Problem med require..
Fra : "René Nielsen"

Dato : 27-04-02 11:35

Hej herinde...
Jeg sidder med et lille problem, jeg har sider, hvor der hentes en top og
lign. ind fra nogle andre filer (det samme, som går igen på hver side..)
og de bliver sat ind ved hjælp af
<?php require("$DOCUMENT_ROOT/includes/(del)-html.php"); ?> men efter at
jeg har smækket en Apache 1.3.24 og PHP 4.2.0 på - får jeg nu følgende
besked:

Fatal error: Failed opening required '/includes/top-html.php'
(include_path='.:/usr/local/lib/php') in
/bib/hvor/sitet/det/findes/www/index.php on line 1

Hvad er det lige, som ikke er, som det burde være..?

René

P.S. hvis jeg inkludere filen ved hjælp af hele roden /www/site/stedet i
stedet for $DOCUMENT_ROOT - er der ingen problem.... hvad går galt..?

--
Nej - jeg taler kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-04-02 11:56

"René Nielsen" <mig@renenielsen.com> wrote in message
> [...]
> (include_path='.:/usr/local/lib/php') in
> /bib/hvor/sitet/det/findes/www/index.php on line 1
>
> Hvad er det lige, som ikke er, som det burde være..?

PHP prøver at åbne /includes/top-html.php og ikke
/bib/hvor/sitet/det/findes/www/includes/top-html.php

Givetvis virker din reference til $DOCUMENT_ROOT ikke.

Jeg plejer at bruge :

$HTTP_SERVER_VARS["DOCUMENT_ROOT"]

Alternativt kan du rette i din php.ini så PHP per default har
/bib/hvor/sitet/det/findes/www/includes med i sin include_path. Dette kræver
genstart af Apache.
Bagefter behøver du ikke at referere til /includes/ men kan kalde det som
top-html.php

/Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-04-02 16:10

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> writes:

> Jeg plejer at bruge :
>
> $HTTP_SERVER_VARS["DOCUMENT_ROOT"]

Fra og med PHP 4.1.0 kan det anbefales at bruge de nye superglobale
arrays, så ovenstående bliver til $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']

--
Jacob - www.bunk.cc
If this is a service economy, why is the service so bad?

Fra : "René Nielsen"

Dato : 28-04-02 16:10

I artikel <aae087$aq5$1@sunsite.dk>, skrev "Jesper Frank Nemholt"
<jfn@dassic.com>:
> PHP prøver at åbne /includes/top-html.php og ikke
> /bib/hvor/sitet/det/findes/www/includes/top-html.php
>
> Givetvis virker din reference til $DOCUMENT_ROOT ikke.
Hmm - det gør den i hverifælde ikke.... har prøvet at ændre i min php.ini
nu, og tilføjet som du foreslog.. og rettet nogle ting, men ligemeget
siger den.. har brugt <?php phpinfo(); ?> for se alle ting omkring PHP -
men rettelserne, som jeg har lavet er ikke kommet frem ved at vise denne
side.. (den siger stadig det samme... - min php.ini er placeret i
/usr/local/lib og /usr/local/lib/php (sikkerhed) - Hvad er det, som er
helt f..... her..?

René

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-04-02 16:27

> [...]
> side.. (den siger stadig det samme... - min php.ini er placeret i
> /usr/local/lib og /usr/local/lib/php (sikkerhed) - Hvad er det, som er

Prøv at se hvor Apache/PHP kigger efter din php.ini ved at se øverst på den
side phpinfo() genererer.
Der skal være en linie a la :

Configuration file (php.ini) path /usr/users/php/etc/php.ini

Der hvor den kigger skal du have din php.ini. Apache skal restartes før det
virker med ændringer i php.ini så vidt jeg husker.

Alternativt kan du som også foreslået bruge PHP variabler der med sikkerhed
virker såsom $HTTP_SERVER_VARS["DOCUMENT_ROOT"] eller
$_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]

/Jesper

Fra : "René Nielsen"

Dato : 28-04-02 20:50

I artikel <aah4ft$esk$1@sunsite.dk>, skrev "Jesper Frank Nemholt"
<jfn@dassic.com>:
> Der hvor den kigger skal du have din php.ini. Apache skal restartes før
> det virker med ændringer i php.ini så vidt jeg husker.
siger /usr/local/lib/php.ini

> Alternativt kan du som også foreslået bruge PHP variabler der med
> sikkerhed virker såsom $HTTP_SERVER_VARS["DOCUMENT_ROOT"] eller
> $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]
har sagt i dokumentet <?php require(
"$_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]/includes/top-index.php"); ?> og jeg får
følgende besked..

Parse error: parse error, unexpected '\"', expecting T_STRING or
T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /bib/sitet/www/index.php on line 1

og hvis jeg siger ['DOCUMENT_ROOT'] istedet for med dobbelt " får jeg
følgende besked istedet...

Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting
T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /bib/sitet/www/index.php on line
1

Det spiller ikkerigtigt... hvad er der lige, som ikke virker... jeg er
lidt på bar bund..

René

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-04-02 21:14

> [...]
> 1
>
> Det spiller ikkerigtigt... hvad er der lige, som ikke virker... jeg er

Prøv :

require($HTTP_SERVER_VARS["DOCUMENT_ROOT"] . "/includes/top-index.php");

Det der går galt er at du pakker en variabel der benytter "" ind i "" uden
at escape noget. Så bliver PHP parseren forvirret.

/Jesper

Fra : "René Nielsen"

Dato : 29-04-02 19:51

I artikel <aahl9p$f8e$1@sunsite.dk>, skrev "Jesper Frank Nemholt"
<jfn@dassic.com>:
> require($HTTP_SERVER_VARS["DOCUMENT_ROOT"] . "/includes/top-index.php");
Jubii - det virkede.... jeg takker for hjælpen..

René