Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt foto-sladder...:)
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 13:06

Lidt foto-sladder...:)

Jeg var i Stenløse i går, og jeg var lige inde hos den lokale
fotohandler, der var ikke andre kunder i butiken og han var i
snakkehumør, og han fortalte mig, at fotobranchen forventer at de skal
sælge en kvart mill. digicams i løbet af de næste 2 til 3 år, det er
hele privatmarkedet som producenter og forhandlerne vil gå efter,
familien Danmark skal overbevises om, at de skal udskifte deres Kodak
Instamatic med et smart digicam.

Til det store bredde publikum bliver det 1,3 til 2,2 megapixel
kameraerne der i første omgang bliver sat focus på, han regnede med
kraftige prisfald, så disse kameraer kommer ned under 1.000 kr. Han
sagde at fotobranchen er lidt nervøse for, at det inden for et års tid
vil være muligt at købe et blisterpakket 1,3 megapixel digicam for under
500 kr., i dagligvarebutikker og supermarkeder.

Branchen forventer også at hukommelseskortne bliver meget billigere,
eller rettere sagt, der kommer 256 Mb kort på markedet, som ikke koster
mere end et tilsvarende 128 Mb kort koster i dag, og 4 - 8 - 16 og 32 Mb
hukommelseskort vil helt udgå.

Han kunne desværre ikke love prisfald på top-modellerne, de vil forsat
koste mellem 7 og 10 kilo, men de vil blive meget bedre, for når
producenterne kommer til at tjene mange penge på store volumer, så vil
der også være flere penge til produktudvikling.

Der vil også komme et meget større udbud af tilbehør, et firma som Hama
har set skriften på vægen, de har hidtil sovet på lauerbærene, det er jo
fjollet at de ikke allerede har et bredt sortiment af digitalt tilbehør.

Fra : Morten

Dato : 26-04-02 13:16

> [...]
> hele privatmarkedet som producenter og forhandlerne vil gå efter,
> familien Danmark skal overbevises om, at de skal udskifte deres Kodak

Jamen, hvad så med os, der hellere vil lege med 'rigtig' film?
Det ender vist som en hundedyr hobby...

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 14:36

Morten wrote:

> Det ender vist som en hundedyr hobby...

Det er det da allerede.......:)))

Sortimentet og priserne for S/H- og dias film, er da allerede kraftigt
påvirket af at næsten alle proff. fotografer mere eller mindre er gået
over til den digitale teknologi. Det er især gået hårdt ud over udbudet
af S/H fotopapir, det er nok her det tydeligst kan ses og mærkes, at
næsten alle pressefotograferne er gået den digitale vej.

Og ja, i det øjeblik at hele privat markedet for farvenegativ film også
skrumper markant, så vil det virkelig kunne mærkers, men der vil nok gå
en del år, for der vil stadig være enorme markeder for farvenegativ
film, det er jo kun i Vesteuropa, USA og Japan at forbrugerne i første
omgang har råd til at købe den digitale teknologi.

Men om 10 år så vil det at fotografere analogt på film, og selv
fremkalde og kopiere billederne, nok svare til, at man i dag har den
hobby, at man selv bygger sit storformatkamera i træ, at man gyder sine
egne glasnegativer med emulision, og fotografererer med dem.

Fra : Per F Andersen

Dato : 26-04-02 15:07

Det lyder meget rigtigt.

Som jeg ser det er der to problemer, der mangler at blive løst.

1.
Mange vil sikkert stadig foretrække at have papirbilleder, og næppe alle vil
købe små eller større printere. Og det er stadig for dyrt og besværligt at
overføre større mangder billeder til en forhandler til print og få dem
udskrevet.

2.
De nyeste kameraer har en kvalitet der er fuld tilstrækkelig til almindelige
papirbillder af moster Karen og ferien på Mallorca, men der mangler
lagringskapacitet. Selv 256 Mb rækker kun til 3-5 film, så vi må have nogle
transportable harddiske i miniformat til en tusse!!!

mvh Per

Se mine Indiensbilleder på
http://home.worldonline.dk/~perfa
Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-02 16:04

"Per F Andersen" <perfa@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> købe små eller større printere. Og det er stadig for dyrt og besværligt at
> overføre større mangder billeder til en forhandler til print og få dem

Er prisen på en CD til en femmer en stor udgift for at skrive ca. 300
billeder en stor udgift? Mange har også et ekstra flashkort, som man kunne
aflevere billederne på, hvis det ikke er for mange. Der kommer vel også
nogle vakse fotohandlere, der vil overleve og overføre billeder fra
flashkort, mens man venter. F.eks. en lille selvbetjent automat, hvor man
bare trykker på en knap for at overføre alle eller udvalgte billeder til
print. Tilsvarenden som man kan via nettet allerede, men til en hastighed,
der er for lille for alle der ikke har ADSL eller tilsvarende.

Mht. print så findes der mange programmer, der kan udprinte større mængde
billeder med et valgt antal billeder pr. A4 side. Prisen er til gengæld ikke
specielt konkurrencedygtigt for hjemmeprint, hvis man regner med 3kr/A4 ark
og ca. 5kr i blæk/ark så havner man på 2kr./billeder med 4 billeder/A4 ark.
Via nettet kan man få udprintet til ca. samme pris. Jeg tror blækpriser vil
komme ned og det samme for fotopapir når volumen går op.

> [...]
nogle
> transportable harddiske i miniformat til en tusse!!!
Jeg tror du forveksler filmkameraer med stillbilled kameraer. Mig bekendt er
der ingen filmkameraer, der benytter flashkort, da kapaciteten helt rigtigt
er for lille. For stillbilled kan et 256MB kort række til ca. 128 billeder i
max. JPG kvalitet for et 4-5MP kamera. Det passer vel meget godt til hvad
folk der ikke er entusiaster maksimalt vil tage af billeder på en
ferierejse.
Mvh,
Hans

Fra : Per F Andersen

Dato : 26-04-02 16:46

> [...]
vil
> komme ned og det samme for fotopapir når volumen går op.

Jeg taler om den almindelige forbruger, som hverken har tid, ekspertise i
PC eller har billedbehandlingsprogrammer og en bedre fotoprinter.
Det skal være nemt, hurtigt og billigt.

> almindelige
svarer til

> nogle

Det er altså digitale kameraer der skrives om her - undskyld måske ikke
tydeligt nok.

> [...]
> max. JPG kvalitet for et 4-5MP kamera. Det passer vel meget godt til hvad
> folk der ikke er entusiaster maksimalt vil tage af billeder på en

Her er vi så enige om mængden af billeder, men jeg tror nu nok, at du
undervurderer mængden af billeder folk tager.
På 2 uger vil jeg i hvert fald tage min. 500 billeder.

Fra : Mich@el

Dato : 26-04-02 16:09

Hej Per.

Per F Andersen wrote:

> [...]
> købe små eller større printere. Og det er stadig for dyrt og besværligt at
> overføre større mangder billeder til en forhandler til print og få dem

Som jeg ser det, kommer der mere og mere konkurence fotobutikkerne imellem, samt
Evt. online butikker, om af udprinte vores Digi-fotos.

Fordelen ved Digi-cams er at på en ferie skyder du måske 200 - 400 billeder, men
vil kun have printet 10 - 20 ud. Her vil butikkerne ifølge min lokale
Foto-pusher satse på at servicere deres kunder.

> [...]
> lagringskapacitet. Selv 256 Mb rækker kun til 3-5 film, så vi må have nogle
> transportable harddiske i miniformat til en tusse!!!

Tjaaa, eller hvis priserne på 256 Mb kort bliver fornuftige, så Evt. at ha` en 2
- 3 kort. Jeg har en kollega som har købt en billig bærbar PC, når har er på
ferie eller på jobbet så redigerer han de billeder han har taget samme dag, så
han ikke kommer hjem og skal se 400 - 500 billeder igennem.

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

"Nemo me impune lacessit"
Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Virago MC Club Danmark # 1101

"Loud pipes saves lives"

Der tages forbehol for tasdefegl
Al makt tel di orblinne

Fra : Alan Thwaites

Dato : 27-04-02 15:03

"Mich@el" <mick@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> --
> Se på dagens nyhed på DP review .com. lager kapacitet nok til en
længere ferie tur. Alan.

Fra : Per F Andersen

Dato : 27-04-02 17:21

> almindelige
> nogle

> længere ferie tur. Alan.

Jeg ved udmærket godt at de findes, men den du refererer til, Nixvue Vista,
koster 550$, så der er stadig langt til en tusse!
www.dpreview.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 16:41

Per F Andersen wrote:

> [...]
> alle vil købe små eller større printere. Og det er stadig for dyrt
> og besværligt at overføre større mangder billeder til en forhandler

Det er netop grunden til at næsten alle digicams har USB, allerede nu
kan du gå ind til fotohandleren og sætte kameraet i et stik, eller
hukommelseskortet i en læser og overføre billederne, som du så kan hente
en time senere.

> [...]
> der mangler lagringskapacitet. Selv 256 Mb rækker kun til 3-5 film,
> så vi må have nogle transportable harddiske i miniformat til en

Det kommer, men det bliver slet ikke nødvendigt, for fremtiden vil byde
på selvbetjenings automater, hvor man sætter hukommelseskortet i
automaten, og på en trykfølsom skærm kan man udvælge de billeder man vil
ha' print af, og så går der kun et par minutter, og alle billederne
dumper ud i en skuffe.

Når disse automater står tilstrækkelig mange steder, så er privat
markedet fint dækket, private tager ikke så mange billeder, det er ikke
usædvanligt at de har både har jul og sommerferie på samme film. Det der
gør privat markedet så stort, er at der er mange private.

Og den private brugere behøver slet ikke at tænke på det med at gemme
billedfilerne, det sørger det firma som driver automaterne for, der
printes en genbestillingskode på bagsiden af billedet, og det gør at
kunden kan få lavet ekstra kopier på en hvilken som helst automat, blot
ved at indtaste nummerkoden.

Og firmaer som Kodak og Fuji er klar til en worldwide dækning, de vil
nok starte med at opstille automater i lufthavne, banegårde og store
hoteller, men de vil hurtigt nå ud i indkøbscentre og lignende steder.

Fra : U. Pedersen

Dato : 27-04-02 07:47

On Fri, 26 Apr 2002 17:41:08 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>Og firmaer som Kodak og Fuji er klar til en worldwide dækning, de vil
>nok starte med at opstille automater i lufthavne, banegårde og store
>hoteller, men de vil hurtigt nå ud i indkøbscentre og lignende steder.

Hej Niels.

De er der allerede

Merlin i Aalborg Storcenter har en

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-04-02 17:11

"Per F Andersen" <perfa@tiscali.dk> writes:

> [...]
> købe små eller større printere. Og det er stadig for dyrt og besværligt at
> overføre større mangder billeder til en forhandler til print og få dem

Det vil helt sikkert ændre sig efterhånden som markedet vokser. Jo
større marked, des mere konkurrence. Jo mere konkurrence, des lavere
priser.

Besværligheden har jeg svært ved at se: man går ned til forhandleren,
udpeger det, der skal printes, det overføres og man henter det et par
dage efter - hvis man ikke bare sender det direkte over nettet.

> [...]
> lagringskapacitet. Selv 256 Mb rækker kun til 3-5 film, så vi må have nogle
> transportable harddiske i miniformat til en tusse!!!

Prisudviklingen pr. MB på lagringsmedier er gået hurtigt. Der er ingen
grund til at forvente, at den stopper foreløbig. En halvering årligt
er ikke urealistisk. Det betyder, at 128 MB (CF, SM e.lign.) i 2005
vil koste omkring 60 kr, men nok vil være udgået pga. for lav
fortjeneste. En halv GB vil sikkert være minimum til den tid og koste
ca. 250 kr.

Husk også, at man med NVRAM-medier ofte sletter overflødige billeder
straks i stedet for at finde dem efter fremkaldelsen.

Løber man tør for plads på Gran Canaria kan lagermedier købes overalt
hvor man i dag køber film.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Lars

Dato : 26-04-02 17:13

"Per F Andersen" skrev:

> [...]
> større printere. Og det er stadig for dyrt og
> besværligt at overføre større mangder billeder
> til en forhandler til print og få dem udskrevet.

I dag går folk ned med deres film, i fremtiden går de mindre tekniske vel
blot istedet ned med deres hukommelseskort (eller kamera) indeholdende måske
en 100-200 billeder. Fotohandleren tømmer kortet som man får med retur. De
modtager senere en stak papirbillleder, og måske en xxx-rom skive med
"originalerne".

De mere tekniske tømmer selv kortet derhjemme, og enten brænder det på en
xxx-rom skive som de afleverer eller sender, eller også uploader de
billederne på få minutter via deres højhastigheds internetforbindelse.
Papirbillederne kommer vel blot med posten næste dag eller senest næste dag
igen.

Supermarkederne - som vist har skaffet sig en ganske stor markedsandel i dag
på billige fremkaldepriser - skal finde på noget nyt for fremtiden. Men mon
ikke der er nogen som opfinder en automat der automatisk kan læse alle
gængse hukommelseskort. Ind med hukommelseskortet, tømme tømme automatisk,
ind med dankortet/kreditkortet, tak for ordren, de kan afhente billederne
senere, eller få dem med posten.

> [...]
> Karen og ferien på Mallorca, men der mangler
> lagringskapacitet. Selv 256 Mb rækker kun til
> 3-5 film, så vi må have nogle transportable

Moster Karen går ikke så højt op i det tekniske, så hendes 3,3 Mpixel kamera
kan gemme hvad der svarer til knap 5 stk. 36 billeders film per
hukommelseskort (256MB memory med 2048x1600jpeg billeder). Men moster Karen
er jo ret glad for at tage billeder, så hun har købt nogle ekstra
hukommelseskort. Der var forresten lige et super-duper-tilbud på dem i
flyveren på vej til Mallorca.

Hendes søster - som er med på turen - har kun ét hukommelseskort. Hun
benytter istedet rejsebureauets billedeservice på hotellet. For et lille
ekstra beløb tømmer receptionisten hendes hukommelseskort og sender
billederne via internet til fotolaboratoriet hjemme, og billederne ligger
allerede i hendes post når hun kommer hjem.

- Lars

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 26-04-02 19:09

Lars wrote:

> [...]
> Papirbillederne kommer vel blot med posten næste dag eller senest næste dag

Tjaaa - jeg forventer mig meget af noget Bluetooth/WLAN-agtigt.

1. På ferieturen skal det være muligt spontant og trådløst at sende et
par billeder over til supermarkedets/souvenirbodens fotoprinter.

2. Alternativt sender jeg den fra kameraet til min
favoritpapirbilledpusher via internettet (trådløst til den nærmeste
internet POP).

3. Derhjemme på min PC kan få billederne frem på en større skærm og så
markere dem jeg vil have fremkaldt (med muligheder for forskellige
forstørrelser/udsnit). Derfra har jeg så frit valg mellem:

a. lade dem ligge i kameraet med henblik på trådløs overførsel hos
fotohandler/supermarked/whatever.
b. sende dem over internettet med mulighed for afhentning i mit lokale
supermarked/min lokale kiosk/min lokale tankstation.
c. tilsendt med posten.

> [...]
> ind med dankortet/kreditkortet, tak for ordren, de kan afhente billederne

Fordelen ved en trådløs forbindelse vil være et langt mindre slid på
automaten (kortlæser), nemmere for ikke-tekniske personer (med den rette
grænseflade).

Knus
   Regnar

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 19:32

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Tjaaa - jeg forventer mig meget af noget Bluetooth/WLAN-agtigt.

Det kommer nok først om et par generationer, det første skridt i den
retning, bliver nok en mulighed for at sende billeder hjem til en server
via mobiltelefonen eller en Palm PDA'er.

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 26-04-02 21:01

>Det kommer nok først om et par generationer, det første skridt i den
>retning, bliver nok en mulighed for at sende billeder hjem til en server
>via mobiltelefonen eller en Palm PDA'er.

Nu har jeg godt nok ikke digicam endnu (venter på D100... suk... :),
men når jeg skal til Jylland plejer jeg da at sidde og surfe på
nettet/arbejde det meste af turen (pånær lige i området omkring Vejle
- nogen burde sætte et par mobilantenner op der).

Havde jeg et digicam ville jeg da heller ikke tøve med at smide nogen
billeder nettet når jeg har været ude og skyde en masse, det er bare
så pokkers besværligt med mørkekammer og filmscanner i et IC3-tog

:wq
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 27-04-02 19:13

"Andreas Frøsting" wrote:

> [...]
> nettet/arbejde det meste af turen (pånær lige i området omkring Vejle
> - nogen burde sætte et par mobilantenner op der).

Hmmm... det samme gennem Rold Skov.

Det smarte(tm) ville IMHO være at man skiftede til
elektrificeringsstrategien igen og så brugte køreledningerne til også at
køre datatrafik og så WLAN i togene (hvis det er teknisk muligt). Koblet
med noget VPN (business) eller Internet (fornøjelse) ville det da nok få
nogle flere til at overveje toget som transport mellem landsdelene.
Dermed ville vi også have mulighed for at sende andet end thumbnails.

Knus
Regnar

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 27-04-02 19:40

> [...]
>med noget VPN (business) eller Internet (fornøjelse) ville det da nok få
>nogle flere til at overveje toget som transport mellem landsdelene.

Så vidt jeg ved ligger der allerede datakabler langs den absolutte
størstedel af skinnerne (hvis ikke langs alle).
En sælger fra Mobillix fortalte mig i sin tid (juni sidste år), at de
baserede deres datanet på DSB's netværk.

Det kunne selvfølgelig være smart at benytte køreledningerne, men jeg
mindes nu ikke at IC3-togene overhovedet har kontakt med dem, da de jo
kører på diesel.

>Dermed ville vi også have mulighed for at sende andet end thumbnails.

Hold da op... Mener du det er kedeligt at sende 10MB på en middelmådig
14.4 kbit?

Tror i øvrigt den her tråd er ved at blive for langhåret for de
fleste, så næste mand futter tråden et passende sted hen :)

:wq
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-04-02 19:58

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> writes:

> [...]
> En sælger fra Mobillix fortalte mig i sin tid (juni sidste år), at de
> baserede deres datanet på DSB's netværk.

Der ligger fibre. Det vil være usigeligt dyrt at terminere dem i
net-udstyr for hver 100 meter, sådan som et dækkende WLAN ville
kræve.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Esben

Dato : 27-04-02 11:14

> Det kommer nok først om et par generationer, det første skridt i den
> retning, bliver nok en mulighed for at sende billeder hjem til en server
> via mobiltelefonen eller en Palm PDA'er.

Der findes da allerede kameraer idag der kan sende billeder direkte til en
printer trådløst og uden brug af pc - men ja, den brede anvendelighed er
ikke stor pt. og vil først komme senere.

--
Esben

Fra : Per F Andersen

Dato : 26-04-02 19:18

Til alle der har svaret mig:

Jeg er ikke uenig med nogen - jeg gør blot opmærksom på, at de 2 problemer
jeg nævnte endnu ikke er løst, men at de bliver det om 2 eller 4 år tvivler
jeg ikke på.
Der skal meget store investeringer til for at det kan blive så nemt som I
siger.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-02 15:50

Det kan egentlig ikke komme som den store overraskelse, når man ser 2-3 år
bagud i tiden. Prøv at se, hvad www.edbpriser.dk viser for under 1000kr.
Ikke det store, men iflg. Moore's lov vil kapåaciteten være 4x større om 3
år og til samme pris. Dvs. VGA kameraet vil have en opløsning på 1,2MP og
XGA kameraet vil være på 3MP. Der er tendens til at Moore's faktor er noget
bedre end fordobling/18måneder og helt nede på 1år på nogle områder. Men det
vil uden tvivl gå hurtigere og til lavere pris samtidigt, da der er
masseproduktionsfordele, som først er ved at slå igennem så vidt jeg kan se.
Det er også klart at opløsningen vil ligge mellem 1,5 og 2MP i første
omgang, da det passer fint til de almindelige formater i print og
skærmvisning på hjemme PC'en. Tilsvarende med flashkort er det jo klart at
et 512MB kort vil kunne fås til samme pris som et 128MB kort på under 3år,
formentlig allerede om 1,5år. Men den store volumen vil findes på mindre
kort, som matcher volumenmodellerne, dvs. 64MB eller 128MB max. Det er jo
helt det samme, der er sket indenfor PC-branchen. Så lad være med at købe nu

Mvh,
Hans

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 16:02

Hans Kruse wrote:

> .........cut................... Så lad være med at købe nu

Jeg ka' ikke vente, men jeg glæder mig da til, at det store privat
marked kommer i omdrejninger, for det vil gøre, at kameraproducenterne
og deres underleverandører ikke skal tjene alle udviklingsomkostningerne
hjem over nogle få meget dyre eksemplarer.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-02 18:22

> [...]
> og deres underleverandører ikke skal tjene alle udviklingsomkostningerne
> hjem over nogle få meget dyre eksemplarer.
Helt enig og når jeg ser tilbage på de tre digicams jeg har købt, så kan jeg
"slet ikke vente" til hvad den næste giver af kvalitet om to år, men indtil
da har jeg stor fornøjelse af den, jeg har.
Mvh,
Hans

Fra : John

Dato : 26-04-02 18:01

Personligt mener jeg, der er et problem med digital fotografering, som
bliver ignoreret totalt de fleste steder:
Langtids lagring af billederne.
Ja jeg ved godt at levetiden på en god cd-rom er meget lang, men hvad med
levetiden af de medier der skal afspille dem? Er der overhovedet noget der
hedder CD-rom om 10 år? Skal vi vænne os til med jævne mellemrum, at
overføre vore billeder til nye medier, for at gøre det muligt at vise/bruge
dem på fremtidens multimedie udstyr?
Skræk eksempel: NASA har store mængder af databånd, der formodentlig
indeholder måske uvurderlige billeder af de første sonders landing og
forbiflyvninger af Mars. Pga tidsnød (læs pengemangel) blev behandlingen af
disse udskudt igen og igen, og til sidst lagt på lager, hvor de blev fundet
for et par år siden. Desværre fandtes der ikke længere maskiner der kunne
afspille disse bånd...

Jeg holder mig til mine negativer. Dem kan jeg scanne igen, hvis uheldet
skulle være ude. Jeg vil nemlig gerne kunne se billederne af mine børn igen,
også når jeg bliver gammel (eller retterer sagt: gamlere )
--
MVH
John K Hansen

Fra : Peter Sørensen

Dato : 26-04-02 22:12

In article <3cc987dd$0$73271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
hansenj@tdcadsl.dk says...
> [...]
> skulle være ude. Jeg vil nemlig gerne kunne se billederne af mine børn igen,
> også når jeg bliver gammel (eller retterer sagt: gamlere )

Jep, du har IMHO fuldkommen ret i at der er langtidslagrings problemmer.
Det gælder dog ikke kun billeder, men alt der er gemt på et "avanceret"
medie. Forskellige kultur-forskere har også været fremme med advarsler
om at nutiden "forsvinder" historisk for eftertiden.
Dine "simple" negativer kan man jo mere eller mindre "aflæse" som
menneske, men hvor får man lige afspillet sit BetaMax videobånd fra
80'erne henne idag?
Jeg har selv overspillet noget af mit gamle software fra 80'erne der lå
på cassette bånd til CD'er, båndene holder ikke evigt, og cassette
båndoptagere er ved at forsvinde.
Om nogle år skal det hele nok flyttes til DVD+RW (eller bliver det mon
DVD-RW ?)
Men, problemet er da også kendt fra farvepapirfotos, som bliver grimme
med tiden.

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-04-02 23:04

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> writes:

> Personligt mener jeg, der er et problem med digital fotografering, som
> bliver ignoreret totalt de fleste steder:
> Langtids lagring af billederne.

Jeg mener, at det er et minimalt problem.

Mit samlede fotoarkiv (som ikke er stort - indrømmet) er på omkring
300 MB.

Harddisk-lagerplads koster lidt over 10 øre pr. megabyte.

Det er intet problem at have det på sin aktive harddisk - nuvel,
ganske som alle andre dokumenter bør det backuppes af og til, men det
er et pseudoproblem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 23:43

"Peter B. Juul" wrote:

> Jeg mener, at det er et minimalt problem.
>
> Mit samlede fotoarkiv (som ikke er stort - indrømmet) er på omkring
> 300 MB.

Det problem John påpeger er reelt nok, jeg har fotograferet digitalt i 7
år, jeg købte mit første Canon PowerShot i maj '95, jeg arkiver dobbelt
i h.h.v. TIF- og JPEG-formatet, og jeg har for længst rundet 200
CD-ROM'er, de vil selvfølgelig kun fylde 20 stk. på et fremtidigt medie,
der kan rumme 10x så mange data, men jeg kan godt se problemet.

Men jeg kan også se problemer med mit analoge arkiv, de ældste negativer
er over 30 år gamle, og det er ikke dem allesammen der holder sig lige
godt, derfor er det også planen, at jeg vil digitalisere dem allesammen
fra en ende af.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-04-02 01:34

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Det problem John påpeger er reelt nok, jeg har fotograferet digitalt i 7
> år, jeg købte mit første Canon PowerShot i maj '95, jeg arkiver dobbelt
> i h.h.v. TIF- og JPEG-formatet,

Ah. TIF.

Jeg havde lige overset de ukomprimerede billeder.

Det vil dog næppe være en reel problemstilling for hr. og fru Danmark
- de fleste arkiver vil kun indeholde jpg eller senere generationer af
komprimerede billeder.

> og jeg har for længst rundet 200
> CD-ROM'er, de vil selvfølgelig kun fylde 20 stk. på et fremtidigt medie,
> der kan rumme 10x så mange data, men jeg kan godt se problemet.

Men er CD-ROM i det hele taget optimalt for en så stor samling? Var
det ikke på tide at overveje DAT-bånd e.lign?

De kan bære op til 20 GB ukomprimeret.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 23:19

John wrote:

> Personligt mener jeg, der er et problem med digital fotografering, som
> bliver ignoreret totalt de fleste steder:
> Langtids lagring af billederne.

Alle de farvenegativer der i dag bliver fremkaldt på div. Quick- og
minilabs, vil heller ikke holde, det skyldes at de har fået en forceret
skyldning, og at der bruges recirkuleret skyllevand, som er tilsat flere
forskellige kemikalier, som skal forhindre algedannelse i tankene og
kalkpletter på filmen.

Disse kemikalier ligger sammen med fixerrester indlejret i emulisionen,
som med usviglig sikkerhed vil blive brun i løbet af en 10 - 20 år.

Det er kun de S/H-negativ film, som amatør- og proff. fotografer selv
har fremkaldt og skyllet korrekt, der sammen med farvefilm fremkaldt på
proff. fotolaboratorier, der vil ha' maximal arkivholdbarhed.

Og så kan det alligevel gå galt, for hvis ikke negativer og dias
opbevares korrekt, så kan der gå skimmelsvamp i emulisionen, og de kan
også nedbrydes af div. afdampninger fra de plastmaterialer de måske er
embaleret eller opbevaret i.

Jeg har også nogle over 100 år gamle bøger, de er trykt med gotisk
skrift, og sproget er næsten ikke til at forstå, så de problemer du
påpeger er reelle nok, men hvad kan vi gøre, udover at vi løbende sikrer
bevaringen af de bedste og mest unikke billeder.

Og her tror jeg den digitale teknologi er overlegen, for når vi
overspiller et billede fra en gammel lager teknologi til en ny, så vil
der ikke være et kvalitetstab, det er der når man affotograferer gamle
negativer og dias.