manglende præsicion i min .243'er
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 26-04-02 16:49

Hej herinde....

Er der nogen som kan anbefale en god kombiantion af krudt + kugle til
kal. 243.

Jeg har forsøgt med en kombination af N-160 og Sierra Gameking 100 grain
kugle. Præcisionen var meget dårlig...Jeg har forsøgt med en ladning på
42.9 grain og derefter en ladning på 41,00 grain. Præcisionen var helt
uacceptabel med begge ladninger...

Jeg kontrolskød derefter med Sako fmj. 90.00 grain kugle og her var
skudgrupperne helt i top...Riflen er en husquana 1600

hvilke fejlparametre kan der være??

Jeg fuldkalibrer hylstrene, da det er til jagt og sætter kuglen, så den
har 1 mm. frigang til riffelgangen.

jeg har ca. 150 kugler af mrk. Hornady sxsp 70 grain, men er usikker på
om de er "store nok " til jagt på råvildt...Her tænker jeg på, om de kan
forende dyret hurtigt nok, og det ikke er reglen at det går langt før de
går ned.

Ps: Jeg har noget militærammunition til min kal. 30.06 og det skyder
fantastisk - er der nogen som ved hvor mange grain disse kugler normalt
vejer? Jeg går udfra at min 30.06'er kan lide kugler i denne vægtklasse,
og vil derfor lade udfra denne kuglekombination - hvis det da er
muligt....

Mvh.

Lars

Fra : M@X

Dato : 26-04-02 19:04

skudgrupperne helt i top...Riflen er en husquana 1600

| hvilke fejlparametre kan der være??

Stigningen i riffelgangen.

| jeg har ca. 150 kugler af mrk. Hornady sxsp 70 grain, men er usikker på

Det er en hurtigtexpanderende varmintkugle og kan normalt ikke anbefales til
råvildt.

- er der nogen som ved hvor mange grain disse kugler normalt
| vejer? Jeg går udfra at min 30.06'er

146 grains hvis det er danske militærkugler. Du kan jo trække en ud og veje
den.

mvh M@X

Fra : Andy P.

Dato : 26-04-02 20:00

Fra : Frans Jensen

Dato : 27-04-02 00:08

On Fri, 26 Apr 2002 15:48:33 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:
> [...]
>uacceptabel med begge ladninger...
>
>Jeg kontrolskød derefter med Sako fmj. 90.00 grain kugle og her var

kuglevægten i forhold til stigningen i riffelgangene

>Jeg fuldkalibrer hylstrene, da det er til jagt

har du da problemer med låsegangen, hvis du kun halskalibrerer?

>og sætter kuglen, så den
>har 1 mm. frigang til riffelgangen.

du kunne jo forsøge med at formindske denne afstand

>Ps: Jeg har noget militærammunition til min kal. 30.06 og det skyder
>fantastisk - er der nogen som ved hvor mange grain disse kugler normalt
>vejer?

har aldrig vejet en,
men jeg har været så snydeheldig med min 30-06'er at de patroner
jeg lader med 150 grains Norma blyspids
kun skyder 1 cm. lavere end danske militærpatroner på 100 m.

>Jeg går udfra at min 30.06'er kan lide kugler i denne vægtklasse,

30-06'eren er meget nem at have med at gøre når man hjemmelader

>og vil derfor lade udfra denne kuglekombination - hvis det da er
>muligt....

min mest præcise patron i 30-06 er med en 220 grains kugle

--
I demand the right to keep and arm bears

Fra : Mogens

Dato : 27-04-02 10:04

"Lars Beck Jensen" <heeman72@hotmail.com> skrev i
[...]

Du har nok nogle stabiliseringsproblemer, og de afhjælpes nok nemmest ved at
bruge en lettere kugle eller få noget mere knald bag din Sierra kugle. 42,9
grain N 160 er ingen kraftig ladning og 41 grain gør det hele værre. Hvis
din riffel er i god stand burde du kunne brænde 45 grain N 160 af bag en100
grain kugle, men husk at øge gradvist hvis det er den vej du vil gå.

MVH
Mogens

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 27-04-02 13:31

<heeman72@hotmail.com> wrote:

>Hej herinde....
>
>Er der nogen som kan anbefale en god kombiantion af krudt + kugle til
>kal. 243.

Hovedregelen er at du bør forsøke ulike kombinasjoner i din egen
rifle... Selv har jeg en 243 som er rimelig altspisende, har brukt
105gn Speer SP, 100gn Nosler BT, 80gn Hornady FMJ& 100gn SP og 68gn
Berger MEF, alle med god presisjon.

> [...]
>om de er "store nok " til jagt på råvildt...Her tænker jeg på, om de kan
>forende dyret hurtigt nok, og det ikke er reglen at det går langt før de

SxSp'n er litt for hurtigekspanderende dersom du treffer store bein.
Skyter du bak bogen, rett fra siden går det helt greit, men en bør
være veldig forsiktig med skudd i bogen, eller på dyr som står
skråstilt.

Ellers har det aller meste allerede blitt sagt av andre...

Fra : Claus Espeholt

Dato : 29-04-02 14:42

Dansk militær 30-06 ammo har siden 1962 brugt de samme projektiler som i
NATO patronerne, dvs. 9,45 grams vægt.
MvH
Claus