Danske bogstaver i Terminal
Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 26-04-02 12:48

Hej

Nu har jeg igen problemer med de danske bogstaver (æøå). Kunne vi ikke
evt. droppe dem fra vores alfabet?

Jeg kan ikke skrive/bruge danske bogstaver i Terminal. Der sker intet
når jeg trykker på tasterne. Det giver også et problem, når jeg
importerer en tekstfil med danske bogstaver til MySQL. Der er de danske
bogstaver byttet ud med andre karakterer.
Hvordan sætter jeg Terminal op? Hvad med emacs, er der nogen der kan
hjælpe mig med samme problem der?

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-04-02 14:59

tempo@post1.tele.dk (Thomas Dall Pedersen) writes:

> Hvad med emacs, er der nogen der kan hjælpe mig med samme problem
> der?

Jeg rodede med det for nogle opdateringer siden, og fandt ikke en
løsning. Mener at konklusionen var, at man bliver nødt til at
installere Fink og herfra XEmacs.

-j

--
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-04-02 18:10

Thomas Dall Pedersen <tempo@post1.tele.dk> wrote:

> Hej
>
> Nu har jeg igen problemer med de danske bogstaver (æøå). Kunne vi ikke
> evt. droppe dem fra vores alfabet?

Droppe er nok lidt svært at få overbevist den generellt folkemasse om,
men du går da ikke helt fejl med ae, oe og aa.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 30-04-02 18:54

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Droppe er nok lidt svært at få overbevist den generellt folkemasse om,
> men du går da ikke helt fejl med ae, oe og aa.

Udmærket idé, men det går bare ikke, når den MySQL database, skal bruges
til PHP udtræk. Jeg vil hade, at der stod 2700 Broenshoej eller 3500
Vaerloese på den side jeg er ved at lave.

Er der nogen, der har nogen forslag til hvor jeg kan finde hjælp til mit
problem? Jeg har prøvet på mediamac.dk og macosxhints.com

Er der ikke andre end mig, der oplever dette problem på 10.1.2?

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 09:51

tempo@post1.tele.dk (Thomas Dall Pedersen) writes:

> Er der ikke andre end mig, der oplever dette problem på 10.1.2?

Staar din "Terminal->Indstillinger->Shell->Strengkodning" til ISO Latin 1?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 01-05-02 10:44

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Staar din "Terminal->Indstillinger->Shell->Strengkodning" til ISO Latin 1?

Det gør den nu (stod på UTF-8 før), men der kommer stadig ikke de rette
bogstaver frem, selv efter genstart af Terminal. Jeg prøvede med de
andre strengkodninger uden resultat. Der skete dog noget ved nogen af de
andre kodninger, men det var noget vrøvl der blev udskrevet til skærmen.

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 01-05-02 14:01

> [...]

> andre strengkodninger uden resultat. Der skete dog noget ved nogen af de
> andre kodninger, men det var noget vrøvl der blev udskrevet til skærmen.

Nu har jeg prøvet at starte starte sh i Terminal, så kan jeg ændre
kodningen til ISO Latin 1 og skrive æøå. Men træerne vokser ikke ind i
himlen; min MySQL vil stadig ikke skrive æøå!!!

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 14:29

tempo@post1.tele.dk (Thomas Dall Pedersen) writes:

> Jeg kan ikke skrive/bruge danske bogstaver i Terminal. Der sker intet
> når jeg trykker på tasterne. Det giver også et problem, når jeg

Det er et BASH problemj som Per Roenne fandt en loesning paa for et
stykke tid siden.

> importerer en tekstfil med danske bogstaver til MySQL. Der er de danske
> bogstaver byttet ud med andre karakterer.

Skyldes dette at tekstfilen er skrevet med en Mac editor som ikke gemmer i ISO-Latin-1?

Hvis du bruger "less" til at se den med i Terminal.app (hvor den er
sat til ISO-Latin-1) og bruger "-R" til at se tegn direkte, ser du saa
de rigtige danske bogstaver?

Hvis du stadig er i tvivl, saa skriv en minimal fil med ordet
"Blåbærgrød". Gå til Terminal.app, og skriv "od -c filnavn", og
cut-paste uddata herfra som svar på dette indlæg. Det fylder ikke
meget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 01-05-02 16:04

> [...]

> "Blåbærgrød". Gå til Terminal.app, og skriv "od -c filnavn", og
> cut-paste uddata herfra som svar på dette indlæg. Det fylder ikke

Når jeg bruger 'less' får jeg ikke de danske tegn. Jeg får til gengæld
nogle 'F' koder.
Idet jeg eksekverer kommandoen, siger terminal, at det muligvis er en
binær fil.
Jeg prøvede også at konvertere den i Cyclone, som Michael Rasmussen
tidligere foreslog, fra Macintosh, Western, Euro Sign -> ISO, Western -
Latin 1, Default. Det resulterede bare i, at linieskiftende blev pænere,
men de danske tagn var stadig ikke iorden.
Dokumentet er skrevet i BBEdit, hvis det skulle have interesse.

Jeg prøvede også dit nummer med Blåbærgrød, her er resultatet:

0000000 B l 214 b 276 r g
r 277 d 0000012

Jeg kunne se, at jeg selvfølgelig kunne stille på nogle parametre i
forbindelse med at jeg gemte. Jeg prøvede også at gemme den som Unicode,
UTF-8 Encoding og Include Byte-Order Mark.
Med din 'od' kommando ser resultatet således ud:

0000000 357 273 277 B l 303 245 b 303 246
r g r 303 270 d 0000020

Håber du kan få nogetsomhelst ud af dette.

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 22:09

> [...]

> Dokumentet er skrevet i BBEdit, hvis det skulle have interesse.
>
> Jeg prøvede også dit nummer med Blåbærgrød, her er resultatet:

Se se. Du har klart et tegnsætproblem, fordi jeg lavede lige det
samme hvor jeg er sikker på at tegnsættet er i orden.

Her blev resultatet:

[0x503e7a16:/tmp] ravn% cat b
Blåbærgrød
[0x503e7a16:/tmp] ravn% od -c b
0000000 B l 345 b 346 r g r 370 d \n
0000013
[0x503e7a16:/tmp] ravn%

Som du kan se, nogen HELT andre værdier end du får. JEg har ikke lige
mine tegnsæt ved hånden, men jeg er ret sikker på at du kører MacRoman
(som alle andre Mac'er) istedet for ISO-Latin-1.

Har du mulighed for at bede BBedit om at arbejde med ISO-Latin-1 tegn?
Det tror jeg vil løse dit problem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 01-05-02 22:27

> [...]

> (som alle andre Mac'er) istedet for ISO-Latin-1.
>
> Har du mulighed for at bede BBedit om at arbejde med ISO-Latin-1 tegn?

Jeg kan bede den om at gemme i Unicode med eller uden UTF-8 kodning, men
det hjælper jo egentlig ikke på det problem, at jeg ikke kan skrive æøå
i terminal.
Selv hvis jeg ville indskrive min database i hånden i stedet for at
importere den, accepterer den ikke æøå, ej heller i MySQL prompten.

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 22:45

> [...]

> Jeg kan bede den om at gemme i Unicode med eller uden UTF-8 kodning, men
> det hjælper jo egentlig ikke på det problem, at jeg ikke kan skrive æøå

Dette problem er som nævnt løst tidligere her i gruppen af Per Erik
Rønne, så vidt jeg husker omkring februar.

> Selv hvis jeg ville indskrive min database i hånden i stedet for at
> importere den, accepterer den ikke æøå, ej heller i MySQL prompten.

Prøv at putte følgende i ".inputrc" i dit hjemmekatalog.

[0x503e7a16] ravn% cat .inputrc
set convert-meta off
set output-meta on
[0x503e7a16] ravn%

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 01-05-02 23:46

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Dette problem er som nævnt løst tidligere her i gruppen af Per Erik
> Rønne, så vidt jeg husker omkring februar.

Undskyld, den overså jeg.

> Prøv at putte følgende i ".inputrc" i dit hjemmekatalog.
>
> [0x503e7a16] ravn% cat .inputrc
> set convert-meta off
> set output-meta on
> [0x503e7a16] ravn%

Jeg har lavet en .inputrc, som Per foreslår (jeg går ud fra, det er det
samme forslag du kommer med), i emacs og gemt den i mit hjemmekatalog:

[localhost] tempo% pwd
/Users/tempo
[localhost] tempo% cat .inputrc
set input-meta on
set output-meta on
set convert-meta off

LANG=dk_DK; export LANG[localhost] tempo%
[localhost] tempo%

Der sker dog stadig intet. Selv efter en genstart af computeren (for at
være _helt_ sikker) og verificering af kodningen (ISO Latin 1).
Skal .inputrc evt. ligge et andet sted ifølge Pers model?

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 23:57

> [...]

> være _helt_ sikker) og verificering af kodningen (ISO Latin 1).
> Skal .inputrc evt. ligge et andet sted ifølge Pers model?

Næh. Jeg har den samme sted her.

Kan du skrive æøå i shell og mysqlkommandolinien nu?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 02-05-02 10:32

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Næh. Jeg har den samme sted her.
>
> Kan du skrive æøå i shell og mysqlkommandolinien nu?

Hvis du med shell, mener den prompt der dukker op hvis jeg skriver 'sh',
så har jeg hele tiden kunne skrive æøå der.

Jeg kan nu skrive æøå i MySQL-kommandolinien. :))

Jeg kan dog stadig ikke skrive det i den 'almindelige' kommandolinie
(hedder den ikke bash?), på trods af Pers råd??? Det er dog et mindre
problem i forhold til MySQL-problemet, men hvis du også kan regne den ud
for mig, ville det være fedt.

Ellers siger jeg mange tak for hjælpen, nu kan jeg komme videre med min
medlemsdatabase. :)

--
Thomas Dall Pedersen
Århus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-02 11:14

> [...]

> (hedder den ikke bash?), på trods af Pers råd??? Det er dog et mindre
> problem i forhold til MySQL-problemet, men hvis du også kan regne den ud

Ah. Det er fordi det _ikke_ er bash men tcsh.

Vi blev vist aldrig enige. Jeg kan se at tasten kommer ind til tcsh
(tast Ctrl-V først), men jeg kan ikke lige se hvad der skal til førend
at LANG er sat korrekt. Ting ligger mærkeligt.

Nogen der ved bedre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 03-05-02 11:39

> [...]

> (tast Ctrl-V først), men jeg kan ikke lige se hvad der skal til førend
> at LANG er sat korrekt. Ting ligger mærkeligt.

Jeg er kommet så langt nu, at jeg har fået lokaliseret problemet til
BBEdit. Jeg prøvede ar indtaste nogle 'records' med æøå i MySQL manuelt.
Dem exporterede jeg, slettede databasen og importerede filen igen. Det
gav et positivt resultat, så MySQL kan nu godt importere danske
bogstaver.
Igen; tak for hjælpen. :)

--
Thomas Dall Pedersen