kan jeg slå op vedr. dette i manualen?

MVH
Steen

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 15:45

Steen F. skrev:

> [...]
> med samme indstillinger.
> Kan man køre en eller anden form for batch-rutine, således at jeg

Åben een af *.psd-filerne i Photoshop.
Ovre i menuen Handlinger/Actions klikker du på den lille pil og i
sidemenuen vælger du 'Ny Handling' og kalder den et eller andet navn.
Når du klikker på 'Indspil' går den i gang med at optage hvad du
foretager dig.

Kør så billedet igennem Gem til Web, stil den som du vil have det og
gem derefter billedet med Gem til Web.
Når det er gjort lukker du billedet i Photoshop og klikker på Stop-
knappen inde i Handlinger-paletten.

Gå så op i Filer > Automatiser > Batch og vælg handlingen øverst oppe i
feltet Handling.

Vælg kilde- og målmappe og klik på OK.

Der er også mulighed for at lave en droplet som blot kan droppes
inde i en mappe uden Photoshop er åbnet, men nu var det jo en batch
du snakkede om. :)

Madsen.

Fra : Steen F.

Dato : 27-04-02 16:30

[snip]
> Gå så op i Filer > Automatiser > Batch og vælg handlingen øverst oppe i
> feltet Handling.
>
> Vælg kilde- og målmappe og klik på OK.

Ahh ja! Vel nærmest en makro
Har aldrig brugt det i PS, med rart at vide, tak!

> Der er også mulighed for at lave en droplet som blot kan droppes
> inde i en mappe uden Photoshop er åbnet, men nu var det jo en batch
> du snakkede om. :)

Tja, jeg gik egentlig ikke målrettet efter en batch, men jeg læste lige lidt
om droplets i manualen. Såvidt jeg kan se, så skal ImageReady køre for at
droplets kan udføres?
Men batch-halløjet fungerer udemærket, så jeg takker for hjælpen.

MVH
Steen

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 16:37

Steen F. skrev:

> Tja, jeg gik egentlig ikke målrettet efter en batch, men jeg læste
> lige lidt om droplets i manualen. Såvidt jeg kan se, så skal
> ImageReady køre for at droplets kan udføres?

Nej, ikke nødvendigvis.

> Men batch-halløjet fungerer udemærket, så jeg takker for hjælpen.

Velbekom.

Madsen.